Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Lite lysten på å kjøre rundt i en space x suite altså😅

Mente selvsagt ikke at man skulle sitte med hjelp på hodet...! 😄

Men filmen de har på innsiden av hjelmen, kan og limespå/imellom glasslagene på frontruta, og projiseringen skjer da på frontruta, som hos f.eks. Volvo.

Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

"True" head-up display (HUD) som jeg snakker om har polarisert frontrute med en full farge projector/tft i et optisk hus nedfelt i dasbordet. Dette koster "litt". Mr Musk har sagt gjentatte ganger uttalt at HUD ikke er et tema, antagelig da deres målsetning er og har vært å lage selvkjørende biler.

Disse ymse mindre bra og tildels også dårlige HUS (Head up Screen) løsningene man fester med to-sidig tape på toppen av dashbordet  er imo mere hemmende for visibiliteten forover enn ordentlig HUD projektert på frontruta. 

HUD vs HUS

 

For å bruke dine begreper, HUS er fremdeles langt bedre enn ingen HUS/HUD, men det er selvsagt en skikkelig HUD man vil ha!

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
46 minutes ago, Complexity said:

Ikke så mye kabelhelvete med min løsning.

20240522_144242.thumb.jpg.e460cea8b674317251c8bb386271ac79.jpg

Jeg må dog slenge den på ladeplaten en gang i uken når jeg parkerer. Men det er ikke så stort problem. Den slår seg av når bilens skjerm slår seg av.

Kommer og hele tiden oppdateringer til systemet - dog kan det jo hende de går konk en dag og det stopper. Men virker det som de satser stort med nye produkter så lever nok litt til.

Får jo da også 4 trådløse knapper jeg kan programmere til å gjøre hva som helst. Ikke noe kabelstyr med dem heller siden de er trådløse og bare kan klistres en plass.

(Har forøvrig nevt til dem at det ikke er 24timers klokke på den layouten og det skulle de fikse, så hittil fornøyd med support og)

Ikke akkurat en HUD. Mer et førerdisplay. En HUD projiseres i synsfeltet slik at du ser den skarpt mens du også ser på veien (I.e. på en optisk avstand på noen meter foran deg .

Eksempel på optisk design for en normal HUD:

image.jpeg.379abb4f9f8e61034e98c6db895371b5.jpeg

 

Det er uansett ikke ideellt med slike ettermarkedsløsninger. Hvordan opptrer de i en kollisjon? Er innfestingen robust nok eller vil de løsne og skape en trafikkfare? Hvordan interagerer de med bilens systemer kan de gi opphav to følgefeil andre steder? Er elektronikken pålitelig, I såfall til hvilken ASIL? Hva kan feilscenarione bli? Er det gjort en FMEA?

 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

For å bruke dine begreper, HUS er fremdeles langt bedre enn ingen HUS/HUD

Vel , ikke helt enig om man har instrument cluster rett under den tenkte HUS. 
Det går på refokusering av øyne og flytting av blikk. En slik HUS løsning er imo middelmådig akkurat der. Har kjørt biler med en slik plate til å vippe opp til og med med fine farger og grafikk på polarisert "plast"plate og syns den var mere forstyrrende en nyttig om den lå i synsfeltet. Er den under synsfeltet har den ingen større hensikt om man har et instrument cluster rett under.
Når det er sagt finns det også mere og mindre bra frontrute HUD løsninger også. Selv er jeg blitt litt bortskjemt der.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, sverreb said:

Ikke akkurat en HUD. Mer et førerdisplay. En HUD projiseres i synsfeltet slik at du ser den skarpt mens du også ser på veien (I.e. på en optisk avstand på noen meter foran deg .

Eksempel på optisk design for en normal HUD:

image.jpeg.379abb4f9f8e61034e98c6db895371b5.jpeg

 

Det er uansett ikke ideellt med slike ettermarkedsløsninger. Hvordan opptrer de i en kollisjon? Er innfestingen robust nok eller vil de løsne og skape en trafikkfare? Hvordan interagerer de med bilens systemer kan de gi opphav to følgefeil andre steder? Er elektronikken pålitelig, I såfall til hvilken ASIL? Hva kan feilscenarione bli? Er det gjort en FMEA?

 

Neppe noe av det der. Er bare en standard magsafe mobilholder så er vel like utrygg i kollisjon som andre mobilholdere. 

Når det gjelder interfacen så har den mye skummelt den kan finne på om du gir den tilgang til å skrive data og ikke bare lese. Men da får man f.eks tilgang til funksjoner som drift mode å offroad mode som bilen min ikke er utstyrt med fra fabrikk.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (24 minutter siden):

Vel , ikke helt enig om man har instrument cluster rett under den tenkte HUS. 
Det går på refokusering av øyne og flytting av blikk. En slik HUS løsning er imo middelmådig akkurat der. Har kjørt biler med en slik plate til å vippe opp til og med med fine farger og grafikk på polarisert "plast"plate og syns den var mere forstyrrende en nyttig om den lå i synsfeltet. Er den under synsfeltet har den ingen større hensikt om man har et instrument cluster rett under.
Når det er sagt finns det også mere og mindre bra frontrute HUD løsninger også. Selv er jeg blitt litt bortskjemt der.

Nå tenker jeg på slikt som jeg har på min Kona, et plexiglass som bildet projiseres på, men som man ser gjennom. Da er blikket fremdeles festet på veien, og det er fullt mulig å se den viktigste infoen uten å måtte fokusere blikket der.

Jeg synes det er veldig hjelpsomt, og altså langt bedre enn intet. Og jeg har vanlige instrumentpanel der man forventer å finne det. Men foretrekker helt klart å se i HUD/HUS fremfor ned i instrumentpanelet.

Vet det er flere som kaller det "jalla-HUD", men dem om det! Og det er ikke værre enn at dersom man ikke liker det, kan man felle det inn, og man merker ikke noe til det annet enn "gropa" i dashboardet, som er utenfor mitt synsfelt ihvertfall, og knappen nede til venstre for rattet.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Nå tenker jeg på slikt som jeg har på min Kona, et plexiglass som bildet projiseres på, men som man ser gjennom. Da er blikket fremdeles festet på veien, og det er fullt mulig å se den viktigste infoen uten å måtte fokusere blikket der.

Jeg synes det er veldig hjelpsomt, og altså langt bedre enn intet. Og jeg har vanlige instrumentpanel der man forventer å finne det. Men foretrekker helt klart å se i HUD/HUS fremfor ned i instrumentpanelet.

 


Ionic 5 har fullversjon HUD og er faktisk omtalt som bland de 5 beste i 2023 sammen med Chevrolet, Audi , BMW og Mercedes
 https://www.makeuseof.com/cars-best-heads-up-displays/

 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):


Ionic 5 har fullversjon HUD og er faktisk omtalt som bland de 5 beste i 2023 sammen med Chevrolet, Audi , BMW og Mercedes
 https://www.makeuseof.com/cars-best-heads-up-displays/

Klar over det. Men jeg nevnte spesifikt Kona som i pre-24-utgavene har denne plastskiva, som jeg fremdeles synes er bedre enn ingen slik løsning. Men nå har jo -24 Kona fått en HUD mer i stil med Ioniq5 og 6, og KIA EV6 og 9. 😉

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Snowleopard said:

Nå tenker jeg på slikt som jeg har på min Kona, et plexiglass som bildet projiseres på, men som man ser gjennom. Da er blikket fremdeles festet på veien, og det er fullt mulig å se den viktigste infoen uten å måtte fokusere blikket der.

Jeg synes det er veldig hjelpsomt, og altså langt bedre enn intet. Og jeg har vanlige instrumentpanel der man forventer å finne det. Men foretrekker helt klart å se i HUD/HUS fremfor ned i instrumentpanelet.

Vet det er flere som kaller det "jalla-HUD", men dem om det! Og det er ikke værre enn at dersom man ikke liker det, kan man felle det inn, og man merker ikke noe til det annet enn "gropa" i dashboardet, som er utenfor mitt synsfelt ihvertfall, og knappen nede til venstre for rattet.

De løsningene er greie nok. Du mister det å se godt gjennom de (ofte er de også såpass lavt montert at det er bare mer dash bak de) men de projiserer fortsatt et virtuellt bilde langt forbi der det vanlige displayet er.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Prisjusteringen må jo bety at andre merker og modeller presses ned i pris. Det blir spennende å se hvilke biler og hvor mye de presses ned. Jeg tror vi er inne i en tid der det er svært gunstig å kjøpe ny elbil.

Tror vel ikke det betyr veldig mye. Mange har jo tapt over 100 0000kr på disse justeringene.

Prisene kan forsatt falle mye hos Tesla og andre som kun lager el biler. VW BMW Mercedes kan bare justere ned produksjon av el biler og leve bra eller enda bedre (Om det stemmer at de taper på elbil produksjon).

Den nye Model 3 selger ikke noe særlig etter at musk gjorde bilen ubrukelig for mange for å spare noen hundrelapper den ligger vel på 14 plass i år i Norge. Rart at utskjelte Toyota selger bedre med deres første rene elbil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Tror vel ikke det betyr veldig mye. Mange har jo tapt over 100 0000kr på disse justeringene.

Prisene kan forsatt falle mye hos Tesla og andre som kun lager el biler. VW BMW Mercedes kan bare justere ned produksjon av el biler og leve bra eller enda bedre (Om det stemmer at de taper på elbil produksjon).

Den nye Model 3 selger ikke noe særlig etter at musk gjorde bilen ubrukelig for mange for å spare noen hundrelapper den ligger vel på 14 plass i år i Norge. Rart at utskjelte Toyota selger bedre med deres første rene elbil

Toyota selger jo bilene med "halal" lån, så det går vanvittig mange av de som taxi på grunn av dette.

Er også overrasket over lave model 3 tall. Trodde det skulle være bedre.

Regner med mange venter på juniper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...