Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Quakecry skrev (17 minutter siden):

Vil ikke vannnivået bli lavere lengre opp slik at det blir mer mulig å krysse?

Nå er ikke jeg hydrolog, men jeg tror nok man må langt opp og inn i Zaporihzhia for at vannet skal bli mye lavere - og lavere vannstand med mer strøm vil vel heller ikke være en fordel for kryssing med brattere kanter, gjørme osv. Elva er også langt bredere øst og nord for demningen. Ellers har jeg veldig, veldig lite tro på at Ukraina skulle ha gjort dette for å krysse elva.

Quakecry skrev (15 minutter siden):

Var etterpå dem gjorde det, vistnok. I følge dette:
4246b2bd6a7685a72fdea03cc1c177dc.png

Skjermbilde fra en russisk propagandakanal på Telegram, ja. Som også poster russisk desinformasjon på Twitter.

Jeg fant innlegget med videoen her: https://t.me/DDGeopolitics/67464

Det kan like gjerne være russisk artilleri som ukrainsk, eller det som kanskje er mest sannsynlig: miner som går av fordi de har havnet i vannet, noe vi allerede har sett noen videoer av.

Thor. skrev (16 minutter siden):

Jeg feiltolket det du skrev. Det var min feil.

Jeg leste det som at en tilfeldig mine hadde drevet ned elvebredden og eksplodert. Det er jo selvfølgelig det motsatte. Eksplosjonen kan drive løse miner videre nedover elvebredden.

Ingen skade skjedd :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre1980 skrev (7 minutter siden):

Rørledningen ble brukt som et pressmiddel overfor Tyskland, så like greit.

Er for øvrig dette jeg har sagt hele veien, at det er Ukraina eller militante sympatisører som står bak ødeleggelsen av nord stream.

Lenke til kommentar
Gibblay skrev (35 minutter siden):

Donbas Dev..... var det ikke hun som ga seg ut fra å være fra donbas, men ble avslørt som en arbeidsløs fra USA? Utrolig at hun spinner videre på løgnen.

Stemmer.

'Donbass Devushka': American mouthpiece for Russian propaganda on Ukraine
https://www.france24.com/en/americas/20230422-donbass-devushka-american-mouthpiece-for-russian-propaganda

Sitat

“Donbass Devushka” is a prominent social media account implicated in the recent leak of classified documents on the Ukraine war. The pro-Kremlin mouthpiece, which claims to be run by a Russian woman in the occupied city of Luhansk, is in fact run by a pro-Russian former US military officer. 

US-born Sarah Bils, 30, admitted in an interview with The Wall Street Journal published last week that she has been overseeing a network of social media accounts called Donbass Devushka, which translates to “Donbas girl”. The former Washington, DC-based noncommissioned Navy officer pretended to be posting from the Ukrainian city of Luhansk. Speaking with a light Russian accent to her hundreds of thousands of followers, Bils expressed her admiration for Vladimir Putin while promoting pro-Russia views on the Ukraine war. 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 timer siden):

Vil ikke vannnivået bli lavere lengre opp slik at det blir mer mulig å krysse?

 

Simen1 skrev (10 timer siden):

Stemmer det? Reservoaret vil jo bli en mudderbank uten like. Jeg er langt fra ovrebevist om at det blir lettere å krysse enn over vann. Husk også at Dnipr er en elv som ikke stopper. Den vil nødvendigvis fortsette å renne, men i et mye mindre tverrsnitt i bunnen av det som var reservoar. Altså høyere hastighet på vannet. Å gå over fra praktisk talt stillestående vann til et mudderhelvete på to sider + elv med nevneverdig hastighet vil neppe bli enklere å krysse.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Brother Ursus Har det vært snakket om taurus missiler tidligere i forbindelse med Ukraina? Taurus har vel omtrent dobbelt så lang rekkevidde som Storm Shadow, så det hjelpe mye. Hvor presise de er aner jeg ikke, heller ikke hvordan de flyr i forhold til radar og luftvern. Men mtp dobbelt så lang rekkevidde som Storm Shadow vil jo Taurus kunne skytes ut fra trygg sone og likevel ha rekkevidde til å nå alt de måtte ønske. 

Et lite problem er jo at Taurus neppe er bygd for å virke med de jagerfly Ukraina har idag, så da tar det kanskje noe tid å modifisere festeordning på Mig 29.

Taurus ville vært fantastisk sammen med Storm Shadow, ATACMS, HIMARS og artilleri. Om Ukraina har både Storm Shadow og Taurus missiler burde det jo være mulig at de kan få mer av de slik at de faktisk kan kverne på litt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vesten har hold tilbake fra å støtte angrep inne i Russland, men vi har jo lenge ønsket regimeendring. Jo mer Putin dytter på - jo mer ønsker vi regimeendring. Hvor mye frykt og ondskap skal regimet få spre før vesten begynner å støtte angrep på russisk side? Med Nova Khakovka-dammen på rullebladet og sannsynligvis Ednehodar kjernekraftverk senere, så må vi jo begynne å mykne opp om tanken på en Libya v2.0..

Edit: Finnes det en "Hvordan bygge et fredlig land for dummies" som vesten kunne donert i stort antall til et splittet og kaotisk Russland i ettertid og fulgt opp med internasjonale observatører og fredsbevarende styrker?

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Det er mulig skadene er noen dager gamle. På noen bilder kan det se ut som det var skader allerede 2. juni

https://www.bbc.com/news/world-europe-65818705

Sitat

A road across the dam appears to be damaged from 2 June, but there does not seem to be a change to the flow of the water until 6 June when the breach of the wall and collapse of nearby buildings can be clearly seen. It is currently unclear whether the damage to the road is linked to the 6 June breach.

På dette bildet tatt 5.juni kan man litt tydeligere se det som ser ut som en manglende bit av veien:

https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-says-russia-blows-up-major-nova-kakhovka-dam-southern-ukraine-2023-06-06/

image.png.51636b6a72246a75c7ed564dd1b49d8d.png

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...