Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Dudeliduu skrev (21 minutter siden):

Roflmao l33t analyse av hva du kunne gjort hvis du var en ukrainsk general "It's just like vidya gaem!!!"
Det er litt vanskeligere enn å ha hindsight 20/20 ideer det å faktisk få folk til å koordinert utføre ting og være i riktig posisjon i sanntid. Dessuten ser ut til at kun ett kjøretøy stod igjen og brant etterpå (lengre video andre plasser)
Rettelse: to kjøretøy står etterpå og brenner. Jeg så ikke det i grøften i første omgang

Er det så etterpåklokt da? Det er jo helt åpenbar logikk som tar 3 sekunder å tenke ut. Ligger man på lur ved en stilling så burde alle oppegående ha tenkt samme tanke hver for seg etter noen minutter. Hvis man ikke er totalt løk da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

751088083_Russisketap10mars.thumb.jpg.62b40a7846d75c45ccde250a40a4723d.jpg

The Kyiv indepentent har daglige oppdateringer av det ukrainske militærets "indikative estimat" på russiske tap. Dette må selvsagt taes med en klype salt siden det er en av partene som rapporterer. De har motiver for høyest mulige tall. Derfor kan vi tolke det som et øvre estimat på de russiske tapene. Jeg samlet alle disse oppdateringene i en tabell, og la inn daglig endring (delta) i egne kolonner. Jeg har ikke brukt skjønn eller personlige tolkninger. Dette er kun de rå estimatene derfra. Værsågod.

1444357984_Russisketaptabell10mars.thumb.png.3d37ee241d04a8df8ccfaf63ecac3b06.png

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Er det så etterpåklokt da? Det er jo helt åpenbar logikk som tar 3 sekunder å tenke ut. Ligger man på lur ved en stilling så burde alle oppegående ha tenkt samme tanke hver for seg etter noen minutter. Hvis man ikke er totalt løk da.

Og da popper alle de moltov-kastende babushkaene opp av bakken der man klikker på kartet. Hvis man har nok mana og har husket å researche det i research treet så klart. Med babushka-powers har ikke fiendens frontlinje noe å si. RTS er gøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fregatten «Fridtjof Nansen» holdes igjen sammen med Amerikansk hangarflåte i Middelhavet.
Hva var det som kolliderte og sank for ikke så lenge siden. Var ikke det en sånn fregatt? Har glemt det og fikk ikke noe opp på søk.

Edit: Fant det. Helge Ingstad het den. Det var samme type, den ble skrotet.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
26 minutes ago, knutinh said:

Jeg tror at selv Putin vil ha problemer hvis for mange mødre forstår at guttene deres har falt i en ikke-krig.

Det er vel nettopp det som er så fordelaktig med å ha kontroll på informasjonsflyten.

Mødre får bare vite hva man vil at dem skal vite.

Samtidig stempler de veldig raskt alt kontrært som "fake news" fra "slemme aktører."

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, knutinh said:

Ulempen med uerfarne soldater er at de har mødre. Jeg tror at selv Putin vil ha problemer hvis for mange mødre forstår at guttene deres har falt i en krig som ikke er en krig.

-k

Eller Putin kan hylle de som "helter som falt i kampen mot Ukrainas nådeløse nazister". Sleng også inn noe om hvordan de stanset et Ukrainsk gassangrep mot uskyldige eller noe.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

751088083_Russisketap10mars.thumb.jpg.62b40a7846d75c45ccde250a40a4723d.jpg

The Kyiv indepentent har daglige oppdateringer av det ukrainske militærets "indikative estimat" på russiske tap. Dette må selvsagt taes med en klype salt siden det er en av partene som rapporterer. De har motiver for høyest mulige tall. Derfor kan vi tolke det som et øvre estimat på de russiske tapene. Jeg samlet alle disse oppdateringene i en tabell, og la inn daglig endring (delta) i egne kolonner. Jeg har ikke brukt skjønn eller personlige tolkninger. Dette er kun de rå estimatene derfra. Værsågod.

1444357984_Russisketaptabell10mars.thumb.png.3d37ee241d04a8df8ccfaf63ecac3b06.png

dette er vel kun ødelagt matriell og kill ratio

og ikke erobret matriell?

Har vært noen bilder og vidoer som viser erobret russisk matriell 

og jeg er usikker på om dette er tatt med  i tapene

Lenke til kommentar
Lodium skrev (3 minutter siden):

dette er vel kun ødelagt matriell og kill ratio

og ikke erobret matriell?

Både ødelagt og kapret materiell er jo tapt for russerne og overskriften er Russia's losses. Mener jeg så helt i starten av krigen at det sto killed og POW hver for seg og at summen stemte over ens med losses.

Lenke til kommentar
DDDD skrev (1 time siden):

Første syn av O-styrken? Ryktes om at O markeringen for hviterussiske styrker.
 

  Skjul innhold

 

 

Tror oversikten har vært publisert i tråden her tidligere, men fra https://en.wikipedia.org/wiki/Z_(military_symbol) :

Sitat

According to the Armed Forces of Ukraine, the following symbols and corresponding meanings have been used by the Russian Armed Forces during the 2022 Russian invasion of Ukraine:[5]

Z: Russian forces from the Eastern Military District
🅉 (enclosed in square): Russian forces from Crimea
O: Forces from Belarus
V: Marines
X: Forces from Chechnya (Kadyrovtsy)
A: Special forces, including SOBR, Alpha Group, and the Special Operations Forces

 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 minutter siden):

Du blir ganske forbanna når Lavrov stiller til samtalar om fred og får seg til å ytre sånne ting. 😩

https://www.aftenposten.no/verden/i/KzREy6/foerste-toppmoete-om-fred-i-ukraina-kort-og-resultatloest

Tror ikke Lavrov er så komfertabel med hele greia, men er selvfølgelig programforpliktet  med direkte direktiver fra Putioten.
Er sikkert ikke lett for han.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (7 minutter siden):

Du blir ganske forbanna når Lavrov stiller til samtalar om fred og får seg til å ytre sånne ting. 😩

Lavrov er en papegøye og marionett for Putin. Han sier bare det han må for å ikke bli tatt av dage. Se på kroppskråket og blikket i videoene der han repeterer Putins løgner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Delvis said:

Tror ikke Lavrov er så komfertabel med hele greia, men er selvfølgelig programforpliktet  med direkte direktiver fra Putioten.
Er sikkert ikke lett for han.

Eller så er han rett og slett en putriot :p

Endret av G
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Lavrov er en papegøye og marionett for Putin. Han sier bare det han må for å ikke bli tatt av dage. Se på kroppskråket og blikket i videoene der han repeterer Putins løgner.

I dag var han synlig stressa/ukomfortabel. Tar seg mye til ansiktet, fikler med ting hele tiden, ser rundt seg osv. Har ikke sett ham sånn tidligere. Jeg har litt utdanning i kroppsspråk, og selv om jeg er langt fra noen ekspert så ser jeg tydelig at det har skjedd en endring hos Lavrov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

751088083_Russisketap10mars.thumb.jpg.62b40a7846d75c45ccde250a40a4723d.jpg

The Kyiv indepentent har daglige oppdateringer av det ukrainske militærets "indikative estimat" på russiske tap. Dette må selvsagt taes med en klype salt siden det er en av partene som rapporterer. De har motiver for høyest mulige tall. Derfor kan vi tolke det som et øvre estimat på de russiske tapene. Jeg samlet alle disse oppdateringene i en tabell, og la inn daglig endring (delta) i egne kolonner. Jeg har ikke brukt skjønn eller personlige tolkninger. Dette er kun de rå estimatene derfra. Værsågod.

1444357984_Russisketaptabell10mars.thumb.png.3d37ee241d04a8df8ccfaf63ecac3b06.png

Bra arbeid. Det er nyttig for de som er opptatt av harde og dokumenterbare fakta at slike oversikter utarbeides. Slike oversikter gjør det mulig å kvalitetssikre opplysningene fra de ulike stridende parter, og for å se litt bedre gjennom den blodtåken som ellers preger nyhetene.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Vil det å investere i rubler mens de er mindre verdt enn toalettpapir kunne lønne seg?
De kan jo nesten bare gå opp, i et tiårs perspektiv.

Hvis man ikke investerer mer enn man har råd til å tape, er det trygt.
Men hvordan gjør man det? Bryter man sanksjoner? Vil jo ikke støtte Putin.

Nå skal jeg overhode ikke gi deg noe investeringsråd, men jeg har holdt i noen rubelsedler opp gjennom årene. Og vil heller anbefale deg Lambi, det er langt mykere og behagelig.

4jmx0i0tecysaubybxe2iniqkklzn5d8.jpg 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden):

Vil det å investere i rubler mens de er mindre verdt enn toalettpapir kunne lønne seg?


Hadde man visst svaret på det, så ville man vært rik.

Dersom konflikten løser seg, sanksjonene lettes på osv. så vil rubelen styrke seg igjen.
I motsatt fall er det mer sannsynlig at Russland vil oppleve hyperinflasjon og nærmest verdiløs valuta dersom sanksjonene fortsetter over tid.

Det må anses som høyrisiko å kjøpe Russisk valuta nå, samt at det trolig ikke en gang er mulig?
De plattformene jeg benytter, IG, TradeStation m.fl. lar deg nå kun stenge posisjoner i rubler, ikke ta nye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...