Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Xmir skrev (På 18.11.2020 den 11.27):

Fornuften sier egentlig å vente til 2021 hvor mesteparten av apps kanskje er blitt optimert og man kanskje får varianter i 14 og 16 tommer.

Kanskje. Selv må jeg vente av praktiske årsaker, men hadde jeg hatt behovet nå tror jeg jammen jeg hadde kjøpt nytt. Benchmarks viser jo nesten ekstrem ytelse. De fleste x86-benchmarks kjører bedre enn Intel MacBook klarer det så «emulerte» apper er også i stor grad blitt raskere. Det vil nok være mer bugs og lignende for de som ikke er kodet om, så til de som jobber på Mac i apper som ikke har ARM-støtte er de «no go», men for oss dødelige privatbrukere ville jeg skiftet ASAP. Mitt store håp siden jeg må vente er at de avventer en stor redesign til neste generasjon. Men det tror jeg ligger minst ett år frem i tid.

Borger___ skrev (På 18.11.2020 den 13.14):

Apple docking station - Hvilke løsninger er mulig? 

I disse hjemmekontortider fikk vi noe støtte fra jobben til div PC-utstyr. Jeg undersøkte mye rundt ulike dokkingstasjoner, så jeg er relativt informert akkurat nå for tida. PS: Jeg bruker lite Mac for tiden, men har testet oppsettet mitt med iPad og kona sin Mac, så det skal funke.

Først av alt: dokkingstasjoner er dyre; overraskende dyre! Jeg ville ha en ordentlig dokking med mange porter og som støttet flere skjermer osv. Du kan få enkle dokkingstasjoner til rundt tusenlappen som gir deg noen usb-tilkoblinger, en skjermtilkobling og kanskje et par til. Men om du ønsker to skjermer og også å kinne lade fra den ene tilkoblingen må du over 2000,-.

Jeg har nå på kontoret to skjermer (3440*1440 og 1920*1080), mekanisk tastatur, mus, kablet internett, ladekabel til mobil, webkamera og 2 ekstra ledige USB-kabler. Alt dette går via én USB C-kabel rett i laptop som i tillegg lader laptopen. Plugger kjapt i stasjonær pc når jeg heller vil over på den.

Hva tenker du å bruke drikkingen til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
koots skrev (48 minutter siden):

Jeg har en slik en (https://www.komplett.no/product/963687/pc-nettbrett/pc-tilbehoer/usb-hub/satechi-type-c-multiport-adapter-4k-v2#) pluss en enkel USB-C -> HDMI. Multi-greia er veldig fin, men den tillater ikke høy refreshrate på skjerm, så bruker godskjermen i den enkle adapteren

Ja, jeg tror du må ha en TB3 dock for å kunne få 4k med høy refreshrate.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 timer siden):

@Kajac Er dette jeg var litt redd for. Da er det jo bare Air som er aktuelt plutselig 🤔

Forresten så er jo Air nesten identisk til Pro. Med mindre du driver med tunge oppgaver over tid, slik at den throttler, så er de like kraftig. Eneste er at skjermen er litt mørkere liksom. Personlig er det egentlig kun Air som er aktuell for meg. Å betale 3 lapper ekstra for litt bedre ytelse, og det kun når maskinen er under "langvarig press", er det ikke verd i mine øyne. Da vil jeg heller bruke de lappene på mer ram eller SSD.

Lenke til kommentar

Mener å ha sett flere som påstår at det faktisk er nok med 8GB RAM på disse. Det er vel bare futureproofing som evt. er et poeng. 

Noen som vet om man på powerkampanjene kan gjøre spesialbestillinger på mac, eller om det kun er standardsortementet fra Apple? 
I fall man vil konfigurere med mer RAM mener jeg.

Lenke til kommentar
Xmir skrev (1 time siden):

Mener å ha sett flere som påstår at det faktisk er nok med 8GB RAM på disse. Det er vel bare futureproofing som evt. er et poeng. 

8 GB holder nok lenge for de fleste til normal bruk. Men om man skal ha maskinen noen år, blir det nok litt lite etterhvert. Siden rammen nå er integrert i selve prosessor-pakken, så er det absolutt ingen måte å oppgradere på et senere tidspunkt. Så like greit å makse ut med en gang.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (15 timer siden):

Kanskje. Selv må jeg vente av praktiske årsaker, men hadde jeg hatt behovet nå tror jeg jammen jeg hadde kjøpt nytt. Benchmarks viser jo nesten ekstrem ytelse. De fleste x86-benchmarks kjører bedre enn Intel MacBook klarer det så «emulerte» apper er også i stor grad blitt raskere. Det vil nok være mer bugs og lignende for de som ikke er kodet om, så til de som jobber på Mac i apper som ikke har ARM-støtte er de «no go», men for oss dødelige privatbrukere ville jeg skiftet ASAP. Mitt store håp siden jeg må vente er at de avventer en stor redesign til neste generasjon. Men det tror jeg ligger minst ett år frem i tid.

I disse hjemmekontortider fikk vi noe støtte fra jobben til div PC-utstyr. Jeg undersøkte mye rundt ulike dokkingstasjoner, så jeg er relativt informert akkurat nå for tida. PS: Jeg bruker lite Mac for tiden, men har testet oppsettet mitt med iPad og kona sin Mac, så det skal funke.

Først av alt: dokkingstasjoner er dyre; overraskende dyre! Jeg ville ha en ordentlig dokking med mange porter og som støttet flere skjermer osv. Du kan få enkle dokkingstasjoner til rundt tusenlappen som gir deg noen usb-tilkoblinger, en skjermtilkobling og kanskje et par til. Men om du ønsker to skjermer og også å kinne lade fra den ene tilkoblingen må du over 2000,-.

Jeg har nå på kontoret to skjermer (3440*1440 og 1920*1080), mekanisk tastatur, mus, kablet internett, ladekabel til mobil, webkamera og 2 ekstra ledige USB-kabler. Alt dette går via én USB C-kabel rett i laptop som i tillegg lader laptopen. Plugger kjapt i stasjonær pc når jeg heller vil over på den.

Hva tenker du å bruke drikkingen til?

Koble bærbar (vurderer å kjøpe nye MacBook air) til ekstern 27». Her kan jeg vel enten kjøpe ny skjerm, eller bare bruke min gamle iMac skjerm (?) ser de har sluttet å lage eksterne Apple skjermer men ligger noen på Finn. 
 

Så på noe som het hyperdrive på Elkjøp. Men kan man ikke bruke kabel (?) må vel være en overgang involvert isåfall? Og hvordan blir det med tastatur? Bare bruke det trådløse iMac tastaturet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Apple har i mange år klart seg med mindre RAM på RISC enn f.eks Android. Det at de viderefører dette til M1 er jo positiv. På IOS er nok minneoptimaliseringene best, men det virker også som det litt som er gjort også på Rosetta-biten. Alt i alt har Apple gjort en svært god jobb med M1. Det er noen år siden Microsoft prøvde på det samme og det var ca en fis i fjøsen til sammenligning.

Apple har nok en svært lys framtid på desktop med sin egen silikon.

Lenke til kommentar

Hadde egentlig tenkt at fornuften skulle seire (vente til sommern), men jeg har reservert en m1 air 256/8 som faktisk er på lager der jeg er nå, som jeg skal hente etter jobb. Hadde i lengre tid tenkt å kjøpe en windowsmaskin hvor ssd/ram var skiftbart, med ok kjøleløsning og bra nok skjerm (hint, det finnes ikke tydeligvis). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Xmir skrev (12 minutter siden):

Hadde egentlig tenkt at fornuften skulle seire (vente til sommern), men jeg har reservert en m1 air 256/8 som faktisk er på lager der jeg er nå, som jeg skal hente etter jobb. Hadde i lengre tid tenkt å kjøpe en windowsmaskin hvor ssd/ram var skiftbart, med ok kjøleløsning og bra nok skjerm (hint, det finnes ikke tydeligvis). 

Du er heldig at den er på lager. Har virkelig trua på den! Bestilte Pro M1 ettersom den var den eneste tilgjengelige på nettlager. Bestilte også Air 256/8 for levering i januar. Gratulerer 🙂

Lenke til kommentar
sir-alex skrev (9 minutter siden):

Veldig usikker på om jeg skal gå for Air, eller klinke til med Pro. Veldig lyst til å få test de nye M1 maskinene.

Min daglige bruk tilsier at Air bør holde, men frister å gå for Pro. 

Gå for Air. Identisk ytelse i normal bruk pluss at du slipper touch baren på Air. MBA er et kupp i Apple-verden spør du meg. Jeg selger unna iPad Pro 12.9 og får en betydelig kraftigere maskin i retur uten mellomlegg. Mister jo touch-skjermen, men det er virkelig det eneste jeg kommer til å savne.

Lenke til kommentar
sir-alex skrev (20 minutter siden):

Veldig usikker på om jeg skal gå for Air, eller klinke til med Pro. Veldig lyst til å få test de nye M1 maskinene.

Min daglige bruk tilsier at Air bør holde, men frister å gå for Pro. 

Hva frister egentlig med Pro? Med unntak av batteritiden er jo maskinene "identiske", bare at Pro koster noen tusenlapper mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...