Gå til innhold

Kalle Klo

Medlemmer
  • Innlegg

    1 647
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Kalle Klo sine prestasjoner

3,2k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Kalle Klo

    Elbil-tråden

    Og tilsvarende med bilfabrikanter. De har alle mulige incentiver til å dekke over. Og de har blitt tatt i å gjøre det mange ganger (helt tilbake til den klassiske Ford Pinto-saken). Så det trengs virkelig en uavhengig part som kan undersøke disse sakene. Og politiet er dessverre ikke teknisk kompetente nok til å ta denne rollen. Det er på høy tid med et internasjonalt organ for å forbedre kjøretøysikkerhet, ala luftfarten.
  2. Kalle Klo

    Elbil-tråden

    Jeg synes dårlig UX osv bør likestilles med teknisk feil. Flysikkerhet gjorde store framskritt når flyfabrikantene ikke bare kunne skylde på døde piloter lengre, men faktisk ble stilt til ansvar hvis instrumentasjon eller kontroller kunne misforstås eller brukes feil. Om noe burde biler ha mye strengere krav, da bilførere ikke har spesialisert opplæring på bestemte biltyper. Virket på Wikipedia-artikkelen at standardisering og forbedring av rekkefølgen pågir i automatgir hadde en positiv effekt. Interessant at kinesiske myndigheter virker å ville forby en-pedal. Er også et interessant spørsmål om man har gått for langt ved å ta vekk av/på knapp. Eventuelt at det bør bli enda tydeligere om bilen er på eller ikke. Kanskje et regulatorisk krav om at gasspådrag ikke skal ha noen som helst effekt i P? Fysisk lockout el, slik at feil i SW ikke er nok til å bevege bilen? Det er en ting at en gammel dame på 80 muligens har bommet på gass/brems. Det er mye mer bekymringsverdig at man ser slike ting når brukeren tror at bilen faktisk er parkert.
  3. Kalle Klo

    Elbil-tråden

    Hadde vært interessant å vite hvor mange slike brukerfeil som skjer i løpet av et år. Så kunne man sjekket mot markedsandel og se om XC40 var overrepresentert. Fant tall på at det ble solgt 5025 XC40 i Norge i 2023, av 127 000, altså nesten 4%. Har vi virkelig type ~120 tilsvarende hendelser med andre biler de siste par årene? Skjønner at Sandvika-hendelsen får ekstra oppmerksomhet siden det var en dødsulykke. Har anekdotisk hørt om 5-6 andre hendelser uten personskade, de fleste med Tesla. Model Y alene solgte over 4 ganger bedre enn XC40, så da skulle man forventet å se ~20 tilfeller med den, gitt like forhold. I praksis enda mer, siden XC40 er en mye mindre % av alle biler, jeg har regnet på nye biler av enkelthets skyld.
  4. Kalle Klo

    Elbil-tråden

    Hvis det kan dokumenteres at en bil har skutt fart når det står i P, da har Volvo et kjempeproblem. Det er en dødssynd; man skal kunne være sikker på at bilen blir stående stille når den står i P.
  5. De reguleringene er vel allerede på plass? Man må søke nettleverandør før man får lov å installere solcelleanlegg. Så lenge anleggene dimensjoneres fornuftig (slik at man faktisk bruker mesteparten av effekten selv, og ikke bare dumper massive mengder ut på nettet på en solskinnsdag), så må dette være positivt heller enn negativt? Man kan spare mer magasinkapasistet når prisene er lave og ha mer til overs når prisene øker igjen.
  6. Jo, men du må tenke på hva som er vanlig variasjon i spotpris. Den er vanligvis dyr på vinteren (når solceller ikke leverer noe i det hele tatt), og så er den lav på sommeren (når solceller faktisk har en effekt). Så hvis Norgespris er dyrere enn sporpris på sommeren, og lavere på vinteren, så sparer man penger på å velge Norgespris. Bakdelen man får, er dyr strøm på sommeren. Har man solceller, så er de med å fjerne denne bakdelen, da en god del av forbruket er av egenprodusert strøm. Eller sagt på en annen måte, solceller blir ikke lønnsomme hvis det kun er dyr strøm på vinteren, da leverer de ikke noe energi uansett.
  7. Nei, alle må tenke på den hellige spotprisen! Merkelig at landet gikk rundt i det hele tatt før, når alle hadde fastpris... Burde være en mulighet for næringslivet da, hvis de får tilgang til gratis strøm? Hvis dette er et kjempeproblem, så får kraftverkene sette i gang med pumpekraft. På sommeren skal jo det være lav fyllingsgrad og en gyllen sjanse å fylle på? Tror du virkelig at norske forbrukere har en enorm innvirkning på spotpris i det norske markedet på sommeren? Setter du opp vinduene og fyrer for kråka for å gjøre din borgerplikt?
  8. Solceller og Norgespris går jo bra sammen. Hoved-bakdelen med Norgespris er relativt sett høye priser på sommeren, og det er da man får mye ut av solcellene. Med spotpris så blir det ofte at spotpris er lav når man har sol, og høy ellers. Norgespris gjør det mer forutsigbart.
  9. Kalle Klo

    Elbil-tråden

    Hvis mange nok tar bilen i stedet for toget, så blir alle stående i kø...
  10. Kalle Klo

    Elbil-tråden

    Ser ikke helt galt ut, men tror det generelt er litt lavt (gamle data, kanskje). Feks. er bompassering 20 kr/passering for elbiler i rushtiden (så blir vel 800 kr/mnd alene). En viktig ting er at dette antar at alt går bra, med eget bilhold kan det fort bli dyrere (reparasjoner etc), men neppe billigere. Med månedsbillett vet du akkurat hva du betaler, ingen nedside. Du kan også kjøre kollektivt så mye du vil, mens ekstra bilbruk koster ekstra. Klart at kollektiv tar tid (jeg er selv togpendler), og her har du masse nedside på tid pga forsinkelser. Du er litt uheldig med toglinjen du er på; R13 bruker lengre tid til Oslo enn togene på den andre linjen (Kløfta, Eidsvoll Verk), dog bedre enn for 25 år siden, da var det en skikkelig melkerute som ikke kjørte gjennom Romeriksporten. For de fleste tror jeg det er et spørsmål om tid vs penger vs stress (jeg hater å kjøre i kø). Når man ikke er to, så tror jeg at det er dyrere for de fleste å kjøre bil, men man sparer tid (mye eller lite avhengig av hvor komplisert rute man har).
  11. Kalle Klo

    Elbil-tråden

    Jobber dere skiftarbeid? De gangene jeg kjører Jessheim-Oslo i rushtiden skal jeg love deg det ikke tar 25-30 minutter. Og det regnestykket for de 5020,-/mnd på bil vil jeg gjerne se. Hvor lenge varer den "billige" bilen?
  12. Kalle Klo

    Elbil-tråden

    Jo, men utgangspunktet er det samme. Å tro at du skal tjene penger på å eie bil, er å tro på julenissen. Det fungererer kun når det er mangel på biler (tidlige Tesla-tider) eller for ekstremt skjeldne biler. Det som sannsynligvis vil skje, er at det selges masse nybiler på slutten av året, og så blir det en bråstopp over nyttår. Det blir fort litt mindre forskjell på priser før/etter, fordi det vil være masse etterspørsel før, og lite etterspørsel etter. Ser ikke bort fra at den prisforskjellen blir faset inn mer gradvis fordi bilforhandleren ikke er interessert i å ta en lang pause i salget. Man risikerer at den fossile delen av den eksisterende bilparken får lengre levetid, og at det vil ta lengre tid å bytte ut den enn det ellers ville ha gjort. Det er kun helt i det siste det har dukket opp større el-stasjonsvogner, feks, og det er fortsatt en del type biler som ikke er dekket opp. Hvordan er det egentlig med avgifter på bruktimport? Risikerer man at dette øker på slik at det dukker opp 3-5 år gamle hybrider i Norge framover?
  13. Kalle Klo

    Elbil-tråden

    For det trikset der funket veldig bra for de som kjøpte Audi eTron rett før moms på kost over 500k kom, ikke sant?
  14. Sør er glad fordi slaveri er på vei tilbake?
  15. Nå er jo kraftsituasjonen i nord og i sør fullstendig motsatt, da. Så ikke rart at man ender opp med forskjellige remedier. Når det er sagt, så blir det vel andre boller i nord når Melkøya og nye kabler kommer til. Og jeg er rimelig sikker på at Norgespris i 2027 blir en god del høyere enn den vi får nå - en "lokkepris" for å dempe litt av misnøyen før man gradvis setter opp prisene igjen.
×
×
  • Opprett ny...