Gå til innhold

Norsk helsevesen i forfall?


Anbefalte innlegg

Er det bare meg eller, jeg syntes dem ikke prioriterer norsk helsevesen.

At sykehusene kun skal være til behandling, om så det. Deretter er ideen at pasient skal raskest mulig hjem.

Bestefar ble kjørt til akutten og han hadde kreft, han lå på sykehuset i en natt før han ble kjørt hjem. Natten etter så døde han i sin egen seng. Er det verdig for et land som skryter på seg å være et "velferdssamfunn"

Og jeg bare lurer på om det er så klokt og fjerne så mange sengeplasser, det er halvert på 40 år. Samtidig er befolkningen økt(pga innvandring) fra 4 millioner i 1980 til 5,4 i 2021.

Man ser også på antall MRI maskiner f.eks. så er det 19 stykker pr million innbyggere her i Norge. I japan så er den på hele 60! USA 34 og finland 30.

Før i tiden, når jeg leser gamle nyhetsartikler så virker det som norske pasienter alltid fikk den nyeste og beste behandling som fantes i verden. Nå er vi langt bak, selv Danmark virker å være mer fremme med å tilby dyre og nye behandlinger.

Har også selv erfart hvor vanskelig det kan være å få hjelp.
Urin trakten min er innsnevret av at jeg gikk for lenge med en infeksjon, fastlegen krevde å få svar på prøver osv før han ville skrive ut antibiotika og dette tok en hel uke. Dette var ikke bra merket jeg pga blod og sterke smerter, ringte å maste hele tiden. Selv til sykehusene så ringte jeg, men ble streng avvist med beskjeden at jeg måtte forholde meg til fastlege, det var ingen hjelp å hente.

Har også blitt kronisk trett etter sterke brystsmerter, kun fått ultralyd undersøkelse. Ingen ct eller mr. Og nå ligger jeg selv om det 5 år siden 70% av tiden i sengen pga tretthet. Null hjelp å få. Ekstra trett i flere dager etter fysisk aktivitet.

 

Jeg synes Norge kan drite å dra, det er et samfunn i forfall på samtlige områder. Og det er vel like greit.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tragisk at det er så laver kvalitet på helsevesenet. Men sånn går det når det ikke er noen konkurranse. Da gjør man ikke sitt beste. Vi hadde hatt et mye bedre helsevesen om mer av det var privatisert. I Nederland og Sveits har de privatisert helsevesenet og alle har privat helseforsikring. Politikerne er dermed ikke lenger de som bestemmer over detaljene som feks MRI maskiner. De som ikke har råd til helseforsikring får det dekket av myndighetene. Litt sånn som at mat og drivstoff er privatisert her i Norge, men vi betaler for de som ikke har råd. Og disse to landene skårer også ofte i toppen av de beste helsevesen i Europa. Men i Norge er vi litt allergisk mot alt som heter privatisering. Både skole, helse og eldreomsorg kunne hatt godt av litt privatisering.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke så ekstremt mye erfaring med helsevesenet, men jeg har hatt nær familie med kreft diagnoser som har passert. De ble behandlet relativt bra vill jeg si, men de kunne nok levd lengre om de fikk medisin som ikke er tilgjengelig i Norge. 

Men, en plass det virkelig skurrer er i psykiatrien! Har en problemer i toppen må en belage seg på ventetid i måneder, om ikke år! Å få innpass hos psykriater tar fort 6 mnd eller mer, å bli innlagt på en DPS krever samtaler og tester på nivå med ett teknisk intervju! Jeg synes virkelig synd på folk som sliter i toppen i dette landet, og det er mange som ikke får behandling før det er for seint, dessverre!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er eit svært komplekst område. Fleire innbyggarar og meir fokus på å halde offentlege kostnadar ned er eit moment. Eit anna moment er at det er ønskeleg at fleire skal få behandlingstilbod heime. At folk får lov til å døy i si eiga seng i staden for på eit 8 mannsrom på eit sjukehus er ikkje nødvendigvis ein dårleg ting. 

Og sjølv om blant anna det psykisk helsetilbodet kan kritiserast, så er tilbodet klart mykje betre no enn det var før. Det er ikkje så mange tiår sidan at det nesten berre var utagerande psykisk sjuke som fekk eit tilbod, alle andre måtte klare seg sjølve. 

Så kjem politikken inn i bildet, privatisering vs statleg drift er ei heit potet. Her finnes det gode eksempel på at det kan gå både bra og dårleg. Konkurranse kan være viktig for å få ned prisane, men ikkje om målet også er å tene pengar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, sedsberg said:

Hvorfor infører ikke staten Amerikansk modell? Alle må betale alt selv, eller skaffe seg dekkende forsikring? Vinn-vinn!

Fordi det er et ekstremt dårlig system.
Langt, langt dyrere for hver enkelt og langt, langt dårligere kvalitet for majoriteten. 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Hvorfor infører ikke staten Amerikansk modell? Alle må betale alt selv, eller skaffe seg dekkende forsikring? Vinn-vinn!

Off, nei håper vi aldri kommer der. Har vært på sykehus i USA, kjedelig opplevelse og prisene var helt latterlige. Hadde såklart forsikring så det er greit nok, men både behandlingen og prisene var idiotisk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, ITtraktor said:

Hvorfor dra innvandring inn i dette?

Har du aldri vært med på internett debatter før? Det er alltid plass til innvandring i en debatt..

3 hours ago, sedsberg said:

Men mye mer lønnsomt for staten.

Nei, det er ikke så sikkert at det er det. God folkehelse er nok svært, svært lønnsomt. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Innvandring er helt klart relevant om man øker befolkningen samtidig som kapasiteten ikke forbedres nevneverdig mye på sykehusene og andre helsestasjoner.

USA har helt klart et dårlig helsevesen som er ganske dyrt. Men det finnes eksempler på nordmenn som reiser til USA og andre land for å få behandling der. Et eksempel jeg las på NRK var en nordmann som ikke fikk dekket sin behandling i Norge, som gjorde at han solgte alt han eide og betalte av egen lomme for behandling i utlandet og overlevde. I Norge ville han ikke overlevd. Ganske trist å betale store beløp av lønna til staten for å hjelpe til å betale for universell helsevesen for så å ikke få hjelp, eller må starte en kampanje for å samle inn penger til behandling.

Norge er heller ikke et billig land å ha helserelaterte behandlinger i. Er man norsk statsborger så er man jo dekket, men det betyr ikke at det er gratis. Det koster faktisk veldig mye. Et eksempel er utlendinger som kommer til Norge uten helseforsikring. De får enorme regninger. En kvinne fra USA som var turist i Norge uten helseforsikring var gravid og måtte føde på et norsk sykehus. Regningen kom på flere hundre tusen kroner.

Så når man vet at det er dyrt og dårlig, er det ikke da på tide å se på løsninger og hvordan man gjør det i andre land?

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/3/2022 at 8:37 AM, Salvesen. said:

Men, en plass det virkelig skurrer er i psykiatrien! Har en problemer i toppen må en belage seg på ventetid i måneder, om ikke år! Å få innpass hos psykriater tar fort 6 mnd eller mer, å bli innlagt på en DPS krever samtaler og tester på nivå med ett teknisk intervju! Jeg synes virkelig synd på folk som sliter i toppen i dette landet, og det er mange som ikke får behandling før det er for seint, dessverre!

Problemet er at psykiatrien har blitt jevnt over nedbygget over flere år, men behovet har økt, så en får sånn sett dobbelt press.

Det har jo vært luftet en del i media de siste dagene også, og det at folk som skal sendes til oppbevaring/rehabilitering via rettsvesenet ikke kan ivaretas godt nok er en vesentlig risiko.

På mange måter en langvarig varslet krise som utfolder seg nå, så det er ekstremt lite å skylde på.

https://www.nrk.no/norge/varslar-om-kraftige-kutt-i-psykiatrien-i-oslo-1.16156436

https://www.nrk.no/norge/frykter-okning-i-domfelte-gjor-at-alvorlig-psykisk-syke-ikke-far-hjelp-1.16161130

Endret av vidor
Lenke til kommentar
10 minutes ago, FrihetensRegn said:

Et eksempel jeg las på NRK var en nordmann som ikke fikk dekket sin behandling i Norge, som gjorde at han solgte alt han eide og betalte av egen lomme for behandling i utlandet og overlevde. I Norge ville han ikke overlevd. Ganske trist å betale store beløp av lønna til staten for å hjelpe til å betale for universell helsevesen for så å ikke få hjelp, eller må starte en kampanje for å samle inn penger til behandling.

Sånn må det være siden medisinindustrien er privat. Vi kan ikke akseptere hva som helst i pris, selv om det står om liv.

Dersom det var måten vi gjorde det på, så ville alle priser eksplodert og vi ville ikke hatt råde til selv den enkleste behandling.

Man må veie kost mot nytte, selv når det kommer til menneskeliv. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, FrihetensRegn said:

USA har helt klart et dårlig helsevesen som er ganske dyrt. Men det finnes eksempler på nordmenn som reiser til USA og andre land for å få behandling der.

Det er nå ikke uvanlig. 

F.eks Karolinska tilbyr en del som ikke tilbydes i resten av Skandinavia. 
Amerikarnerne drar ofte til Frankrike eller Sveits for kirurgi som ikke klarer å passere FDA godkjenning.
Og det finnes nok flere land enn Norge hvor kirurgi i enkelte tilfeller er reservert for akutte tilfeller, så... ja.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Min erfaring med norsk helsevesen er generelt god, men mye kunne definitivt vært bedre:

  • Sånn fra husk er Norge det landet som bruker mest penger på helse per innbygger, utenom USA. Forskjellige mål på dette, f.eks. % av BNP. Det fleste vestlige land ligger ikke langt fra hverandre, men USA bruker omtrent det dobbelte av det som er vanlig per innbygger. Resultatet er som nevnt diskutabelt.
  • Uten at jeg har mye erfaring med helsetilbud landet rundt så virker det å være store variasjoner. Har alltid bodd i Norges største byer, men det er ikke nødvendigvis representativt for alle deler av landet. Fastlegemangel er jo nevnt som mest prekær i distriktene.
  • Den største feilen med norsk helse mener jeg er at økonomer har hatt for mye å si i hvordan ting styres. Det er veldig fokus på kostnader og holde disse lave. Pga dette har vi spart oss til fant ved å utsette behandlinger som burde vært tatt tidligere, sendt pasienter for tidlig hjem og vært for treg med gode investeringer. For ikke nevne at bemanningen, det er svært høyt sykefravør i helse, og my er nok pga at det i utgangspunktet er underbemmanet.
  • Tror også det ligger litt i norske folksjel at man ikke skal behandle noe før det er riktig ille. Men det er lettest å se om man har erfaring fra andre kulturer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos bemanning
Osloområdet sliter tydligvis med bemanning til AMK. https://www.nrk.no/norge/bemanningskrise-ved-amk-i-oslo-1.16133176
Litt av grunnen er nok da man går bort fra selvberging til New Public Management... så faller samfunnsansvar bort til fordel for vaktlister og timelønn. Og NPM gjør det nok verre i lengden, da man glemmer å bake inn kostnadene med opplæring for å gjøre vakthavende komfortable med tempoet på jobben.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Offentlig helsevesen har sine fordeler i form av gratis helsetjenester til alle (vel bortsett fra egenandeler og snodige betalingsløsninger som enkelte firma har blitt rike på...)

Kvaliteten kan være veldig god, og generelt får man god hjelp og oppfølging.  Spesielt så lenge man er barn/ung eller aktiv i arbeidslivet.

Baksiden av medaljen er at man er prisgitt den personlige service-innstillingen til legene og videre at man som eldre vil bli prioritert bak barn/unge og yrkesaktive.

Erfaringen med trådstarters bestefar ligner erfaringen med min bestefar for en 20+ år siden så det var ikke nødvendigvis bedre før....

Lenke til kommentar
On 11/3/2022 at 7:20 AM, FrihetensRegn said:

Det er tragisk at det er så laver kvalitet på helsevesenet. Men sånn går det når det ikke er noen konkurranse. Da gjør man ikke sitt beste. Vi hadde hatt et mye bedre helsevesen om mer av det var privatisert. I Nederland og Sveits har de privatisert helsevesenet og alle har privat helseforsikring. Politikerne er dermed ikke lenger de som bestemmer over detaljene som feks MRI maskiner. De som ikke har råd til helseforsikring får det dekket av myndighetene. Litt sånn som at mat og drivstoff er privatisert her i Norge, men vi betaler for de som ikke har råd. Og disse to landene skårer også ofte i toppen av de beste helsevesen i Europa. Men i Norge er vi litt allergisk mot alt som heter privatisering. Både skole, helse og eldreomsorg kunne hatt godt av litt privatisering.

Min mor har jobbet som allmennlege i det svenske helsevesenet i 40 år, og hun ville sannsynligvis ikke være enig med deg. I Sverige er det en rekke private aktører som legger større vekt på profittmuligheter og lønnsomhet i stedet for kvalitet. Vi har blant annet et system der helsestasjoner får betalt per pasient, som innebærer at private aktører sender gamle og flersyke til kommunal omsorg, mens de enkleste sju omsorgssakene tar de for seg selv. 

Når det gjelder både skoler og eldreomsorg, er det for mange eksempler på substandard aktiviteter som gir fortjeneste. For en måned siden ble en uavhengig skole som underslo 13 millioner svenske kroner i skolepenger sendt til voldelige islamister i Somalia.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...