Gå til innhold

Brukt elbil - budsjett ca 100k


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Dragonlove said:

Jo, men da reklamerer man 🙂

Det gjorde vi i 2009 og du kan jo tenke deg hvordan det gikk. Jeg kjøpte ikke bil fra privatpersoner etter det. Det var ikke noe stort tap, bilen gjorde nytten sin i mange år den og var ellers i helt tipp topp stand.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Strøm er definitivt billig, også i sør hvis man sammenligner med bensin/diesel. Bare et kjapt estimat:

12 500 km/år * 0,2 kWh/km * 0,3 kr/kWh (inkl nettleie i nord) = 750 kr/år

12 500 km/år * 0,2 kWh/km * 1,5 kr/kWh (inkl strømstøtte og nettleie i sør) = 3750 kr/år

1 250 mil/år * 0,8 liter/mil * 24 kr/liter = 24 000 kr/år (høyere bompengekostnader kommer i tillegg)

En prisforskjell på drivstoff på 20 000 kr/år kan sammenlignes med 10% verditap på en bil til 200 000 kr (i pris-forskjell).

Tror jammen jeg må revurdere ventingen på god nok pris og få kjøpt meg en elbil så snart som f. Det eneste som kan gjøre fortsatt venting lønnsomt er om verditapet på elbilen jeg skal kjøpe er vesentlig høyere enn 20 000 kr/år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Dubious said:

Kan man deaktivere setebelte lyden med OBD?

Har egentlig bruksanvisning på hvordan man kan gjøre det ved å trekke ut noen ledninger...

Nei ikke på Leaf iallefall. Mange biler har vel en prosedyre for å gjøre det så man slipper å kjøre med pling om det er feil på systemet. Subaru har jo en flyalarm (ikke kødd engang, jomer i ørene) om man ikke bruker beltet så bilen er jo ikke kjørbar om systemet ikke får med seg at du har beltet på.

Men vil kansje tro dette gir feil på EU-kontrollen om man deaktiverer det? I de fleste tilfeller er det jo bare å bruke beltet så slipper man jo problemet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

I de fleste tilfeller er det jo bare å bruke beltet så slipper man jo problemet.

Jeg bruker alltid beltet når bilen skal over 10 km/t, men når jeg bare skal flytte bilen etter å ha vasket den så er plingingen helt unødvendig.
De kunne programmert sånn at lyden slo inn over 20 km/t. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dubious said:

Jeg bruker alltid beltet når bilen skal over 10 km/t, men når jeg bare skal flytte bilen etter å ha vasket den så er plingingen helt unødvendig.
De kunne programmert sånn at lyden slo inn over 20 km/t. 

Sånn er det jo på mange biler da. Om det er akkurat 20km/t vet jeg dog ikke.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Strøm er definitivt billig, også i sør hvis man sammenligner med bensin/diesel. Bare et kjapt estimat:

12 500 km/år * 0,2 kWh/km * 0,3 kr/kWh (inkl nettleie i nord) = 750 kr/år

12 500 km/år * 0,2 kWh/km * 1,5 kr/kWh (inkl strømstøtte og nettleie i sør) = 3750 kr/år

1 250 mil/år * 0,8 liter/mil * 24 kr/liter = 24 000 kr/år (høyere bompengekostnader kommer i tillegg)

En prisforskjell på drivstoff på 20 000 kr/år kan sammenlignes med 10% verditap på en bil til 200 000 kr (i pris-forskjell).

Tror jammen jeg må revurdere ventingen på god nok pris og få kjøpt meg en elbil så snart som f. Det eneste som kan gjøre fortsatt venting lønnsomt er om verditapet på elbilen jeg skal kjøpe er vesentlig høyere enn 20 000 kr/år.

Er slik jeg har tenkt jeg også med mitt bilvalg. Jeg har innsparing på bompengene som utgjør ca 2-2,5 kr/km (som elbil får 60 prosent rabatt på). Samlet så ender jeg med bompengebesparelse + bensinbesparelsr = 12500*2x0.6+1250×25x0.75 = 15 000 + 24 000 = 40 000

Teslaen koster ca. 600 000 som er dyrt, men bensinalternativet må ned på 200 000 for å være konkurransedyktig og da også feilfritt grunnet garanti... 

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å bytte til elbil også. Elbil er åpenbart billigere med tanke på drivstoff. Men hva med forsikring, service, vedlikehold og eventuelle finansieringskostnader? Med gammel bil er forsikringen svært rimelig. Ingen service. Vedlikehold ordner man selv. Så de løpende kostnadene er svært lave. Hvordan er det med en ny elbil? Årlig service, hva koster det? Full kasko, hva koster det? Vedlikehold og slitedeler (les: alt som må ordnes etterhvert som ikke er dekket av garantier og denslags)? Og så er det renter og verditap. Det blir jo noen kroner. Noen som har sett på det totale regnestykket?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
7 minutes ago, bo1e said:

Jeg vurderer å bytte til elbil også. Elbil er åpenbart billigere med tanke på drivstoff. Men hva med forsikring, service, vedlikehold og eventuelle finansieringskostnader? Med gammel bil er forsikringen svært rimelig. Ingen service. Vedlikehold ordner man selv. Så de løpende kostnadene er svært lave. Hvordan er det med en ny elbil? Årlig service, hva koster det? Full kasko, hva koster det? Vedlikehold og slitedeler (les: alt som må ordnes etterhvert som ikke er dekket av garantier og denslags)? Og så er det renter og verditap. Det blir jo noen kroner. Noen som har sett på det totale regnestykket?

Det varierer ekstremt fra bil til bil.

En gammel Tesla Model S ryr i småbiter og koster en formue, men en gammel Nissan Leaf bare går å går uten noe utgifter.

Noen nye biler har dyre hyppige servicer som må følges, og noen har ikke serviceintervall i det heletatt.

Men generelt sett er elbiler mye simplere enn fossilbiler og krever derfor vesentlig mindre reperasjoner og vedlikehold.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Det varierer ekstremt fra bil til bil.

En gammel Tesla Model S ryr i småbiter og koster en formue, men en gammel Nissan Leaf bare går å går uten noe utgifter.

Noen nye biler har dyre hyppige servicer som må følges, og noen har ikke serviceintervall i det heletatt.

Men generelt sett er elbiler mye simplere enn fossilbiler og krever derfor vesentlig mindre reperasjoner og vedlikehold.

Selv om eilbiler er simplere så kan de være dyrere hvis alt må skje på et godkjent verksted for å beholde garantien eller deler ikke er å oppdrive. Osv osv.
 

Dubious skrev (5 minutter siden):

Forsikring kommer an på alder og hvor mye bonus en har/får.
Kun kjøp med billån som krever kasko. Betaler du kontant så kan du slippe unna med bare ansvar.

Det er klart. Men når man har betalt en del penger for en bil, så er det litt risikabelt å kun ha ansvarsforsikring. Kanskje du er typen som det ikke skjer trasige ting med når du utfordrer sjebnen, men sånn er det ikke for meg desverre.

Lenke til kommentar

Det er så mange faktorer i det regnestykket at min metode har vært å sette opp et detaljert regnestykke for bilen jeg har, og tilsvarende for de mest aktuelle bilene å kjøpe. Regnearket har vært med meg i mange år så det er bare å sjekke priser, oppdatere tall og legge inn en ny bil. Fort gjort om man er vant til regneark. Jeg synes det gir verdifulle sammenligninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bo1e skrev (2 timer siden):

Jeg vurderer å bytte til elbil også. Elbil er åpenbart billigere med tanke på drivstoff. Men hva med forsikring, service, vedlikehold og eventuelle finansieringskostnader? Med gammel bil er forsikringen svært rimelig. Ingen service. Vedlikehold ordner man selv. Så de løpende kostnadene er svært lave. Hvordan er det med en ny elbil? Årlig service, hva koster det? Full kasko, hva koster det? Vedlikehold og slitedeler (les: alt som må ordnes etterhvert som ikke er dekket av garantier og denslags)? Og så er det renter og verditap. Det blir jo noen kroner. Noen som har sett på det totale regnestykket?

På nye biler har det vært en del regnestykker om det i pressen. Men for eldre biler så er det kanskje like greit å regne det ut selv.

F.eks: https://ofv.no/aktuelt/2022/økte-kostnader-ved-bilhold-elbilen-klart-billigst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...