Gå til innhold

MdG faller som en stein på ny måling


Dirigo

Anbefalte innlegg

jae-ols skrev (1 minutt siden):

Hvorfor drar du inn Frp

For å illustrere et poeng, du kalte jo folk som anerkjenner menneskeskapt global oppvarming for gærninger på venstresiden. Frp er ikke på venstresiden, så poenget mitt er da at det ikke bare er gærninger på venstresiden, men noe "alle" er enige om bortsett fra noen få.

Så igjen, "en som meg" er dermed de aller fleste av oss og alle partiene på Stortinget. Det er "en som deg" som skiller seg ut her.

Sitat

 At du tror på at jorden vil gå under, er ditt problem. Og takk for at du hører etter. 🙄

Jeg tror ikke at jorden vil gå under, og har heller ikke skrevet det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (43 minutter siden):

Jeg tror ikke at jorden vil gå under, og har heller ikke skrevet det.

Men du vil pålegge folk som sliter fra før, nye skatter og avgifter. Det er utrolig dårlig gjort. Folk vil aldri slutte å kjøre bil, håper flere vil kjøre fossilt. Og ikke alle har råd til ny el-bil. I følge sånne som deg er det bare å kjøpe ny bil, det har alle råd til. Dere skjønner ikke hvor mange fattige vi har i Norge, og de vil få det verre på grunn av politikken dere støtter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, jae-ols said:

Men du vil pålegge folk som sliter fra før, nye skatter og avgifter. Det er utrolig dårlig gjort. Folk vil aldri slutte å kjøre bil, håper flere vil kjøre fossilt. Og ikke alle har råd til ny el-bil. I følge sånne som deg er det bare å kjøpe ny bil, det har alle råd til. Dere skjønner ikke hvor mange fattige vi har i Norge, og de vil få det verre på grunn av politikken dere støtter. 

Hvilken interesse skulle fks. NASA ha av å gjøre deg fattigere?
Jeg er forøvrig enig í at det er mislykket dersom grepene som gjøres kun rammer de fattige, (Både lokalt og globalt (Det ser desverre ut til at det er de minst ressurssterke som vil bli rammet kraftigst av det endrede klimaet, noe som både er paradoksalt, trist og urettferdig, da de også bidrar minst til utslippene.))
men endring har kanskje alltid vært lettere for de med større økonomisk frihet?

-At det ikke dreier seg om et spesifikt angrep på de fattige i norge, men at tiltakene rammer ujevnt, fordi midlene allerede er ujevnt fordelt, dette er selvsagt en problemstilling som må tas på alvor.
Jeg har selv levd flere år under den såkalte fattigdomsgrensen uten at det har gjort meg ute av stand til å forholde meg til forskning eller tingenes tilstand.
Jeg ville rådet deg til å lese hvordan du har formulert de seneste svarene dine i denne tråden, og sett om ikke de fremstod som rent rabbel, vi har vel aldri sagt noe om hvor mange fattige vi tror eller ikke tror, det er i landet, eller noe om at alle liksom skal være i stand til å kjøpe el-bil, dette er påstander du drar ut av løse luften.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Hvilken interesse skulle fks. NASA ha av å gjøre deg fattigere?
Jeg er forøvrig enig í at det er mislykket dersom grepene som gjøres kun rammer de fattige, (Både lokalt og globalt (Det ser desverre ut til at det er de minst ressurssterke som vil bli rammet kraftigst av det endrede klimaet, noe som både er paradoksalt, trist og urettferdig, da de også bidrar minst til utslippene.))
men endring har kanskje alltid vært lettere for de med større økonomisk frihet?
-At det ikke dreier seg om et spesifikt angrep på de fattige i norge, men at tiltakene rammer ujevnt, fordi midlene allerede er ujevnt fordelt, dette er selvsagt en problemstilling som må tas på alvor.
Jeg har selv levd flere år under den såkalte fattigdomsgrensen uten at det har gjort meg ute av stand til å forholde meg til forskning eller tingenes tilstand.
Jeg ville rådet deg til å lese hvordan du har formulert de seneste svarene dine i denne tråden, og sett om ikke de fremstod som rent rabbel, vi har vel aldri sagt noe om hvor mange fattige vi tror eller ikke tror, det er i landet, eller noe om at alle liksom skal være i stand til å kjøpe el-bil, dette er påstander du drar ut av løse luften.

Det sitter ei kjerring i Oslo fra MDG og sier så lettvint at alle kan kjøpe seg el-bil. Det er ingen problemer med det. Det dette neket glemmer at de fleste har ikke råd til el-bil. Og om ikke så lenge vil de også forby el-biler. Disse fanatikerne tåler ikke biler, de skal straffe folk, særlig de med små ressurser. De rike greier alltids å kjøpe seg ny bil. At de fanatikerne i MDG ikke skjønner dette er bare helt utrolig. Jeg vil resten av livet kjøre fossilt. Håper mange andre gjør det samme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@jae-ols

 

Hvorfor tror du på død og liv at dette handler om at noen vil være ekkel med deg og andre? Som du skriver, så fornekter du vitenskapen. Det virker å være veldig vanskelig å få deg til å innse at du tar feil. Du bør i det minste prøve å forstå at «alle vi andre», vi tror på det (og ja, vi tenker selv). Vi sier ikke dette fordi at vi vil skade noen. Vi tror oppriktig på det vitenskapen og forskningen forteller oss. Klarer du ikke da å se at dette ikke handler om å være slemme, eller hensynsløse? Det handler om at vi vil løse dette problemet. Det virker ikke som at du klarer å se oss som medmennesker. 

jae-ols skrev (3 timer siden):

I følge sånne som deg er det bare å kjøpe ny bil, det har alle råd til.

Det er ingen av oss som har påstått dette. Vi kommer likevel ikke unna det som er faktum: fossilbiler forurenser mer enn elbiler. Fordi at vi må stoppe klimaendringene, er vi nødt til å ta dette med i beregningen. Hvis du ikke kan kjøpe ny bil, så beholder du den du har i noen år til, eller kjøper brukt. Det viser seg dessverre at det ikke hjelper nok å bare ha framme gulroten. Det fins folk som spesifikt ikke ønsker å bidra. Du skriver:

jae-ols skrev (3 timer siden):

håper flere vil kjøre fossilt.

Det er grunnen til at det må brukes pisk. Det er også flere godt rike mennesker i denne kategorien. 
 

jae-ols skrev (6 timer siden):

Det som er målet er å flå fattigfolk med skatter og avgifter.

Nei? Dette er helt feil. Hvorfor skulle noen av oss ha et ønske om dette? Vi er ikke ondskapsfulle. 

jae-ols skrev (6 timer siden):

Er det misunnelse som ligger bak? 

Jeg misunner ikke folk som har mindre penger enn meg selv. Om det er så noe jeg misunner, er det heller rike folk som ikke bidrar positivt til samfunnet. Da misunner jeg rikdommen, og måten de fikk den på, og irriterer meg over den manglende evnen deres til å bruke den fornuftig.
 

jae-ols skrev (21 timer siden):

vil gjøre hverdagen til vanlige folk til et helvete.

Fordi at? Tror du at hun er en sosiapat? Det kan jeg forsikre deg om at hun ikke er. Hun er kanskje desperat, ja; i så fall fordi at hun ser på vitenskapen og forskningen, og på konsekvensene av den forurensingen mennesker holder på med. 
 

jae-ols skrev (21 timer siden):

[...] det sprøytet der? Du er så utrolig lettlurt. Berg kjerringa er helt desperat og vil gjøre hverdagen til vanlige folk til et helvete. Så du er en [...] [J]eg må le og synes synd på en slik pusling som deg. [...] løgnene. [..] du bør roe deg kraftig ned. 

jae-ols skrev (17 timer siden):

[...] det tøvet du serverer. Du er hysterisk [...]. Du er nok utrolig naiv som tror på slik bullshit.

jae-ols skrev (6 timer siden):

[...] Det skjønner ikke en som deg. Du vet ikke noe mer om dette [...], all svadaen som kommer fra gærninger på venstresiden. [...] målet er å flå fattigfolk [...]. det skjønner du heller ikke. Er det misunnelse[...]?

jae-ols skrev (4 timer siden):

[...] fanatikere. De som vil flå folk [...]. Så rabiat [...]. At du tror på [...], er ditt problem. Og takk for at du hører etter. 🙄


Det er en interessant måte du beskriver og snakker til oss på. Kan du være så snill å gå litt i deg selv?

Endret av Memento scientiam
  • Liker 3
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (1 time siden):

Poenget er at MDG snart er ferdig i norsk politikk. 

Det ville jeg nok ikke sagt basert på én måling. I fjor høst fikk MDG strålende meningsmålinger, blant annet 6,1% som ville gitt 11 mandater. Dette svinger, og viser at MDG i likhet med andre mindre partier har et godt grunnlag for å hente mange stemmer i befolkningen og ikke på langt nær er ferdig i norsk politikk.

Gjennomsnitt av alle målinger viser at MDG ligger på 4.7%. Altså er de mer populære enn Krf, Venstre, Rødt - og større enn de andre småpartiene utenfor Stortinget til sammen. Ender de på 4.7% i Stortingsvalget til høsten har de økt oppslutningen med 1.5% siden forrige valg. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Det ville jeg nok ikke sagt basert på én måling. I fjor høst fikk MDG strålende meningsmålinger, blant annet 6,1% som ville gitt 11 mandater. Dette svinger, og viser at MDG i likhet med andre mindre partier har et godt grunnlag for å hente mange stemmer i befolkningen og ikke på langt nær er ferdig i norsk politikk.

Gjennomsnitt av alle målinger viser at MDG ligger på 4.7%. Altså er de mer populære enn Krf, Venstre, Rødt - og større enn de andre småpartiene til sammen. Ender de på 4.7% i Stortingsvalget til høsten har de økt oppslutningen med 1.5% siden forrige valg. 

Jeg og mange med meg håper de kommer under 1%, i snakker her om fanatikere som overdriver noe voldsomt. Tror ikke folk vil ha flere forbud og flere avgifter. Norge skal ikke redde verden, nå må andre land ta ansvar. Jeg tror ikke noe på klimaendringer. Det har vært endringer i klima til alle tider. Og jeg skal spise mye kjøtt og kjøre fossilt så lenge jeg lever. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (2 minutter siden):

Jeg og mange med meg håper de kommer under 1%, i snakker her om fanatikere som overdriver noe voldsomt. Tror ikke folk vil ha flere forbud og flere avgifter. Norge skal ikke redde verden, nå må andre land ta ansvar. Jeg tror ikke noe på klimaendringer. Det har vært endringer i klima til alle tider. Og jeg skal spise mye kjøtt og kjøre fossilt så lenge jeg lever. 

Hva du håper skal skje, at du er vitenskapsfornekter og ikke tror på klimaendringer har du gjort klart mange ganger i tråden. Jeg påpekte simpelthen at det ikke er indikasjoner på at MDG snart er ferdig i norsk politikk slik du hevder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
19 hours ago, jae-ols said:

Jeg tror ikke noe på klimaendringer. Det har vært endringer i klima til alle tider. 

Her motsier du deg selv direkte. Neida, vi skjønner hva du mener, men dette var bare så vakkert. 

Jeg tror heller ikke folk flest vil ha flere forbud eller avgifter. Folk flest vil nok ha lavere skatt og bedre helsevesen, for å nevne noe. De vil ha grønn plen og leilighet innenfor ring 2, ser det ut til. Noen kompromisser blir det likevel. Folk flest er også enige i at hele den pakka med å flytte på landet og dyrke sin egen mat ikke er for dem, og folk flest tror ikke på at man kan redde planeten med å kaste færre råtne paprikaer eller bruke engangsbestikk i regnskogstre i stedet for plast. 

Men jeg og mange med meg har også lært om økosystem på skolen, og vet at det er mange og komplekse sammenhenger, og at for store og for raske endringer på dette kan være ugunstige for forholdene på planeten. Vi ønsker at politikerne skal finne løsninger i samarbeid med de flinkeste fagmiljøene så vi slipper å flytte på landet og spise egendyrkede tomater. Jeg liker ikke tomater, engang. Vi vil heller at det skal settes reguleringer på de mest ugunstige utslippene enn at det skal være fritt fram å forurense og ødelegge enda mer på trass, som du foreslo tidligere i tråden. Vi tror ikke vi klarer å tjene like mye penger på grønn industri som på olje, men vi tror faktisk at hvis vi pumper all olja opp og brenner all olja opp, så har vi større problemer enn å måtte flytte på landet, for å si det sånn. Noen deler av planeten er ubeboelige, og sånn har det jo alltid vært. Forskjellen nå er at noen deler av planeten som er beboelige har veldig mange mennesker som bor der, men ikke kan bo der om det blir fem grader varmere der. Over en milliard mennesker må sannsynligvis migrere internt i andre verdensdeler de neste hundre årene. Hovedsakelig sørfra og nordover. Det skaper større problemer, konflikter men også rett og slett utgifter globalt enn dersom vi bare tok noen grep for å ikke gjøre det nødvendig. Og derfor er jeg ikke så veldig opptatt av at folks dieselbilrettigheter opprettholdes på sikt. Og det på tross av at jeg faktisk har to dieselbiler selv. Det er dårlig samfunnsøkonomi i å ikke motvirke klimaendringene. Og hvis du lurer på hvorfor partier som Høyre og Venstre faktisk snakker om klimaregnskap, utslippskvoter, reguleringer og alt dette, er det ikke fordi gjenbruksposer og elbiler er så utrolig konservativt eller markedsliberalt. Men fordi de har regna på alternativene.

Det er ingen som vil deg vondt. Det er ikke derfor Regjering og Storting vil at elbiler skal ta over for dieselbrennere. Det er fordi elbiler er en lavthengende frukt i et forsøk på å bremse ned klimaendringer. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Hva du håper skal skje, at du er vitenskapsfornekter og ikke tror på klimaendringer har du gjort klart mange ganger i tråden. Jeg påpekte simpelthen at det ikke er indikasjoner på at MDG snart er ferdig i norsk politikk slik du hevder.

De er ferdig hvid de fortsetter som nå. Folk gjennomskuer løgnene. 

Lenke til kommentar

Elbiler forurenser de og, vi har veislitasje og store utslipp fra batteri produksjon. Så de er ikke miljøvennlig. Og det er like mange ulykker med elbiler. Så¨jeg vil kjøre fossilt med god samvittighet. Ingen skal komme og fortelle meg hva jeg skal gjøre. Jeg bryr meg ikke om MDG. De er farlige for folk flest, og det er de fattige som merker avgiftene hardest. Så det er blodig rettferdig. Vi skal ikke ha det sånn at bare de rike kan kjøre bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, jae-ols said:

Elbiler forurenser de og, vi har veislitasje og store utslipp fra batteri produksjon. Så de er ikke miljøvennlig. Og det er like mange ulykker med elbiler. Så¨jeg vil kjøre fossilt med god samvittighet. Ingen skal komme og fortelle meg hva jeg skal gjøre. Jeg bryr meg ikke om MDG. De er farlige for folk flest, og det er de fattige som merker avgiftene hardest. Så det er blodig rettferdig. Vi skal ikke ha det sånn at bare de rike kan kjøre bil. 

Det stemmer, men hensikten er vel at den totale forurensingen vil bli lavere på sikt.
Også er det jo umiddelbart bedre for lokal luft.
Men det spiller vel ingen rolle for deg hva som forurenser og ikke, når du har valgt deg en eller annen alternativ forklaringsmodell som ikke innebærer at utslipp utgjør noe problem?

Når det kommer til klasseproblematikk i et miljøvern- og klima-perspektiv, synes jeg du har et poeng, og jeg er enig at det burde være politisk prioritert at avgifter og tiltak ikke rammer de som har minst på et urettferdig måte.
Men dette dreier seg mer om fordeling og solidaritet mellom klassene, enn klimapolitikk, men bør selvsagt vises hensyn til, også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo soleklart at det er de med dårligst råd som blir rammet av klimatiltak. Har politikerne tenkt over det?  De rikeste vil alltid klare seg. Jeg mener bestemt at folk med dårlig råd ikke må betale klimaavgifter. Ellers blir det blodig urettferdig. Jeg mener at dette med klimaet er så voldsomt overdrevet. Det er vel bare en måte staten kan flå sine innbyggere på. Alt gjort i den beste hensikt. Når skal noen reagere mot fanatismen som lever? Se på drivstoffpriser, vi er dyrest i verden allerede og de truer med å legge på avgiftene. Hvem får da ha råd til å eie å kjøre bil? Går ut fra at det ikke bare er overklassen som skal ha muligheten. 

Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om at oljeeventyret ikke vil vare for evig, spørsmålet er vel heller når og hvordan dette skal avsluttes. MdG sin politikk virker å basere seg på at oljeindustrien avsluttes fortest mulig, og så håpe på at noen finner en eller flere alternative industrier vi kan livnære oss av i løpet av de neste 15 årene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, jae-ols said:

Det er jo soleklart at det er de med dårligst råd som blir rammet av klimatiltak. Har politikerne tenkt over det?  De rikeste vil alltid klare seg. Jeg mener bestemt at folk med dårlig råd ikke må betale klimaavgifter. Ellers blir det blodig urettferdig. Jeg mener at dette med klimaet er så voldsomt overdrevet. Det er vel bare en måte staten kan flå sine innbyggere på. Alt gjort i den beste hensikt. Når skal noen reagere mot fanatismen som lever? Se på drivstoffpriser, vi er dyrest i verden allerede og de truer med å legge på avgiftene. Hvem får da ha råd til å eie å kjøre bil? Går ut fra at det ikke bare er overklassen som skal ha muligheten. 

Hvorvidt politikere tenker på hvordan de ulike klassene rammes ulikt av diverse reguleringer kommer nok litt ann på hvilken politikk de fører, men det er jo en ganske vesentlig politisk fremstilling.
Som nevnt før, vil de direkte konsekvensene av global oppvarming antagelig ramme verdens fattigste hardest, ironisk nok de som har bidratt minst til økte utslipp.
Det er hvis vi ikke gjør noe, for det er jo ikke en naturlov at de med minst penger skal være mest utsatt for overgrep eller lidelse, det er en menneskelov, en menneskelov som er mulig å endre, men det krever at folk engasjerer seg helhetlig i problematikken, og ikke bare drar det frem som et retorisk grep om noe skulle ramme dem selv.

Rent isolert er drivstoffprisene høye, men når man setter den i sammenheng med kjøpekraft, blir resultatet at prisene våre er blandt Europas billigste.

At du mener ditt eller datt om validiteten i forskningen som er gjort på global oppvarmin, står du jo fri til, men det fremstår som vurderingen din er gjort i affekt, med liten innsikt.
Forventer du at noen skal godta en grunnløs påstand om at det er voldsomt overdrevet, helt uten kilder eller noen form for belegg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...