Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

bshagen skrev (18 timer siden):

Noen av dere som har problemer med Logitech mus i MacOS? Har en Logi MX Anywhere 3 for Mac, men den oppfører seg så rart i MacOS. Noen ganger så endrer den DPI (til det aller sakteste) og kan ikke endres igjen etter at MacBook har vært i hvilemodus så jeg må manuelt drepe Logitech Daemon i Activity Monitor for å få den til å fungere skikkelig igjen. Dette er så irriterende at jeg må bruke musa uten Logitech-SW og da virker ikke sideknappene på musa. Litt kjipt, musa var dyr og jeg er ikke så glad i Magic Mouse. Noen som har vært borti dette som veit om en fiks? :)

EDIT: Har funnet en slags workaroud med to apper som heter "Mac Mouse Fix" (som lar meg mappe sideknappene) og med "Scroll Reverser" som lar meg scrolle med musehjulet "riktig" vei uten at det tuller med trackpadden. Men synd at Logitech sin egen SW er så dårlig, så håper fortsatt dere veit noe. Når jeg googler så finner jeg mye blandet drops uten at jeg får noe særlig ut av det

Jeg har endt opp med noe lignende selv på mine logitech. Jeg har både G305 eller hva den heter og en MX Anywhere 3 til reise. Jeg har aldri prøvd Logitechs egen programvare ordentlig for det lyser crap av den lang vei. Husker ikke om det var "Mac Mouse Fix" jeg brukte, men hvertfall noe i den duren som var et mye lettere program å kjøre for å fikse scrollingen rett vei og sideknappene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (11 minutter siden):

Jeg har endt opp med noe lignende selv på mine logitech. Jeg har både G305 eller hva den heter og en MX Anywhere 3 til reise. Jeg har aldri prøvd Logitechs egen programvare ordentlig for det lyser crap av den lang vei. Husker ikke om det var "Mac Mouse Fix" jeg brukte, men hvertfall noe i den duren som var et mye lettere program å kjøre for å fikse scrollingen rett vei og sideknappene.

Når det kommer til Logitech så mistenker jeg det samme som deg, de er notorisk dårlige på SW. Har også en G305 til PCen, men har ikke testet den på Macbooken for rapportene fra diverse fora sier det blir helt bingo. Merkelig at det skal være så vanskelig å få til noe skikkelig, er vel altfor nisje og det virker ikke ut som de bryr seg, all den til Magic Mouse eksisterer. Men jeg blir ikke komfortabel med det flate designet, skulle ønske de designet en mer ergonomisk utgave.


Tips til de som ikke visste det, MacOS har akselerasjon på ved default og man kan ikke skru av dette ved default. Så da bærer det inn i terminal (copy/paste - enter): 

defaults write .GlobalPreferences com.apple.mouse.scaling -1 

Dette skrur av akselerasjon. MEN! Om man endrer pekerhastighet i etterkant i GUI, så vil MacOS skru på igjen akselerasjon (?!). Forstå det den som kan, men ok. Kjør kommandoen i Terminal om igjen. Man kan også kjøre samme kommando for å få akselerasjon bare fjern -1 i kommandoen over sett inn ønsket verdi fra 1-5 (også komma verdi fungerer) og kjør i Terminal. Man kan sjekke om det sitter ved å kjøre denne kommandoen: 

defaults read .GlobalPreferences com.apple.mouse.scaling

Om man får svar på et tall høyere enn -1 (minus 1) så har du akselerasjon *grøss*

Dette var uansett ting jeg fant ut av etter at jeg bestemte meg for å docke den nye Macbooken i hula. Hadde tidligere aldri brukt MacBook med noe annet enn TrackPaden og da slipper man å tenke på slikt. Man lærer noe hver dag, men syns noe av dette var unødvendig tungvint. 

Lenke til kommentar
M4ds skrev (2 timer siden):

Hvordan er de nye Airpodsa (3.gen) i forhold til AirPods pro, hvis vi ser bort ifra støydempinga? Jeg er på vei til butikken nå for å kjøpe en av dem men usikker på hvilke av dem som er best.

Har begge og jeg foretrekker Airpods over Pro, men det er fordi jeg ikke er glad i silikontupper. Lyden er veldig lik, overaskende mye bass i de enda de er åpne og jeg syns de er mer tilgivende på lyden mtp plassering i øret. Så hvis den flytter bittelitt på seg så taper ikke lyden seg så ille, slik som på Pro

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
M4ds skrev (På 29.1.2022 den 11.30):

Hvordan er de nye Airpodsa (3.gen) i forhold til AirPods pro, hvis vi ser bort ifra støydempinga? Jeg er på vei til butikken nå for å kjøpe en av dem men usikker på hvilke av dem som er best.

Lydmessig er de visstnok veldig like. Jeg foretrekker definitivt med lyddemping, både aktiv og passiv, men det er jo en smakssak. Det eneste er at AirPods pro 2 kanskje ikke er så veldig langt unna. Er jo snart 2,5 år siden de kom og med unntak av oppgradert ladeetui har de ikke fått noe nytt.

Lenke til kommentar
vidor skrev (18 timer siden):

Jeg bruker silikon-etui (3 pack med ulike størrelser) som jeg shoppet på Kjell og company til øreproppene. Det vil nok spare en god del strøm, da de er mer tette og gir bedre lydbilde og støydemping uten at man absolutt trenger denne formen for elektronisk assistanse.

Fant de ikke i farta, har du en link? :) 

Lenke til kommentar

Ser de har disse;

https://www.kjell.com/no/produkter/lyd-og-bilde/hodetelefoner-og-hodesett/tilbehor-for-hodetelefoner-og-hodesett/roxcore-silikonputer-for-airpods-3-pk.-p30172

Ikke samme jeg har, for de har en slags halvsirkel som stikker ut og hjelper på å holde dem fast. Finner dem ikke på søk og heller ikke originalforpakningen.

Edit: Fant pakken med de jeg kjøpte. De kalles bare ear pads og er fra roxcore. Står merket med IK93247. EAN (kjøps strekkode) på de er 7 309860 34994

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Synes nye MBA så ganske ålreit ut, men liker ikke helt at det er så lite RAM. Leste noe om at de skal legge til støtte for å avlaste RAM på SSD-en, noe som jo kan veie opp ganske mye iom at det er så raske SSD-er for tida. Hva tenker dere egentlig? Det er snakk om en ny maskin til kona som fortsatt bruker sin gamle MacBook(muligens pro) som fyller 10 år i år.

Lenke til kommentar

Sånn Apple har lagt opp f.eks iPad så er de temmelig RAM-effektive. Tilsvarende enhet med Android er langt mer sulten på RAM for tilsvarende bruk.

Er du avhengig av mye RAM bør du vel helst unngå MBA som er designet for enklere brukt. Husker det var en del selskaper som satset på SD-kort som var optimaliserte for MBA. Vet ikke hvor aktuelt det er nå da, men det finnes utrolig slitesterke SD-kort nå som er beregnet på konstant video-opptak.

Edit: SD-kortet heter Samsung Pro Endurance

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Helt enig i at MBA virket fin. Skulle gjerne sett den nye en litt lavere pris når den utstyres med 16GB, men tror jeg må bite i det sure eplet. 8GB holder nok massevis to vanlig bruk, og en av fordelene er at denne selges på Power med de rabattene de kjører med jevne mellomrom. Dessverre er ikke det tilfelle med 16GB.

Lenke til kommentar
vidor skrev (17 minutter siden):

Er du avhengig av mye RAM bør du vel helst unngå MBA som er designet for enklere brukt.

Det er jo svært enkel bruk. Streaming, surfing, og slike ting. I ny og ne noe litt mer avansert. Men nettlesere er jo notorisk RAM-hungrige for tida. Så tenker jeg 7-8-9 år ned i linja er det liksom det jeg er skeptisk til. Tror ikke det er mange generasjonene igjen før 16GB blir standarden og da har Apple litt mer å gå på. Men SSD-ene kan fort hjelpe som en avlasting.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (18 timer siden):

Helt enig i at MBA virket fin. Skulle gjerne sett den nye en litt lavere pris når den utstyres med 16GB, men tror jeg må bite i det sure eplet. 8GB holder nok massevis to vanlig bruk, og en av fordelene er at denne selges på Power med de rabattene de kjører med jevne mellomrom. Dessverre er ikke det tilfelle med 16GB.

Det kom etter hvert varianter av MBA M1 med 16GB RAM hos power. De går under "premium edition"

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Elkjøp hadde jo annonsert 20% rabatt på MacBooks som passet perfekt med M1 Pro-lanseringen i fjor. Tipper de fikk litt bakoversveis der. Fikk hvertfall sikret med 14" med 10-kjerners CPU, 16 GPU, 16GB RAM og 1TB lagring til nøyaktig samme pris som veiledende for den minste modellen (23,5k).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...