Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg



Det er kanskje mange som har sett meme'n av den dansende Soloviev, Putins Goebbels. Men jeg hadde ikke fått med meg at det er Jensemann Stoltenberg han gjør narr av. Han kaller ham en dum norsk sild, og beskylder ham for å forsøke å stjele alle pengene i DNB. 

Ja, du verden. Soloviev drømte senest i går altså om å bombe europeiske ledere. Snakker meg om. 

Soloviev må ha tilsvarende dissonans mellom privat forståelse av Russlands situasjon i Ukraina, og hva han faktisk står å rollespiller på tv. 

Endret av Regenburg
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Men det er bare en modell, og modeller er ikke fakta. Den er garantert feil, men hvor feil og hvordan feil den er vet man ikke enda.

Sånne modeller er ganske nøyaktige om de blir matet med riktig inndata. Kanskje sammenlignbart med værvarslet et par dager frem i tid. Størrelsen på hullet og vannstand vil være viktige inndata. Ut fra videoen ser hullet ganske stort ut, men kunne vært verre. Vannstanden var svært høy. NB. Husk at reservoarer ikke har lineær sammenheng mellom høyde og volum. Kantene er nemlig ikke loddrette. Breddene er langstrakte og da øker volumet mer for hver cemtimeter det øker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Her er flom-modellen jeg nevnte. 

Dette er en worst-case modell, men vannivået i dammen da den brast var likevel høyere enn i denne modellen.

Men det er bare en modell, og modeller er ikke fakta. Den er garantert feil, men hvor feil og hvordan feil den er vet man ikke enda.

Worst case modelling for Nova Kakhovka dam break
https://cornucopia.se/2022/10/worst-case-modelling-for-nova-kakhovka-dam-break/

 

Ser ut som modellen tar utgangpunkt i 13 m nivåforskjell, men siden russerne stengte demningen i forkant var forskjellen 17.5 meter. Så dette kan bli langt verre enn modellen forutså. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
bojangles skrev (1 time siden):

Faen som jeg virkelig hater russere nå. De har jo absolutt ingen sperrer og opptrer mer og mer umenneskelig. Dette er reinspikka ondskap, det oser ren hevnlyst og terror av sprengningen. 

Jeg deler hatet ditt. Men jo mer Russland synker ned og blottlegger sin ondskap for omverdenen, jo mer vil vesten stille opp og hjelpe Ukraina til å beseire denne totale ondskapen. Jeg håper og tror vi ikke er alene om å føle avskyen og at dette omsettes til å materialisere mer militær støtte til Ukraina.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Jeg deler hatet ditt. Men jo mer Russland synker ned og blottlegger sin ondskap for omverdenen, jo mer vil vesten stille opp og hjelpe Ukraina til å beseire denne totale ondskapen. Jeg håper og tror vi ikke er alene om å føle avskyen og at dette omsettes til å materialisere mer militær støtte til Ukraina.

Jo vi har jo sett det, men skal vesten vente helt til mesteparten av Ukraina kun er grushauger og hvor mange sivile liv går tapt mens vesten er betenkt og vurderer for og imot? 

Fortsetter det slik får en nesten bare håpe at Polen blir drittlei og bestemmer seg for å kjempe for Ukraina. Det ville blitt en helt annen utgang på krigen enn noen så for seg. Og det ville løftet Polen og brakt skam over både Tyskland og Frankrike og delvis også USA fordi disse tre har slept beina etter seg. Og macron skulle løse krigen med fredsavtaler og tomt snakk. Og Tyskland stakk kjepper i hjulene for tanks i det lengste. Og selv om USA virkelig har bidratt så kunne de også bidratt langt mer langt tidligere. ATACMS feks. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Sprengingen av dammen blir en ny «North Stream» -diskusjon. Begge skylder på hverandre og det er uklart hvem som har mest nytte/skade av dambruddet. En hendelse som vil sette spor i generasjoner, økonomisk og kulturellt.

Russlands tradisjon for løgn og Putins åpenbare desperasjon skaper ingen troverdighet, kun forakt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis Russland mot formodning skulle vinne, eller klare å fryse konflikten, så vil de bygge seg opp igjen, og forsøke igjen om noen år, og da blir det tredje verdenskrig.

Det som provoserer Putin mest er svakhet. Lar vi konflikten fryses, så er det et tegn på svakhet.

Derfor må Russland må tape. Polen forstår det. Og resten av NATO har nå også heldigvis forstått det.

Russland må tape på slagmarken, og de må tape så det virkelig svir, og regimet står i fare.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Delvis said:

Bare vi må huske at det ikke gjelder alle Russere. Tusenvis av dem er jo blitt arrestert for å tørre å stå opp mot svineriet til regimet.

Det er dessverre kun en bitteliten promille av russlands befolkning som har våget det. Kanskje lar jeg følelser ta overhånd men slik det kjennes nett no så er alle russerne inkludert bortsett fra politiske fanger i mitt hat ovenfor russerne. For de kunne gjort så mye mer. Hvor mange gikk med den forferdelige Z'n på brystet sist vinter? De heiet på krigen og syntes russland fortjente Ukraina. Tortur og folkemord overså de. Søppelmennesker. Det er opp til dem nå å bevise for resten av verden at de kan ta et kollektivt oppgjør med hele sin historie og jobbe for menneskrettigheter, demokrati og en rettsstat for alle. Klarer de ikke det få får de nesten leve som de alltid har gjort. Bare helt isolert og utestengt fra det gode selskap. Da bør ingen russere få anledning til å reise i vesten. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Inspector said:

Sprengingen av dammen blir en ny «North Stream» -diskusjon. Begge skylder på hverandre og det er uklart hvem som har mest nytte/skade av dambruddet. En hendelse som vil sette spor i generasjoner, økonomisk og kulturellt.

Russlands tradisjon for løgn og Putins åpenbare desperasjon skaper ingen troverdighet, kun forakt.

 


Enig, men med tanke på at russerne fylte dammen til randen før den sprang den, så er det rimelig klart at Russland står bak. Det er helt klar premeditering der.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Brother Ursus said:

Det som provoserer Putin mest er svakhet. Lar vi konflikten fryses, så er det et tegn på svakhet



Dette er også grunnen til at Vesten må reagere STERKT på sprengningen av denne dammen, som er en enorm krigsforbrytelse, nesten på nivå med bruk av masseødeleggelsesvåpen.

Jeg vet ikke hva Vesten kan gjøre for å eskalere som virker fornuftig og rimelig. ATACMS?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Brother Ursus said:


Enig, men med tanke på at russerne fylte dammen til randen før den sprang den, så er det rimelig klart at Russland står bak. Det er helt klar premeditering der.

Ja, og Ukraina har vel *ingenting* å tjene på det. Det vanskeliggjør Ukrainsk fremrykking, det gjør stor skade på Ukrainske byer og infrastruktur, det kan få konsekvenser for atomkraftverket, med radioaktiv forgiftning av Ukrainsk jord, osv. Jeg kan ikke helt se noen grunn til at Ukraina skulle sprenge demningen.

Man kunne kanskje tenke seg at Ukraina ville sprenge demningen for å kutte vannforsyningen til Krim, men den vannforsyningen kan de jo kutte senere, etter de har frigjort litt areal. Det er ingen hast.

Og det får konsekvenser for Russiske soldater på østsiden av elven. Men de vil i all hovedsak klare å trekke seg tilbake, så det ville ikke forårsake nevneverdig skade.

Det er stort sett bare Russland som tjener på det, ved at de sikrer flanken sin.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Jævla russiske russerfaenjævler. Hele dyrehagen er under vann, og svært mange av dyrene kan verken svømme eller har noe sted å rømme.

Selv om videoene ikke viser skadde eller døde mennesker viser de dyr, og jeg har ikke lyst til å reposte det her.

Her er en video i dårlig kvalitet som ikke viser noe spesifikt.

Jeg blir bare så sinna.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):

 

Russland må tape på slagmarken, og de må tape så det virkelig svir, og regimet står i fare.

Putins Russland er på god vei allerede. Fronten er stillestående, tapene er større enn i alle andre kriger som Putin har startet, det er åpenbare interne konflikter, narrativene rakner, akademikerflukten fra Russland utarmer landet og sanksjonene ødelegger økonomien. Motstanderne er sterkere og mer samlet enn noen gang. Enhver med et minimum av analytiske evner innser at sjansene for å komme styrket ut av konflikten er mikroskopiske.

Problemet er at klossmajoren Putin har malt seg inn i det berømte hjørnet og ikke har råd til å tape.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 time siden):



Det er kanskje mange som har sett meme'n av den dansende Soloviev, Putins Goebbels. Men jeg hadde ikke fått med meg at det er Jensemann Stoltenberg han gjør narr av. Han kaller ham en dum norsk sild, og beskylder ham for å forsøke å stjele alle pengene i DNB. 

Ja, du verden. Soloviev drømte senest i går altså om å bombe europeiske ledere. Snakker meg om. 

Jeg har faktisk Joseph Goebbels Dagbok i norsk oversettelse. 1944-1945. Det er veldig interessant å lese om hans private tanker mens det går skikkelig dårlig for saken han er ment å pimpe som seiersrikt. Soloviev må ha tilsvarende dissonans mellom privat forståelse av Russlands situasjon i Ukraina, og hva han faktisk står å rollespiller på tv. 

Putins eneste verktøy for å holde kontrollen innenriks, er tydeligvis latterlig propaganda i Nord-Korea-stil.

Håper virkelig at den russiske befolkningen er litt vanskeligere å narre……

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...