Gå til innhold

Brukt elbil - budsjett ca 100k


Simen1

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Simen1 said:

Det er vanskelig å vite hvordan tidligere eiere har behandlet batteriet, så man må nesten bare se på antall streker og gamble.

Jeg så en i Oldervika til 50k i forrige uke. Kanskje det var den? Jeg tenkte den var for høyt priset, bokmerket den og tenkte at hvis den ikke blir solgt innen en måned så kan prutingsmonnet øke.

Ta med en OBD dongel så får du med appen Leafspy (som er gratis) se State Of Health, cellebalansen og hvor mange ganger batteriet er hurtigladet. SOH er bare en mere nøyaktig version av batteristrekene, men det er nyttig for 12 streker betyr bare at batteriet er over 80% eller så, men ikke hvor mye.

OBD porten er rett under rattet.

Det er mulig det var det den ble hentet ja! En rød sak helt ribbet for utstyr men med det gode batteriet og varmepumpe.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 minutt siden):

Ta med en OBD dongel ..

Nei, jeg reiser ikke til Trondheim uten å ha signert kontrakt. Da risikerer jeg at den er solgt til noen andre før jeg lander så jeg står der med sjegget i postkassa. Skal jeg ha den så skal jeg signere før jeg reiser og da kan jeg like gjerne teste den når jeg kommer hjem. Kan jo ikke kansellere salget da hvis ODBen roper ikke kjøp, men hvis den er helt på viddene unna det som er annonsert så oppdager jeg nok det før Stjørdal. Jeg spurte derfor om hva jeg kunne forvente av rekkevidde og nevnte spesielt den strekninga i Namskogan på 8 mil.

Skjønner det blir en drøss med ladestopp oppover, men det får jeg tåle en så sjelden gang. Hvis jeg kjøper den så setter jeg nok av en hel helg på å hente den. Ned lørdag morgen, to dagers kjøring og et random overnattingssted. Langkjøring er bare koselig helgeaktivitet så det koster egentlig bare en flybillett, en overnatting og turmat. Ørten ganger billigere enn å sende den med trailer.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Om den har alle strekene har den i hvert fall mindre enn 15 % degradering av batteriet

Spør av nysgjerrighet: Er det en ‘Leaf greie’ at den ikke viser alle strekene selv om den er ‘fulladet’ når batteriet etter hvert blir slitt?

På alle mobiler jeg har hatt så har Fulladet alltid gitt alle streker og etterhvert numerisk visning = 100% selv om batteriet kanskje ikke er god for mer enn ~70%. Det er med andre ord ikke sånn på Leaf (og andre elbiler)?

Lenke til kommentar
20 minutes ago, NoBo said:

Spør av nysgjerrighet: Er det en ‘Leaf greie’ at den ikke viser alle strekene selv om den er ‘fulladet’ når batteriet etter hvert blir slitt?

På alle mobiler jeg har hatt så har Fulladet alltid gitt alle streker og etterhvert numerisk visning = 100% selv om batteriet kanskje ikke er god for mer enn ~70%. Det er med andre ord ikke sånn på Leaf (og andre elbiler)?

Leaf har 2 sett med batteristreker. Ett som viser hvor fulladet batteriet er (som nok er den du tenker på) og ett sett som viser batterihelsen. Den vil vise 12 streker hele tiden til batteriet er slitt og begynner å miste en og en. Disse kommer aldri tilbake.

 

leaf-state-of-charge.jpg

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Simen1 said:

Nei, jeg reiser ikke til Trondheim uten å ha signert kontrakt. Da risikerer jeg at den er solgt til noen andre før jeg lander så jeg står der med sjegget i postkassa. Skal jeg ha den så skal jeg signere før jeg reiser og da kan jeg like gjerne teste den når jeg kommer hjem. Kan jo ikke kansellere salget da hvis ODBen roper ikke kjøp, men hvis den er helt på viddene unna det som er annonsert så oppdager jeg nok det før Stjørdal. Jeg spurte derfor om hva jeg kunne forvente av rekkevidde og nevnte spesielt den strekninga i Namskogan på 8 mil.

Skjønner det blir en drøss med ladestopp oppover, men det får jeg tåle en så sjelden gang. Hvis jeg kjøper den så setter jeg nok av en hel helg på å hente den. Ned lørdag morgen, to dagers kjøring og et random overnattingssted. Langkjøring er bare koselig helgeaktivitet så det koster egentlig bare en flybillett, en overnatting og turmat. Ørten ganger billigere enn å sende den med trailer.

Om du finner en bil med 12 streker i Trondheim og kjører den hit og batterihelsen viser seg å ikke være bra nok for deg - så får du nok garantert solgt den for det samme eller mere i Tromsø.

Så ikke så risikofylt å utføre den planen uansett.

Men det blir sabla mange ladestopp ja. Leaf lader jo veldig tregt og så hvert stopp vil ta sin tid. Men tar man det som en helgetur og ikke stresser kan det jo bli en fin tur.

Ang OBD adapter så vil du nok uansett skaffe eller låne deg det ganske så raskt for å deaktivere de tusen pipelydene bilen har 😅 sinnsykt irriterende.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

GOM.png.d3bd10db6f4d7c271c9e904794043658.png

Så dette betyr at den har ca 43 km rekkevidde når den er ca 80% ladet av det som er nåærende maks (10 streker)? Så vi kan estimere den fulle nåværende rekkevidden til 43km/0,8 = 54 km.. Da dropper jeg i hvert fall den. Lite sannsynlig at den klarer 8 mil uten hjertet i halsen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

GOM.png.d3bd10db6f4d7c271c9e904794043658.png

Så dette betyr at den har ca 43 km rekkevidde når den er ca 80% ladet av det som er nåærende maks (10 streker)? Så vi kan estimere den fulle nåværende rekkevidden til 43km/0,8 = 54 km.. Da dropper jeg i hvert fall den. Lite sannsynlig at den klarer 8 mil uten hjertet i halsen.

Bilen viser (som de fleste biler gjør untatt Tesla) hva den gjetter av rekkevidde basert på forrige kjøretur. Så det er en liiten mulighet for at de har kjørt som en tulling opp ett fjell med varmen på 30 grader sist den var brukt.

Men jeg tviler på det. Ville nok styrt unna den ja.

Var ute å sjekka i min Leaf nå om du vil se hvordan en bil med godt batteri ser ut:

 

PXL_20220419_174438513.jpg

Ett annet eksempel på en bil med vesentlig mer kilometer

.278693734_10166033069405114_9125017124705380223_n.thumb.jpg.dc5d763bc003234d718d8d83862a8d19.jpg 

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mechablast said:

Er det ikke mulig å bytte til nyere batteri?

Det er det, men tror det alikevell er vanskelig å få nullstilt batteristrekene. 

Men de vil jo selvfølgelig ikke ha noe betydning lenger.

Er veldig enkelt å bytte batteri på Leaf siden det ikke har kjøling. Noen kabler og bolter så er det ute og man kan hive inn ett nytt.

Skal man dog oppgradere (f.eks hive inn ett 40kWt batteri) så må man ha litt adaptere og slikt til ledningsnettet da nissan med vilje har bytta litt på plugger å slikt så det ikke skal være for enkelt.

Men selv en 2022 Nissan Leaf er jo i grove trekk en 2010 modell i karosseriet så batteriene passer fint fysisk. Er folk som har puttet 62kWt batteriet i sine gamle biler og da får man brukbar rekkevidde.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kajac said:

Om den har alle strekene har den i hvert fall mindre enn 15 % degradering av batteriet. Så kan man jo gjøre sitt for å forhindre at det degraderes ytterligere :) 

Jeg har lest at den må være under 82 % state of health i en viss tid før den går ned en strek. Men har også lest at enkelte har hacket dette systemet sånn at den viser fullt selv med flere streker borte. Men det tar kun noen uker før bilen igjen lærer hvordan batteriet er og viser det korrekte antallet streker. Jeg tror de resetter batteriets hjerne på en måte, så det gjelder å være på vakt. Men jeg tviler på at denne scamen er særlig stor i Norge.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Bilen viser (som de fleste biler gjør untatt Tesla) hva den gjetter av rekkevidde basert på forrige kjøretur. Så det er en liiten mulighet for at de har kjørt som en tulling opp ett fjell med varmen på 30 grader sist den var brukt.

Fikk svar fra selger nå:

Sitat

Jeg har kun hatt den til kortkjøring. Tror Tromsø blir i lengste laget. Men den viser at den har 100-125 km ved oppstart. Spørs hvor hardt du kjører og hvor kaldt det er ute..

 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Simen1 said:

Fikk svar fra selger nå:

 

Ville vært skeptisk, men den er jo veldig billig.

Er det utdypet noe med hva som er feil med det elektriske anlegget?
Det er iallefall en norsk bil (blått merke på siden av lysene) så jeg antar den da har varmepumpe som vil hjelpe på.

Edit: når jeg tenker meg om så er det ikke sikkert den har varmepumpe selv om den er norsk. I starten var det vel noen biler uten. Tipper dog den har støtte for App om ikke annet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
On 4/17/2022 at 11:11 PM, Complexity said:

Har vel aldri sittet i en tekna engang så nei. Min bil er en accentia og lyden der er så dårlig at jeg som oftest bare slår den av 😅

Er fristet til å sette inn noe bedre høytalere men er litt redd at selve spilleren er problemet, og den kan man ikke bare bytte ut siden den originale styrer mye mere enn bare musikken.

Har ikke hørt Accentia men oppgradert lyd en av årsakene til at jeg valgte Tekna begge ganger. En viss lydkvalitet i bil er viktig for meg da jeg gjennomsnittlig bruker 2-3 timer i bil totalt til/fra jobb hver dag. Standard  anlegg er ofte vesentlig lavere på lydkvalitet.

Hva tenker du er problemet ed headunit?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Ville vært skeptisk, men den er jo veldig billig.

Er det utdypet noe med hva som er feil med det elektriske anlegget?
Det er iallefall en norsk bil (blått merke på siden av lysene) så jeg antar den da har varmepumpe som vil hjelpe på.

Edit: når jeg tenker meg om så er det ikke sikkert den har varmepumpe selv om den er norsk. I starten var det vel noen biler uten. Tipper dog den har støtte for App om ikke annet.

Selv mange norske Leaf solgt nye av BNH hadde ikke varmepumpe så det må undersøkes per bil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

Det er vanskelig å vite hvordan tidligere eiere har behandlet batteriet, så man må nesten bare se på antall streker og gamble.

Jeg så en i Oldervika til 50k i forrige uke. Kanskje det var den? Jeg tenkte den var for høyt priset, bokmerket den og tenkte at hvis den ikke blir solgt innen en måned så kan prutingsmonnet øke.

Dette med behandling av batteriet er tildels en myte som ikke alltid holder vann. Jeg ladet min 2013 leaf til 100% hver natt i garasjen og kjørte 10 mil hver virkedag. Likevel etter 7 år hadde jeg kun mistet noen få km vinterstid. En kamerat som eide en 2016 30kW og aldri ladet til mer enn 80% mistet vesentlig mer rekkevidde enn meg. Ergo må man heller sjekke batteriets helse med leaf spy.

Det er viktigere om man baserer seg på hurtiglading kontra saktelading i garasjen slik jeg gjorde. Jeg hurtigladet kun på turer over 10-15 mil.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Theo343 said:

Dette med behandling av batteriet er tildels en myte som ikke alltid holder vann. Jeg ladet min 2013 leaf til 100% hver natt i garasjen og kjørte 10 mil hver virkedag. Likevel etter 7 år hadde jeg kun mistet noen få km vinterstid. En kamerat som eide en 2016 30kW og aldri ladet til mer enn 80% mistet vesentlig mer rekkevidde enn meg. Ergo må man heller sjekke batteriets helse med leaf spy.

Det er viktigere om man baserer seg på hurtiglading kontra saktelading i garasjen slik jeg gjorde. Jeg hurtigladet kun på turer over 10-15 mil.

30kWt utgavene har vel en software bug som gjør at man mister batteristreker. Mener man kan dra til Nissan å få lagt inn en update som fikser dette.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Theo343 said:

Hva tenker du er problemet ed headunit?

Eide en Mondeo før, og synes ikke lyden var noe særlig. Begynte å planlegge å oppgradere alt og begynte med Spilleren. Kjøpte en billig Pioneer sak å byttet ut og det ble noen helt andre boller! Trengte ikke bytte noe annet for å si det slik.

Samme gjelder forsåvidt i Teslan min. Jeg synes lyden der er helt fantastisk, men om man ser på høytalerne så er det pappgreier fra billigste hylle. Forsterkerne laget av bang og olufsen sine karer er det som gjør magien der.

Så derfor er jeg skeptisk til å invistere i nye høytalere i Leafen da jeg frykter spilleren er hovedproblemet til den dårlige lyden. Og spilleren kan man ikke bytte ut siden den styrer vitale funksjoner til bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...