Jump to content

RJohannesen

Medlemmer
  • Content Count

    572
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

792 :)

Recent Profile Visitors

4087 profile views
  1. Nei, ikke ifølge bibelens budskap. Men oppigjennom historien har menn ofte dominert, bestemt og kriget mer, uten at det nødvendigvis er positivt. Sånn er det jo i de fleste kulturer ennå, noen mer enn andre. Men bibelen skiller litt på menn og kvinner uten at noen er mer verdt enn andre. Det er også en del kvinner i bibelen, både ledere og med annet ansvar. Når det gjelder Levi kjenner jeg ikke hva han sier, men akkurat når Jesus kommer tilbake vet vi ikke før det skjer, eneste vi vet er at flere og flere profetier om endetiden blir oppfyllt.
  2. Husk på at dette bare utgjør en veldig liten del av oljeforbruket, og at verden allerede har overproduksjon av olje. Det meste av verdens olje- og gass-produksjon kan altså legges ned itakt med overgangen til fornybar energi og elbiler, og det vil likevel være overflod av olje og gass. I tillegg ser vi at mye av plast og olje kan lages av biomateriale så også der kan fofbruket synke.
  3. Når man betaler 45 øre i nettleie så er det 25% mva, dvs 9 øre. Av det resterende beløpet så er 16,13 øre elavgift. Dvs at 25,13 av de 45 ørene går rett i statskassen, og bare 19,87 øre av de 45 ørene går til å vedlikeholde og drifte strømnettet.
  4. Jamen så var det ikke marked for flytrafikk i Norge da? Siden Norwegian, SAS og Widerøe trenger støtte for å overleve? Skal vi bare legge ned flyplassene også da? For å di det sånn tror jeg det er mye mer aksept i den norske befolkningen for solceller på tak enn for vindturbiner på fjelltopper.
  5. Noe sånt som Bollinger B1 eller B2? Kraftige pickuper i rette aluplater uten fancy kurver, med analoge instrumenter som visstnok kan spyles med vann ved innvendig rengjøring. https://bollingermotors.com
  6. Forskjellige biler har forskjellige batterier ja, Leaf batterier tåler kulde bra, men ikke like bra med varme. Dette merkes helst i varme områder der det er vanlig med +40 grader ute, da kan de miste kapasitet raskt. I Norge derimot holder de seg bra. Vår Leaf er 7,5 år og har ca 80% igjen, fungerer sikkert supert til kjøring til jobb, butikk og aktiviteter selv når den er 12 år også.
  7. Taycan er en 4-seters sportsbil som mangler hengerfeste og mulighet til å ta med skiene i takboks på hyttetur til fjellet, selv om man bare har to barn. Og så er den "bare" dobbelt så dyr som model3. Men en bra bil for de som er ute etter en slik bil. Og det er veldig liten margin mellom de tre med raskest lading, hvis man kjører batteriet litt lenger ned så vinner model3 pga hurtigere lading ved lav SOC. 20% batt på model3 er omtrent samme rekkevidde som vår Leaf fra 2012 har fulladet, tror nok jeg tør å kjøre lenger ned enn det... Og så var det dette med utbygging av ladenettverk da, her ligger jo også Tesla langt foran, men det begynner å komme seg for de andre også.
  8. Du får jo også Nissan Leaf i den prisklassen, ekstremt lave driftskostnader og lite vedlikehold. Det er jo en litt større og sprekere bil enn de du har foreslått, men likevel billigere i drift. IMiew og liknende små elbiler får du ennå litt billigere. Kan være verdt å vurdere med avstandene dine.
  9. Vet ikke hva som er eksakte spesifikasjoner for ny Leaf, men den gamle Leafen har batterivarmer som slår inn ved -17 grader og slår seg av igjen ved -10. Tror batteriet kan fryse ved rundt -20 eller -25 og kan da ikke lades. Men for at dette skal skje må bilen stå urørt i over et døgn og uten å være tilkoblet strøm og ha mindre enn 30% strøm igjen på batteriet. Tror ikke det er mange Leaf som opplever dette ofte nei.
  10. Det har lenge vært overkapasitet på oljeproduksjon og prisen har vært holdt kunstig oppe av opec ved å strupe igjen produksjonen. Men mange opec-land har tapt mye penger på dette og de siste årene har saudi-arabia nesten måtte true de andre til kutt og de har ogsåmåttet inngå avtaler med russland. Men nå krangles det igjen og det ser ut til at mange ikke har råd til å holde igjen produksjon lenger. Siste var vel at de varslet stor økning i produksjonen, det vil kunne føre til varige lave priser inntil en del store produsenter er kjørt konk.
  11. Eeh nei? Denne artikkelen du kommenterer på viser jo nettopp at det koster 3 ganger så mye å kjøre på hydrogen som på batteri på slike lengre strekk. På korte strekk kan man kjøre på batteri med en gang, på lengre strekk kan man delelektrifisere der det er lett tilgang på strøm og så kjøre på batteri der det er komplisert/dyrt å legge opp kjøreledning.
  12. Ting tyder på at man kan få begge, til og med samtidig så det er nok ingen god vei å gå. Man vet vel ikke engang om man blir immun mot samme versjon om man har hatt den, men man antar det. Og da vet man heller ikke hvor lenge man blir immun.
  13. Model3: 480kg batteri gir 75kWh Prius plugin 2gen: 120kg batteri gir 8,8kWh Prius plugin 1gen: 80kg batteri gir 4,4kWh Prius ikke-ladbar: 42kg batteri gir 1,3kWh Tallenes tale er vel ganske klar, for å klare høye strømmer pr celle og ekstra mange ladesykluser må hybrider ha mye tyngre batteri. Men kommer man opp på en viss størrelse så vil det bli mer likt, men 20kWh i en liten bil vil nok også være anderledes enn 20kWh i en 7 seter SUV-liknende bil som Model X.
  14. Hvordan ser du for deg å gjøre dette i praksis? Fint om du kunne beskrive litt mer. Tenker spesielt på de mange eldre som har hjemmehjelp eller bor på aldershjem, og alle både eldre og unge som er på sykehus av andre årsaker og ikke tåler covid-19. Hint: det jobber veldig mange som hjemmehjelp, på aldershjem og på sykehuset, og de har ofte familie med barn.
  15. Og så slipper de å bruke så mye penger på pensjon og aldershjem og behandling av hjerte og lungesyke i en del år fremover. Og så får de færre røykere og tjukke folk med diabetes. Men seriøst, Italia var sent ute med å stenge ned, nå passerer de snart kina i totalt antall corona dødsfall.
×
×
  • Create New...