Gå til innhold

Norsk helsevesen i forfall?


Anbefalte innlegg

Hva har egentlig blitt gjort med helsevesenet som var i så dårlig forfatning at de valgte å "stenge ned hele samfunnet for å redde det fra kollaps" i statsbudsjettet? Jeg har ikke hørt noe om det. Prioriteres fortsatt papirflyttende "bullshitjobber" i NPM-modellen fremfor bedring av intensivkapasisteten?

FrihetensRegn skrev (På 3.11.2022 den 7.20):

Det er tragisk at det er så laver kvalitet på helsevesenet. Men sånn går det når det ikke er noen konkurranse. Da gjør man ikke sitt beste. Vi hadde hatt et mye bedre helsevesen om mer av det var privatisert. I Nederland og Sveits har de privatisert helsevesenet og alle har privat helseforsikring. Politikerne er dermed ikke lenger de som bestemmer over detaljene som feks MRI maskiner. De som ikke har råd til helseforsikring får det dekket av myndighetene. Litt sånn som at mat og drivstoff er privatisert her i Norge, men vi betaler for de som ikke har råd. Og disse to landene skårer også ofte i toppen av de beste helsevesen i Europa. Men i Norge er vi litt allergisk mot alt som heter privatisering. Både skole, helse og eldreomsorg kunne hatt godt av litt privatisering.

Hvordan er det for de som ikke har råd til privat helseforsikring?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (53 minutter siden):

Hva har egentlig blitt gjort med helsevesenet som var i så dårlig forfatning at de valgte å "stenge ned hele samfunnet for å redde det fra kollaps" i statsbudsjettet? Jeg har ikke hørt noe om det. Prioriteres fortsatt papirflyttende "bullshitjobber" i NPM-modellen fremfor bedring av intensivkapasisteten?

Hvordan er det for de som ikke har råd til privat helseforsikring?

Som sagt, de får dekket det via det offentlige.

Lenke til kommentar

Mye skriverier om fastlegeordnigen, men hadde selv byttet den mot en legevakt som fungerte.

Har jo historisk vært pårørende til barn som trengte besøk på legevakt for 10-20 år siden og virker som ingenting har bedret seg.

I kveld er jeg pårørende til en voksen som jeg kjørte til legevakten i Bærum.

Status så langt er:

5 min i tlf kø for forhånds-kvalifisering

Vente 1 time på sjekk av sykepleier

Vente 1 time til på lege

M.a.o. en slow-motion verden fordi legevakten er kronisk underbemannet.

Ikke spesielt rush heller med bare en håndfull foran i kølapp systemet.

Kaffe 20 kr koppen i dårlig betalingsløsning

Iskaffe kr 32,- liten juiceflaske 43,- dvs ca dobbelt butikkpris.  Hvorfor skal det suges ut max kroner av pårørende og skadde?

…..og på veien ut overhører jeg en som spør innstendig om å få vite hvor lang ventetiden er, fordi forrige gang måtte han vente 4 timer… men de i resepsjonen kan ikke svare… pga at legevakt-legene også brukes til innkommende ambulanser…

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (19 timer siden):

Mye skriverier om fastlegeordnigen, men hadde selv byttet den mot en legevakt som fungerte.

Einig, men her speler nok livs- og helsesituasjonen mykje inn. For oss som drar til legen for å sy kutt, få sjukemelding, prøvetaking og liknande der ein kvar lege kan gjere jobben så er ei god legevakt ei betre ordning. Men for dei som er mykje hos legen som eldre og kronisk sjuke så er det nok betre med ein fastlege som kjenner deg enn det er å møte ein ny legevaktslege som du må forklare heile historikken for kvar gong. 

Der som er vanskeleg med å objektivt måle helsevesenet er at høg pengebruk kan bety både gode tenester og ineffektivitet, medan lav pengebruk tyder på enten høg effektivitet eller dårleg tenestetilbod. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...