Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er også sånn at jeg "må" se hele serien når jeg først har begynt å se den.

 

Hehe du er nok ikke alene om å ha det sånn. Jeg hadde den greia der på Twin Peaks. Det hadde vært bedre for meg om jeg hadde droppa å se hele den nye sesongen på nye Twin Peaks, det samme på Legion (skulle stoppet etter første episode). Når det gjelder Mr. Robot skulle jeg stoppet etter noen episoder, maks første sesong.

 

Heldigvis finnes det eksempler på serier hvor jeg glad for at jeg stoppet å se i tide. Etter noen av sesonger av Mad Men (serien mangler litt tanke om rød tråd og hvor den vil), Designated Survivor (man blir litt lei av selvhøytidligheten og at den er litt kjedelig).

Lenke til kommentar

Black sails var ganske treg men det løsnet (heldigvis) i tredje eller fjerde episode. Fra da av elsket jeg den og det er av de seriene jeg liker aller best. 

mr Robot så jeg hele første sesong av men sesongavsluttningen var litt far out there så har ikke sett mer. Kanskje like greit skal jeg tro alt det som er skrevet om sesong 2 her inne.

Lenke til kommentar

Fint å se at folk har begynt å tørre å være litt kritiske til Stranger Things s2. For en tid tilbake i tråden var det bare jeg som var det.

 

Noen som ser Vikings? Storfornøyd med sesong 1 og 2, men falt av lasset av en eller annen grunn. Har plutselig HBO igjen, så vurderer fortsette. Holder nivået seg oppe? :)

 

Nei, det er å ta i å si at nivået holder seg oppe slik f.eks GoT og Turn gjør. Forrige sesong og muligens en sesong til har vært litt spekulativ også. Forrige sesong var vel den svakeste også.  Jeg blir litt lei av språk-surret, det hadde vært mye bedre at de bestemte seg for en språmodell og var konsekvent ift denne.

 

Det sagt så er det fortsatt spennende og siste sesong tok seg litt opp igjen. Jeg venter forsatt dog å se noe av det jeg lærte i historietimene på skolen med de vikingene som har kommet med i de senere sesongene. 

Lenke til kommentar

Jeg synes også at sesong 5 har tatt seg opp. Jeg synes det har vært litt kult at de har brukt gammel norsk og gammel engelsk i serien (pluss litt arabisk) for å tydeliggjøre skille mellom "oss og de". 

Jeg har delt denne videoen her inne før men her er en interesang video fra kanalen History buffs om hvor historisk nøyaktig serien faktisk er. 

 

[medie]

[/medie]

Lenke til kommentar

Jeg synes andre sesong av Stranger Things var nesten like god som den første. Den taper litt på at mye av mystikken rundt monsterne og den alternative dimensjonen er borte, men karakterene er fortsatt like gode (spesielt fan av Winona Ryder i denne serien) og 80-tallesstemningen sitter som spikret.

 

Apropos så ble jeg anbefalt The Dark som en slags kur for Stranger Things-abstinenser. Det var ikke tull, for denne serien er så lik Stranger Things at man nesten kunne gått til sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynte på Dark i går. Spennende handling, men ikke særlig elegant presentert. Aktører og hendelser introduseres oppstykket og uten flyt. Men kanskje den kommer inn i en bedre rytme etterhvert. Må nok uansett se hvordan det går.

 

Da jeg var ferdig med Stranger Things sesong 2 begynte jeg like greit på nytt, og da fremsto forskjellen på sesongene rimelig klart. Sesong 1 var en glede å se om igjen, mens 2 er betraktelig svakere. Spesielt slutten.

Lenke til kommentar

Prøvde meg på Handmaidens Tale her, utelukkende pga omtaler og score på IMDB.

Karra meg igjennom hele to episoder før jeg ikke orka mer. 

Den serien er tydeligvis ikke for alle og enhver. Trur det er en veldig sånn enten elsker du den eller så hater du den. 

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar

Noen som vet om det blir en norsk serie i 2018 som ligger på nivået til Nobel og Kampen om tungtvannet, eller over? Jeg tenker ikke på komedier etc. som er nevnt her de siste dagene.

 

Vel, du har Lykkeland i høst, som NRK har kasta båtlass med penger på.

 

Også har du Hemiebane som er mer sånn norsk drama på budsjett, som forsøker litt å være en norsk utgave av Friday Night Lights nå i mars.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Takk for tipsene

 

 

Noen som vet om det blir en norsk serie i 2018 som ligger på nivået til Nobel og Kampen om tungtvannet, eller over? Jeg tenker ikke på komedier etc. som er nevnt her de siste dagene.

 

Vel, du har Lykkeland i høst, som NRK har kasta båtlass med penger på.

 

Også har du Hemiebane som er mer sånn norsk drama på budsjett, som forsøker litt å være en norsk utgave av Friday Night Lights nå i mars.

 

 

Takk for tipsene! Lykkeland er nok litt i den kategorien jeg tenker på ja:

https://www.nrk.no/presse/lykkeland---storsatsing-om-det-norske-oljeeventyret-1.13717415

I bildene ser det jo ut som en skikkelig produksjon.

 

Spoiler tag mtp på de ekstra sensitive. Jeg har selvsagt ikke sett denne serien, men lest artikkelen.

 

 

Med bakgrunn i artikkelen, ble jeg dog bittelitt bekymret da det virker som noe tematikk passer bedre i en eldre setting enn 1969. 1969 er fresh setting i norsk "spilleserie"-sammenheng og gir rom for andre teamaer enn stender og umulig kjærlighet. Men jeg prøver å ha et åpent sinn rundt dette. :)

 

 

Oljeeventyret er jo egentlig veldig spennede og noe Norge har en forutsetning for å vite mye om. Det at vi fikk på plass at amerikanerne lærte "oss" opp uten av vi mistet rettighetene til forekomstene. De enorme investeringene som Norge som nasjon måtte våge å ta osv. De hadde jo ikke på den fasiten om hvordan dette ville gå den gangen. Sverige ble jo invitert til bære mye av investeringene for å ta del i eventyret, noe de takket nei til.

 

Noe om hvordan ideene om at oljen skulle komme fellesskapet til gode (altså ikke bare for en rik elite som i det meste av resten av verden) kunne også vært intereessant. En opportunistisk badguy eller noe for å bryne disse meningene mot. 

Lenke til kommentar

 

Noen som vet om det blir en norsk serie i 2018 som ligger på nivået til Nobel og Kampen om tungtvannet, eller over? Jeg tenker ikke på komedier etc. som er nevnt her de siste dagene.

 

Sett Valkyrien? 

 

Riktignok 2017 når jeg tenker meg om.

 

 

Bra at folk liker den. For meg er den for goofy. Jeg har sans for at norske serier nå også finnes i andre sjangere enn denne. Veldig positiv utvikling med Nobel og Kampen om tungvannet. Fortsetter dette kan det bli virkelig bra.

 

Jeg synes Sven Nordin har gjort mye bra fra og med Elling, bl.a. som Ibsens far i NRK sin produksjon om Ibsen. jeg håper han blir med i flere norske påkostede serier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...