Jump to content

The Very End

Medlemmer
  • Content Count

    2016
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2130 :)

2 Followers

About The Very End

  • Birthday 12/08/1987

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

9483 profile views
  1. Kult konsept. Så får vi håpe at våre folkevalgte klarer å heve blikket over suppeskålen med olje som står foran dem og bevilger noen skikkelige summer til oppgradering og utbygging av jernbanen. Jernbane er er fantastisk fremkomstmiddel når det fungerer.
  2. P.Tuvenes: Så vi skal slutte med alt som ikke gir direkte avkastning? Flott, da legger vi ned samtlige miljøtiltak og går tilbake til svovel og ozonødeleggende gasser - gidder ikke betale for disse hersens dyre tiltakene. Helsetjenesten legger vi ned i samme slengen, koster jo så mye og lever utelukkende på subsidier. Ja skolen også samt resterende offentlige tjenester, dem gir jo ikke direkte avkastning så føkk dem. Ja egentlig hele offentlig sektor, legg ned alt. Satt på spissen men du forstår hvor jeg vil og hvorfor det er så idiotisk å kun se på direkte avkastning når man ser på kompliserte saker. Årlig dør det sikkert millioner av folk i verden pga forurensing i en eller annen form, men takket være direkte ulønnsomme tiltak og subsidier til endring går mye i rett retning. Allikevel, hva koster egentlig mest? Å ikke gjøre noe, eller å ta en del kostnader for å så skape samfunnsmessige gevinster? Økonomer er fæle på å se på enkle regnestykker når dem skal måle hva som egentlig gir verdi. Det var noen gode artikler på TU for ikke mange måneder siden hvor noen hadde regnet på hva det koster å ikke foreta seg noe - viste seg at selv ulønnsomme tiltak kan gi samfunnsmessige gevinster. Er dog enig i at ressursbruk i alt vi gjør alltid må være i fokus.
  3. @Kremt Ikke spill dum. Men uavhengig av korona ville oljeindustrien nå blitt skikkelig utfordret med priser mange av våre felt ikke kan være levedyktige på. Det er ikke mange årene siden sist det også var utfordringer i denne industrien. Hvor mange ganger må industrien krasje, for så å inngå ulovlig prissamarbeid (for det er der vi ville kalt det i andre bransjer) før vi tar omstillingen seriøst?
  4. Det er så, unnskyld utrykket, forbanna idiotisk av folk å si at grunnen til den økonomiske krisen må vi fortsette som før - Gud forby at vi subsidierer de tingene vi vil ha mer av (det grønne skiftet). Folk må jo være regelrette tunglærte om dem tror det skal bli annerledes med oljen i fremtiden. Hvor mange kriser må vi gå igjennom før vi innser at det er i vår interesser og redusere vår avhengighet av olje? Eneste grunnen til at olje de siste årene har vært lønnsomt for Norge er fordi vi tillater samarbeid for å holde prisene oppe, noe som ville vært ulovlig i alle andre sammenhenger. Skal vi stenge ned og gi opp alt? - Nei, men at vi skal fase ut all subsidie til oljeindustrien (når krisen er over) og heller rette disse mot grønne tiltak burde være en selvfølge.
  5. Hva er break even pris for at Norsk olje skal være lønnsom?
  6. 1P4XZQB7 Kan ikke få litt mere spekulasjoner og konspirasjoner inn i et innlegg? For oss andre, stort sett normale, er det et ønske om transparente løsninger som ikke nødvendigvis er låst til kun den ene enheten. Kan trekke parallell til skylagring - alle som har levd noen år kan skrive under på at det ikke var bare bare med pc krasj før i tiden. Nå - null stress, har det i skyen og kan fortsette arbeidet samme dag på annen maskin eller telefon. Har også til gode å se normale mennesker som klager over oppdatering over the air. Men om du vil vente 2 uker i kø og betale mange tusen for å legge inn enkle quick fixes på verksted skal du få lov til det. Husker du hvor dårlig de fleste kartene og karttjenestene var til GPSene du kunne kjøpe til bil? Mått jo betale hundrevis om ikke tusenvis av kroner for oppgradering av kart, noe som også involverte nye minnekort. Var du heldig fikk du også gleden av å oppleve at minnekortet ikke var støttet av enhet og måtte derfor kjøpe årets nye GPS dings. Og sist, siden du snakker så søtt om "snoke". Kan bare anta du sitter på en mobil eller datamaskin via et eller annet kjent operativsystem i kombinasjon med kjente nettlesere... og du frykter snokingen fra bilen din? ...
  7. Det er bra det gis støtte til bedrifter og mennesker i en vanskelig situasjon, men allikevel: Å kaste noen hundre milliarder her og der - null problem, å kaste noen titals milliarder her og der og ikke kreve utbyttestopp - null problem, å støtte studenter som mister deltidsjobbene med noen skarve millioner, ja kanskje tom. et par milliarder - hey, vi gir dem lån! Unge som nå har 100% stilling som student og som jobber utover dette får altså ikke rett på dagpenger, sosialhjelp eller permiteringspenger. De sitter hjemme i sine høl for å beskytte en gruppe mennesker som ikke angår dem selv, og hva får dem igjen? Null. Jeg tror ikke folk egentlig forstår verdiskapningen studenter står for, i form av alt frivillig arbeid og deltidsjobber dem gjør for samfunnet, og på samme tid innvesterer for at Norge skal treffe fremtidens kunnskapsbehov. Dette er rett og slett for dårlig av de borgerlige (eller hva kaller man nåtidens regjeringssammensetning?) Funfact: Studenter får i dag omtrent 8000 kroner utbetalt, men null støtte utover dette. Dette betyr at dem i realiteten lever under eksistensminimum samt har mindre penger enn minstepensjonster (som atpåtil kan få bostøtte og diverse honør rabatter). En skal være forsiktig med å si "ja men dem har det verst", allikevel synes jeg det er innafor å forlange at også studenter skal ha tilgang til sikkerhetsnettet som alle andre i Norge.
  8. Veldig enig i de to over her. Er rart hvordan folk hyler ut om at vi for alt i verden må tviholde på alt som har med olje å gjøre, uten å evne å se toget som går fra plattformen og den ufattelig risikoen dette innebærer. Vi burde gjort mer etter forrige finanskrise, men er tilbake i akkurat samme spor som før for å gjøre de samme feilene om igjen. Sier jeg at vi skal stenge på dagen? Nei. Sier jeg at oljeindustrien ikke er viktig? Nei. Det jeg sier er at man som nasjon må være ganske sløv om vi tenker at dette også bare er et midlertidig problem. Det vil være flere kriser i fremtiden, og alt vi gjør med nåværende politiske retning er å utsette det uunngåelig. Ergo: som nasjon blir vil nødt til (etter at nåværende krise er forbi) å bruke absolutt alle nødvendig middel for å endre våre dystre fremtidigutsikter. 6 forslag kunne vært: 1) Stopp all subsidiering av fosile energikilder. 2) Massivt utdanningsløft som tar høyde for voksne mennesker som har behov for mer støtte enn 8000 i måneden. 3) Gi subsidier i overgangsfasen til det vi vil ha mer av - grønn energi. 4) En stor avgiftsøkning på produkter vi vil ha mindre av (innfør vanlig avgift på elbiler og doble avgiftene på biler med forbrenningsmotor) samt genelt mangedoble alt av CO2 avgifter for å virkelig mene alvor ang overgangen til grønnere samfunn. 5) Omprioritering av transport; elbiler er vell og bra, men krever fortsatt like mye plass på veien. Derfor gjør det svindyrt å bruke vei samt omsider gjennomføre skikkelig togforbindelse mellom knutepunktet og løft av generelle kollektiv løsninger. 6) radikal endring av vårt forhold til dem som satser; små bedrifter og gründere. Dagpenger og sosiale goder er også noe som skal gjelde disse (kompensere med høyere skatt eventuelt) for å stimulere innovasjon og nyskapning.
  9. Vil heller at verdenssamfunnet krever erstatning fra idioter som Trump ol. som daglig sprer potensielt skadelig desinformasjon. At Kina fortjener kjeft- definitivt, men at den kanskje største drittsekken står frem i media og desinformerer en hel verden er et mye større problem. Og på toppen av det hele kom dette lenge etter at problemet var kjent, noe som skaper enorme ringvirkninger.
  10. Uavhengig om tjenesten blir en suksess, personvern eller om andre gjør det samme - solid stykke arbeid på kun 5 dager. Så Lousie, gi deg selv et klapp på skuldra for å ha brettet opp ermene og faktisk gjort noe - i motsetning til alle oss andre som kjører for kvart maskin på hjemmekontor
  11. Er hytte hjem? Hvis ikke - stikk hjem, ferdig snakka. Er likegyldig hvor hytta er eller hvor langt hjemmefra den er. Dette handler om å være uselvisk i 2 uker, seriøst folkens.
  12. Som eksportør av konsulenttimer til spillproduksjon i utlandet (som faktureres i EURO av ønske fra kunde) er dette med første øyekast svært fordelsaktig for meg. På samme tid er det jo ikke gunstig at den norske økonomien får kjørt seg, da det skaper en del ringvirkninger som trikola her påpeker, og som vil påvirke oss alle. Verst går det nok uttover dem som må importere inn varerer, eller dem som er veldig avhengig av oljeindustrien. Skal ikke gjøre dette om til en politisk sak, men igjen ser vi behovet for å ha flere bein enn olje å stå på, når en enkel ressurs sin nedgang kan dra ned krona over 4 kroner... Det er faktisk krise og nå burde vi for alvor begyne å se alvoret i å tro at status quo can fortsette.
  13. Altså, med all respekt, jeg vil se dokumentasjon på den rare påstanden om at taxier er bruktbiler. Dessuten er det løyveordninger som gjelder, ikke enhver "utlending" kan ta bilen fatt og tjene fete spenn i gammel lada. Jeg vil også se dokumentasjon på påstanden om at +- 400 km ikke er tilstrekkelig samt at den ene stakkars ladepausen på 30 min plutselig gjør en el-taxi uegnet. Taxi som kjører døgnet rundt høres ut som fantasi - hvertfall i storbyene. I helgene kan det være at det på nattestid må kjøres mye, ellers er det flust av taxier som bare "henger" på taxisentralen i lengre periode mellom oppdragene. Og rart med dette, såkalt økonomi - hvordan det har seg at kommentarfeltet har kommet frem til at xxxx flere bevegeliger deler, dyrere bom, dyrere drivstoff og langt mere vedlikehold er billigere enn bil med xxxx antall mindre bevegelige deler samt en og annen stakkars ladepause... PS: ang. at bilen er på oppdrag 24 timer i døgnet: https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/taxisjafor-slar-alarm-jobber-20-timer-i-dognet-1.664405 samt: https://www.dagbladet.no/kultur/derfor-forlanger-oslo-drosjene-blodpriser/60328845 . Er trist for de stakkars folka som jobber seg ihjel, men dette skyldes helt andre problemer enn fantastiproblemer som diktes opp for å passe til elbilhatet.
  14. Vil gjerne se en analyse med kilder for å støtte opp påstanden om 1 dollar = 30 NOK uten oljebransjen. Mistenker at dybden av analysen er like dyp som han økonomen som sa at MDG var grunnen til at krona svekket seg så mye den siste tiden: https://e24.no/norsk-oekonomi/i/jdxzOA/sissener-mener-rekordsvak-krone-skyldes-mdg
  15. Da får du vise handlekraft og adoptere bort unga, såpass får dem tåle. J/k, en søt liten bil. Passer for oss på snittet rundt 180 uten store familier, men ser utfordringene med å få plass til flere. Får håpe faststoff batterier kommer snart og reduserer batteriprisene en god del.
×
×
  • Create New...