Jump to content

The Very End

Medlemmer
  • Content Count

    2396
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3661 :)

1 Follower

About The Very End

  • Birthday 12/08/1987

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

10549 profile views
  1. Legger med en haug av kilder som bekrefter det samme sånn stort sett. EØS er bra for Norge, gir oss en rekke fordeler og nordmenn flest er klar over dette og støtter dette. Jeg viser til min tidligere argumentasjon og dokumentasjon i tråden samt dette innlegget, og avslutter med å si at du enten får dokumentere påstandene dine (EØS er det samme som EU i form av at vi godtar alt av direktiver, nordmenn er i mot EØS og EØS er dårlig for Norge) 1) https://www.dn.no/innlegg/nho/senterpartiet/eos/innlegg-lettvint-om-alternativer-til-eos/2-1-931017 2) https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/KyLlLo/nasjonalromantisk-eoes-populisme 3) https://www.nationen.no/politikk/aldri-malt-hoyere-stotte-til-eos-avtalen/ 4) https://www.europabevegelsen.no/rekordhoy-stotte-til-eos-avtalen/ 5) https://www.nationen.no/politikk/maling-nordmenn-blir-stadig-mer-positive-til-eu-og-eos-avtalen/ 6) https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/06/07/maling-rekordhoy-stotte-til-eos-avtalen/ 7) https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/bred-oppslutning-om-eos-avtalen-i-maling/s/12-95-3424049425 8 ) https://snl.no/Norges_utenrikshandel 9) https://www.regjeringen.no/no/tema/europapolitikk/eos1/hva-avtalen-omfatter/id685024/ 10) https://e24.no/norsk-oekonomi/i/86Ex0w/hoeyeste-handelsoverskudd-siden-desember-2019 11) https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/xP9oQn/aftenposten-mener-folket-blir-mer-og-mer-glad-i-eoes-politikerne-heng 12) https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/OpPE3V/virke-norge-kan-tape-minst-48-milliarder-ved-aa-gaa-ut-av-eoes Edit: la til setningen "i form av at vi godtar alt av direktive"
  2. Greit, så avtalen er fortsatt ikke sagt opp, men står på samme side at den i hovedsak er erstattet med EØS. Det er ikke slik i internasjonale avtaler at man bare hopper fra avtale til avtale avhengig av hva som passer en enkelt aktør best i en enkelt sak. Og du har fortsatt ikke adressert hvorfor vi skal si opp avtalen som er Norges viktigste handelsavtale.
  3. Dokumenter påstanden. Og fortell meg logikken bak å melde seg ut av noe som skaper overskudd for Norge (vi tjener mest på avtalen). Forklar også hvordan du tenker at EU plutselig skal godta en avtale som er 50 år gammel og ikke lengre aktiv.
  4. Er enig i at I fiskesaken var litt tullete, men da diskuterer man sakene som oppleves som urettferdige fremfor off topic raseri. Jeg er sikker på at saken diskuteres i de relevante arenaer for å finne gode løsninger. Det virker som at du ikke lest mine tidligere lenker (samt mange andre lett tilgjengelig) som viser til et handelsoverskudd for Norge opp mot Europa. Hvorfor må du og dine likesinnede dikte opp en alternativ virkelighet som ikke eksisterer når dere diskuterer?
  5. Eller det har en sammenheng med at du ikke konstruktivt kan diskutere rundt: 1) Hva den er (EØS) 2) Hva som er dårlig (og bra) med den (EØS) 3) Hva er alternativene Forøvrig: https://snl.no/Norges_utenrikshandel https://www.ssb.no/utenriksokonomi/artikler-og-publikasjoner/olje-og-gass-til-europa-sikrer-norges-handelsoverskudd Gjerne motbevis meg.
  6. Jo, det er en forskjell mellom EU medlemskap og EØS. At politikerne våre velger å følge tiltakene og direktivene EU vedtar handler mest om at de anses som en positiv utvikling for de landene som tar del i samarbeidet. En kan selvfølgelig ha en diskusjon rundt hvorvidt det er bra eller dårlig, men dette er da altså et valg våre politikere tar. Ønsker man endring stemmer man på og velger de politikere som ikke ønsker å følge direktivene. Blir feil å klandre EU som helhet her når vi frivillig følger - og tilsynelatende er en overvekt av befolkningen som tenker det samme. Forøvrig, i enhver god internasjonal samtale er alle litt misfornøyd. Det betyr at man har landet på et kompromiss hvor alle gir noe avkall på sin egoisme, til fordel for en avtale alle kan leve med. Ser i denne typen debatter klare paralleller til Brexit og EØS motstandere; man tenker man bare kan få og få, uten noen former for ulemper. Sorry, verden er et evig kompromiss. Alternativt kan vi melde oss ut av verden, men noe sier meg at vi ikke synes det er så kult heller etter en stund.
  7. 1) Det er forskjell på EU medlemskap og EØS 2) Ja, noen områder opplever vekst etter Brexit, men sett under et er det få positive ting med Brexit for Storbritania. 3) Grunn EØS har Norge god tilgang til Europas indre market, som er vårt viktigste market. (https://www.ssb.no/utenriksokonomi/artikler-og-publikasjoner/norges-viktigste-handelspartnere, 2021). Og generelt, klapp igjen om 2. verdenskrig. Hva har dette med saken å gjøre? Herregud.
  8. Dere som snakker om overvåking. Hva er bompassering da? Jo, det er bildedokumentasjon av deg og ditt kjøretøy som passerer bom. Forøvrig, legg fra dere mobilen, windows, nettleser .. ja egentlig alt elektonisk - dere spioneres på i huet og ræva av aktører med ymse interesser. Om noen skal spionere på meg vil jeg heller at det er den norske statt enn en eller annen usynlig privat aktør.
  9. Åja... Så nå som Tyskland innser at de henger etter er det viktig å forlange at det private drar lasset for dem fremfor å få fingren ut og fikse problemet selv. Tyskland har ikke gjort annet enn å være en bremsekloss i overgangen til elbil, og om de henger etter har de seg selv å takke. Sånn ps: er helt for at Tesla åpner nettverket for andre og at det er mer transparent prismodell - det tjener vi alle på. Hadde derimot forventet at alle parter drar lasset her. Tyskland kunne jo spytta inn arbeidsplasser og kapital slik at Ionity nettverket hadde blitt standarden gjennom Europa. Istedenfor er det langt mellom stasjonene og prisene sinnsyke.
  10. Hadde verden bare vært like enkel som det noen fremstiller den i kommentarfelt... Men, sannheten er at at all energiproduksjon har positive og negative sider. Det er tøffe avveiningner og ingen quick-fix (selv om mange påstår annet). NB: Sier ikke at dette uskyliddgjør eller rettferdiggjør at vi skaper dårlige løsninger, men vi må ha korrekt perspektiv når vi vurderer løsningene opp mot hverandre.
  11. La oss holde oss til temaet og ikke person ok? Det er også slik at om man mener noe er feil, da får man poengtere hva som er feil enn å diskreditere en hel side eller person. Jeg er forøvrig enig i at Electrek har en tendens til å være nokså unøyaktige og ofte spre mer rykter enn etablert info, men det er nokså likt mye annet i media i dag. Som nevnt, heller påpek på hva og hvor de har feil enn å bare stemple dem som idioter. Du har et poeng at en plattform egentlig burde ses på som en form for arkitektur, altså et samspill mellom det meste en bil består av. Jeg tenker at der hvor vi (folk generelt, ikke nødvendigvis du og jeg) er uenige, er hvilke fordeler og ulemper som kommer med å kjøre nokså lik plattform / arkitektur på tvers av drivinjene. Jeg skal ikke si at jeg har noen fasit, men personlig mener jeg at det er bedre å ha dedikerte plattformer og arktitektur som kan trekke frem all styrkene i den spesifikke løsningen, fremfor å være tilpasset dem alle. Videre vil jeg ikke sette noe likhetstegn mellom salgstall og hvorvidt det er en god elbil eller ikke. Det er mange faktorer som spiller inn her. Jeg vil komme med en påstand om at rykte til Audi alene bidrar til høye salgstall, og at en tilsvarende bil fra annen produsent ville solgt mindre uten å nødvendigvis være dårligere. Følelser er en enorm stor del og drivekraft hos oss, og det er bare naturlig at vi stoler mer på ting vi har kjennskap til fra før. Som vi har etablert, Etron er en utmerket god bil, men som kanskje ikke er like fremtidsrettet, når man ser på hva en del andre produsenter får til i form av energieffektivitet mm. Men som alt annet, dette baserer seg på mine personlige oppfatninger av hva en god og fremtidsrettet elbil er - andre har andre meninger og blir da også dommen forskjellig
  12. Tingen er, elbiler er en forsmak på fremtiden, hvor vi må sørge for effektivitet i alle ledd. Det betyr ikke at man skal spare seg til fant, men at i det minste må design og struktur være av en slik grad at man ikke kaster bort energi. Litt som TEK standardene på hus (er det TEK17 vi er på nå?), hvor man arbeider (blandt annet) for økt energieffektivitet. Men kan være enig i at dette kan være opp til diskusjon, og som nevnt, bilen er bra - den derimot er mer av det samme gamle fremfor å være fremoverlent. Dette er forøvrig ikke noe Audi er alene om, dette er noe som går på tvers av produsenter. Man kan også kritisiere elbiler for å være for mye når de men enkelthet kunne klart seg med mindre, typ Tesla Model X. Blir litt tullete å erstatte små/mellomstore ice biler med biler i størrelsen av små lastebiler på eldrift.
  13. Jeg kan gå med på å kalle det en karakteristikk rundt holdninger til en gruppe mennesker, men det går ikke direkte på deg som person. Det er også relevant når vi diskutere rundt holdninger om temaet. På lik måte som at jeg må godta når folk synes de tankesettene jeg innehar er for idealistisk. Vi går kun i sirkel her, da enten du ikke ønsker eller kan forstå det jeg mener. Jeg sier ikke dette for å rakke ned på deg eller de som deler dine synspunkter, men nå har vi gjentatt mange nok ganger det vi mener uten at det ser ut som vi får samme oppfatning. Poenget er som alltid: vi må feie for egen dør og i henhold til de avtaler vi har inngått - helt uavhengig av hva Kina eller andre gjør.
  14. Ja her har du stikket hånden ned i vepsebolet @Snowleopard Hehe! Tror du snakker for døve ører; bil er blitt som Apple vs Android, fanboys på begge sider som ikke klarer å objektivt se på produktet. Bunner ut i følelser og den slags, men skal ikke dra opp en lang meta samtale 😉 Tror de aller fleste (utenom gjengangerne som kun ønsker å krangle her) og Audi fansa enkelt kan differensiere mellom en elbil som er bygget for å være det og ombygde elbiler. Blir litt hummer og kanari. Nå betyr ikke dette at bilen er dårlig, langt ifra, men den er mindre god som elbil grunn sine designvalg og konstruksjon. Dette burde være nokså innlysende for samtlige grunn sin sinnsyke vekt, middelmådige rekkevidde, dårlig utnyttelse av plass mm. Jeg repetere: Det er ikke en dårlig bil, det er en dårlig elbil.
  15. Du har et poeng der, og blir nok feil av meg å generalisere - beklager! Trodde genuint at det var en greie, men igjen, jeg er da ikke verden enn hvor mye jeg liker å tro det hah 😅
×
×
  • Create New...