Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Prigozhin i lydmelding på telegram (?) latterliggjør russiske forsvarsministeriets meldinger om 1500 drepte ukrainere i går. Kaller dem for von Munchausen og sier at noen burde legge sammen alle tallene som ministeriet har publisert; trolig har man drept hele jordens befolkning 5 ganger og må drepe romvesener...

Artig kar denne Prigo. Merker meg at han har kidnappet en oberst fra russiske militæret og torturert ham til å tilstå noe greier på video. Kan man tenke seg at Blackwater gjorde noe lignende med en US marine i Iraq? Huff. Det er ikke bare bare.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Kahuna said:

Hvem skal krysse Dnipro igjen? Når du sprenger en dam skaper du flom nedstrøms for dammen. Det blir dermed vesentlig vanskeligere å krysse Dnipro i det området. I de siste månedene er det kun ukrainske spesialstyrker som i noen grad har krysset her. Russerne har ingen planer om å krysse Dnipro, derimot frykter de at Ukrainske styrker planlegger en større overgang. Sprengningen beskytter russernes vestlige flanke mot ukrainske elvekrysninger. I det minste frem til reservoaret har stabilisert seg på et lavere nivå.

Det besvarer også spørsmålet om hvem som er ansvarlig. Siden russerne tjener på dette militært er det dem som står bak.

Det strømmer helt sykt mange kubikk i sekundet nedover nå. Så dronebilder like etter eksplosjonen. Det er enorme krefter i vannet som vil feie vekk alt nedstrøms. Enorme ødeleggelser vil bli resultatet. Bygninger og infrastruktur vil råkes, veier, jordbruksland vil rammes og sjansene er store for at dette koster ennå flere sivile liv over de neste dagene. I verste fall mister atomkraftverket all kjøling i løpet av et par dager nå.....

Faen som jeg virkelig hater russere nå. De har jo absolutt ingen sperrer og opptrer mer og mer umenneskelig. Dette er reinspikka ondskap, det oser ren hevnlyst og terror av sprengningen. 

Endret av bojangles
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 minutter siden):

Da venter vi i spenning på at Putin skal holde en tale om «total krig» https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sportpalasstalen

Tyskerne produserte konsumergods til langt uti 1944. De innførte ikke 3 fabrikkskift før 1943. Landet var temmelig uforberedt på en langsiktig krig, og noen har brukt dette som begrunnelse for at Hitler egentlig ikke så for seg noen storkrig over Polen. AJP Taylor, en kjent historiker, kaller til og med Tysklands utenrikspolitikk i mellomkrigstiden for "regulær europeisk stormaktspolitikk". 

Det hele minner en om hvordan Russland har blitt (feilaktig) fremstilt som en rasjonell aktør, når den egentlig holder fast på 1800 talls erobrings og kolonialpolitikk, ispedd 1900 tallets verste deler av ondskapsfull og massemobiliserende nasjonalisme. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Denne fra 15. februar snakker om vann-nivå for atomkraft anlegget: https://www.ans.org/news/article-4734/low-water-level-at-reservoir-may-pose-threat-to-zaporizhzhia/

Vannstanden var veldig lav da, men ikke nå før sprengningen.

Så det kan nok bli et problem om de er avhengig av vannstanden.

Vanlig vannstand er 16 meter. Kritisk for atomkraft-anlegget er 12 meter.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (11 minutter siden):

Det strømmer helt sykt mange kubikk i sekundet nedover nå. Så dronebilder like etter eksplosjonen. Det er enorme krefter i vannet som vil feie vekk alt nedstrøms. Enorme ødeleggelser vil bli resultatet. Bygninger og infrastruktur vil råkes, veier, jordbruksland vil rammes og sjansene er store for at dette koster ennå flere sivile liv over de neste dagene. 

Faen som jeg virkelig hater russere nå. De har jo absolutt ingen sperrer og opptrer mer og mer umenneskelig. Dette er reinspikka ondskap, det oser ren hevnlyst og terror av sprengningen. 

Jeg er også fortvilt over det som skjer, og helt desillusjonert (skjønt ikke overrasket) over hva Russland slipper unna med. Jeg synes personlig at Nato burde intervenere. Russland legger på rømmen om polske og amerikanske tropper rykker inn som "fredsbevarere". 

Men jeg trøster meg med tanken om et forent og fredfult (øst)europa etter denne satans ondskapsfulle angrepskrigen.

Jeg knabbet et skolekart fra en nedlagt skole jeg jobbet på. Et slikt stort et av Europa. Der kan man se hvor stort Europa fra Portugal til Donetsk er. Fra Malta til Nordkapp. Men også hvor naturlig verdensdelen egentlig kan henge sammen med elver, sletter, jernbaner og motorveier. 

Alt som gikk galt i 1914, og starten på sentral og østuropas store problemer som nasjoner/regioner/folkeslag kan ende på fredelig vis når EU utvider seg til å også omfatte Ukraina (samt nato). Det blir et Europa som det Otto von Habsburg drømte, snakket om og arbeidet for da jernteppet falt. Jeg var motstander av norsk medlemskap i EU, men nå er jeg for. Vi får bare forene oss i en eller annen slags Europas Forente Stater for fredelig sameksistens. Så får balkan og kanskje hviterussland komme etter. Ingenting kommer til å skje i Russland av vettige reformer i vår levetid i alle fall. 




 

Endret av Regenburg
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (6 minutter siden):

Faen som jeg virkelig hater russere nå. De har jo absolutt ingen sperrer og opptrer mer og mer umenneskelig. Dette er reinspikka ondskap, det oser ren hevnlyst og terror av sprengningen. 

Og det hatet kommer til å vare lenge hos veldig mange. En situasjon som Putin har klart å skape helt på egen hånd og som vil ødelegge for Russland i generasjoner.

Russland var i ferd med å opparbeide seg et rykte som en seriøs handelsaktør. Nå river Putin ned alt som er bygget opp etter sovjets fall.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Her er siste nytt fra "Reporting from Ukraine".

Utdrag; russerne har ikke kontroll i Belgorod, og fordi den lokale guvernøren(?) ble kraftig kritisert av Prigozhin da han nektet å stille opp på en fangeutveksling har lederen for én av de to russiske opprørsgrupperingene postet en video der han sier at de fra nå av vil samarbeide med nettopp Prigozhin. Forvirrende? Oh yes. Dette er nydelig trolling der russerne som har invadert Russland (smak litt på den formuleringen :) ) forsøker å skape splid mellom russiske Wagner og de russiske myndigheter og militære.

Rundt Bakhmut har UA nå lagt kraftig press på de russiske styrkene i Klischiivka (sør for Bakhmut) og er på god vei til å fange russerne der i en knipetangmanøver. 

Lenger sør har UA klart å etablere et brohode som de senere har utvidet etter å ha lurt russerne med hvor de kom til å angripe fra. Da russerne har minelagt store områder vil disse angrepene fra uventede retninger kunne føre til at russerne i panikk valser ut i sine egne minefelt, noe det hevdes at fire av de mest erfarne russiske droneoperatørene gjorde da de kjørte på en russisk mine slik at alle fire omkom.

For egen regning legger jeg til at det kan virke som om russerne er i villrede om hva som skjer, hvor det skjer og om det i det hele tatt skjer noe som helst, for ikke å snakke om når ting skjer...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (4 minutter siden):

For egen regning legger jeg til at det kan virke som om russerne er i villrede om hva som skjer, hvor det skjer og om det i det hele tatt skjer noe som helst, for ikke å snakke om når ting skjer...

Måtte det vare lenge ☺️

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Svein M said:

Denne fra 15. februar snakker om vann-nivå for atomkraft anlegget: https://www.ans.org/news/article-4734/low-water-level-at-reservoir-may-pose-threat-to-zaporizhzhia/

Vannstanden var veldig lav da, men ikke nå før sprengningen.

Så det kan nok bli et problem om de er avhengig av vannstanden.

Vanlig vannstand er 16 meter. Kritisk for atomkraft-anlegget er 12 meter.

Vannstanden er det minste problemet når russerne sprenger kraftverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På side 2000 i debatten har altså motoffensiven startet og russerne sprenger opp infrastruktur de vet de ikke kan holde. Det er smålig av dem.

Men det betyr også at russerne vet at deres nederlag i Ukraina er uunngåelig. Ødeleggelsen av Nova Kakhova demningen er ikke bare en desperat handling, men også en terrorhandling og smålig hevn. Den militære effekten er liten og visstnok en krigsforbrytelse på egenhånd siden den rammer sivile nedstrøms. Men det var vel også hensikten deres...

Terrorhandlingen rammer sivile i Kherson. Siden dag 1 har hele Kherson Oblast trosset okkupasjonen. Vi så alle bildene og filmene fra Kherson by da den var okkupert. Demonstrasjoner. Russerne har aldri vært velkommen i Ukraina, og det innrømmer enhver russisk soldat på privaten om han spørres. Youtube er stappfull av avlyttede telefonsamtaler der de innrømmer dette. De har ikke fått blomster, men vært hatet og også utsatt for partisanbomber her og der, og til slutt har de måttet rømme i skam. 

De områdene sør og øst for elva (dnjepr) som enda er okkupert skiller seg ikke fra Kherson og lengter etter å frigjøres. Det er bare et spørsmål om tid før de væpnede ukrainske styrker beseirer russerne i Ukraina. Russerne er rasende for løgnene de har blitt påtvunget av Kreml, og ligger nå i feide med hverandre, med wagner, med egne offiserer. Russerne, moskalis som ukrainerne kaller dem, er forhatt i Russland og denne terrorhandlingen vil ikke redusere hatet mot barnemorderne fra Bucha. De vet at det er russernes hevn og straff for å ikke føye seg og ikke bøye seg.

Disse hitlerske ordrer fra Moskva burde ikke overraske noen. Det er handlingene til et døende regime og en beseiret arme. De sier noe om at denne krigen nærmer seg slutten. Jeg håper (men er ikke sikker) på at vi er inne i siste kapitellet med krigshandlinger, som Russland påbegynte i 2014. Det er kanskje starten på slutten av krigen og den russiske verden. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Tråd:

Jeg så en flommodell i fjor. Skal prøve å finne den igjen.

 

 

"Before destroying the Kakhovka dam today, the Russians raised the water level to a record-high 17.5 meters by keeping the gates closed. The wanted to make the flooding as large as possible in order to stop the Ukrainian Army from conducting a counteroffensive in the area."


Dette er i det minste klar og tydelig premeditering, så da er det gjort med overlegg av sentrale russiske myndigheter, eller i det minste høytstående befal i området. Tviler dog på at de ville gjort noe slikt uten ledelsens velsignelse.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Brother Ursus said:

"Before destroying the Kakhovka dam today, the Russians raised the water level to a record-high 17.5 meters by keeping the gates closed. The wanted to make the flooding as large as possible in order to stop the Ukrainian Army from conducting a counteroffensive in the area."


Dette er i det minste klar og tydelig premeditering, så da er det gjort med overlegg av sentrale russiske myndigheter, eller i det minste høytstående befal i området. Tviler dog på at de ville gjort noe slikt uten ledelsens velsignelse.

Det er vel kanskje det som gir mest mening, at dette ble gjort i forkant av en eventuell offensiv, bare for å utelukke muligheten. Da kan Russland fokusere styrkene sine lengre øst, uten å måtte bekymre seg for flanken.

Dette vannet vil avta over noen dager, men det vil fortsatt være et gjørmehav uten like i store områder, så en kryssing av elven med tunge kjøretøy er nok utelukket for en del uker. I tillegg er demningen borte, som var det nærmeste man hadde en fungerende bro. Hvis Ukraina hadde tatt demningen ville de relativt raskt kunne fikse veien og bruke dette som forsyningsvei.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

.. og vannstanden i elven synker så den blir lettere å krysse.

Stemmer det? Reservoaret vil jo bli en mudderbank uten like. Jeg er langt fra ovrebevist om at det blir lettere å krysse enn over vann. Husk også at Dnipr er en elv som ikke stopper. Den vil nødvendigvis fortsette å renne, men i et mye mindre tverrsnitt i bunnen av det som var reservoar. Altså høyere hastighet på vannet. Å gå over fra praktisk talt stillestående vann til et mudderhelvete på to sider + elv med nevneverdig hastighet vil neppe bli enklere å krysse.

Jeg er overbevist om at Russland står bak og at det er en ren sabotasjeaksjon med ~90% sivile ulemper og ~10% militære ulemper for Ukraina. Russland tror de kan ødelegge folkets håp om at det finnes en sannhet ved å spre en drøss med ulike løgner. I realiteten vil dette selvsagt avsløres. Vesten ser det kun som at Putin skyter det russiske folket i foten, ved at krigserstatningene etter denne krigen vil gjøre et hopp.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Her er flom-modellen jeg nevnte. 

Dette er en worst-case modell, men vannivået i dammen da den brast var likevel høyere enn i denne modellen.

Men det er bare en modell, og modeller er ikke fakta. Den er garantert feil, men hvor feil og hvordan feil den er vet man ikke enda.

Worst case modelling for Nova Kakhovka dam break
https://cornucopia.se/2022/10/worst-case-modelling-for-nova-kakhovka-dam-break/

Sitat

IMPORTANT ADDENDUM 2023-06-06: The model have been further developed and water should start rising at Cherson city after three hours. The actual water level in the dam is also higher than in the model below.

Sitat

A worst case modelling for a russian demolition of the Nova Kakhovka Dnipro river dam show that the worst flooding will take place on the left (south east) side of the river bank. A 4 – 5 m wave will hit the Antonovsky bridge east of Cherson city after 19 hours, and there will be a backswell flooding up the Inhulets river, and after 4 – 5 days there would be some flooding up the river Bug to Mykolaiv. The demolition of the Nova Kakhovka dam is a war crime according to the Geneva Convention, but Russia has already systematically broken the Geneva convention during it’s illegal war in Ukraine.

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):

 

Russerne kapper folk i småbiter der de finner dem. Henger ordførerne offentlig på torgene til skrekk og advarsel. Voldtar små barn. Kastrerer fanger de tar. Skjærer halsen over på folk. 

Men sosiale mediers natur gjør at bevere og dådyr som plages av russernes handlinger enda har en plass på andre året av denne folkemmordskrigen. Jeg synes det er trasig at ikke Ukrainerne har fått alt de behøver fra dag 1. Nato burde bare intervenere nå. Og det er forresten skammelig hvordan Frankrike og Tysklands lederskap oppfører seg. Men så er de da også "småmakter" i realiteten.

Ikke rart Russlands fantasier om "beslutningstakerne i Berlin og Paris" sin løsrivelse fra det transatlantiske samarbeidet" var så populære i Moskva før 2022: de forstår rett og slett ikke hvordan og hvorfor småmaktene Frankrike og Tyskland er sveiset fast til vesten (USA) ved hoften.

Jeg leste en artig (anekdote?) av en amerikansk etteretningsoffiser. Han observerte fler-parti systemene i europa og hvor ofte makten skiftet mellom venstre og høyreregjeringer i Europeiske land. Han lurte derfor på hvorfor det militære og særlig etteretningssamarbeidet mellom USA og disse statene aldri ble påvirket av hvilke regjeringer som sitter. Svaret han fikk av sin sjef var at politikerne i vesten knapt nok vet om hvilke avtaler som foreligger i samarbeid mellom statene. Vesten er blitt i praksis en politisk blokk, tross folk som skyter fra hofta som gærningen i Ungarn. Selv Tyrkia må danse etter DC sin pipe når det kommer til stykket. Macron kan posere for hjemlig publikum, men må adlyde sjefen sjøl når det kommer til stykket. Det har i praksis ikke vært alenegang siden Suezkrigen. Da er falklandskrigen kanskje et unntak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...