Jump to content

Wisd0m

Medlemmer
  • Content Count

    3095
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

829 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Alternativ 2. Kabelen koster 15-20 kr/m sannsynligvis. Elektrikerens kjøretillegg og lønn er det som koster her. Sikkert fort alene 2000 i arbeid. Da spiller det ikke så veldig mye rolle om kabelen koster 120 kr.
  2. Utstyrprisene er en av mange grunner til at jeg ikke kjøper Tysk. Så for meg må de få finne på hva de vil. Utrolig med prislistene at de selger i det heletatt 🤷‍♂️ Foretrekker japanere og Tesla. Enten er alt standardutstyr eller et beskjedent tillegg for en utstyrspakke som inneholder tilnærmet alt.
  3. Er vel bare å åpne lommeboka så får de tilgang, men da spørs det vel on tonen blir en annen. De kan ikke bare komme å kreve ladetilgang til biler som har blitt dumpet i markedet med halvveis ladeløsning (Ionity. VAG)
  4. Du kjører så lite at du bør nok sikte på å ha bilen i 10 år, kanskje mer hvis det er lite salt i området. Og når den begynner å bli så gammel er det så lite verdi at du kan egentlig ha den til det begynner å komme betydelige verkstesutgifter. Elbil vil jeg ikke anbefale. TS kjører alt for lite og bør ene og alene fokusere på å holde verditapet nede. Driftskostnadene er en veldig liten andel.
  5. Hvis man ikke ønsker å stemme inn en eneste liberalistisk og statsreduserende representant må man nesten bare finne seg i dårlig kvalitet levert av staten og en stat som sløser. Det er forskjell på å få inn noen representanter og sluttideologien.
  6. Høres ut som du har et mye bredere engasjement og tanker rundt politikk enn FNB. Nærmest som kommer er nok Liberalistene for deg også. Jeg har personlig ikke tro på et samfunn 100 prosent styrt av liberalistene, men tror at en stor andel med Liberalistene ville vært en sunn retning for Norge i en god del år. Sjekk Stortingsprogrammet: https://www.liberalistene.org/politikk/partiprogram/stortingsprogram
  7. Ser ikke helt hvordan å stemme Rødt skal hjelpe deg. Hovedsakelig er problemet at det er for mange ansatte i stat og kommune og et statbudsjett som er for stort. Siden statsbudsjettet nå ikke kan øke pga. sin størrelse ift BNP, så er det eneste som hjelper hver enkelt i staten til høyere lønn at det blir færre å dele budsjettet på. Så antall ansatte må reduseres og oppgaver til staten må reduseres samt produktiviteten per ansatt opp. En måte er å redusere ikke vesentlige oppgaver staten har påtatt seg (NRK, trossamfunn, ulike støtteordninger til bedrifter, miljøplanlegging/klima i kommune...). Hvis Rødt skal inn så står de for en økning av offentlig ansatte og offentlige oppgaver. Det vil knele økonomien og evnen staten har til å lønne sine ansatte.
  8. Det er helt klart behov for å tenke nytt også på buss. Hastigheten må opp og formen endres, litt mer sånn som tog i fronten for å få ned luftmotstanden samt eldrift. I hovedsak nærmere tog, men med hjul for å unngå den doble infrastrukturen. F.eks. noe slikt: http://superbus.biz/sites/default/files/images/19-mar-2013_MXM1736.preview.gif
  9. Enig der det er en byvekstavtale. Mye argumentert med klima og lokal forurensing som mål for å ha avtalen. Der bør 20 prosent være absolutt maksimalt. Helt bak mål at elbillister skal være med å finansiere dieselbusser eller trafikkregulernede tiltak argumentert i utslipp. Angående ren veibygging uten symbolpolitikk og klimatiltak er jeg positiv til å betale iallfall 50 prosent på disse veiene. Samtidig mener jeg at vi bør stanse utbyggingen av jernbane, og heller satse på to felt ekstra på veiene som bygges. Dette for å unngå parallell infrastruktur med enorme investeringskostnader. Vi ser allerde at det er tro på at elbilen skal utkonkurrere tog i NTP. Et stopp her vil muliggjøre å bruke mer penger på vei. Enten at hver enkelt betaler mer bompenger (lavere skatt siden tog ikke skal fiansieres) eller direkte via statsbudsjettet. Med ellastebiler mister toget sin konkurransefordel mot lastebilene. Nemlig forskjellen i drivstoffkostnader. Tog er feil vei å gå. Mye av tankegodset i politikken nå er gammelt gufs tenkt ut på 90-tallet når det kommer til utslipp og utvikling. Det er påtide at politikerne oppdaterer seg. Fagmiljøene i stat og kommune ser delvis ut til å få oppdart regnestykkene sine.
  10. Blir som å si at Golf er gammel.
  11. Vi er nok mange i samme båt, men hva blir alternativet? Eneste er Liberalistene, som i praksis blir en proteststemme.
  12. 9 år gammel? Skallet ligner litt på første model, utover det 🤷‍♂️
  13. 1 prosent via Vipps typisk 1500 for en bruktbil. Alternativt betale 40000-50000 for at noen skal selge bilen (indirekte via lavere salgspris)....
  14. Det er kontraktsbrudd. Sjekk om det står i konrakten at manglende betaling er hevingsgrunnlag.
  15. Hva bruker du på USA-aksjer?
×
×
  • Create New...