Gå til innhold

MdG faller som en stein på ny måling


Dirigo

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
NoBo skrev (2 minutter siden):

‘Problemet’ er vel litt at det nå er mange nok historieløse(?) velgere som ikke ser hvor Rødt kommer fra (RV, AKP(-ML), andre sosialistgrupper mm.) og hva som sitter av reflekser i partiets ryggmarg. Om partiet Rødt da får mange nok velgere, kan det være at de blir den berømte tungen på vektskålen og må tas hensyn til. Ekstremisme eller ei.

Personlig har jeg ikke inntrykk av at de er særlig ekstreme og mye av politikken deres kommer aldri til å bli gjennomført med mindre de kommer i en situasjon som det AP hadde med den rødgrønne regjeringen. Jeg ser ikke for meg et så stort flertall for en så "revlousjonærende" politikk. For å være ærlig så har jeg selv definert meg selv som en kommunist tidligere men kommunisme er rett og slett bare tøv, ja, sosialisme slik vi har i de nordiske og fleste europeiske land er bra, men å gå helt vekk fra kapitalismen og den liberale økonomien er rett og slett bare tøv og ikke noe særlig realistisk. 

At du kaller Rødt ekstremister får så være, men idag har de ihvertfall blitt mer spiselig enn det de var tidlig i 2000. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MDG har det til felles med kommunister og andre sosialistiske grupper at de ønsker utopiske samfunn, noe som krever brå og store endringer. Slike ideologier har vi dårlig erfaring med. 

Istedenfor å skape Utopia, bør vi gjøre det motsatte. Nemlig å skape et maktfordelingsprinsipp som er så sterkt at ingen kan skape Utopia. 

Nå ser jeg ikke på MDG som et farlig parti. Men miljøbevegelsen kan utvikle seg til å bli farlig, over tid. Hvis folk faktisk tror at en apokalypselignende krise henger over oss, og at vi kan unngå dette ved selvoppofrelse, så er det en potensialet farlig situasjon. 

Jeg er for gammel til å ta dommedagsfortellinger seriøst, slik som ungdom gjør. Hele livet har jeg hørt at verden snart skal gå under. Fra kristne grupper, under den kalde krigen (atombomber), og fra klimaforskere som først predikerte en ny istid, så ragnarok på grunn av hull i ozonlaget, og nå katastrofe p g a CO2. 

Men dommdag kommer ikke. Livet går videre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 timer siden):

Det er synd. Vi trenger partier som MDG for å redde verden.

Norges utslipp gir ingen forskjell fra eller til på verdens klima. Noen promiller fra eller til.

 

MDG har nå tatt standpunkt om å samarbeide med venstresiden, så for landets del vil det være bra at dette autoritære og næringsfiendtlige partiet fortsetter nedgangen.

Endret av GaiusMarius
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg tror MDG har driti på skoen når de har gått ifra å være et énsaksparti til å forsøke å ta over posisjonene til SV og Rødt.

Jeg kunne i utgangspunktet tenke meg å stemme MDG om de var et rent miljøparti. Men når de begynner å blande seg inn i asylpolitikk og andre venstreradikale saker så blir de umiddelbart uspiselige.

MDG gikk ifra å være et sentrumsparti til å være venstreradikalt, og det koster dem mye.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Thorny skrev (26 minutter siden):

Jeg kunne i utgangspunktet tenke meg å stemme MDG om de var et rent miljøparti. Men når de begynner å blande seg inn i asylpolitikk og andre venstreradikale saker så blir de umiddelbart uspiselige.

Dette er ein vanskeleg balansegang for eit parti. 

Eg på mi side vil heller stemme på eit miljøparti som eg også veit kvar dei står politisk i andre spørsmål. 

Det kunne ikkje falle meg inn å stemme på eit miljøparti som vil forholde seg passivt til alle andre samfunnsspørsmål. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (2 timer siden):

Norges utslipp gir ingen forskjell fra eller til på verdens klima. Noen promiller fra eller til.

 

MDG har nå tatt standpunkt om å samarbeide med venstresiden, så for landets del vil det være bra at dette autoritære og næringsfiendtlige partiet fortsetter nedgangen.

...

Og det samme sier alle grupper / kommuner / stater / distrikter på ~7 millioner mennesker, eller mindre, eller mer, og lar være å ta saken med sine (lokale) myndigheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (11 timer siden):

Personlig har jeg ikke inntrykk av at de er særlig ekstreme og mye av politikken deres kommer aldri til å bli gjennomført med mindre de kommer i en situasjon som det AP hadde med den rødgrønne regjeringen. Jeg ser ikke for meg et så stort flertall for en så "revlousjonærende" politikk. For å være ærlig så har jeg selv definert meg selv som en kommunist tidligere men kommunisme er rett og slett bare tøv, ja, sosialisme slik vi har i de nordiske og fleste europeiske land er bra, men å gå helt vekk fra kapitalismen og den liberale økonomien er rett og slett bare tøv og ikke noe særlig realistisk. 

At du kaller Rødt ekstremister får så være, men idag har de ihvertfall blitt mer spiselig enn det de var tidlig i 2000. 

De har blitt mer spiselig, absolutt, og således fått mer oppslutning. Problemet er jo hvis dette er et slags spill for galleriet, nettopp for å bli mer spiselig og få makt. De har fortsatt en kommunistisk agenda, selvom de har døpt den om til Moxisme, for å bli nettopp, mer spiselig.  Partiet kan starte med seg selv, og stå for det de sier, ved å feks gi deler av lønna si tilbake til samfunnet, slik de mener alle som tjener mye bør gjøre. De gjør ikke det, men de skryter av å gi deler av lønna si vekk, til sitt eget parti, igjen for å få mer makt. 

Alikevel, syns jeg vi bør ha partier som rødt og MDG tilstede, med ett mandat eller to, nettopp for å gi litt blest rundt saker som miljø og skjevheter i samfunnet, men å gi de masse makt til å få igjennom alt de vil, det er farlig.

Partilederene dems er flinke, og de snakker et språk som folk forstår.

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (12 timer siden):

fra klimaforskere som først predikerte en ny istid, så ragnarok på grunn av hull i ozonlaget, og nå katastrofe p g a CO2

Det er jo soleklart at problemet ligger i forståelse, slik som ofte er tilfellet med de som fornekter klimaendringer.

"Ny istid" sier vi ikke som om det skal skje neste år. Vi snakker om ei tidslinje på hundrevis til tusenvis av år. Forstyrrer vi golfstrømmen så kan vi fremskynte dette. Skal du vente på istiden slik som du gjør nå, så skal du vente lenge.

Ozonlaget er et vellykket klimaprosjekt, takket være Montrealprotokollen som forbyr KFK så er ozonlaget på bedringens vei og ikke lenger noe vi trenger en folkeaksjon til siden det nærmest er umulig å få tak i KFK-gasser i disse dager. Et annet vellykket klimaprosjekt er renseanlegg på fossile kraftverk og fossile biler, som er grunnen til at du ikke hører "surt nedbør" lenger.

Du skal benekte greit mye forskning og empirisk data for å ikke kunne se økningen av CO2-konsentrasjonen i isprøver, og korrelasjonen mellom vår industrialisering og globale temperaturer. Den globale oppvarming skjer så fort at vi til og med kan se det på moderne satellittmålinger.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 timer siden):

Det er jo soleklart at problemet ligger i forståelse, slik som ofte er tilfellet med de som fornekter klimaendringer.

"Ny istid" sier vi ikke som om det skal skje neste år. Vi snakker om ei tidslinje på hundrevis til tusenvis av år. Forstyrrer vi golfstrømmen så kan vi fremskynte dette. Skal du vente på istiden slik som du gjør nå, så skal du vente lenge.

Ozonlaget er et vellykket klimaprosjekt, takket være Montrealprotokollen som forbyr KFK så er ozonlaget på bedringens vei og ikke lenger noe vi trenger en folkeaksjon til siden det nærmest er umulig å få tak i KFK-gasser i disse dager. Et annet vellykket klimaprosjekt er renseanlegg på fossile kraftverk og fossile biler, som er grunnen til at du ikke hører "surt nedbør" lenger.

Du skal benekte greit mye forskning og empirisk data for å ikke kunne se økningen av CO2-konsentrasjonen i isprøver, og korrelasjonen mellom vår industrialisering og globale temperaturer. Den globale oppvarming skjer så fort at vi til og med kan se det på moderne satellittmålinger.

Korrelasjon mellom industri og temperatur betyr ikke stort. Det finnes korrelasjon mellom mange ting. Det er viktig å skille mellom korrelasjon og kausalitet (årsak-sammenheng). 

Det er sant at klimaforskere på 70 og 80-tallet trodde en ny istid var nær forestående, slik som jeg påstår. Men du kan jo velge ikke å tro meg, selvfølgelig. Klimaforskning har lenge hatt noe hysterisk over seg. Forskningen har utviklet seg i tett symbiose med tabloide medier,  som er ivrige etter å trykke og publisere alle slags dommedagsprofetier. Dette så vi ikke minst på 90 og 2000-tallet, da politikere og forskere snakket om "hullet i ozonlaget", som visstnok skulle forårsake død og ødeleggelse over hele verden, med mindre industrien kuttet kraftig i utslipp. Utslippene har siden gang gått opp. Men den store krisen kom aldri. Det var forresten ingen som snakket om CO2 og klimaendringer den gang. 

Jeg har sympati for idealister innen naturvern, som faktisk tror på det de sier. Men mange politikere, forskere og journalister er egentlig bare en type moderne, falske dommedagsprofeter, som skremmer folk i den hensikt å få makt og penger. Og slike folk kan jeg ikke fordra. Og så har vi alle disse personene med "frelserkompleks", som løper rundt og skal redde verden. Det finnes en del i MDG. Men det finnes også mange i MDG som ærlig og redelig er bekymret for klima og som jobber for redusert forurensning. Slike personer liker jeg, egentlig, for når jeg møter dem, tenker jeg ofte at det er gode mennesker. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Vaniman said:

Dette så vi ikke minst på 90 og 2000-tallet, da politikere og forskere snakket om "hullet i ozonlaget", som visstnok skulle forårsake død og ødeleggelse over hele verden, med mindre industrien kuttet kraftig i utslipp. Utslippene har siden gang gått opp. Men den store krisen kom aldri.

Dette har du fått svar på før også, men du velger visst å lukke øynene for alt som ikke passer med dette narrativet om at global oppvarming umulig kan være en realitet, fordi det allerede har blitt fortalt historier om undergang..

Man kuttet i utslippene som utgjorde størst skade på ozonlaget, som fks klorfluorkarbon og halon, og dermed sank utslippet av slike ozonskadelige stoffer med mer enn 99% fra 1986-2004, som igjen resulterte i et mindre utsatt ozonlag.
Read all about it.

Q0-1.thumb.png.e27c988e68511a32456b1cdeb0aae799.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (38 minutter siden):

Så bra, e parti som mest av allt jobber for dem innenfor bomringen og skal redde verden med avgifter er helt ut hos meg. 

Bomringen i Oslo er jo en gave til oss som faktisk bor og kjører bil i byen. Ja, det er litt dyrere, men det er mindre trafikk og lettere med parkering nå. Det er totalt verdt det og et godt insentiv for å få flere over på elbil. Motstanden mot bommen vil forsvinne etterhvert som de fleste blir vant og opplever alle fordelene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Bomringen i Oslo er jo en gave til oss som faktisk bor og kjører bil i byen. Ja, det er litt dyrere, men det er mindre trafikk og lettere med parkering nå. Det er totalt verdt det og et godt insentiv for å få flere over på elbil. Motstanden mot bommen vil forsvinne etterhvert som de fleste blir vant og opplever alle fordelene.

Hvis flere begynner å kjøre bil i Oslo vil jo alle de fordelene forsvinne?

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (38 minutter siden):

Hvis flere begynner å kjøre bil i Oslo vil jo alle de fordelene forsvinne?

Det er færre og færre som kjører bil i Oslo som følge av den politikken. Det kommer de som er nødt til å kjøre i byen til gode. Der jeg bor i byen er det blitt litt mindre trafikk, ergo bedre plass, mindre støy og bedre luft for oss som bor her. Mindre kø og lettere å parkere de gangene man må kjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Snikpellik said:

Bomringen i Oslo er jo en gave til oss som faktisk bor og kjører bil i byen. Ja, det er litt dyrere, men det er mindre trafikk og lettere med parkering nå. Det er totalt verdt det og et godt insentiv for å få flere over på elbil. Motstanden mot bommen vil forsvinne etterhvert som de fleste blir vant og opplever alle fordelene.

Er det deilig å bli kvitt de fattige menneskene som lagde kø og tok parkeringen din? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...