Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
phax skrev (8 timer siden):

Så hvilken MacBook Pro bør man velge? Vet jeg vil ha 16" og 32 GB minne, men syns det er litt vanskelig å velge mellom Pro og Max. Aner ikke om jeg trenger 16, 24 eller 32 core GPU. Men 32 utgår nok basert på pris. 

Hvis du ikke vet, så trenger du mest sannsynlig ikke oppgradere... Og når du heller ikke sier noe om hva du bruker den til så er det hvertfall umulig å gi noe annet svar enn det.

henrikwl skrev (2 minutter siden):

74 laken for topp speccet toppmodell. 😅 Den svir!

8TB på en bærbar trenger ingen er min påstand. Kan trekke fra nesten 30 lapper der. Det er vel mer en "kjekt å ha" for de med for mye penger.

Lenke til kommentar

Synes det er rart det i det hele tatt er mulig å få 8TB. Hva skal man med det internt? 

Frister litt å oppgradere min MBP fra 2013 nå. Det som er så sykt er at den jeg har fortsatt gjør jobben ok både i Photoshop og Premiere når jeg ikke er på kontoret med iMacen, helt vill holdbarhet på disse maskinene. Derfor er ikke prisene så halvgærne likevel.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Synes det er rart det i det hele tatt er mulig å få 8TB. Hva skal man med det internt? 

Noen har gavmilde sjefer, og for en bedrift er det ikke veldig mye penger. Og så har du jo de styrtrike. Ingen trenger så mye internt, men når noen kjøper det så kan jo Apple likegreit tjene penger på det.

Men den viktigste grunnen til at de gjør det er nok for markedsføring. Det skaper PR og snakk at de har en så dyr versjon. Og så kan du gå inn og bestille en nesten like god til under halve prisen.

Lenke til kommentar

Prisene på de nye maskinene gjør at jeg får tyne 2012-modellen min enda litt lenger. Spesielt siden det faktisk er mulig å reparere og oppgradere den, i motsetning til de nye maskinene. Har en 2019-MPB på jobben, og kan ikke si den verken oser kvalitet eller driftssikkerhet. Har allerede byttet hovedkort én gang (og siden alt er loddet fast, mistet jeg alle data), og batteriet er en vits.

Men kult at de i hvert fall har inkludert minnekortleser, HDMI og MacSafe igjen, da. Tipper de gjør et stort nummer ut av det; "Apple revolutionizes laptops by bringing full sized ports". Ser det for meg 😅

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (1 time siden):

Ellers må jeg si at jeg ikke likte designet på de nye laptoppene. 😕 Det er litt throwback til de de hadde i plast på midten av 00-tallet. 

Må si meg enig, ble umiddelbart litt skuffet da jeg så bildene. Syns de så veldig tykk ut sammenlignet med forrige generasjon, men er visstnok bare en halv mm forskjell. 

Nimrad skrev (1 time siden):

Hvis du ikke vet, så trenger du mest sannsynlig ikke oppgradere... Og når du heller ikke sier noe om hva du bruker den til så er det hvertfall umulig å gi noe annet svar enn det.

Har en 15" 2017 i7 i dag. Bruker altfor store deler av arbeidsdagen på å se på snurrende badeball og høre på vifta som går amok. Og batteriet holder vel knapt en time nå, så oppgradering blir det uansett. Var egentlig bare mest interessert i å høre folks tanker om hvilken versjon som gir mest bang for the buck. 

Selv jobber jeg som designer så det blir endel minneslukende programmer og er koblet opp mot en ekstern 4k skjerm mestparten av tiden. Men driver ikke med de aller tyngste grafiske greiene som video eller 3D/spill.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Synes det er rart det i det hele tatt er mulig å få 8TB. Hva skal man med det internt? 

Frister litt å oppgradere min MBP fra 2013 nå. Det som er så sykt er at den jeg har fortsatt gjør jobben ok både i Photoshop og Premiere når jeg ikke er på kontoret med iMacen, helt vill holdbarhet på disse maskinene. Derfor er ikke prisene så halvgærne likevel.

8TB lagring er nok mest for de som jobber med 8K video. Filmer man med 60fps så tar video fort veldig mye plass. Så er nok ment på disse gutta. MKBHD på YT nevnte at han brukte enormt med plass pga. filming med RED 5K og muligens også 8K? Ukomprimert så tok dette enormt med plass.

Definitivt ikke nødvendighet for hvermannsen, men enkelte vil nok ha et behov for det. Ellers ville det ikke vært en option.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (19 minutter siden):

8TB lagring er nok mest for de som jobber med 8K video. Filmer man med 60fps så tar video fort veldig mye plass. Så er nok ment på disse gutta. MKBHD på YT nevnte at han brukte enormt med plass pga. filming med RED 5K og muligens også 8K? Ukomprimert så tok dette enormt med plass.

Definitivt ikke nødvendighet for hvermannsen, men enkelte vil nok ha et behov for det. Ellers ville det ikke vært en option.

Jeg jobber med film. Ingen jeg kjenner jobber med materiale internt både av praktiske årsaker og for sikkerhet. Vet ikke hvordan det er for youtubere eller hobby-folk og sånt, men det høres skummelt ut.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Jeg jobber med film. Ingen jeg kjenner jobber med materiale internt både av praktiske årsaker og for sikkerhet. Vet ikke hvordan det er for youtubere eller hobby-folk og sånt, men det høres skummelt ut.

Vil tippe det er mest YouTubere ja. F.eks. så jobber MKBHD med redigeringen selv fortsatt (med snart 15 millioner subs). Med 8TB så kan han redigere YT-innholdet på flyturer/reiser. Iom at han skyter med 8K RED, så tar det fort mye plass. Mtp. backup, så regner jeg med iafl at han har rutinene i orden der. 

Vil forøvrig tro at man bare vil lagre data for ett enkelt projekt om gangen, og fortsatt har tilgang på råmaterialet+backup dersom noe skulle gå til helvete.

Det at man ikke kan forestille seg behovet, betyr ikke at det ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Andrehehe skrev (3 timer siden):

Har ein 2014 MPB 13” som og holde seg ganske bra. Har eigentlig bestemt meg for ny 16”, men usikker på om eg skal velja M1pro eller M1max. Blir hovudsaklig brukt til skule, men hadde vert kjekt å kunne kjørt nokon spel i ny og ne. 1TB e vel da einaste eg har bestemt meg for.

Vanskelig å svare noe på før vi har fått sett tester. GPU-en er myntet på produktivitetsoppgaver hovedsakelig så det er ikke lett å si så mye om støtten i spill og hva du trenger. Men det høres i utgangspunktet litt overkill ut å bruke så mye mer penger for å "spille i ny og ne". Du kan jo kjøpe deg en PS5/Xbox Series X for den prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
phax skrev (19 minutter siden):

Er det noen annen forskjell på 14" og 16" bortsett fra størrelse på batteri og skjerm? Og prisen selvsagt.

Så vidt jeg ser er det ingen ytelsesforskjell slik det har vært tidligere. Det gjør jo isåfall 14" straks mer aktuell. 

På papiret så ser det helt likt ut. Men vi må vel vente på benchmarks for å se om det er en faktisk forskjell. Skulle tro at 16" har bedre kjøling tho...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...