Jump to content

tommyb

Medlemmer
  • Content Count

    9773
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

tommyb last won the day on December 4 2019

tommyb had the most liked content!

Community Reputation

6854 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. En samfunnsaktør er en person eller organisasjon som handler/deltar (acts) i samfunnet og derfor påvirker det. Det er et begrep mer brukt om ikke-offentlige organisasjoner enn statlige, og det man som regel snakker om er hvordan man tar sitt ansvar som en slik. Typisk noe man skriver om i styreberetningen en paragraf unna 'Styret arbeider aktivt for å rekruttere kvinner til ledelsen' og neste gang man snakker om det er i media når noe kritikkverdig har skjedd. Media (som Holmgang) er blant de viktigste samfunnsaktørene, men Facebook har passert dem. Grunnen til at jeg mener det er mer brukt om ikke-offentlige organisajoner er at de offentlige har et tydeligere definert samfunnsansvar og dersom de ikke tar det, blir det en mer konkret diskusjon. Ref. Nav-saken i år.
  2. Mener du at Holmgang ikke var en samfunnsaktør? Hvilken definisjon følger du, forresten?
  3. Det gagner Trump å vise Twitter at han har makt og vilje til å regulere dem. Reguleringer i seg selv er jeg for - men samfunnet må også ta på seg en del av skylden at vi har flyttet hele den offentlige debatten over på klikkfinansierte plattformer som selger personopplysninger, samtidig som man stenger ned det lille man har av offentlige ikke-kommersielle medietjenester. Jeg hadde gjerne sett et offentlig offentlig diskusjonsforum. Under beskyttelse og kontroll av en overnasjonal organisasjon som har som mål å opprettholde verdensomspennende fred og sikkerhet, utvikle relasjoner mellom nasjoner, og verdens befolkning, fremme samarbeid mellom disse for å løse økonomiske, sosiale, kulturelle eller humanitære internasjonale problemer.
  4. Svaret er: Nei, de har ikke redigert postene hans. Han har gjentatte ganger brutt deres retningslinjer, men så langt har de ikke turt å moderere ham. Det du så sitert i denne tråden en politisk motivert påstand om en binær egenskap, der fakta og den politisk baserte påstanden har forskjellig binær verdi. Påstanden var usann. Edit: selvmoderering, igjen.
  5. Nei. Dette er resultatet av politisk ønske om styring av medier. Det er det eneste det er og det er alt det er. Det er kjempeenkelt, og det er kjempegalt. Når du forsvarer dette - SELV DETTE - bør du ta en seriøs og lang samtale med deg selv.
  6. Vi lever i interessante tider. Nei, stryk det, ingen vits å pynte på det. Det som skjer er dritskummelt, og trist.
  7. Tnx, jeg er interessert. Håper jeg husker på å sjekke det opp ^^; I utgangspunktet er det naturlig at ting er separert, men det er begrenset hvor separat man kan/velger få det når de skal bruke samme kommunikasjonsbuss til å levere oppdateringer til alle systemene. Og man vil ha flyt fra car-side til user-side når man skal vise hastighet, omdreininger, feilmeldinger, etc til for eksempel skjermen. Hvis dette ikke er planlagt rett for, kan man da polle systemet om info mangfoldige tusen ganger i sekundet.
  8. Og Tesla kunne justere bremsene OTA. Fordeler og ulemper, men når bransjen beveger seg mot programvareoppdateringer er det ingen vei tilbake. For noen år siden - i 2004 - opplevde Toyota-eiere at bilen begynte å akselerere ute av kontroll. Bilene akselererte og der jeg kunne tenkt meg at det gikk an å sette bilen i fri, vri om tenningslåsen eller noe sånt, endte sjåfører opp med den endelige ende. Det som kom ut av sakene var at de oppdaget mattene i bilen kom løs og kunne kile seg under gasspedalen. Det gikk flere runder med dette problemet og det var identifisert hos Toyota i 2007 - men det ser ut til å ha blitt fikset i 2010. Fra 2000 til 2010 hadde Toyota/Lexus 89 dødsfall av denne typen. De fikk senere 1.2 mrd USD i bot for å skjule informasjon om dette. Jeg kan se for meg andre årsaker som kan ha samme utfall. Et av dem er flooding av databussen. Det var Toyota-sakene som først gjorde jeg begynte å bli bekymra for å ukritisk tillate trafikk fra brukersiden til systemsiden i bilsystemer. Men jeg tror slike problemer ikke vil bli detektert, ikke logget og dermed ikke oppdaget. Og igjen vil man begynne å mistenke mattene under pedalene. Hvis man oppdager denne typen problemer nå, er det mye bedre enn om man ikke oppdager dem. Enda bedre om de har designet systemene på en måte der det ikke er mulig å overbelaste driftskritiske systemer. Eller hacke dem (slå av lys, styring, bremser, åpne dørlåser, etc) OTA.
  9. Jeg tror ikke VW får (tidligere meldt) panikk over SW-utviklingen fordi de skal oppnå en høyere terskel enn konkurrentene, men fordi de får uforutsette problemer. Hvis de ikke leverer OTA på første leveranse, trenger det ikke være fordi de har problemer med OTA - det er fordi de da også kan ha problemer på grunn av OTA. Dersom de har problemer med OTA kan man legge til feilhåndtering. Dersom de ikke har feilhåndtering god nok, kan de få følgefeil. Og dersom de har følgefeil, blir det veldig interessant hvordan arkitekturen på hardwaren er designet. Min frykt er at de har designet hardwaren på en slik måte at annen trafikk kan påvirke driftssystemene. Da trenger man ikke beta-versjon på bremsens SW for at bremsene skal svikte. Det ville ført til den type panikk vi har sett. I utgangspunktet tror jeg de har tilgang på flinke folk, men de verste sikkerhetsproblemene i IT-bransjen får du når erfarne folk skal flytte sine løsninger og eksisterende arkitektur på eksisterende produkter fra et avgrenset til et åpent driftsmiljø. Fra andre tråder husker noen kanskje at jeg mener det er viktig å skille trafikken til driftskritiske systemer fra trafikken til infotainment-systemet. Tradisjonelle bilbyggere har utviklet slike systemer i mange år innenfor forutsetningen at systemet er lukket, med lav trafikk og få feilkilder. Når de så skal implementere mye mer komplekse infotainmentsystemer og OTA, kan de falle i fellen å bruke de samme arkitekturene videre. Da kan de både undervurdere behovet for båndbredde og risikoen for lag/disruptions. Skal de kunne oppdatere bremser, cruisekontroll, vindusvisker og blinklys trådløst gjennom det samme systemet som oppdaterer kart og apper, betyr det at det må eksistere et grensesnitt mellom bremser og infotainment-bussen - noe jeg i utgangspunktet regner som risky. Hvis problemstillingen ikke har blitt tatt hensyn i når man designet HW-arkitekturen, kan en programmeringsfeil i hvilken som helst modul føre til flooding og lag på denne. Da påvirker du bremser og vindusviskere med en uviktig feil i underholdningsprogramvaren. Med en bedre designet arkitektur er det kun oppdateringer til bilen som slipper inn til bussen som overfører driftskritiske signaler. Mye bedre. Da vil problemer med OTA kunne forstyrre disse kun når det sendes relevante oppdateringer inn der. Og der kan man ha sikkerhetsmekanismer. Igjen mye bedre, dersom man ikke kan forstyrre bremsene med oppdateringer i fart, ikke flere ganger i minuttet, og kun dersom integriteten til oppdateringen er sjekket før trafikken slipper inn til bremsene. Det er vanskelig å fikse HW-arkitektur gjennom SW-oppdateringer. Er personlig ikke spesielt frista til å kjøpe 1ST. Men dette er worst-case scenario. Før dette har jeg større tro på at de bare er forsinka og på dette tidspunktet er ikke ting ferdige. Hvis noen biler må via service for å få oppdateringen, er den mest sannsynlige årsaken at bilene allerede er produsert før OTA-programvaren er på plass.
  10. Oi, denne tråden er langt ute i 'min pappa har gyldigere måte å måle hvem som er sterkere på enn din pappa'-land. Noen som kan trekke den tilbake til software-utviklingen på ID.3? Hvis jeg leser saken rett, gjetter jeg på at disse problemene enten er knyttet til ustabil hardware, buggy programvare eller dårlig kapasitet i tjenesten. Uttalelsene deres antyder programvaren. Håper det er rett.
  11. Oi, det var faktisk ganske uheldig. Setter nok spørsmålstegn ved produktene han selger, siden konkurrenter av Tesla er en viktig målgruppe for ham.
  12. Nei. Ikke hvis du ikke tar med at den Amerikanske presidenten anbefalte det.
×
×
  • Create New...