Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Tviler på at Russland trekker seg ut av Kherson og tilbake til Krim helt frivillig. Det ville vært et massivt prestisjetap og sendt politiske sjokkbølger innad, som igjen ville truet Putins posisjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Kahuna said:

Mistenker at mange ikke har lest denne posten grundig. ;)

Kortversjon: Russerne sprengte et hull i dammen for å oversvømme de lavereliggende øyene i deltaet for å presse ut de ukrainske spesialstyrkene som holdt dem(inkluderer artilleribeskytning mens styrkene rømmer fra vannet). Så viste det seg at hullet ble mye større enn de hadde tenkt og at oversvømmelsen også ble mye større i omfang.

Så, ikke helt tilsiktet men fortsatt russernes ansvar.

Det er en teori som ikke gir noen mening. I stedet for å sprenge et lite hull ville de da bare åpne portene maks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, <generisk_navn> said:

Jeg har lest men ikke funnet bekreftelse på at UA skal ha fått Penguin-missiler, og med f.eks. norske F-16 vil man kunne angripe russiske sjømål med disse om nødvendig.

Det betyr langt på vei at russerne i så fall overlater Krim til seg selv, eller rettere sagt til Ukraina, og det er det jeg ikke får til å henge på greip. Derfor lurer jeg på hva motivet til russerne er.

Ukraina har fått Harpoon fra Danmark. De har neppe fått Penguin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Ukraina har fått Harpoon fra Danmark. De har neppe fått Penguin.

Det ble i mai 2022 hevdet flere steder at de hadde fått Penguin, men jeg har aldri sett dette bekreftet.
Men et godt rykte skal heller ikke undervurderes.

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (17 timer siden):

Atomkraftverket der er vel nedstengt for det meste.

Føler heller at det tyder på at Russland har gitt opp å erobre Ukraina, og heller river i stykker ting før de jages ut.

Tydelig at de ikke bryr seg om at vann til Krym også er sabotert med denne sprengningen. Blir sveltihjel der uten ferskvann til jordbruket. Er snakk om 10 år før man kan bygge opp tilsvarende demning (den er på størrelse med Hoover dammen i USA). 

De trenger fortsatt masse vann for kjøling selv om alle reaktorene er stengt ned.
Restvarmen fra en reaktor er sju prosent når den skrus av. Det av flere tusen megawatt, så det er ganske mye varme. I tillegg trenger brukt brensel kontinuerlig kjøling, og jeg antar det ligger mange tonn med brukt brensel i nærheten av verket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (25 minutter siden):

Det er en teori som ikke gir noen mening. I stedet for å sprenge et lite hull ville de da bare åpne portene maks.

Det forutsetter at portmekanismene faktisk virket. Nå sprengte vel russerne kjøreveien over dammen da de evakuerte, det er ikke helt søkt å anta at det skadet mer enn bare veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Jalla21 said:

Det ble i mai 2022 hevdet flere steder at de hadde fått Penguin, men jeg har aldri sett dette bekreftet.
Men et godt rykte skal heller ikke undervurderes.

Det ble vel snakket om det alt i april 2022 da moskva ble senket? Ble det noen endelig konklusjon på hva som traff moskva?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:

https://tass.com/russia/1628737

Novaya Kakhovka refutes Ukrainian media reports about alleged deaths of zoo animals

"No animals were killed, because our city has no zoo," the spokesperson said



Den russiske mediesfæren bryr seg mer om en dyrehage enn ukrainske sivile. Men i det minste bryr de seg. Såpass at TASS (russisk statlig kontrollert nyhetsbyrå) fant det nødvendig å komme ut med en helt latterlig påstand om at denne dyrehagen ikke eksisterte.

Vel, i det minste gjør den ikke det nå, russhøl.

Stedet har google reviews frem til krigen startet. Eneste muligheten måtte være at det har blitt lagt ned siden den gang, som jo er mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å åpne alle portene på Demningen ville ikke gi den vannmengden vi ser nå. 

Som jeg skrev, Ukraina har vært over elven med soldater fra båt. Russland har allerede trukket seg et godt stykke bort fra elva. Ukraina har angrepet artilleri og forsyninger inn i Kherson. For en uke eller to siden kom det et større antall pontoon broer inn fra Romania.

Ved å sprenge broen ødelegger de alle muligheter for å krysse elven i minst en uke, og gjør områdene øst for elven nærmest umulig å bruke for tyngre mekaniserte enheter i mange uker. Så virker de å gjøre det samme i litt mindre skala andre veien. 

Dette gir dem tid til en mer kontrollert tilbaketrekning uten at Ukraina kan rushe etter, og gir dem tid til å la disse enhetene befeste landbroen til Krim. 

Den mest plausible konklusjonen jeg kan se om det ikke var en ulykke. Men, om det med M-14 stemmer så virker det mindre trolig. 

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (36 minutter siden):

Det ble vel snakket om det alt i april 2022 da moskva ble senket? Ble det noen endelig konklusjon på hva som traff moskva?

Ja, det skal ha vært 2 stk R-360 Neptune som Ukraina selv har utviklet. Russland trodde nok ikke disse var klare for bruk enda, men der tok de skammelig feil som de har gjort så mange ganger siden de startet denne krigen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (9 timer siden):

Ja, det er fryktelig. Russland fører en krig mot humanismen i seg selv.

Putins desperasjon er tydelig. Han er åpenbart livredd for ukrainsk angrep mot Krim og ofrer gjerne Krims vannforsyning og mange sivile liv for å hindre fremrykking over elva som nå danner en naturlig forsvarslinje. Han ser sannsynligvis elven som en fremtidig grense.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Inspector said:

Putins desperasjon er tydelig. Han er åpenbart livredd for ukrainsk angrep mot Krim og ofrer gjerne Krims vannforsyning og mange sivile liv for å hindre fremrykking over elva som nå danner en naturlig forsvarslinje. Han ser sannsynligvis elven som en fremtidig grense.

Men hva hindrer Ukraina fra å angripe lengre øst ved Mariupol? Det vil like forbannet kutte forsyningslinjene til Krym og flommen vil etterhvert renne ut i havet og tørke opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Imaginacíon said:

Men hva hindrer Ukraina fra å angripe lengre øst ved Mariupol? Det vil like forbannet kutte forsyningslinjene til Krym og flommen vil etterhvert renne ut i havet og tørke opp.

Russland tenker nok først og fremst på å overleve denne forestående offensiven. Om de klarer det, så kan de fortsette å befeste stilllingene sine langs frontlinjen, og gjøre de okkuperte områdene mer og mer sine egne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bojangles said:

Husker det var endel spekulasjoner på om Moskva sank som følge av Penguin....ble det noen endelig konklusjon der?

Så godt som fullstendig urealistisk.

Penguin er ikke i nærheten av å ha den rekkevidden som trengs for å rekke ut til Moskva fra nærmeste bit land, Ukraina har ingen av flyene/helikoptrene som Penguin er integrert mot, og det ville forundre meg stort om de hadde noen form for båt som kunne avfyre Penguin.

Hvis man derimot vurderer om det kan ha blitt gjort med Neptune er det mye enklere: Ja, på alle vis er dette angrepet mulig uten å på noe vis gå utenfor hva vi vet om Neptunes publiserte ytelse og avfyringsplattform.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Penny skrev (2 minutter siden):

Så godt som fullstendig urealistisk.

Penguin er ikke i nærheten av å ha den rekkevidden som trengs for å rekke ut til Moskva fra nærmeste bit land, Ukraina har ingen av flyene/helikoptrene som Penguin er integrert mot, og det ville forundre meg stort om de hadde noen form for båt som kunne avfyre Penguin.

Hvis man derimot vurderer om det kan ha blitt gjort med Neptune er det mye enklere: Ja, på alle vis er dette angrepet mulig uten å på noe vis gå utenfor hva vi vet om Neptunes publiserte ytelse og avfyringsplattform.

Penguin er urealistisk, ja, rekkevidden tatt i betraktning.

Her er for øvrig artikkelen jeg leste om Penguin og Ukraina.

Også Wikipedia-siden om Penguin-missilet hevder at UA har fått slike, men jeg tviler vel på at det stemmer. De har ikke egnede plattformer for avfyring. Dog vil en overføring av tidligere norske F-16 kunne fungere, da disse har integrering mot Penguin. Det samme har for øvrig SeaHawk-helikoptrene. En slik integrasjon er trolig ikke rett ut av boksen, men US Navy brukte Penguin på sine SeaHawk frem til for bare noen få år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...