Gå til innhold

MdG faller som en stein på ny måling


Dirigo

Anbefalte innlegg

Atib Azzad skrev (1 time siden):

Hvorvidt politikere tenker på hvordan de ulike klassene rammes ulikt av diverse reguleringer kommer nok litt ann på hvilken politikk de fører, men det er jo en ganske vesentlig politisk fremstilling.
Som nevnt før, vil de direkte konsekvensene av global oppvarming antagelig ramme verdens fattigste hardest, ironisk nok de som har bidratt minst til økte utslipp.
Det er hvis vi ikke gjør noe, for det er jo ikke en naturlov at de med minst penger skal være mest utsatt for overgrep eller lidelse, det er en menneskelov, en menneskelov som er mulig å endre, men det krever at folk engasjerer seg helhetlig i problematikken, og ikke bare drar det frem som et retorisk grep om noe skulle ramme dem selv.

Rent isolert er drivstoffprisene høye, men når man setter den i sammenheng med kjøpekraft, blir resultatet at prisene våre er blandt Europas billigste.

At du mener ditt eller datt om validiteten i forskningen som er gjort på global oppvarmin, står du jo fri til, men det fremstår som vurderingen din er gjort i affekt, med liten innsikt.
Forventer du at noen skal godta en grunnløs påstand om at det er voldsomt overdrevet, helt uten kilder eller noen form for belegg?

Jeg står fritt til å mene hva jeg vil, lar meg ikke imponere av folk som vil ha dyrere drivstoff. Og prisen er alt for høy. Det burde ikke kostet mer en 10 kroner for drivstoff. Mange vil aldri få råd til å kjøpe elbil. Og bil må de fleste i vårt land ha. Det må være slik at også fattige har mulighet til å eie og kjøre bil. Vi er ikke verstinger. Vi er fem millioner i Norge. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 1/30/2021 at 11:35 PM, Dirigo said:

Har folk endelig fått øynene opp for dette farlige og totalitære partiet? 1,8% på siste måling for januar. 

Kanskje er det håp for Norge likevel. Men Oslo tror jeg er tapt for flere generasjoner.

DB.no

Jeg bor i Oslo og stemmer MdG ved lokalvalg. De har gjort byen merkbart bedre for de fleste, selv om enkelt på Frogner som liker å kjøpe store vaser klager en del.

I rikspolitikk er jeg ikke like imponert, så det kan hende at flere tenker som meg og at oppslutningen skyldes at det snart er Stortingsvalg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Feynman skrev (10 minutter siden):

Jeg bor i Oslo og stemmer MdG ved lokalvalg. De har gjort byen merkbart bedre for de fleste, selv om enkelt på Frogner som liker å kjøpe store vaser klager en del.

Ja, det er sikkert kjekt med MdG-politikk når man har verken bil eller barn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
21 minutes ago, jae-ols said:

Jeg står fritt til å mene hva jeg vil.

Det var jo nøyaktig det jeg akkurat sa.
Graden av repetisjon og løs synsing uten relevans til svarene forteller meg at jeg kan avstå fra å svare deg ytterligere.

Quote

Vi er ikke verstinger. Vi er fem millioner i Norge. 

Vi har likevel et nokså høyt personlig forbruk, på 8,23-7,89 tonn per person, globalt gjennomsnitt er 4,8.
Dersom alle hadde et tilsvarende forbruk det nordmenn har, ville vi behøvd litt over tre og en halv jordklode for å dekke behovet.
Det er uten å gå inn på oljeproduksjon osv.
Men Norge er ikke aller verst, men det er heller ikke slik at det kun er den aller verste som får ansvaret for å dempe globale utslipp så mye som mulig.
-Og som du allerede nevner er det lettere å omstille seg dersom man er rik, og Norge er jo relativt rike i et globalt perspektiv, og er kanskje dermed i en gunstig stilling for å lete frem tiltak som kan fungere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Dirigo said:

Ja, det er sikkert kjekt med MdG-politikk når man har verken bil eller barn.

Har ikke bil, den solgte jeg fordi jeg bor sentralt og månedskort på kollektivt koster halvparten av det en parkeringsplass gjør. Eventuelt kan man kjøre rundt å lete etter ledig gateplass, det tok 15-20 minutter enkelte ganger. Dette var under borgerlig styre, men med dagens løsning hadde det vært enklere å få beboerparkering. Nå er jeg imidlertid blitt vant med bildeling og foretrekker det. 
 

Har barn også, og med grønn politikk slipper vi å flytte ut på landet slik skikken har vært i hovedstaden i laaang tid.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke forandre på noe, dette er bare svada. Norge er en liten prikk i det store, og vi skal være best i klassen. Det blir så utrolig dumt. Etter miljøhysteriet kjører jeg mer bil og spiser mer kjøtt. Og det skal jeg fortsette med. At det sitter noen fanatikere nede i Oslo og skal fortelle meg hva jeg ikke skal gjøre. Det er ikke aktuelt. Folk må få gjøre som de vil. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, jae-ols said:

 Etter miljøhysteriet kjører jeg mer bil og spiser mer kjøtt. Og det skal jeg fortsette med. 

Betyr det at du dropper syden-turene? For mange sitter vel det langt inne?

Forresten: Har MDG fremmet noe konkret forslag mot flyreiser - eller er de mer uklar på slike ting som direkte berører fiffen?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dirigo skrev (På 30.1.2021 den 23.35):

Har folk endelig fått øynene opp for dette farlige og totalitære partiet? 1,8% på siste måling for januar. 

Kanskje er det håp for Norge likevel. Men Oslo tror jeg er tapt for flere generasjoner.

DB.no

1.8%, da nærmer de seg "de kristne" altså som ligger (lå?) på 1.4%. Regner med at Erik Selle får minst like mye oppmerksomhet i media som LAN Marie Nguyen Berg fremover?

Lenke til kommentar
16 hours ago, Atib Azzad said:

Hvorvidt politikere tenker på hvordan de ulike klassene rammes ulikt av diverse reguleringer kommer nok litt ann på hvilken politikk de fører, men det er jo en ganske vesentlig politisk fremstilling.

Vi kan vel si at dersom du er politiker på nasjonalt plan, så har du definitivt tenkt på hvordan de ulike klassene rammes ulikt av diverse reguleringer. Men basert på ideologisk plattform, så vurderer du forskjellig og prioriterer  (eventuelt prioriterer likevel) etter din plattform, og ikke nødvendigvis ut fra disse vurderingene. 

Ellers tror jeg vi kan si at denne tråden er dominert av trolling, ikke reelle argumenter mot MDG. Vi har blitt trollet. Også jeg, som er en ork. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (15 timer siden):

Jeg bor i Oslo og stemmer MdG ved lokalvalg. De har gjort byen merkbart bedre for de fleste, selv om enkelt på Frogner som liker å kjøpe store vaser klager en del.

I rikspolitikk er jeg ikke like imponert, så det kan hende at flere tenker som meg og at oppslutningen skyldes at det snart er Stortingsvalg.

Er selv der, stemte MDG i lokalvalget (bor riktignok på andre siden av Lysakerelva) blant annet fordi jeg ønsker samme fokuset på tilrettelegging av sykkel som det er i Oslo. Her bruker Høyre masse store ord om hvor mye de satser på sykkel, men det eneste som skjer omtrent er en liten prøvestrekning på 100m i Sandvika sentrum, og det er ikke akkurat der det trengs mest. Bærum, Viken og SVV er mest opptatt av å peke på hverandre og påpeke at det ikke er de som er ansvarlige for de og de strekningene. Samtidig ønsker jeg, som Bærum MDG at Bekkestua Sentrum stenges for biler, samme med den ene gata gjennom Sandvika. Det koster omtrent 10 parkeringsplasser og det er plenty av muligheter i parkeringshus i begge områder.

Nasjonalt sett blir det nok ikke MDG til høsten.

Endret av koots
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (17 timer siden):

Jeg bor i Oslo og stemmer MdG ved lokalvalg. De har gjort byen merkbart bedre for de fleste, selv om enkelt på Frogner som liker å kjøpe store vaser klager en del.

I rikspolitikk er jeg ikke like imponert, så det kan hende at flere tenker som meg og at oppslutningen skyldes at det snart er Stortingsvalg.

Er ikke enig i "bedre for de fleste".
Dette mener jeg er veldig navlebeskuende. 

Det har nok vært bedre for mange, og gitt at de rødgrønne fikk fornyet tillit, sannsynligvis et flertall, men samtidig stemmer man på en totalpakke av en politikk ved valg, så å dra dette til at flertallet er enig i alt som dagens byråd gjør, blir nok direkte feil.
Og samtidig er det mange som er dypt uenig, og det at et rent protestparti som FNB fikk såpass mange stemmer bør være et hint om at ganske mange ikke er enig.

Det jeg synes er trist er det jeg oppfatter som en større aksept for at "vi har flertall og gjør dermed som vi vil", mens jeg tidligere har inntrykk av at man i større grad ønsket et mangfold og at man i større grad skulle ha med seg "flest mulig" og at man i større grad dyrket muligheten for at folk kunne leve sine egne liv som de ville. 

Flyttemønsteret underbygger dette. Det er kun aldersgruppen mellom 18-29 som flytter inn i Oslo, mens alle andre aldersgrupper flytter ut. Personlig hadde jeg nok flyttet ut av byen hvis jeg ikke hadde hatt barn som har venner og tilhørighet. Fordelene med å bo i byen blir for meg for små i forhold til ulempene. 

Nå opplever jeg at man i større grad tilfredsstiller egne velgere, og gir beng i de som ikke er enige, dvs en mer arrogant og mindre ydmyk måte å styre på.

Dette er også et eksempel på noe ganske absurd:
https://vartoslo.no/parkeringsnorm-transportokonomisk-institutt/byradets-nye-parkeringsnorm-er-frihet-frihet-til-a-velge-sykkel-fremfor-bil/285238

Her påstår man at forbud = frihet...
Gjerne fjern minimumsgrensen for antallet parkeringsplasser, men å påstå at et maksimumtall = frihet blir bare absurd.
Dette er jo å tvinge gjennom at man skal prioritere sykler. 
Man kan selvsagt få mene at dette er riktig, men å påstå at dette er frihet, blir bare tull.
 

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
4 hours ago, tommyb said:

Vi kan vel si at dersom du er politiker på nasjonalt plan, så har du definitivt tenkt på hvordan de ulike klassene rammes ulikt av diverse reguleringer. Men basert på ideologisk plattform, så vurderer du forskjellig og prioriterer  (eventuelt prioriterer likevel) etter din plattform, og ikke nødvendigvis ut fra disse vurderingene. 

Ellers tror jeg vi kan si at denne tråden er dominert av trolling, ikke reelle argumenter mot MDG. Vi har blitt trollet. Også jeg, som er en ork. 

Ja, det er vel noe av kjernen i politiske vurderinger, hvordan tiltakene rammer de ulike gruppene.
Men man kan vel alltids støtte seg til at markedet ordner opp, hvis man er slik inklinert.

Det eneste reelle argumentet her er vel dette med hvordan fattige er en utsatt gruppe, og kanskje vil lide mer under reguleringer enn andre.
Men det raderer jo ikke global oppvarming som fenomen, så det er jo bare noe man bør finne en løsning på, problemet forsvinner jo desverre ikke (tvert imot) bare fordi noen skulle ønske det, eller påstår det..

Quote

Her påstår man at forbud = frihet...
Gjerne fjern minimumsgrensen for antallet parkeringsplasser, men å påstå at et maksimumtall = frihet blir bare absurd.
Dette er jo å tvinge gjennom at man skal prioritere sykler. 
Man kan selvsagt få mene at dette er riktig, men å påstå at dette er frihet, blir bare tull.

Njaaaaaa.
Debattinnlegget foreslår vel at disse spesifikke tiltakene innebærer frihet om det sees i et større perspektiv, enn kun bilistens.
At man frigjør plass som tidligere måtte bli parkeringsplasser, at man frigjør penger som gjerne måtte brukes på parkeringsplasser, samt frigjør plass for såkalte myke trafikanter.
Jeg ville lagt til at mosjon kontra stillesitting også frigjør mennesket fra det potensielle fengselet en usunn kropp kan bli til.

Nå er det gjerne slik med debattinnlegg; At de gjerne fronter et nokså personlig syn på noe, at noen selvsagt vil være uenige i påstandene som fremmes.
Men det påstås aldri at forbudt er lik frihet, men at nedprioritering av bilen i bybildet, innebærer mer frihet.
Som er en langt mindre banal ting å påstå..

Endret av Atib Azzad
la til innlegg.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (21 timer siden):

Det var jo nøyaktig det jeg akkurat sa.
Graden av repetisjon og løs synsing uten relevans til svarene forteller meg at jeg kan avstå fra å svare deg ytterligere.

Vi har likevel et nokså høyt personlig forbruk, på 8,23-7,89 tonn per person, globalt gjennomsnitt er 4,8.
Dersom alle hadde et tilsvarende forbruk det nordmenn har, ville vi behøvd litt over tre og en halv jordklode for å dekke behovet.
Det er uten å gå inn på oljeproduksjon osv.
Men Norge er ikke aller verst, men det er heller ikke slik at det kun er den aller verste som får ansvaret for å dempe globale utslipp så mye som mulig.
-Og som du allerede nevner er det lettere å omstille seg dersom man er rik, og Norge er jo relativt rike i et globalt perspektiv, og er kanskje dermed i en gunstig stilling for å lete frem tiltak som kan fungere.

Hva er problemet med høyt forbruk? Hva tror du de i India, Kina og USA bryr seg om det? Hvorfor skal vi opptre fanatisk, verden går ikke under. Nå må folk slutte med galskapen. 95% tror ikke på dette tullet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, jae-ols said:

Hva er problemet med høyt forbruk? Hva tror du de i India, Kina og USA bryr seg om det? Hvorfor skal vi opptre fanatisk, verden går ikke under. Nå må folk slutte med galskapen. 95% tror ikke på dette tullet. 

Ikke at jeg har noen grunn til å tro at du egentlig er ute etter svaret.
Men alt finnes her
https://climate.nasa.gov/causes/

Jeg vet ikke hvem disse 95% dine er, men til du kommer med noen kilder, antar jeg det er fantasivennene dine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 2/11/2021 at 12:17 PM, Alexander4840 said:

MDG er feil folk til å ta tak i klima, 1 av 10 miljø-poeng gir mening, og alt annet de står for er idiotisk.

Forresten, har de berørings-angst angående innvandring?  De går inn for sosiale reformer (forsøk med borgerlønn m.m.), men slikt må vel følges opp med tanker om regulering av innvandring. Berørings-angst er lite troverdig her. Litt mye Ole Brumm . som forsåvidt kan fungere i diverse debatter - men en kan vel kalle det litt "populistisk" ? 

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...