Jump to content

SeaLion

Medlemmer
  • Content Count

    9351
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

SeaLion last won the day on March 25 2018

SeaLion had the most liked content!

Community Reputation

3465 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

25793 profile views
  1. Underrapportering av sykkelulykker kan gjøre at planleggerne lager nye sykkelanlegg som gir flere sykkelulykker. https://www.nrk.no/norge/mange-havner-i-sykkelulykker-_-uten-a-bli-del-av-statistikken-1.15675611
  2. Kilde (Olav Torvund er jusprofessor og ansvarlig for opplæring av kommende generasjoner jurister): https://blogg.torvund.net/2020/02/04/publisering-av-bilder-av-parkerte-biler-m-m/
  3. Når vi først er småbilhjørnet, denne er litt tøff. Merke og modellnavn, takk!
  4. Trafikk er en offentlig situasjon og reg-nummere er offentlige dokumenter. Derfor er det fullt tillatt å filme/fotografere trafikksituasjoner og å publisere disse offentlig uten sladding av regnumre, også uten å be de innvolverte om tillatelse før publiseringen. Hvis man ikke ønsker å bli filmet/fotografert i trafikksituasjoner kan man fullt lovlig holde seg hjemme. Trafikkulykker med personskade regnes dog ikke som offentlige trafikksituasjoner i denne sammenhengen. Hvis enkeltpersoner er hovedmotivet skal de fotograferte ha gitt sin tillatelse, dette gjelder dog ikke folkesamlinger og f.eks 17. maitog, dette regnes som offentlige situasjoner.
  5. Evanta GT er korrekt, en DB7 som er kraftig bygd om til en DB4 Zagato-replika. Karbonfiberarmert epoksykarosseri i stedet for originalens tynne aluminiumsplater.
  6. Sanction I, II og III er bygd av en underleverandør av produsenten og selges av produsenten, selv om de ble bygd på 90-tallet. Dette er ikke replikaer, i følge produsenten selv.
  7. Disse blinklysene er nok en standard hyllevare som finnes i begge varianter. Det er antagelig samme typen blinklys som brukes på tilhengere og mye annet. Mange eiere av både originalen og replikaen synes nok blanke blinklysglass er stiligere.
  8. Tips: Det er altså en replika, bygd i vår tid med moderne teknikk og i litt andre materialer enn den sjeldne originalbilen.
  9. Det er et vingeløst insekt av arten Steinsprett (Machillidae). Det er en vanlig norsk art, relativt nært beslektet med Sølvkre og Skjeggkre. I likhet med disse andre to har ikke Steinsprett et larvestadie, kun egg, de nyklekte nymfene ligner de voksne bortsett fra at de er mye mindre. Utviklingen fra nymfe til voksent individ tar gjerne tre år, som voksne kan de leve enda et par år. Disse insektene parer seg ikke, hannen leverer over en spermpakke til hunnen, hun sørger selv for befruktningen. Steinsprett spiser alger, lav, sopp og lignende og trives på steingrunn, helst utendørs. Blir de forstyrret løper de og kan foreta lange hopp, derav navnet. De andre to nevnte artene lever ikke utendørs i Nord-Europa og kan ikke hoppe. Steinsprett, sølvkre og skjeggkre tilhører evolusjonsmessig den eldste insektsfamilien. Deres forfedre var små krepsdyr som krøp opp av havet da de første plantene begynte å vokse på land.
  10. Sånn tenkte jeg: Ekstragavant form/design som mange franske biler før og etter WW2. Muligens fra det franske merket Talbot, som brukte en sånn blåfarge på sine racingbiler. Høyreratt, fordi det var vanlig i Frankrike til utpå 50-tallet, selv om det var høyrekjøring i landet. Fransk registringsskilt. Forslag: en Talbot Lago fra ca 1948? En sjekk på nettet ga treff i første søk, bekreftet: Talbot Lago T26 Grand Sport Figoni Fastback Coupe fra 1948. Figoni var et designbyrå som designet mange franske luksusrelaterte biler på den tiden. Her er en som minner om noe, men er noe annet:
  11. SeaLion

    Trafikalsk klagemur

    Du gjorde det som forventes av førere av motorkjøretøy: du kjørte aktsomt, spesielt i nærheten av barn. Du forutså hva som kunne skje. Bra. Ropingen din kunne ha ført til en ny farlig siuasjon hvis det var andre trafikkanter i nærheten.
  12. Det forutsetter at tid går like fort overalt, noe den altså ikke gjør. Du selv ville ikke følt at tiden din hadde gått fortere eller langsommere enn ellers, men du ville vært eldre enn tvillingbroren din som satt hjemme i godstolen.
  13. Politiet i Trondheim har i dag anmeldt en påkjørt syklist for vikepliktsbrudd, på fortauet. En bilist som krysset fortauet og kjørte på syklisten er ikke anmeldt. Politiet påstår nemlig at syklisten krysset et gangfelt, det er bare at dette "gangfeltet" er malt på tvers over en inn- og utkjørsel inn til et område med bedrifter og en bensinstasjon. Bilisten har også passert en kantstein før "gangfeltet".
  14. Når rommet deformeres, deformeres tiden også. Ved økt relativ hastighet økes stillingsenergien. Og energi veier faktisk noe i følge E=mc². Ved å bruke formelen finner man at 25 milliarder kWh veier 1 kg. For å øke reisehastigheten på et objekt opp til en nærlyshastighet økes energien og dermed objektets masse. Mer masse deformerer rommet OG tiden mer, noe som resulterer i at tiden i området bremses. Faktisk går tiden litt saktere nede på jorda enn i den høyden GPS-satelittene ferdes. Hadde man ikke tatt hensyn til denne forskjellen i tidsbremsing ville GPS-systemet faktisk hatt en feilvisning på ca 12 km per døgn og derfor vært ubrukelig. Her er utregningen: https://en.wikipedia.org/wiki/Error_analysis_for_the_Global_Positioning_System#Relativity Den romfareren med lengst fartstid i rommet var Valeri Polakov. Han var tilsammen over to år i rommet, på den tiden ble han omtrent 1 sekund eldre enn om han hadde holdt seg på bakken. https://en.wikipedia.org/wiki/Valeri_Polyakov
×
×
  • Create New...