Jump to content

knopflerbruce

Medlemmer
  • Content Count

    12156
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

knopflerbruce last won the day on March 4 2017

knopflerbruce had the most liked content!

Community Reputation

3217 :)

About knopflerbruce

  • Birthday 11/27/1986

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Et annet poeng er at det å sjekke skjermkortet hos produsent også er litt sånn "bukken og havresekken". Jeg har sett kort komme fra ASUS med røde markeringer for småplukk av kosmetisk art, mens folk har byttet en chip med "hjemmemekking" senere og fått kort opp og gå. Jeg ville ikke stolt på at produsenten ga en nøytral vurdering av saken heller, ettersom de har alt å tjene på å peke på trivielle mangler som ikke nødvendigvis er relatert til selve feilen. (Jeg tror ASUS har et eller annet i Nederland, mulig det er det du sikter til?)
  2. For å presisere: den løse skruen hadde med viften å gjøre, og den defekten jeg reklamerte på handlet om "dødt kort" - ikke at viften var ødelagt. Jeg tror ikke de kan nå gjennom med at skrumerker på skruer til "shroud" til en vifte eller en løs vifteskrue skal kunne forklare at et skjermkort ikke gir bilde til skjerm, som er feilen i dette tilfellet (det kunne selvsagt ikke du vite, da jeg ikke brakte det på banen før nå). Slik jeg ville tippet gangen i dette er, så skulle selgeren, som profesjonell part, sannsynliggjøre at feilen er min ved å henvise til relevant skade på produktet. Dette kontra å peke på umerkede klistremerker som mangler og skrumerker, som egentlig ikke beviser at jeg skulle ha gjort noe som forårsaker en defekt ved kortet. De stilte også spørsmål ved om det er antistatiske skader på kortet, men disse oppstår jo like ofte ved normal håndtering av komponenter som under en demontering av kjøler, så jeg ser ikke helt verdien av det argumentet, heller - om de ikke kan dokumentere at dette ER problemet. Grunnen til at jeg startet tråden, er at jeg leter etter saker hos FTU som har nok fellestrekk til at de er relevante - del gjerne hvis du finner noe.
  3. Nå tilsier jo all common sense at det er helt umulig for en vanlig bruker å bevise slike ting. I praksis har vi da ikke reklamasjonsrett utover 6 måneder, siden vi måtte betalt gudenevethvormyepenger for å få varen undersøkt av en nøytral tredjepart som f.eks. kan teste samtlige kondensatorer og chipper på et printkort inntil selger ikke lenger kan finne en unnskyldning for å nekte reklamasjon. Forøvrig er jeg helt uenig i det du skriver om "inngrep i kortene". Å bytte kjølepasta e.l. er normalt vedlikehold. Prosessorer i dag leveres f.eks. uten kjøler i mange tilfeller, og man må montere kjøleren selv. Å montere et hovedkort i et kabinett og montere en CPU-kjøler er ikke noe som bryter noen reklamasjonsrett knyttet til CPU eller hovedkort, og jeg kan således ikke helt se at det å gjøre en tilsvarende operasjon på et grafikkort skulle påvirke reklamasjonsretten her.
  4. Hvis vi skal være pirkete: teknisk sett er det ikke engang et "warranty void if removed"-merke, da det ikke står noe sånt på merket i det hele tatt.
  5. Jeg har en liten sak gående med en nettbutikk omkring et warranty void if removed-klistremerke som har blitt fjernet på en datakomponent. For å være spesifikk, det er et grafikkort det er snakk om, hvor det å bytte kjølepasta eller rense kjøleribben er å anse som normalt vedlikehold. Problemet virker å være at butikken ikke vil akseptere reklamasjonen, fordi jeg har brutt produsentens vilkår om produsentgaranti. Butikken har kun henvist til skrumerker samt en løs skrue på en vifte og at klistremerket mangler sålangt, og ikke noen konkrete mangler ved selve delen som er relatert til feilen jeg har reklamert på. Jeg lurer da på om det finnes noe rettspraksis som kan ligne på en slik sak? Altså hvor man har brutt en slik forsegling ifbm med bytte av kjølepasta e.l. og senere har hatt behov for en reklamasjon. Jeg syns vagt å erindre at jeg har lest noe om en dom hvor butikken ikke kunne henvise til dette, men at de måtte påvise at feilen faktisk er en brukerfeil (utover det å peke på et manglende klistremerke), men jeg har ikke klart å google meg frem til saken. Kanskje husker jeg feil, også.
  6. For de som er usikre på hvor god denne "hacken" er, er det alltid litt tryggere å ha den gamle varianten. Men prisgapet har åpenbart blitt mindre.
  7. Å selge kort er ikke så lett. Folk vasser i kort, og venter egentlig bare på lavere og lavere priser. 6000 for et 3070 kan muligens gå, hvis det er den gamle typen. Er det "ops, jæi mista kvitteringa mi, jei, assa" må du nok lenger ned i pris. Jeg fikk 5750 for et nytt 3070 LHR forleden, og det tok to dager å finne en kjøper, som referanse.
  8. Jeg fikk omsider tak i et OK priset 3080ti. Det ble et Eagle OC. Tenkte kanskje GIgabyte hadde lært av fiaskoen med 3080, men nei. Bakplate nesten uten pads, og selv etter jeg slang på noen blå 3mm pads ser jeg jo lang vei at den minnekjølingen ikke er adekvat - selv til normal bruk. Finnes det noen rimelig fiks på de kortene, eller bør man rett og slett bare ikke sette det til minneintensive oppgaver? Får legge til at kjernetemperaturen her er helt utmerket, men selv til noe så lightweight minnemessig som foldingathome snakker vi fort 95 grader.
  9. Det er sikkert mulig, men det er uansett et godt prinsipp. Bare å titte på TerraLuna på reddit, det. "Oh noes, I lost my house". Eller de som kjøper GPU på mastercard... #kjempesmart
  10. Ikke spill med penger du ikke har råd til å tape. De som brenner seg på miners de ikke får betalt ned har selv bedt om det
  11. Really... https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=251628755
  12. 1060 til 3000+ tror jeg ikke var aktuelt selv da prisen var på sitt absolutt høyeste. Selv 1070 gikk vel ikke for over 3000 da. Gratulerer med 50000 innlegg snart, forøvrig.
  13. Denne var jo litt... spesiell. Ikke minst med tanke på at et bud på 3250 kroner er avslått(!) https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=212550569
  14. Jeg ville kanskje ventet til det var gode PSUer med de nye kablene integrert, før jeg kjøpte noe nytt.
  15. Hvis du betalte 8500 kroner per kort, må du ha solgt dem for 18500 kroner per stykk. Hvordan du får det til å gå opp med dagens markedssituasjon, vet jeg ikke. Hvis det var fem kort, er det vel heller summen av de fem kortene som er 10000
×
×
  • Create New...