Jump to content

perpyro

Medlemmer
  • Content Count

    12617
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

perpyro last won the day on April 3 2017

perpyro had the most liked content!

Community Reputation

3343 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Recent Profile Visitors

24376 profile views
  1. De stedene jeg har lagt opp 3 fase IT er det Easee laderen jeg har benyttet og med Easee ladestasjon er det ikke mye å hente på å lade 3 fase med den for de bilene som kan dette nettopp fordi ladestasjon en tar hensyn til problematikken.
  2. Om huset og laderen trekker strøm over veldig lang tid under disse forutsetningene må jeg nok ned på 20A på laderen men nå hadde bilen ladet med 30A siden klokka 2400 og hovedsikringa taklet dette i litt over 4 timer og oppvarmingsbehovet var mildt sagt spesielt på den tiden så på 25A vil tåleransen for overlast til OV vernet bli forlenget og bilen blir ferdig før sikringa går. Lader ikke bare om natte lengere men lar bilen lade på 12A fra jeg kommer hjem og til midnatt og 25A etter midnatt som gjør at den er ferdig utpå natta uansett og tidligere en om jeg bare ladet på natta med 30A. Kjekt med Zaptec og laststyring.
  3. Da jeg sto opp og sjekka fasestrømmen på ams måleren etter at laderen starta opp igjen var den på 60A på 2 av fasene og 30 på den tredje. Justerte ned ladestømmen til 25A på laderen og siden har det ikke skjedd igjen. Uten å ha testet regner jeg med at en 400v trafo vil takke skjev belastning bra ettersom den er designet for full last på alle viklingene der 1 fase last bare vil varm opp et viklingssett på sekundærsiden.
  4. For de som virkelig vil ha 3 fase lading med høy effekt kan det installeres 400V trafo i huset laderen skal stå i, utfordringen er at selv med 16A lading vil man får problemer med inntaket for en enebolig som har 3 fase IT nett har ofte mellom 50 og 63A hovedsikringer. Med 50A hovedsikringer og en slik trafo med 16A lading har man ved lading allerede brukt over 50% av boligens totale kapasitet når bilen lader som fort kan være litt uheldig en kuldeperiode i Januar. Opplevde selv at hovedsikringene mine gikk en januarnatt der elbilen sto og lada på enfase 30A.
  5. Sikrer ofte 16A ladeutstyr med 20A men selv der vil sikringen gå under slik belastning.
  6. Når det settes opp avganger i IT nett er det alltid sikringer til alle fasene så overbelastning på "N" fasen vil medføre at sikringen går og ettersom alle elbiler kan 1 fase lades på både IT og TN nett er de også dimensjonert for full faselast på N lederen i både lader og kabling tilhørende N. Og skulle bil og lader tillate scenariet beskrevet i artikkelen vil installasjonen være i strid med FEL fordi ladeanlegget ikke fungerer som forutsatt
  7. Vet ikke hvordan det er i Oslo men i Trondheim betaler vi en pris for forbrukt vann og en tilleggspris for å tømme det samme vannet i avløpet. To forskjellige priser beregnet ut fra vanmåleren, men med den vannprisen der ville jeg fått 39000 kroner i året for mitt vannforbruk, noe jeg så absolutt ikke får.
  8. perpyro

    Elbil-tråden

    Vil ta det som en selvfølge for om den ikke klarer det kan det jo fort ende med igjen dårlig omdømme og batteribytte på garantien for de som måtte finne på å dra på langtur med henger eller campingvogn.
  9. perpyro

    Elbil-tråden

    Er nok en blanding av begge for trekker du henger over litt avstander med en elbil med for dårlig kjøling koker du batteriet som heller ikke tar seg noe godt ut når det kommer til bilens omtale.
  10. perpyro

    Elbil-tråden

    Personlig misstenker jeg hengervektproblematikken til elbiler skyldes manglende eller underdimensjonert kjøling av batteri og motor en noe annet ettersom kjølesystemer som normalt ikke trenges for normal kjøring uten henger blir fordyrende og vektøkende på en elektrisk bil. Til sammenligning med en ICE bil har den allerede et robust kjølesystem ettersom mesteparten av drivstoffet som forbrennes går bort i varme og trenger et kjølesystem tilpasset dette i utgangspunktet.
  11. perpyro

    Elbil-tråden

    Du trenger nok ikke det men det at nye boliger bygges uten denne muligheten gjør at markedet for boliger for de som faktisk trenger det skrumper inn. Politikerne har derfor i form av byggeforskrifter bestemt at alle skal kunne bo der de vil, også de som trenger rullestol. Det samme gjelder når det kommer til elbillading. Overgang til elbiler er et politisk ønsket mål og derfor brukes igjen forskrifter til å gjøre det mulig for elbilladig i alle nye boliger. Når det da i tillegg er en kjennsgjerning at boligmarkedet er både varmt og i bevegelse så må man ta høyde for at boligen du har der du hverken trenger plass til rullestol, lekeplass eller ladestasjon for elbil kan det fort hende det etterhvert kommer folk i boligen som kanskje ønsker seg en eller flere av delene boligen er tilrettelagt for. Så får man argumentere for eller mot hvorvidt staten skal bestemme hvordan boligene som bygges skal utformes med de krav de har i dag men det er nå noe de folkevalgte har valgt å gjøre.
  12. perpyro

    Elbil-tråden

    Alternativet hadde vært boliger med 10cm isolasjon i veggene, 2 stikk på stua og enkel belysning markedsført som om det var ei luksusleilighet eller et slott. Gå 30 år tilbake i tid så var dette realiteten. Går vi derimot 12 år bakover i tid var det fortsatt veldig enkelt mens veggtykkelsen hadde såvidt begynt å bli tykkere. Er det slik vi fortsatt vil ha det i 2021 for å få billigere boliger med 2021 strømpriser?
  13. Bare en tanke når det kommer til sikkerhetssoftware som kommer med maskiner så er jeg litt skeptiske til disse fordi ettersom de selges med en maskin er det godt tenkelig at det er mange som bruker dette som gjør det til software hackere fort kan finne på gå etter ettersom det er mange brukere som benytter disse.
  14. Etter å ha lest side opp og side ned om argumenter mot elbiler og krav folk har til pickuper er det å dra tunge ting over litt avstander tydeligvis noe som er viktig for folk som eier og bruker slike kjøretøy.
  15. Problemet med pickuper er nok at markedet er relativt lite i hvertfall på denne siden av atlanteren og de dataene en pickup faktisk har som å dra henger på 3,5 tonn med en liten gravemaskin på over litt lengere distanser. Om vi ser på hva elbiler med hengerkapasitet kan i dag blir de veldig tørste med svært redusert rekkevidde om man skulle forsøke seg på å trekke maks kapasitet over litt distanse. Dette krever både stort batteri, og et solid kjølesystem for både motor(er) og batteri som vil gjøre en slik bil relativt dyr. En Ford Ranger koster ikke så mye som en potensiell elektrisk versjon med samme ytelse ville gjøre og er nok grunnen til at bilprodusentene har holdt seg unna dette segmentet enn så lenge.
×
×
  • Create New...