Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Auto Asmodeus skrev (28 minutter siden):

Sier seg selv. Men for de som ikke bruker bilen på langtur støtt og stadig så kan man jo ikke si at rekkevidden er dårlig. De som kjører 100-200km på en lading vil si at rekkevidden er tilstrekkelig,

Jeg har selv 500km + på min bil, og de tre-fire gangene i året jeg kjører lengre enn dette så skulle jeg gjerne hatt oppimot 700km rekkevidde for å nå frem på en lading, men det er ingen dealbreaker.

Det er jo det som er forskjellen, du kan ta ett ladestopp på turen, gjerne når det passer som best med en beinstrekk.

Noe annet er jo om man må stoppe 4-5 ganger á 30 minutter for de samme ca 700 km reisestrekning.

Så viktig at man velger rett bil for eget bruk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mandela skrev (25 minutter siden):

Kort innom "info"skjerm igjen, er det noen av de nyere elbilene hvor inforskjermen kan slås av under kjøring?

Vet at på Mazda xc-60 så kan du ikke betjene skjerm så lenge bilen er i bevegelse, kun via ratt eller hurtigknapper på dash, men ikke selve skjermen. Rart om ikke dette gjelder feks MX-30 og.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Ja det kan man 

IMG_0661.jpeg

Ja på I4 kan den slåes av. Mener det går på min gamle F30 også. Mener klima anlegg fortsetter der det var innstillt. 

Må innrømme at jeg ofte bruker navigasjon til og fra jobb. Ikke fordi jeg ønsker hjelp til å ta meg fra men for å vite hvor lenge jeg må stå i kø for å komme frem. For å se hvor mye batteri man har med ankomst må man trykke oppe til høyre på skjermen. Har ikke funnet ut hvordan ma viser dette med hjulet. Stemme styrigen vil sikkert også opplyse om dette. Opplever ofte at bilen over estimerer forbruk. Tror den bruker community verdier. Jeg ligger nesten alltid 20% under det

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Har kunne slått av på mine tre foregående bmw også. Men har ikke benyttet meg av det selv.

Likte egentlig bedre dashbord løsning i 330e som jeg hadde tenkt å kjøpe. (Før den ble lik I4/IX)Speedometer er helt ubrukelig i I4. Jeg ser kun på det digitale tallet. Oppløsning på grafikken er alt for lav. Omtrent som å kjøre i 50-70km/h med et analog speedometer som går til 500km/h. OPEL kadett GSI hadde bedre digitalt speedometer i 1985 En analog viser og rundt instrument er mye bedre. (Lager ofte slike panel på jobben og bruker mye runde panel der feks normal verdi er pil rett opp) Håper BMW gir  en OTA med gammelt analogt speedometer som opsjon. Det må jo være enkelt å få til. Når man bytter bil ofte eller har flere ser man fort hva man liker best.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Likte egentlig bedre dashbord løsning i 330e som jeg hadde tenkt å kjøpe. (Før den ble lik I4/IX)Speedometer er helt ubrukelig i I4. Jeg ser kun på det digitale tallet. Oppløsning på grafikken er alt for lav. Omtrent som å kjøre i 50-70km/h med et analog speedometer som går til 500km/h. OPEL kadett GSI hadde bedre digitalt speedometer i 1985 En analog viser og rundt instrument er mye bedre. (Lager ofte slike panel på jobben og bruker mye runde panel der feks normal verdi er pil rett opp) Håper BMW gir  en OTA med gammelt analogt speedometer som opsjon. Det må jo være enkelt å få til. Når man bytter bil ofte eller har flere ser man fort hva man liker best.

Ser kun hastighetsangivelse i headup jeg. Jeg hadde 330e g20 med iDrive7 (med bmw headup). Men så aldri på speedometer klokka der heller. 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

På kia og hyundai sin gen5w infotainment kunne en skru av skjermen i den forstand at den bare viste en klokke men alle andre funksjoner var utkoblet. 

På min Kona kan jeg stille inn hva som skal være på "låst" skjerm, så klokken er bare en av opsjonene. Helt mørk er en annen opsjon. Dette må selvsagt stilles inn på bilen når den står stille.

Men når du kjører kan du trykke på hjem-knappen, og så velge "slå av skjerm", så er den av til noe trigger skjermen på, enten det er eget trykk på den, eller du f.eks. setter den i revers eller trykker en av knappene på venstre eller høyre siden av skjermen.

Lenke til kommentar
8 hours ago, sverreb said:

Ville ikke stolt så mye på de tallene. Jeg ser han er 50-100km for lavt på min bil, Det er nok mye feil andre steder i den tabellen også.

Og du har gjort samme utregningene som han da? Eller har du faktisk kjørt i 120km/t konstant fra fult til tomt batteri?

Er ganske vanskelig å gjøre i praksis derfor han kalkulerer det basert på forbruk og batteristørrelse.

Men har fakrisk hendt han har fått lånebiler med defekte batterier som har ødelagt resultatene litt. Som f.eks ID.4. var vel og noe tull med Cubra Born han testet nylig.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Og du har gjort samme utregningene som han da? Eller har du faktisk kjørt i 120km/t konstant fra fult til tomt batteri?

Jeg har flere ganger ekstrapolert rekkevidde fra forbruk ja. Hastigheter er gitt av trafikkale forhold, men de ligger både litt over og litt under 90 i snitt siden jeg bor i oslo og lengre turer går over motorveier med 90-110 grense ihvertfall en stund.

Ikke at en snitthastighet gir samme forbruk som å holde en hastighet, men det er ikke nok til å forklare et estimert 10% lavere rekkevidderesultat. (Eller om det er det da er testene ubrukelige...)

Jeg får konsekvent 550-600km i mine beregninger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...