Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, er i et dilemma. Skal ha ny Mac, men usikker på modell. Ønsker 16gb RAM og 512gb lagring. Da står valget mellom følgende modeller (ønsker ikke touchbar så mbp13 uaktuell):
1. mb13 air (M1, 16gb RAM, 512gb) for 17500kr.

2. Mbp 14 (M1pro, 16gb RAM, 512gb) for 22000kr (studentrabatt)

Macen skal ikke brukes til ekstremt tunge oppgaver, kun enkel programmering, statistikkprogrammer. Hva tror dere vil være det beste kjøpet?

Lenke til kommentar
Henke123456 skrev (51 minutter siden):

Hei, er i et dilemma. Skal ha ny Mac, men usikker på modell. Ønsker 16gb RAM og 512gb lagring. Da står valget mellom følgende modeller (ønsker ikke touchbar så mbp13 uaktuell):
1. mb13 air (M1, 16gb RAM, 512gb) for 17500kr.

2. Mbp 14 (M1pro, 16gb RAM, 512gb) for 22000kr (studentrabatt)

Macen skal ikke brukes til ekstremt tunge oppgaver, kun enkel programmering, statistikkprogrammer. Hva tror dere vil være det beste kjøpet?

Hadde følt jeg fikk lite for pengene med MBA til 17500,-
Jeg gav i underkant av 11k for min, riktignok spesifisert lavere enn den, men den holder tritt i de fleste arbeidsoppgaver.

Endret av Dassen
Lenke til kommentar
Henke123456 skrev (1 time siden):

Hei, er i et dilemma. Skal ha ny Mac, men usikker på modell. Ønsker 16gb RAM og 512gb lagring. Da står valget mellom følgende modeller (ønsker ikke touchbar så mbp13 uaktuell):
1. mb13 air (M1, 16gb RAM, 512gb) for 17500kr.

2. Mbp 14 (M1pro, 16gb RAM, 512gb) for 22000kr (studentrabatt)

Macen skal ikke brukes til ekstremt tunge oppgaver, kun enkel programmering, statistikkprogrammer. Hva tror dere vil være det beste kjøpet?

Gitt at kravene dine på 16GB RAM og 512GB lagring er absolutt så ville jeg definitivt gått for MBP. Jeg oppgraderte nettopp fra en MBA(den billigste M1-versjonen) til MBP 14(grunnmodell nr2) og det er en helt annen maskin. En-kjerners CPU-ytelse er kanskje ikke særlig imponerende for M1 Pro vs vanlig M1, men det er alt det andre rundt som er så bra på MBP. Ordentlige porter, skjerm/høyttalere, i en totalt annen liga, 1080p-webkamera og MagSafe(!!) er gull verdt. Nå hadde nettopp Elkjøp 20%-kampanje på MacBook-er, men Power kommer jevnlig med tilsvarende DNB MasterCard-tilbud. Da får du alternativ 2 for under 19 000,-.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nimrad skrev (10 minutter siden):

Noen som har prøvd HomePod her til lands? Vurderer å bytte ut radioen på badet med en HomePod Mini eller lignende med AirPlay 2. Siden den ikke er offisielt lansert i Norge lurer jeg egentlig bare på hvordan støtten er.

Slik jeg klarer å lese meg frem til er det eneste at man må snakke engelsk til den, som kan gjøre det litt vrient med navn på norske artister, sanger og radiokanaler. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Hvis det er alt så kjøper jeg nok. Jeg kommer ikke til å snakke til den.

Er også en fordel å bruke Apple Music ettersom Homepod fortsatt ikke har støtte for Spotify. Men om du ikke har planer om å bruke stemmestyring så er det kanskje ikke en dealbreaker for deg å måtte bruke AirPlay

Lenke til kommentar

Er det noen som prøvd å oppgradere iMac 27" 2012 modell med ny SSD ? De jeg har snakket med sier det er litt lotto om du klarer å oppgradere OS til noe høyere enn Mojave da maskinen gir feilmelding med SSD montert. Maskinen det er snakk om vil ikke lengre kjøre nyeste oppdaterte Adobe-pakken uten nyere OS så lurer på om noen har vært borti et triks som er trygt og som får det til å fungere. Maskinen er helt grei til arbeidet som utføres. Er det f.eks noen SSDer som fungerer bedre enn andre ?

Vil tippe det står i en SSD fra Samsung 9xx serien og brukeren mener dette ikke fungerer til oppgradering.

Har det noe hensikt å prøve å gjenopprette maskinen fra scratch (f.eks fra internett) med SSD i og så bare reinstallere Adobe-pakken ?

Her er specs på maskinen det er snakk om;

https://i.ibb.co/26yXyKF/mojave.png

Edit: Er disse SSDene noe å bruke ? Bare lurer på om det ikke bare vil gi samme problemet på Catalina 10.15.x  (som er max maskinen støtter)

https://eshop.macsales.com/shop/ssd/owc/imac-27-inch/2012

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hjelp meg folkens, jeg holder på å død

Jeg har et nytt tastatur: https://www.logitech.com/no-no/products/keyboards/mx-keys-wireless-keyboard.html

men jeg får farsken ikke til å lage disse tegne som jeg bruker ofte (koding)

det er fnutter, altså disse ' og denne |

Har alltid brukt fnutter til høyre for æ, men uansett så går det ikke, og tilde eller hva den heter er venstre for 1 tallet, men det vil seg ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen av dere som har problemer med Logitech mus i MacOS? Har en Logi MX Anywhere 3 for Mac, men den oppfører seg så rart i MacOS. Noen ganger så endrer den DPI (til det aller sakteste) og kan ikke endres igjen etter at MacBook har vært i hvilemodus så jeg må manuelt drepe Logitech Daemon i Activity Monitor for å få den til å fungere skikkelig igjen. Dette er så irriterende at jeg må bruke musa uten Logitech-SW og da virker ikke sideknappene på musa. Litt kjipt, musa var dyr og jeg er ikke så glad i Magic Mouse. Noen som har vært borti dette som veit om en fiks? :)

EDIT: Har funnet en slags workaroud med to apper som heter "Mac Mouse Fix" (som lar meg mappe sideknappene) og med "Scroll Reverser" som lar meg scrolle med musehjulet "riktig" vei uten at det tuller med trackpadden. Men synd at Logitech sin egen SW er så dårlig, så håper fortsatt dere veit noe. Når jeg googler så finner jeg mye blandet drops uten at jeg får noe særlig ut av det

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...