Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

ozone skrev (22 minutter siden):

Som mange andre mennesker (som ikke en gang er stormannsgal, narsissist og egoist) kan sikkert også Putin finne på å gjøre overilte ting når han skjønner han har ett minutt igjen å leve... Så jeg føler meg ikke trygg på å trenge den mannen opp i et hjørne overhodet🙄

Trengt opp i et hjørne? Trodde russiske hæren befant seg utenfor Russlands grenser, jeg?

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (25 minutter siden):

Michael Horowitz med et interessant poeng:

One critical point that I think hasn't been raised, is the message blowing up the Nova Kakhovka dam sends.

Now that a river-crossing operation is out of the question, the only other axis to recapture the remaining part of Kherson for Ukraine is through Zaporizhzhya.

This includes Enerhodar, where the Zaporizhzhya nuclear power plant is located. The message Moscow may be sending is "we were ready to blow up the dam, we're ready to do the same with the Zaporizhzhya power plant".

Atomkraftverket der er vel nedstengt for det meste.

Føler heller at det tyder på at Russland har gitt opp å erobre Ukraina, og heller river i stykker ting før de jages ut.

Tydelig at de ikke bryr seg om at vann til Krym også er sabotert med denne sprengningen. Blir sveltihjel der uten ferskvann til jordbruket. Er snakk om 10 år før man kan bygge opp tilsvarende demning (den er på størrelse med Hoover dammen i USA). 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (42 minutter siden):

Atomkraftverket der er vel nedstengt for det meste.

Det vet jeg, men det betyr ikke at Russland ikke kan forårsake en katastrofe der. Sannsynligvis ved å skylde på Ukraina, slik de alltid gjør. Dette har vært fryktet siden den fulle invasjonen startet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Til syvende og sist er det bare Russland som bestemmer hva de gjør og hva som er akseptabelt for dem. Uansett hva vi foretar oss, så er det en risiko for eskalering. Om Vesten ikke svarer på denne provokasjonen så øker i min oppfatning risikoen for at Russland kan gjøre lignende ting, eller bruke kjemiske våpen, i fremtiden. Jo mer de slipper unna med, jo mer vil de forsøke. Det er derfor de fremdeles turer frem som de gjør etter 1,5 år med krig.

Jeg mener NATO bør kreve at Russland forlater Enerhodar-atomkraftverket. Og gjør de ikke det, så bomber vi dem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (2 timer siden):

Hitler var en ideolog og en for det meste asketisk type med helt annet verdensbilde enn Putin.

Putin har strippeklubb i sitt milliardpalass, en vinkjeller på høyde med caeucescu sin, og går aldri utendørs uten sine italienske designerjakker til 200 000 kroner stykket. Han har 4 eller 5 koner. Døtrene bor i Sveits og Sør Korea med barnebarna hans og de er milliardærer på alle pengene han har stjålet fra staten. Andre barn bor rundt om i verden. Han elsker det gode liv og å more seg. Dette er ikke en type til å starte noe kjernefysisk holocaust.

Jepp. Han er en helt alminnelig banditt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Vil tro dette er en eksplosjon forårsaket av en AT-mine eller annen landmine som har vært plassert ved elvebredden.

Strømmen vil kunne ta med seg massevis av miner som er plassert ved Dnipro.

Har du en forklaring på hvorfor vannivået i demningen var rekordhøyt før det smalt? Jeg tror dette er en villet handling.

ikpy485h7d4b1.jpg?auto=webp&v=enabled&s=9fa956bc43de265a73ddc15623b51162723080bc

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (20 minutter siden):

Har du en forklaring på hvorfor vannivået i demningen var rekordhøyt før det smalt? Jeg tror dette er en villet handling.

ikpy485h7d4b1.jpg?auto=webp&v=enabled&s=9fa956bc43de265a73ddc15623b51162723080bc

Hva mener du her? Selvsagt var det en villet handling, 99% sikkert fra Russland.

Vi vet forklaringen på at vannivået var rekordhøyt, det var Russland som kontrollerte og fylte opp demningen før eksplosjonen.

Jeg tror kanskje du misforstod innlegget mitt og ikke sjekket hva jeg svarte på. Jeg mente ikke at en AT-mine forårsaket at dammen brast (!), men at videoer av sekundæreksplosjoner i elva lenge etterpå kan være AT-miner eller andre landminer som er blitt skylt fra elvebreddene.

EDIT: Og nå har VG faktisk en artikkel om akkurat dette:

Flomvann fra demningen kan utløse miner
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/eJ0GQ9/flomvann-fra-demningen-kan-utloese-miner

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Er blandet nå ser jeg fra folk hvorvidt Russland eller Ukraina sto bak. På telegram er det noen som har vist klipp fra hvor Ukraina sender artilleri fremdeles mot området rundt demningen. Ser bare ikke hva Ukraina skulle fått ut av å gjøre dette.  Samt at dette vil gjøre det lettere for Ukraina å krysse vannet nå, i tillegg til å ødelegge russisk utstyr plassert rundt. 

Endret av Quakecry
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 time siden):

Atomkraftverket der er vel nedstengt for det meste.

Føler heller at det tyder på at Russland har gitt opp å erobre Ukraina, og heller river i stykker ting før de jages ut.

Tydelig at de ikke bryr seg om at vann til Krym også er sabotert med denne sprengningen. Blir sveltihjel der uten ferskvann til jordbruket. Er snakk om 10 år før man kan bygge opp tilsvarende demning (den er på størrelse med Hoover dammen i USA). 

Den brente jords taktikk er lett å gjenkjenne……

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (8 minutter siden):

Er blandet nå ser jeg fra folk hvorvidt Russland eller Ukraina sto bak. På telegram er det noen som har vist klipp fra hvor Ukraina sender artilleri fremdeles mot området rundt demningen. 

Det er ikke fysisk mulig for noe artilleri eller missiler Ukraina har å ødelegge demningen på den måten. Skulle Ukraina ha gjort dette måtte de ha plantet masse eksplosiver på demningen som Russland kontrollerte. Ekstremt lite sannsynlig både på grunn av det, og at dette ikke gir Ukraina noe annet enn ulemper.

Sitat

Ser bare ikke hva Ukraina skulle fått ut av å gjøre dette.  Samt at dette vil gjøre det lettere for Ukraina å krysse vannet nå, i tillegg til å ødelegge russisk utstyr plassert rundt. 

Dette vil ikke gjøre det lettere for Ukraina å krysse Dnipro nå, men langt vanskeligere - om ikke umulig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Quakecry said:

Er blandet nå ser jeg fra folk hvorvidt Russland eller Ukraina sto bak. På telegram er det noen som har vist klipp fra hvor Ukraina sender artilleri fremdeles mot området rundt demningen. Ser bare ikke hva Ukraina skulle fått ut av å gjøre dette.  Samt at dette vil gjøre det lettere for Ukraina å krysse vannet nå, i tillegg til å ødelegge russisk utstyr plassert rundt. 


Ukraina kunne ha sprengt den den gang, og potensielt tatt ut mange av Russlands 40.000 soldater og tungt utstyr som stod på feil side av Dnipro. Det gjorde de ikke.

Russland minela demningen etterpå. De brukte ekstreme mengder med eksplosiver. Det er usansynelig at ukrainsk artilleri skulle klare å detonere disse russiske eksplosivene. Men sett at de hadde klart det, så er det fremdeles Russland sin feil. Akkurat som det er Russland sin feil dersom Enerhodar atomkraftverk går i lufta fordi de har minelagt det også.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Snikpellik said:

Hva mener du her? Selvsagt var det en villet handling, 99% sikkert fra Russland.

Jeg feiltolket det du skrev. Det var min feil.

Jeg leste det som at en tilfeldig mine hadde drevet ned elvebredden og eksplodert. Det er jo selvfølgelig det motsatte. Eksplosjonen kan drive løse miner videre nedover elvebredden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Det er ikke fysisk mulig for noe artilleri eller missiler Ukraina har å ødelegge demningen på den måten. Skulle Ukraina ha gjort dette måtte de ha plantet masse eksplosiver på demningen som Russland kontrollerte.

Var etterpå dem gjorde det, vistnok. I følge dette:
4246b2bd6a7685a72fdea03cc1c177dc.png

Lenke til kommentar
Sitat

 

Talskvinne for Ukrainas sørlige militære område, Natalija Gumenjuk, advarer befolkningen, ifølge det ukrainske nyhetsbyrået Unian:

– Minefaren vil være ekstremt høy, så strandsonen, inkludert den høyre (nordvestlige, journ.anm.), er stengt for publikum. Stigende vann gjør at det flyter miner over fra venstre (sørøstlige) bredde, påpeker hun, og legger samtidig til at flomvannet også kan utløse ukrainske miner:

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/eJ0GQ9/flomvann-fra-demningen-kan-utloese-miner

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...