Gå til innhold

Brukt elbil - budsjett ca 100k


Simen1

Anbefalte innlegg

10 minutes ago, Complexity said:

Og spilleren kan man ikke bytte ut siden den styrer vitale funksjoner til bilen.

Sånn sett er det populært å kjøpe Visia og bytte ut headunit, det skal være ganske enkelt. Men de er jo helt ribbet for utstyr ellers. Men i det lange løp er vel de bilene med minst utstyr de som kommer til å leve lengst da det er langt mindre som kan og vil gå i stykker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Complexity said:

Eide en Mondeo før, og synes ikke lyden var noe særlig. Begynte å planlegge å oppgradere alt og begynte med Spilleren. Kjøpte en billig Pioneer sak å byttet ut og det ble noen helt andre boller! Trengte ikke bytte noe annet for å si det slik.

Samme gjelder forsåvidt i Teslan min. Jeg synes lyden der er helt fantastisk, men om man ser på høytalerne så er det pappgreier fra billigste hylle. Forsterkerne laget av bang og olufsen sine karer er det som gjør magien der.

Så derfor er jeg skeptisk til å invistere i nye høytalere i Leafen da jeg frykter spilleren er hovedproblemet til den dårlige lyden. Og spilleren kan man ikke bytte ut siden den styrer vitale funksjoner til bilen.

For ordens skyld tok jeg en tur til en kamerat som har en 2016 Accenta og lyden i hans bil var som blikkboks ift. begge mine Tekna modeller (2013 og 2019) :) Jeg anntar at det finnes en utfyllende beskrivelse på forskjellene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
8 hours ago, kremt said:

Sånn sett er det populært å kjøpe Visia og bytte ut headunit, det skal være ganske enkelt. Men de er jo helt ribbet for utstyr ellers. Men i det lange løp er vel de bilene med minst utstyr de som kommer til å leve lengst da det er langt mindre som kan og vil gå i stykker.

Ingenting hadde gått i stykker på min 2013 Tekna. Jo forresten, det var slitt et lite hull i gulvtekstilen ved førerposisjon, men det har lite med elektronikk å gjøre.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Oppdatering på biljakten: Jeg ser at prisene på de elbilene jeg ser på har skutt i været og starter nå på omtrent det dobbelte av det de samme bilene gjorde for et år siden. Så jeg tenker at det er særdeles dårlige tider for å kjøpe elbil og legger det hele på is.

Honda CR-V-en får duge en stund framover, til tross for både bensinpriser og bompenger.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Simen1 said:

Oppdatering på biljakten: Jeg ser at prisene på de elbilene jeg ser på har skutt i været og starter nå på omtrent det dobbelte av det de samme bilene gjorde for et år siden. Så jeg tenker at det er særdeles dårlige tider for å kjøpe elbil og legger det hele på is.

Honda CR-V-en får duge en stund framover, til tross for både bensinpriser og bompenger.

Brukt er dårlig deal for tiden. Jeg brukte anledningen til å gå fra Model 3 til Model Y og fikk svært godt igjen for 3ern. Hvis det kun er aktuelt å kjøpe brukt for din del så tror jeg nok du gjør smart i å vente. Prisene på bilene skal jo være tilnærmet null etter 12 år (rust...), så nå følger de ikke vanlig avskrivningskurve. 

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (33 minutter siden):

Prisene på bilene skal jo være tilnærmet null etter 12 år (rust...)

Tja, det kommer jo an på mengde rust. Rust korrelerer ofte med hvor i landet den er kjørt. Noen steder saltes veiene mye mer enn andre. Når jeg har sett etter Outlander PHEV 2014 så har de fra rundt Oslofjorden vært omtrent ødelagt av rust etter bare 8 år, mens samme bil fra Finnmark kan være så og si rustfri. Men én bil trenger jo ikke å ha gått i samme landsdel hele livet og ulik kjørelengde osv så det er selvsagt individuelle variasjoner.

Complexity skrev (17 minutter siden):

Du får håpe Hondan holder koken og ikke blir dyr i drift, og prøve deg på buss så mye som mulig. Busstilbudet er begrenset i Tromsø men noen plasser kan det klaffe godt.

Jeg regnet ut at tur-retur jobb med buss ville koste meg det samme som bensin for samme tur dersom bensinen kostet 55 kr/l. Når vi er flere så blir selvsagt buss-alternativet ennå dyrere i forhold til bil. Så bil er egentlig billigst fortsatt. Pluss friheten at jeg kan velge selv når jeg vil kjøre og at x bæreposer er litt enklere i bil. Jeg betaler gjerne mer for disse frihetene og fordelene selv om det koster meg noen minutter børsting av snø av og til + litt knot og banning med vedlikehold. Verditapet regner jeg ikke med siden jeg uansett trenger bil, så det vil ikke endre seg om jeg kjører buss 0% av dagene eller 90% av dagene.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Tja, det kommer jo an på mengde rust. Rust korrelerer ofte med hvor i landet den er kjørt. Noen steder saltes veiene mye mer enn andre. Når jeg har sett etter Outlander PHEV 2014 så har de fra rundt Oslofjorden vært omtrent ødelagt av rust etter bare 8 år, mens samme bil fra Finnmark kan være så og si rustfri. Men én bil trenger jo ikke å ha gått i samme landsdel hele livet og ulik kjørelengde osv så det er selvsagt individuelle variasjoner.

Jeg regnet ut at tur-retur jobb med buss ville koste meg det samme som bensin for samme tur dersom bensinen kostet 55 kr/l. Når vi er flere så blir selvsagt buss-alternativet ennå dyrere i forhold til bil. Så bil er egentlig billigst fortsatt. Pluss friheten at jeg kan velge selv når jeg vil kjøre og at x bæreposer er litt enklere i bil. Jeg betaler gjerne mer for disse frihetene og fordelene selv om det koster meg noen minutter børsting av snø av og til + litt knot og banning med vedlikehold. Verditapet regner jeg ikke med siden jeg uansett trenger bil, så det vil ikke endre seg om jeg kjører buss 0% av dagene eller 90% av dagene.

Har du da regnet enkeltbiletter eller månedskort? Nå er det vel over 10 år siden jeg drev å styrte med buss i byen men da lønnet det seg iallefall for meg med månedskort (så mye buss man vil for en fast månedspris) kontra å ta bensinbilen når jeg skulle til å fra jobb hver dag.

Endte ofte med at bilen ble tatt uansett da av bekvemmelighet som du jo nevner.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (3 minutter siden):

Ser du på førsteposten med pris så stemmer det temmelig greit med Nissan Leaf fra 2012 (sett opp mot nypris på 240 000 den gangen). 

Leaf gikk jevnlig for 30 000 kr fram til ca mars. Nå rives de unna på minutter om de legges ut til 50 000. Jeg synes det er er for mye i forhold til hva man får for pengene. Elbiler har hatt en rivende utvikling fra 2012 til nå. Fossilene er stort sett de samme, bare med litt oppusset underholdning/midtkonsoll og selvsagt mindre slitasje. Men ny elbil var i 2012 noe ganske annet enn ny elbil 2022.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Leaf gikk jevnlig for 30 000 kr fram til ca mars. Nå rives de unna på minutter om de legges ut til 50 000. Jeg synes det er er for mye i forhold til hva man får for pengene. Elbiler har hatt en rivende utvikling fra 2012 til nå. Fossilene er stort sett de samme, bare med litt oppusset underholdning/midtkonsoll og selvsagt mindre slitasje. Men ny elbil var i 2012 noe ganske annet enn ny elbil 2022.

Tja, en Leaf 2022 er ikke så ulik en 2011 modell så akkurat der har det ikke skjedd så mye. Kan ta batteriet fra en 2022 og putte i en 2011 modell da det fortsatt er samme karosseri 😅men prisene er drøye ja. Ser billigste Leaf her nord ligger ute til 99 tusen, og det er aller første generasjon som man helst vil holde seg unna, og som man fikk nedi 25 laken før.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Har du da regnet enkeltbiletter eller månedskort? Nå er det vel 10 år siden jeg drev å styrte med buss i byen men da lønnet det seg iallefall for meg med månedskort (så mye buss man vil for en fast månedspris) kontra å ta bensinbilen når jeg skulle til å fra jobb hver dag.

Enkeltbilletter "klippekort". Månedskort lønner seg bare når man busser veldig mye. Også er det noe riv ruskende galt at det er en oppfordring til å maksimere forflytningsbehovet og dermed dieselbruken til bussene. Pris-systemet burde heller belønt de som bruker minst mulig dieselbuss. Gjerne med differensiert pris for dieselbus og elbuss (som ikke finnes i Tromsø ennå)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Leaf gikk jevnlig for 30 000 kr fram til ca mars. Nå rives de unna på minutter om de legges ut til 50 000. Jeg synes det er er for mye i forhold til hva man får for pengene. Elbiler har hatt en rivende utvikling fra 2012 til nå. Fossilene er stort sett de samme, bare med litt oppusset underholdning/midtkonsoll og selvsagt mindre slitasje. Men ny elbil var i 2012 noe ganske annet enn ny elbil 2022.

Ai ai, såpass, det var en 2014 modell Leaf som gikk for noen dager siden til 30k.

 

Den var riktignok litt kollisjonsskadet i siden, eller skrapt opp vil jeg heller si. Og en del brukt, 

Men til mitt bruk, som hadde vært arbeidsbil hadde det nok vært midt i blinken, bare synd jeg ikke var kjappere, den ble solgt unna på noen få timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (24 minutter siden):

Ai ai, såpass, det var en 2014 modell Leaf som gikk for noen dager siden til 30k.

En som ikke visste hva bilen var verdt i dagens marked eller ikke hadde hjerte til å ta mer. Regner med den gikk unna på minutter.

Det ble også lagt ut en Leaf 2013-ish delebil for 2-3 dager siden til 40k. Venstre framhjul hang ut i 90 graders vinkel, godt rustet over alt, bulket, nedgriset interiør. Den er borte fra finn nå.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

En som ikke visste hva bilen var verdt i dagens marked eller ikke hadde hjerte til å ta mer. Regner med den gikk unna på minutter.

Det ble også lagt ut en Leaf 2013-ish delebil for 2-3 dager siden til 40k. Venstre framhjul hang ut i 90 graders vinkel, godt rustet over alt, bulket, nedgriset interiør. Den er borte fra finn nå.

Hun som solgte den var visst jurist etter som jeg forstod og skulle visstnok flytte til utlandet med barna en stund, gikk derfor rimelig, jeg tenker jo sånn at en dame som er jurist har det meste på stell, så vil tro det var en som gjorde en bra deal der ja.

Det dukker opp noen blinkskudd av og til 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...