Gå til innhold

Kalle Klo

Medlemmer
  • Innlegg

    1 139
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Kalle Klo sine prestasjoner

2,1k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Å sammenligne Oslo med verdensmetropoler som London og Paris er jo å dra det litt langt, da. Tror interesse for å investere i Norge er litt begrenset nå som kronen raser.
  2. Vanskelig å se for seg hvordan dette skal stemme i all evighet gitt at lønnsøkning i Oslo ikke er høyere enn i andre byer. At noe har stemt de siste 20 årene betyr på ingen måte at det kommer til å stemme de neste 20 årene.
  3. Ruterkort i hele Akershus+Oslo koster 2300,-/mnd. Tilsvarer vel ca. 500k ekstra i lån med dagens rente i følge DNBs lånekalkulator.
  4. Utbyggeren gir jo blanke i om det er et velikeholdsproblem, bare han får solgt. Det er et av problemene, mange av aktørene i byggebransjen har ikke noe langtidsperspektiv, de gir blanke bare bygget overlever garantiperioden (og noen bryr seg ikke om det heller, da de har satt opp skallfirmaer per prosjekt som de kan konke hvis det skjer noe). Dessverre ganske perverse incentiver i byggebransjen.
  5. Er vel verdt å tenke gjennom hvordan detaljer virker i praksis. Er fort gjort å velge noe som er "stilig" de første par årene, og så angrer du som en hund når praktisk vedlikehold slår inn. Mye er nevnt om tak, jeg vil også nevne maling/beis/olje. Velg det mest holdbare, gikk ikke mange ganger med terasseoljing før jeg ble grundig lei og beiset i stedet. Vil du har gjennomsiktig, bruk beis, hvis ikke, bruk maling. Bruk den mest langvarige løsningen du kan. Tilsvarende med tak, jeg synes oppriktig synd på folk med takpapp. Velg noe mer holdbart.
  6. Synes du skal være forsiktig med å bagatellisere det å stjele tekst, blir fort en slippery slope, det der. Enten så holder man sin sti ren, eller så begynner man med bagateller som blir værre og værre etter hvert, det er jo ikke så farlig. Og ja, masteroppgaven er siste steg på veien, så det er absolutt sammenlignbart med å jukse på eksamen. Og masteroppgave kan ikke sammenstilles med pilot som jukser med tekstanalyse, da det faktisk er siste steg i opplæringen; mer som en pilot som jukser på den godkjennelsesprøven sin. Det er ikke snakk om ungdomsskoleelever som jukser på en prøve her, det er den siste oppgaven folk leverer før de går ut i arbeid eller over til doktorgradsarbeid.
  7. Hun kjørte også interne kurs for stortingspolitikere om aksjehandel...
  8. "Ditt eget arbeid" behøver på ingen måte å bety at man har funnet det opp, bare at man har fortstått, og så formulert det med sine egne ord. Det er nettopp det man ønsker i de fleste skolearbeider, inklusive masteroppgaver. Du har copy/paste på den ene siden, å finne opp noe helt nytt på den andre siden, og så er det et hav av rom inn i mellom, der de fleste skolearbeider og akademisk arbeid befinner seg.
  9. Dette har du sagt 10-20x i denne tråden, det blir ikke mer sant for det! Stjeling er stjeling uansett om du gjør det åpenlyst, plagiat er plagiat selv om du ikke har prøvd å skjule det. Copy/paste er ikke greit, og har aldri vært det. Plenty av folk som har blitt tatt for å "låne" et bilde fra nett, feks. Hjelper ikke om det er et bilde som tusenvis av andre fotografer har tatt nesten likt. Det er ikke formidlende at du ikke har kjørt bildet gjennom en filter. Hvor i alle dager har du fått dette fra?
  10. Kalle Klo

    Elbil-tråden

    Nei, men boligprisene i sentrale Oslo er så hinsides at det er verdt det. Rent bortsett fra at mange ikke ønsker å bo i sentrale Oslo, men fortsatt ønsker en OK jobb. Samfunnsøkonomisk sett hadde det antageligvis vært best å spre jobbene litt. Selv med kollektivt er det rimelig ineffektivt at togene/bussene går tomme ene veien og stappfulle den andre.
  11. Du har jo bare lekt papegøye hele veien og argumenter har prellet av deg som vann på gåsa, så det er riktige ræva som feis.
  12. Har inntrykk av at flere av disse pakkefirmene startet som rene business-to-business firmaer, og så har de lagt til levering til privatpersoner senere, uten at de har tatt inn over seg at det også betyr at folk ikke nødvendigvis er hjemme osv. De gambler nok også på at mottager vanligvis ikke har noe de skulle ha sagt i forhold til hvilken leverandør som blir brukt. En stor nok boikottaksjon er nok dessverre vanskelig å organisere, og har begrenset effekt på slike multinasjonale firmaer, dessverre.
  13. Du kan jo prøve å oversette en bok uten tillatelse og så gi den ut, og se hva som skjer? Kanskje du burde lese deg opp på åndsverkloven?
  14. Kalle Klo

    Elbil-tråden

    Antall knapper er mindre viktig enn hvordan de er organisert. På Forden min er knappene på rattet samlet i klustere og logisk orientert, og det er meget brukervennlig. På Leafen min er det ikke flere knapper, men de er kastet ut på rattet tilsynelatende tilfeldig og jeg blir aldri klok på hva som sitter hvor, enda jeg har hatt bilen i flere år. Når det gjelder stemmestyring, så må du vite på forhånd hva du skal si. Det er også folk med rare aksenter osv som gjør at dette ikke kan være eneste måte å gjøre ting på. Blir mer som hurtigtaster som er bra for ekspert-brukere, men ikke for alle. Gjør du noe veldig annerledes fra alle andre bilmerker, så blir det fort elsk/hat slik som Saabs famøse nøkkelplassering. Man skal også huske på at folk har forskjellige preferanser, så one size does definitively not fit all. God UX for et masseprodukt skal passe for mange forskjellige mennesker i forskjellige sitasjoner.
  15. Kalle Klo

    Elbil-tråden

    UX må fungere både i favorittbilen man kan ut og inn, og i biler man ikke kjenner (lånt eller leid). Det peker mot flere alternativer; noen som er enkle og finne selv om man ikke kjenner bilen, og noen som kan være mer effektive når man kjenner bilen godt. Det er ikke slik at det ikke har vært rivende utvikling på bil-UX selv før Tesla kom på banen; en Volvo 240 og en Merc/BMW/Audi fra 2000-tallet er ikke veldig like, akkurat. Det er erfarne folk i bransjen som har brukt hele arbeidslivet sitt på å finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Min personlige mening om Tesla er at de at de sparer på krona og sløser med tusenlappene; de har en del rare løsninger som ikke sparer mye penger (en fysisk knapp er ikke spesielt dyr, en radar-sensor er heller ikke spesielt dyr), mens så spanter de på overdimensjonert CPU, motoriserte håndtak og dører feks.
×
×
  • Opprett ny...