Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

@Snikpellik For landbruket er situasjonen svært alvorlig. Spesielt mtp at ingen aner hvor mange år det vil ta å bygge opp igjen demningen. Satser på verdens fremste ingeniører kan komme opp med en gjennomførbar plan som kan iverksettes straks situasjonen i Ukraina tillater det. Av det jeg har sett på nett idag snakkes det om oppimot ti år for en ny demning. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man skal tenke gjennom hva russerne egentlig driver med, så kan det virke som om de tenker forlate hele Kherson Oblast. Det virker vanvittig om de skal forsvare bare Krym og så de to fylkene i Donbas, men de har presedens fra sine tre tidligere tilbaketrekninger; Kyiv, Kherson og Kharkiv.

Trass i at de har forsvart seg innbitt og også klart å rykke frem i Bakhmut har russerne kanskje en dyp redsel for å omringes og fanges i knipetangsmanøvere. De tre tilbaketrekningene deres er omtrent det eneste landstyrkene har klart å gjøre med nogenlunde dyktighet.Vi vet vel mer iløpet av neste uke, men å trekke seg tilbake i møte med en pågående offensiv har altså russerne gjort -hver- gang det har vært motangrep faktisk.

Kanskje ser de for seg å stagge ukrainerne utenfor Krym, der halvøyas nes er smalest. Hvem vet. Ryktes om minst ett gjennombrudd i fronten så langt, så mulig Ukrainerne har klart å rydde vei. Mediebildet på SoMe minnner veldig om den innledende biten av Kherson offensiven i fjor...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Snikpellik skrev (1 time siden):

En ting er konsekvensene på Krim, men i resten av Ukraina kan dette få helt enormt katastrofale og langvarige konsekvenser. Store jordbruksområder i sør, både ikke-okkuperte og okkuperte vil bli udyrkbare og tørke inn. Husdyr uten tilgang på nok fór må nødslaktes. Drikkevanntilgangen vil forringes. Oversvømmelsesvannet er forurenset av olje.

Ukraina er en så stor og viktig produsent at dette er noe som vil merkes også internasjonalt.

Ja, det er fryktelig. Russland fører en krig mot humanismen i seg selv.

Lenke til kommentar

Video om konsekvensene av oversvømmelsen.

Tror du Ukraina gjorde dette mot seg selv? Nekter jeg å tro. Det gir ulemper for begge sider, men store områder ble oversvømt og ødelagt for flere år, og tusenvis av mennesker fikk livet ødelagt. Dette ødelegger absolutt mest for Ukraina. 

Dette er Russland som bruker den brente jords taktikk, og minner verden på at de kan sprenge atomkraftverkene neste gang.

Det var Russland som kontrollerte demningen, og de fylte den til max nivå ved å stenge slusene i forkant av eksplosjonen. Det tyder på at de planla maksimal destruksjon når vannet ble frigitt.

Denne videoen går mer i detalj om strategi og konsekvenser.

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, bojangles said:

@Snikpellik For landbruket er situasjonen svært alvorlig. Spesielt mtp at ingen aner hvor mange år det vil ta å bygge opp igjen demningen. Satser på verdens fremste ingeniører kan komme opp med en gjennomførbar plan som kan iverksettes straks situasjonen i Ukraina tillater det. Av det jeg har sett på nett idag snakkes det om oppimot ti år for en ny demning. 

Først må Krim frigjøres. Om det ikke skjer så er det nok bare å glemme vann fra Dnipro til Krim som konsept.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, Arve Synden said:

Litt underlig å se en slik alvorlig feil her. Krym er ikke et fylke eller en oblast i Russland. Krym er ukrainsk territorium. Med Russlands imperialistiske okkupasjon er det russisk-kontrollert, men like fullt ukrainsk territorium.


Selvsagt er Krim ukrainsk. Men Russland regner det som et fylke i Russland. Og dersom man forutsetter at det er sant, så er det faktisk et av de fattigste. Faktisk nest fattigst, om jeg ikke tar feil.

 

7 hours ago, Serpentbane said:

Altså, de angriper Traktor Battalionen... Ok, dårlig humor I guess... 

 

Neida jeg bare tok den ikke, jeg trodde du mente at det var noe militært :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

6 juni var Sveriges nasjonaldag og 79 årsdagen for D-Dagen i Normandie. Hva velger FN å feire? Det russiske språks dag. Postet på twitter kun timer etter at Russland bruker masseødeleggelsesvåpen mot ukrainske sivile.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. FN kan fint legges ned til fordel for en ny organisasjon.

I'm gonna make my own UN with blackjack and hookers, some Bender ville sagt...

aGE2KVX_460swp.webp

  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar

https://tass.com/russia/1628737

Novaya Kakhovka refutes Ukrainian media reports about alleged deaths of zoo animals

"No animals were killed, because our city has no zoo," the spokesperson said



Den russiske mediesfæren bryr seg mer om en dyrehage enn ukrainske sivile. Men i det minste bryr de seg. Såpass at TASS (russisk statlig kontrollert nyhetsbyrå) fant det nødvendig å komme ut med en helt latterlig påstand om at denne dyrehagen ikke eksisterte.

Vel, i det minste gjør den ikke det nå, russhøl.
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Brother Ursus said:

Selvsagt er Krim ukrainsk. Men Russland regner det som et fylke i Russland. Og dersom man forutsetter at det er sant, så er det faktisk et av de fattigste. Faktisk nest fattigst, om jeg ikke tar feil.

Det virker ikke som du har forstått problematikken, så da må jeg fram med teskje. Ved å bruke språk som repeterer den russiske propagandaen/løgnen (Krym er russisk) i samme åndedrag som du skal presentere fakta (Krym er fattig), og uten å påpeke at det er russisk propaganda, så løper du Russlands ærend og er med på å spre propagandaen deres. Dermed bidrar du til å normalisere det Russland vil, nemlig å få aksept for at Krym, Donbas etc. er Russisk. Selv om du faktisk ikke selv mener det. Dessuten kan du veldig lett misforstås for å være et russisk nettroll av folk som ikke har sett det andre som du skriver.

Endret av Arve Synden
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Arve Synden said:

Det virker ikke som du har forstått problematikken, så da må jeg fram med teskje. Ved å bruke språk som repeterer den russiske propagandaen/løgnen i samme åndedrag som du skal presentere fakta, og uten å påpeke at det er russisk propaganda, så løper du Russlands ærend og er med på å spre propagandaen deres. Dermed bidrar du til å normalisere det Russland vil, nemlig å få aksept for at Krym, Donbas etc. er Russisk. Selv om du faktisk ikke selv mener det. Dessuten kan du veldig lett misforstås for å være et russisk nettroll av folk som ikke har sett det andre som du skriver.



Jeg påpekte flere ganger at informasjonen var falsk og at de løy. Det var hele poenget med sammenligningen ¯\_(ツ)_/¯

 

 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (22 minutter siden):

https://tass.com/russia/1628737

Novaya Kakhovka refutes Ukrainian media reports about alleged deaths of zoo animals

"No animals were killed, because our city has no zoo," the spokesperson said



Den russiske mediesfæren bryr seg mer om en dyrehage enn ukrainske sivile. Men i det minste bryr de seg. Såpass at TASS (russisk statlig kontrollert nyhetsbyrå) fant det nødvendig å komme ut med en helt latterlig påstand om at denne dyrehagen ikke eksisterte.

Vel, i det minste gjør den ikke det nå, russhøl.

Antagelig samme person som sa dammen ikke hadde sprengt, antagelig mens han ble våt på skoene av oversvømmelsen og lenge etter hele verden viste deg og drone-filmen var publisert..
Lurer jo litt på hvorfor man skal lyve om slikt egentlig, blir litt i overkant dumt selv for russere.

Selv ikke de vanlige løgnere i russland kan i praksis stå å se på en sprengt dam og si at den ikke er sprengt.
 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, aklla said:

Antagelig samme person som sa dammen ikke hadde sprengt, antagelig mens han ble våt på skoene av oversvømmelsen og lenge etter hele verden viste deg og drone-filmen var publisert..
Lurer jo litt på hvorfor man skal lyve om slikt egentlig, blir litt i overkant dumt selv for russere.

Selv ikke de vanlige løgnere i russland kan i praksis stå å se på en sprengt dam og si at den ikke er sprengt.
 


Var masse poster i sosiale medier av disse talspersonene med "vannfilter" på. Vet ikke om det er TikTok eller Snapchat, men det var rimelig hilarious for en gangs skyld ;)

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 minutter siden):

<snip>

Russerne forsøker å oversvømme og mudre andre deler av Kherson også.

Det har vært spekulert i at de forbereder seg på å trekke seg ut av resten av Kherson og tilbake til Krim. Kanskje hele søndre Ukraina, da de antagelig ser at de ikke klarer å holde det.

Det jeg sliter med å forstå er hvordan russerne i så fall kan tenke seg at det er mulig å holde Krim om de trekker seg helt ut av det sørlige området. Da vil jo forsyninger levert via jernbanen i sør forsvinne, og så sitter de igjen med en bro som er tvilsom samt skipstrafikk. I tillegg vil Krim slite med ferskvannet i lang tid fremover pga russernes egen sabotasje av Nova Kharkhova-demningen. Det var for øvrig også tilfellet etter okkupasjonen av Krim i 2014. Ukrainerne stengte ned vannforsyningene til Krim i 2014 også, og med det forsvant 85 % av halvøyas tilgang på ferskvann.

Jeg har lest men ikke funnet bekreftelse på at UA skal ha fått Penguin-missiler, og med f.eks. norske F-16 vil man kunne angripe russiske sjømål med disse om nødvendig.

Det betyr langt på vei at russerne i så fall overlater Krim til seg selv, eller rettere sagt til Ukraina, og det er det jeg ikke får til å henge på greip. Derfor lurer jeg på hva motivet til russerne er.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, &lt;generisk_navn&gt; said:

Det jeg sliter med å forstå er hvordan russerne i så fall kan tenke seg at det er mulig å holde Krim om de trekker seg helt ut av det sørlige området. Da vil jo forsyninger levert via jernbanen i sør forsvinne, og så sitter de igjen med en bro som er tvilsom samt skipstrafikk. I tillegg vil Krim slite med ferskvannet i lang tid fremover pga russernes egen sabotasje av Nova Kharkhova-demningen. Det var for øvrig også tilfellet etter okkupasjonen av Krim i 2014. Ukrainerne stengte ned vannforsyningene til Krim i 2014 også, og med det forsvant 85 % av halvøyas tilgang på ferskvann.

Jeg har lest men ikke funnet bekreftelse på at UA skal ha fått Penguin-missiler, og med f.eks. norske F-16 vil man kunne angripe russiske sjømål med disse om nødvendig.

Det betyr langt på vei at russerne i så fall overlater Krim til seg selv, eller rettere sagt til Ukraina, og det er det jeg ikke får til å henge på greip. Derfor lurer jeg på hva motivet til russerne er.



Jeg tror dessverre vi i Vesten er litt naive ennå. For hvis man tenker seg om, så innser man at Russland har drevet brent jords- taktikk fra begynnelsen av. Russland bedriver det ikke bare i forsvar når de trekker seg tilbake - de gjør det også i angrep, og har gjort det hele tiden. De sier det også høy, og sier alltid det samme - "vi kan bygge det opp igjen når vi kommer tilbake." Det er også dette de gjorde i den russiske revolusjonen, i andre verdenskrig, i Tsjetsjenia osv.

Jeg tror også Russland har innsett at de ikke vil klare å holde Krim når de må trekke seg ut av sør. Hvis ikke hadde de ikke sprengt Nova Kahkovka i går. Krim har nå mistet nesten alt ferskvannet sitt. De to største industriene på Krim er landbruk, og turisme, i den rekkefølgen. Jeg tror Russland vil forsøke å tvinge så mye av befolkningen som mulig tilbake til Russland, og legge Krim brakk. Det de gjør mot befolkningen på Krim er også en ytterligere krigsforbrytelse og en forbrytelse mot menneskeheten.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (19 timer siden):

 

 

 

 

Mistenker at mange ikke har lest denne posten grundig. ;)

Kortversjon: Russerne sprengte et hull i dammen for å oversvømme de lavereliggende øyene i deltaet for å presse ut de ukrainske spesialstyrkene som holdt dem(inkluderer artilleribeskytning mens styrkene rømmer fra vannet). Så viste det seg at hullet ble mye større enn de hadde tenkt og at oversvømmelsen også ble mye større i omfang.

Så, ikke helt tilsiktet men fortsatt russernes ansvar.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...