Jump to content

Wisd0m

Medlemmer
  • Content Count

    3710
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1415 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Workarounden er så dårlig at det er bedre å gjøre som over (har prøv den)... Har man noen store laster som hopper opp og ned blir det totalt ubrukelig med en slik styring.
  2. Her gjelder pareto prinsippet. 80 prosent av resultatet står for 20 prosent av innsatsen. Gjør du følgende så har du nok 80 prosent av resultatet: - Start lading på timer på natta. - Redusere ladestrømmen til 16 A e.l. Kommer nok mer fancy styringssystemmer fra leverandører etterhvert, men ikke verdt å bruke tid på dette som privatperson før det kommer enkle løsninger man kan kjøpe. Tipper både Easee, Tibber og Zaptec kommer med løsning som er helt optimalisert til den nye modellen.
  3. De har priset 5 kW trinn til 27 kr. Som tilsvarer ca. 5 kr/kW. Til den prisen hadde jeg ikke engang orket å endre ladehastigheten i Easee-appen. 7 kW istedenfor 3 kW lading blir en merkostnad på 27 kr... Tipper dere har et lite everk som ikke ønsker å gjøre seg upopulære, men det der blir nok en bjørnetjeneste siden det ikke gir tilstrekkelig prissignal ift kostnaden det har å bygge infrastruktur.
  4. Du blir avregnet i kwh/h, ikke i kW momentanverdi. Så om den går 10 minutter i timen for å varme blir det bare 1,5 kwh/h.
  5. Hold det slik du har nå. Vil tippe at du har 3 prosent på BSU og 2 prosent på lånet. Så da tjener du en prosent for hver krone som står på BSU
  6. https://qubit-labs.com/average-software-developer-salaries-salary-comparison-country/ Consumer Prices Including Rent in Norway are 12.86% higher than in Denmark https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_countries_result.jsp?country1=Denmark&country2=Norway Så skal ikke lengre enn til Danmark før det begynner å bli bedre. Også er det endel lokasjoner i USA som er enda mer gunstig.
  7. Kan ta meg selv som eksempel. Ring hytta varm består av en GSM-bryter (sikkert 10-15 år gammel) koblet opp mot en ovn på 2 kW innstilt på 1250 W. Starter oppvarming sent på torsdag og vil havne på laveste effektene på hytta. Hytta er fra 70-tallet. Om det er riktig at jeg med den hytta skal betale så lite blir en egen diskusjon. 70-100 kr/mnd holder vel knapt nok til avskrivning på måleren, innsamling av måleverdier og fakturering....
  8. De som har ring hytta varm kan justere ned effekten sin på ovnene forholdsvis enkelt ved å starte en ovn eller to døgnet før og greier seg med forholdsvis liten effekt. Sannsynligvis ingen endring i nettleien for de. Er nok verre med de som ikke har det og baserer seg på å skru på "alt" når de kommer på hytta. Samme tanken her. 1200 kroner i året. Skal det en elektriker inn i huset så går det fort 3-4 tusenlapper. Så må også det utstyret følges opp. Gjør ikke noe annet enn de absolutt enkleste tiltakene.
  9. 4000 kroner i bompenger årlig? Latterlig lavt. Det blir kutt i bompengefinansierte veier fremover da skjønner jeg. Jeg ligger vel nærmere det med 20 prosent belastning i bommen og 12 000 km. Når man har så håpløse forutsetninger kommer man frem til den konklusjonen man selv vil.
  10. Ja. Null problem. Bilen tappes knapt grunnet at den står, kanskje er det 0,5-1 prosent per dag. Ikke merkbart.
  11. 99 prosent av lading foregår ved at jeg plugger inn bilen kvelden før og våkner opp til bil som har ladet 20-30 mil. Kostnaden ligger vel på ca. 1.5 til 2 kroner mila. Altså ca. 40-50 kroner. Hurtiglading foregår så sjeldent at prisen er uinteressant. Kjører Tesla Model Y med 500 km++ rekkevidde.
  12. Høres ut som du har et gjennomtenkt forhold til det hele. Jeg hadde sjekket lov om ekteskap kapittel 9 og lagd avtaler med advokat om et skilsmissesæreie.
  13. Bekjent? Bryr jeg meg ikke om. Venn? På tide å fiske som Milhouse sier.
×
×
  • Create New...