Gå til innhold

Over 200K nordmenn må belage seg på og etterisolere husene når de nye EU-direktiver blir gyldige.


Anbefalte innlegg

Det blir vedtatt et bygningenergidirektiv som vil tvinge alle borgere innen eu "og efta-land" og etterisolere husene sine for og klare de nye kravene.

Det er snakk om over en milliard i året frem til 2030 som nordmenn må bruke for å "avkarbonisere" privathusene her på berget.

Sitat

– Majoriteten av denne regningen vil måtte tas av den vanlige huseier. Regningen kan fort havne på en halv million kroner hvis du for eksempel må skifte dører og vinduer og isolere loft og tak, sier kommunikasjonssjef Carsten Pihl i Huseierne til E24.

https://e24.no/energi-og-klima/i/rEyybl/mener-over-200000-hus-maa-renoveres-innen-2030-huseierne-krever-statlig-milliardstoette

Endret av Nautica
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som huseier kommer følgende dilemma: Etterisolere nå eller senere, når fristen nærmer seg ?

Risikoen ved å være tidlig ute er jo at regler, forutsetninger og støtteordninger har en tendens til å endre seg underveis. Hva hvis det blir opprop (som det var før strømstøtten ble innført i fjor) når 2030 nærmer seg og det plutselig blir mye billigere å ta investeringa da.

Og så vet man jo ikke da om en eventuell utelatelse av etterisolering nå vil medføre "straff" senere.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jo huset som jeg bor i (som har gått i arv siden oldefaren min bygde det i 1930) er jo isolert med leire enkelte steder på loftet, så her blir det vel en fin regning tenker jeg.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, trikola said:

Sikker på at det fortsatt er 5000 i 2030?

Slapp av, regjeringen er på saken - utenlandskabler i fleng løser "problemet".

 

18 minutes ago, Sjørøver said:

Tanken er vell at når alle gjør det så ut blir de frigitt store mengder strøm.

Tipper at det gir et negativt totalregnskap når ressursene på å produsere og transportere ny kledning, glava og alskens byggematerialer tas med i totalen.

 

17 minutes ago, Nasjonalisten said:

500 års return on investment. 🤡
Anti-EU og Anti-EØS kommer til å eksplodere. Reguleringer er det eneste EU gjør nokså bra sentralt, at EU skal falle på grunn av ett så komisk kort-tenkt prosjekt er ganske utrolig.

Nei, EU/EØS kommer ikke til å falle. Våre folkevalgte har i mange år, nesten umerkeig sneket seg nærmere og nærmere EU hvis formål synes være at løsrivelse eller vetorett blir tilnærmet umulig eller gir veldig store negative konsekvenser i tilfelle man "prøver seg" på å nekte innføring av nye regler.

 

18 minutes ago, Nasjonalisten said:

Jeg kommer selvfølgelig ikke til å adlyde, det gjelder nok veldig mange andre også, så enten lar de være å forfølge folk, eller så blir dette en av EUs største skandaler.

Ikke nå, men tipper noen godt betalte byråkrater kommer opp med "geniale" idéer om innføring av nye regler som slår svært negativt inn ved forsøk på salg av bolig som ikke tilfredstiller nye krav etter 2030.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, geir__hk said:

Ikke nå, men tipper noen godt betalte byråkrater kommer opp med "geniale" idéer om innføring av nye regler som slår svært negativt inn ved forsøk på salg av bolig som ikke tilfredstiller nye krav etter 2030.

får bare bo der til man dauer da og gi dem finger'n.

Endret av dølledøck
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (44 minutter siden):

Det er helt absurd.
Jeg fyrer ikke i alle rom, så strømregningene mine er lave på vinteren, 1000/mnd på vinteren i ett gammelt hus.

Hvis regningen din er på ca tusen kr pr mnd vinterstid, så betyr vel det at forbruket også ligger i det området (~1000kWh), hvertfall med historiske (lave) priser.

Mitt gamle, trekkfulle, hus bruker 3-4, kanskje 5, ganger så mye energi. Med dertil høyere regninger. 

Dette direktivet er nok i langt større grad myntet på meg, enn på deg. 😉 Du har jo såpass lavt forbruk, at potensiell sparing blir svært lite. Hadde jeg derimot klart å halvere forbruket, hadde det fort utgjort en forskjell (for meg).

Det sagt ... Andel energi brukt, synes jeg er feil fokus. Dersom jeg har tilgang på ren energi, bør jeg oppfordres til å bytte ut skitten energi med denne. Altså: jeg bør oppfordres til å bruke masse strøm på bil, i stedet for bensin/diesel. Jeg bør oppfordres til å bruke masse strøm på oppvarming av mat og vann, istedetfor gass. Og jeg bør oppfordres til å bruke masse strøm til å varme opp boligen, kontra ved/pellets/olje/etc. 

Reduksjon av strøm, vil introdusere andre former for energi-bærere. Ofte med en forurensede faktor. Dit vil vi ikke!!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Finnes det arbeidskraft til å få dette gjort?

regjeringen svarer dette:

– I forslaget til revidert bygningsenergidirektiv, som EU-kommisjonen la fram 15. desember 2021, er det foreslått krav om at boliger med den dårligste energiytelsen (energimerke G) skal oppnå energimerke F og E innen henholdsvis 2030 og 2033. Å gå fra energimerke G til F og E vil i realiteten være i nærheten av å installere for eksempel en varmepumpe.

Så er spørsmålet, stoler vi på hva de sier?

https://www.nettavisen.no/okonomi/full-uenighet-om-hva-eus-nye-sjokk-direktiv-betyr-for-norske-boligeiere/s/5-95-976169

Endret av Poor Old Gil
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
dølledøck skrev (30 minutter siden):

er vell etterkrigs hus fra 1940 til 60+ som må isoleres. alle som har hus som er bygd fra 1970 og oppover trenger vel ikke bry seg, hvis man da ikke på død og liv må ha energi klasse a.

Sånn ca. alt bygget før TEK10 (2010) må vel utføre tiltak. Tviler forsåvidt på om bestemora mi på 95 som fremdeles bor i huset de bygde i 1960 er så motivert for dette. Hun bruker neste ikke strøm og fyrer med ved.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Screenshot2023-09-12205254.jpg.4ba7e3b38ba63370192801aa07b0825f.jpg

Nå skal de fattige tvinges til(tilsvarende) å bruke 1 000 000 på en bil vi velger for dem. 🤡
''Men ta det helt med ro, du sparer på drivstoff, du bruker bilen 40 000 km årlig, sant?!'' 🤡
''Har ikke alle huseiere 1 million kroner på konto da? 🤔 '' 🤡

Hva blir det neste? Totalforbud mot selv de mest rent-brennende peisene? 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...