Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Kajac skrev (15 minutter siden):

Hva frister egentlig med Pro? Med unntak av batteritiden er jo maskinene "identiske", bare at Pro koster noen tusenlapper mer.

Som du nevner så er jo batteritiden bedre. Skjermen har bedre lysstyrke og det er bedre innebygd mikrofon for videosamtaler. Høyttalerne er også bedre.

Skal undersøke litt nærmere i tester hvor mye lenger batteritid det er i praksis, men hvis det er snakk om flere timer så er det kanskje verdt å gå for det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sir-alex skrev (2 timer siden):

Veldig usikker på om jeg skal gå for Air, eller klinke til med Pro. Veldig lyst til å få test de nye M1 maskinene.

Min daglige bruk tilsier at Air bør holde, men frister å gå for Pro. 

Har lest og sett så mange sammenligninger at jeg ikke er i tvil om at Air holder til 99% av det Pro gjør, men for min del er det tilgjengeligheten som avgjør. Hadde Air vært på lager så hadde jeg utvilsomt kjøpt den. Hva skal du bruke den til?

Lenke til kommentar
sir-alex skrev (1 time siden):

Som du nevner så er jo batteritiden bedre. Skjermen har bedre lysstyrke og det er bedre innebygd mikrofon for videosamtaler. Høyttalerne er også bedre.

Skal undersøke litt nærmere i tester hvor mye lenger batteritid det er i praksis, men hvis det er snakk om flere timer så er det kanskje verdt å gå for det. 

Forskjellen på både skjerm, høyttaler og mikrofon er marginale, og helt sikkert ikke noe du merker med mindre du sammenligner maskinene ved siden av hverandre. Som @Xmir sier, så har Pro bedre kjøling, så hvis du rendrer mye og lenge, så kan det være litt mer hensiktsmessig med Pro. Men som man ser på testene så er ikke forskjellen allverden. Personlig ville jeg heller gått for en Air med 16 gb minne og 512 GB SSD, som kun koster en drøy tusenlapp mer enn den lavest speccede Pro'en.

 

Lenke til kommentar
sir-alex skrev (På 3.12.2020 den 17.18):

Da blir det en Air fra Power.

 

Update; Plukket opp på Power i dag. Bra pris!

Hvordan liker du maskinen?🙂.

Jeg kjøpte Pro ettersom de ikke hadde Air på lager før i slutten av januar. I dag fikk jeg tak i en Air på Elkjøp, og de gav prismatch. Differansen på 3000kr et kopp ikke all verden, men er veldig fristet på å velge Air ettersom følelsen av å kjøpe en så bra maskin til rundt 10k er så latterlig mye bedre enn følelsen jeg sitter med etter kjøpet av Pro.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (21 timer siden):

Hvordan liker du maskinen?🙂.

Jeg kjøpte Pro ettersom de ikke hadde Air på lager før i slutten av januar. I dag fikk jeg tak i en Air på Elkjøp, og de gav prismatch. Differansen på 3000kr et kopp ikke all verden, men er veldig fristet på å velge Air ettersom følelsen av å kjøpe en så bra maskin til rundt 10k er så latterlig mye bedre enn følelsen jeg sitter med etter kjøpet av Pro.

Grattis med ny Mac/Mac´er. Visste ikke at Elkjøp kjørte prismatch på Powers DNB kampanje. I såfall er det kult gjort av det.Var så heldig å så at plutselig en Power i Oslo hadde nye Air på lager, så da var det bare å få hentet den. 


Er superfornøyd! Gikk riktignok fra MacBook Air som ble lanser tidligere i år, men du verden for en forskjell jeg merker. Den nye M1 modellen er jo 100 ganger mer "snappy", alt av programmer åpner seg lynraskt.

En annen ting som kanskje er "hovedgrunnen" for at jeg gikk over til nye modellen var batteriet. Makan til effektiv prosessor som er langt mindre batterikrevende. Har brukt maskinen jevnt og trutt siden torsdag uten å skru av maskinen og sitter nå søndag morgen med 53% batteri igjen.

 

Jeg vippet veldig mellom Pro og Air, men utifra tester erfaringer jeg så på nett så ble valget enkelt. MacBook pro er ikke verdt 3700,- kr mer enn Air. Det er min mening. 

Som du sier så er det utrolig deilig følelse å få den sånn her maskin for ca. 10K.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sir-alex skrev (2 timer siden):

Grattis med ny Mac/Mac´er. Visste ikke at Elkjøp kjørte prismatch på Powers DNB kampanje. I såfall er det kult gjort av det.Var så heldig å så at plutselig en Power i Oslo hadde nye Air på lager, så da var det bare å få hentet den. 


Er superfornøyd! Gikk riktignok fra MacBook Air som ble lanser tidligere i år, men du verden for en forskjell jeg merker. Den nye M1 modellen er jo 100 ganger mer "snappy", alt av programmer åpner seg lynraskt.

En annen ting som kanskje er "hovedgrunnen" for at jeg gikk over til nye modellen var batteriet. Makan til effektiv prosessor som er langt mindre batterikrevende. Har brukt maskinen jevnt og trutt siden torsdag uten å skru av maskinen og sitter nå søndag morgen med 53% batteri igjen.

 

Jeg vippet veldig mellom Pro og Air, men utifra tester erfaringer jeg så på nett så ble valget enkelt. MacBook pro er ikke verdt 3700,- kr mer enn Air. Det er min mening. 

Som du sier så er det utrolig deilig følelse å få den sånn her maskin for ca. 10K.

Takk 🙂 

Herlig å høre at du er fornøyd! Batteritiden er helt loco ja! Der min MBP i5 2019 gikk fra 100% til 60%, er MBP M1 på 95%. 

Har sett og lest så mange reviews at jeg blir helt ødelagt, og der er vel bare min egen feil. Begynte til og med å lure på om jeg ikke burde valgt MBA med 512GB for å få alle åtte kjernene også, men da er jo prisen omtrent som MBP igjen. Greia med den rimeligste MBA er jo at det er så latterlig mye maskin for pengene. Og skal jeg være ærlig med meg selv så er selv den nesten overkill til min bruk. Jeg jobber som redaktør for et stor nettside og bruker den primært til skriving og surfing, og litt enkle bildeoppgaver. Jobber mye utendørs på sommeren, tar med meg maskinen både til fjells of til sjøs, og da har utfordringen ofte vært at viftene går på høygir. Akkurat her er jeg litt usikker på om MBA har en fordel siden den ikke har vifter, eller om det ikke spiller noen rolle. Litt usikker på lydstyrken også, men den er vel mer enn bra nok på MBA.

3000kr forskjell er i hvert fall mye som du skriver 🙂

Lenke til kommentar

Utifra det jeg har lest er grunnen til at M1-Mac'ene kjører selv Intel-programmer raskere enn "intel-macs", er fordi Apple har implementert støtte for et subset av vanlige x86-instruksjoner direkte i M1-prosessoren. Så "vanlige" instruksjoner kjører mer eller mindre native, mens Rosetta 2 tar seg av det mer avanserte. 

Om dette stemmer er det jo regelrett genialt! Og så lenge Apple designer CPUene sine selv, så er jo dette en mye bedre måte enn å kun kjøre software-emulering slik Microsoft gjør.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (17 timer siden):

Utifra det jeg har lest er grunnen til at M1-Mac'ene kjører selv Intel-programmer raskere enn "intel-macs", er fordi Apple har implementert støtte for et subset av vanlige x86-instruksjoner direkte i M1-prosessoren. Så "vanlige" instruksjoner kjører mer eller mindre native, mens Rosetta 2 tar seg av det mer avanserte. 

Om dette stemmer er det jo regelrett genialt! Og så lenge Apple designer CPUene sine selv, så er jo dette en mye bedre måte enn å kun kjøre software-emulering slik Microsoft gjør.

Jeg kjører samme program nå på M1 maskinen, som jeg gjorde på min tidligere Mac (Intel). Ikke hatt noe problemer med noen av programmene enda, og syns ting virker raskere. 
Rosetta 2 gjør jobben sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (9 minutter siden):

Er det noe rykter når det kommer M1 med større skjerm og 16GB ram?

Ja. Ryktene går på at det blir slags M1x-variant med 14" og 16"-skjerm i løpet av Q1. Men dette er kun rykter selvsagt, men det ligger jo litt kortene. Kilde? En haug av youtubere som siterer noen leaks fra noen randoms :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (13 minutter siden):

Ja. Ryktene går på at det blir slags M1x-variant med 14" og 16"-skjerm i løpet av Q1. Men dette er kun rykter selvsagt, men det ligger jo litt kortene. Kilde? En haug av youtubere som siterer noen leaks fra noen randoms :)

Apple estimerer at overgangen til Apple Silicon vil ta to år. Jeg tviler derfor litt på at M1X vil komme allerede i Q1. Q2 virker mer sannsynlig. Jeg vil også tippe at vi da får se en iMac med Apple Silicon.

Og jeg er veldig spent på hvordan de løser en del av utfordringene til proff-maskiner. F.eks. så trenger proff-maskinene en dedikert GPU. Hvordan Apple skal få det til i SoC-designet sitt, med delt minne, aner jeg ikke. Eller kanskje Apple begynner å lage GPUer selv som kan konkurrere med de beste dedikerte fra AMD og Nvidia.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (56 minutter siden):

Ja. Ryktene går på at det blir slags M1x-variant med 14" og 16"-skjerm i løpet av Q1. Men dette er kun rykter selvsagt, men det ligger jo litt kortene. Kilde? En haug av youtubere som siterer noen leaks fra noen randoms :)

Høres bra ut. Gamle MBP tok dagen etter atter eit glass vin og MBA 13* er litt for liten skjerm og ukomfortabelt small tastatur for min sin del 😃

Lenke til kommentar
aomt skrev (10 minutter siden):

Høres bra ut. Gamle MBP tok dagen etter atter eit glass vin og MBA 13* er litt for liten skjerm og ukomfortabelt small tastatur for min sin del 😃

Ooooh, ikke bruk min info på om du skal vente eller ikke, det må bli opp til deg selv, som Kajac sier - det kan fort drøye litt til før det skjer noe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...