Gå til innhold

Jeg orker ikke NRK lenger

Inntrykk av NRK  

110 stemmer

1. 1. Har ditt inntrykk av NRK blitt svekket de siste få årene?

• Nei
      62
    • Ja
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vokteren skrev (9 timer siden):

Hva forteller det deg og meg at Jens Jensen eller Hans Hansen var ansvarlige for teknikken og innholdet ?

Det ligner på gammeldags fagforeningsstyre eller profesjonskamp….

Jeg liker ikke at forfattere absolutt må ha navnet sitt på forsiden av boka si. Forbanna skrytpeiser..

Endret av Sovna
  • Liker 3

NRK er kvalitetsstempelet på TV spør du meg. Men TV2 synes jeg er enda bedre på underholdning.

Jamal er en nyhetsreporter som bidrar til at NRK-nyhetene blir mer nyanserte. Husker at han satte Stoltenberg på plass.

Dagsnytt 18. synes jeg er spesielt bra, da de har dypdykk i sakene. Journalistene der er flinke til å forholde seg nøytrale i debatter, og å stille spørsmål så begge sider av en sak kommer godt fram.

De som går journalisthøgskolen har kanskje ikke så ofte meninger langt mot høyre?

• Liker 4
PosteMonopolet skrev (5 timer siden):

Bare man unngår Dagsrevyen og lignende som er fylt med propaganda så synes jeg NRK faktisk har ganske mye bra og variert innhold🙂

Det er jo fint at du mener det. Da er kanskje du blant de som er villige til å betale for hva de bruker på å produsere innholdet? Jeg hadde gjerne sett at jeg hadde sluppet, så kunne jeg brukt pengene på tjenester som subjektivt sett gir meg bra og variert innhold, eventuelt noe helt annet. NRK hadde sikkert kunne produsert innhold til markedsmessige betingelser til et publikum med både vilje og evne til å betale, så hvorfor ikke? Jeg skjønner jo at storbrukerne ønsker at alle som fint kunne klart seg uten NRK skal være med å spleise.

• Hjerte 1

NRK er og blir en kvalitetskanal. Når jeg ser på NRK koser jeg meg. Andre norske kanaler er det heller sjeldent jeg ser på. Ser en del på Viasat History og er ofte innom rene nyhetskanaler som BBC World og Al Jazeera når det skjer noe av interesse. 

Endret av Imaginacíon
  • Liker 6
21 hours ago, Norskpølse said:

Jeg synes det vi betaler er ganske rimelig, med tanke på at det finansierer nrk.no, NRK Radio, NRK Super, Yr.no, og mer... ikke bare TV-delen.

Er ikke uenig i at det er mye å velge i, men det er ikke valgfritt å betale for tjenestene. Det er det jeg er litt i mot. Jeg ser verdien av en statlig nyhetsformidler, men jeg betaler ikke mindre skatt etter at dem også slutta å sende sport. Istedetfor så betaler jeg for Maskorama, Eurovision og Barne-TV.

Lineær TV er ikke lenger like viktig som det engang var, valgmulighetene er 1000 ganger større, derfor mener jeg at NRK burde være frivillig å betale for. Tidligere så kunne man få fritak for lisensen dersom man kunne vise en plombert TV, så det har vært mulig å melde seg ut av NRK før. Det burde bli det igjen.

Det er ikke nødvendigvis NRK som har endret seg. Spesielt når man trekker fram dekningen av Trump og Ukraina som områder man er kritisk til, tyder det på at man selv har blitt radikalisert. Kan være greit å være oppmerksom på, siden det vil se ut som det er resten av verden som har endret seg relativt sett fra eget synspunkt. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
On 5/11/2025 at 7:20 AM, Vokteren said:

Helt på bølgelengde når det gjelder Debatten. Maken til fomlete programleder skal man lete lenge etter.
Dagsnytt 18 hvor man sender fra et trangt radiostudio og hvor deltagerne sitter med headset, virker også veldig billig.
At man leser opp hvem som var teknisk ansvarlig eller nyhetsredaktør på slutten av programmet, burde man sluttet med da rulleteksten ble oppfunnet….

Dagsnytt 18 er et radioprogram som også sendes på TV. Opplesingen er rulleteksten på radio.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 4

Mitt behov for nyheter dekkes av nettaviser og øvrige nettsider. Ja, til og med (de rette) Youtube-videoene gir et nyansert og tilstrekkelig bilde av det som skjer i verden.

Tiden da jeg ikke kunne velge selv hva jeg leste/så på, og når jeg gjorde det, var forbi for 10-12 år siden. TV benyttes kun til streaming av TV-serie.

Endret av Donkey Kong
On 5/11/2025 at 7:20 AM, Vokteren said:

Helt på bølgelengde når det gjelder Debatten. Maken til fomlete programleder skal man lete lenge etter.
Dagsnytt 18 hvor man sender fra et trangt radiostudio og hvor deltagerne sitter med headset, virker også veldig billig.
At man leser opp hvem som var teknisk ansvarlig eller nyhetsredaktør på slutten av programmet, burde man sluttet med da rulleteksten ble oppfunnet….

Du er klar over at det faktisk er et radioprogram der folk ikke bare kan se på rulleteksten?

Uansett tar det ca 10 sekunder og ikke akkurat noe å irritere seg over.

• Liker 8
Pop skrev (21 timer siden):

Skal du være en av de som mener at "alle andre" bare serverer propaganda, eller skal du komme med eksempler på hva NRK formidler av propaganda? Og hva er definisjonen din av propaganda?

RookieNO skrev (21 timer siden):

Det er så nedsnødd og stakkarslig å mene at NRK pusher propaganda... Men alle som ser på NRK er sauer ikke sant? Det breker enda høyere i alternativfjøset!

Om dere synes det for eksempel er helt greit å sitte å se time etter time på ensidig Trump-negativitet, korona-skremsel eller woke-hysteri så skjønner dere ikke at dere konsumerer propaganda. Propaganda virker bare hvis dere ikke vet at det dere er utsatt av propaganda.

Alternativ-media driver også med propaganda, men vanligvis med annen vinkling på saker enn medier som er subsidiert av staten.

• Liker 1

Det er nok meir det polariserte samfunnet som har endra seg meir enn at det er NRK som har endra seg. 

Eg synes at NRK fortsatt er av dei mest nøytrale mediane som vi har, der begge sider får sleppe til.
At den parten som ikkje kan framlegge bevis for sine påstandar blir via mindre tid er ein heilt naturleg del av ein nøytral journalistikk. Det er ikkje slik at NRK ikkje kan være nøytrale sjølv om ein 50 minutts dokumentar om dinosaurar ikkje blir fulgt opp med 50 minutt med eventyr frå kreasjonistane om korleis Gud skapte dinosaurane for 6000 år sidan.

Det området der NRK har endra seg mest på, og som ofte blir tolka som eit venstreorientert synspunkt er at NRK er langt framme på mangfald og representasjon, alt frå BlimE satsinga og sendingar på teiknspråk, til at dei tilsetter programleiarar med brun hudfarge eller rar dialekt.
Grunnen til at NRK gjer dette er ikkje fordi heile institusjonen er venstreorientert men fordi dei heilt slavisk følger den lovgjevinga som Storinget har innført gjennom lover og forskrifter som mellom anna plikta til å fremme likestilling og hindre diskriminering.
NRK har heiletida jobba utifrå dei politiske retningslinjene som blir gitt, men eg meiner liekvel at det er uheldig at NRK no mottek pengane sine via Stortingets bevilgning av skattepengar.
TV-lisensordninga som var før var ikkje perfekt, særleg med ein del av dei litt merkelege utslaga som ny teknologi fekk der ein måtte betale lisens på ein DVD spelar som hadde antenneinngang medan ein ikkje trengte lisens på ein mobiltelefon som kunne streame TV sendingar, at det ikkje var lisens på radioar, osv.
Eg synes likevel at det hadde vært ryddigare om vi hadde hatt ei ordning som sikra at NRK fekk pengane sine utan at ein var avhengig av at politikarane på Stortinget er positive til NRK. Det var langt tryggare for NRK å være kritiske mot styresmaktene før når NRK fekk pengane sine via TV-lisensen og ikkje gjennom eit stortingsvedtak.

Det er også heilt tydeleg at NRK sin produksjonskvalitet er redusert, som til dømes nemte Dagsnytt18 som er ei enkel radiosending med eit kamera i TV-studioet. Litt av dette skuldast at NRK må spare pengar der dei kan, men det handlar nok også om at slike billige produksjonar er ein del av dagens mediabilde.
Med den oppveksande Youtube-generasjonen som ikkje stoler på "main stream media" og som berre er mottakelege for informasjon frå ein fyr som lagar youtubevideoar frå kjllarleilegheita si så er det ikkje lenger slik at ei "proff" TV-sending med vignett og studiobelysning appelerer på same måte lenger. Dagsnytt18 er rekna som ein god informasjonskanal nettopp fordi det oppleves som "ekte" at det sitt ulike ekspertar med øretelefonar og utan TV sminke på eit lite bøttekott og snakkar om storpolitikk.

• Innsiktsfullt 4
48 minutes ago, PosteMonopolet said:

Om dere synes det for eksempel er helt greit å sitte å se time etter time på ensidig Trump-negativitet, korona-skremsel eller woke-hysteri så skjønner dere ikke at dere konsumerer propaganda. Propaganda virker bare hvis dere ikke vet at det dere er utsatt av propaganda.

Alternativ-media driver også med propaganda, men vanligvis med annen vinkling på saker enn medier som er subsidiert av staten.

Så du mener at NRK serverer time etter time med negativitet om trump? Time etter time med korona-skremsel og woke-hysteri? Og at dette har som mål å endre befolkningens holdninger da til trump, korona og woke? At det er en plan fra NRK som skal manipulere folket til å ha bestemte meninger?

For det er definisjonen på propaganda, at man målbevisst går inn for å endre folket på nevnte måter og områder.

Nei, jeg ser ikke helt at dette er NRKs mål. Jeg ser at nyheter stort sett prøver å få frem uttalelser, handlinger og holdninger som ikke er forventet, av personer på et nivå som har stor betydning for en befolkning både lokalt og/eller globalt.

Det er IKKE propaganda fordi noen snakker negativt om idolene dine. Eller gir oppmerksomhet til noe du synes skulle vært fjernet fra jordens overflate. Og å servert meg nyheter om at det er regn nå trenger jeg ikke, jeg kan se ut vinduet selv. Om noe derimot er overraskende, er det greit å fortelle meg det. Og NRK har i det minste journalistisk integritet.

Nå er jeg også spent på hvilke nyhetsformidlere du vil anbefale.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...