Gå til innhold

Brukt elbil - budsjett ca 100k


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe elbil høsten 2022

Jeg har allerede en billig fossilbil 4x4 SUV med piggdekk som skal beholdes for kjøring med henger, dårlige veier, dårlig føre og som backup for elbilen. Elbilen skal brukes til daglig småkjøring på fine veier, 1-3 mil daglig. Dvs, jeg vil ha ut minimum 30 km fra 80-20% Soc på vinterføre og sikter meg derfor inn på biler med WLTP 100+ km og minst 4 seter. Jeg tenker å kjøre den selv fra selger hvor som helst i landet til Tromsø. Dvs. den MÅ takle DC hurtiglading. Skal lades på hjemmelader ellers.

Kandidater hittil: (sortert på pris)

Nissan Leaf 1.gen Fra 30k for 2012 115kkm. 9/12 streker. 24kWh, 130 km WLTP, lader på 30 Chademo /3,6 kW, stygg bil, mye batteridegradering, kan potensielt koste en del i vedlikehold (displayet, rust, bremser), dessverre Chademo. 0-100 km/t på 11,9s. Turning circle 10,4m. Garanti 5 år / 100 kkm. 30 kWh-utgaven har 8 år og 160 kkm garanti. Servicekrav for garanti. NCAP2012: 5.

VW e-Up Fra 49k for 2015 90kkm. Bare 4 seter. 18,7/16,0 kWh, 150km WLTP, lader på 30 CCS/3,6kW, lite bagasjerom, kun 4 seter, 0-100 km/t på 12,4s, topphastighet 130 km/t. Turning circle 9,8m. Garanti 8 år / 160 kkm. NCAP2011: 5 (fossilversjonen). NCAP2019: 3 (fossilversjonen)

Kia Soul Exclusive Fra 75k for 2016 149kkm. 24kWh, 212 km NEDC, 150km EPA, 27/30kWh, lader med 44 kW, Chademo, lavt forbruk. Varmepumpe (exclusive) 0-100 på 9,5s. Turning circle 10,3m. Soul har 7 års garanti / 150 kkm, med unntak av 5 år / 150 kkm på Radio, navigasjon og lakk. Servicekrav for garanti. NCAP2014: 4. Kjøpeguide

BMW i3 Fra 85k for 2014 139kkm. Karbonfiberchassi. Bare 4 seter. 130, 190 eller 225km NEDC med 60Ah-batteriet er 22/18,6 kWh. 0-100 km/t på 7,2s. Topphastighet 150 km/t. Garanti 8 år / 160 kkm. 9,9m turning circle. (model S 2020 har 11,3m) NCAP2013: 4

VW e-golf Fra 85k for 2015 og 138kkm. 190km WLTP. En del gjengangerfeil med disse: Varmeapparatet, ryggekamera, el ladeluke, sentrallås, programvare. 0-100 på 10,4s. Topphastighet 140 km/t. Se etter 2017-modell pga rekkevidde, ladehastighet m.m. Turning circle 10,9m. Garanti 8 år / 160 kkm. NCAP2013: 5 (fossilversjonen). NCAP2019: 5 (fossilversjonen)

Nissan e-NV200 Fra 99k for 2015 59kkm. Lader tregt 24kW. 170km NEDC. Chademo, litt dyr i forhold til rekkevidde og sånt. STOR bagasjeplass. Garanti 5 år / 100 kkm. Servicekrav for garanti. 0-100 km/t på 14,0s. Topphastighet 123 km/t. Turning circle 11,1m. NCAP2014: 3

Hyundai Ionic Fra 140k for 2017 108kkm. 280km NEDC, 200km EPA. "Spennende" vektbalanse på vinterføre. 0-100 km/t på 10,8s. Turning circle 10,6m. Garant 8 år / 200 kkm. NCAP2016: 5

Nissan Leaf facelift Fra 159k for 2018 96kkm. 40kWh, 270 km WLTP, lader med 35 kWChademo, 0-100 på 11,2s. Det står 7,9s her. Topphastighet 144 km/t. Sprenger budsjettet men er den eneste bilen over budsjettgrensa som er aktuelt å strekke seg etter. Minus: Lader bare på 30 kW om sommeren (rapidgate). Turning circle 10,6m. Garanti 8 år / 160 kkm. Servicekrav for garanti. NCAP2018: 5

Ikke kandidater:

Spoiler

Trilling, Buddy, Think, Smart: Alt for stygge og kjipe

Mercedes B250E, Fiat 500e, Renault ZE Fluence, Kangoo, Zoe og Ford focus electric: Mangler DC hurtiglading

Kia e-Niro (299k), Opel Ampera (199k), Hyundai Kona (247k), Tesla model 3 (319k), Citroen berlingo electric (129k): For dyre

Toyota Rav4 EV: Litt for dyr i kombinasjon med "rar" Chademo-lading under åpent panser

Spørsmål: Bør jeg ha flere på kandidatlista? Er det noen som peker seg ut som vedlikeholdsfelle, eller spesielt gode eller dårlige kjøp?

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker Leaf 30 kWh 2016-2017. Fordelen med Leaf er at det fins enormt mange av de, og deler er lett tilgjengelig, både ny og brukt. Det er også en ganske enkel bil å skru på, og finnes mye ettermarkeds løsninger på forskjellige ting. Om noen år kan du kanskje bytte inn til et 40 kwh batteri, skal være fullt mulig på denne.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi kjøpte en 2016-modell Soul i fjor høst. Gav 99k (selger gav litt avslag pga et par små kosmetiske skader, tilsv. bil er gjerne et par tusen dyrere).

Vår har varmepumpe, anser det som et must. Lader normalt til 80%, kjører på en vanlig hverdag med barnehagelevering og evt. andre småturer 4-6 turer på ~10km.

Nå på vinteren har vi typisk kommet 60-70 km på 80-20% batteri.

Grei nok plass, får helt fint inn to barnestoler i baksetet, og så lenge man tar bagdelen av understellet er det ikke noe problem å få en Britax-vogn inn i bagasjerommet.

Ikke en spennende bil å kjøre, men helt grei. Grei å manøvrere og god oversikt med små blindsoner og ryggekamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er kun de første Leaf som sliter med kraftig degradering. Også er det jo noen eksemplarer som har stått med laderen tilkoblet 24/7 på 100% SOC som har litt degradering, men det ser man på batteristrekene.

Min 2014 Leaf har 92% SOH (state of Health) som Nissan kaller det og oppgir ca 145km rekkevidde på gjettometeret. Henta den i Tromsø så trenger nødvendigvis ikke dra så langt for å finne en slik.

Kan være greit å finne en Norsk bil og ikke en som er importert. Importerte biler har gjerne ikke varmepumpe eller app. 

Norske biler har vel en blå detalj i siden av frontlykten som mangler på importerte.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (20 minutter siden):

Den er fin inni. Det er alle andre som må se den fra utsiden.

Jeg regner med å være utenfor bilen ca 98% av tida, dvs 3~4 timer inni bilen per uke. Om det blir en sånn så blir det på grunn av pris og på tross av utseende. Den blir stående utenfor huset til min egen irritasjon og skjemme ut nabolaget. :p Men får jeg en sånn svært billig så skal jeg nok svelge den kamelen.

De billigste har gjerne mye degradert batteri og står som regel langt unna Tromsø, så hvis jeg skal velge en som har bra batteri og selges nært Tromsø så må jeg gjerne ut med 20-30k ekstra og da heller jeg heller mot å kjøpe en annen bil med bedre utseende.

Oppsummert så er Leaf kun aktuelt hvis jeg finner et godt eksemplar til en svært god pris.

Leaf facelift 2018 koster fra 140k og ligger sånn sett litt over budsjettet, men det er ikke helt utelukket å strekke det litt om jeg finner en tilstrekkelig fristende bil. Så vidt jeg kan se er det den eneste bilen som jeg vil legge til på lista dersom jeg hever budsjettet til 150k.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

@Sutekh Soul er interessant men jeg vet litt lite om den. Så vidt jeg har fått med meg må man opp på Exclusive-utgaven for å få varmepumpe. Har ikke satt meg inn i forskjellene på de med 24, 27 og 30 kWh, som er i mitt budsjett.

Vår er vel exclusive-utgaven, og jeg mener den har 30 kWh-batteriet.

Som sagt fikk vi den litt billig p.g.a. noen kosmetiske skader, så den bikker gjerne over 100k for en tilsvarende til den vi har (i hvert fall når vi drev og så på priser for et lite halvår siden).

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Simen1 said:

Jeg regner med å være utenfor bilen ca 98% av tida, dvs 3~4 timer inni bilen per uke. Om det blir en sånn så blir det på grunn av pris og på tross av utseende. Den blir stående utenfor huset til min egen irritasjon og skjemme ut nabolaget. :p Men får jeg en sånn svært billig så skal jeg nok svelge den kamelen.

De billigste har gjerne mye degradert batteri og står som regel langt unna Tromsø, så hvis jeg skal velge en som har bra batteri og selges nært Tromsø så må jeg gjerne ut med 20-30k ekstra og da heller jeg heller mot å kjøpe en annen bil med bedre utseende.

Oppsummert så er Leaf kun aktuelt hvis jeg finner et godt eksemplar til en svært god pris.

Leaf facelift 2018 koster fra 140k og ligger sånn sett litt over budsjettet, men det er ikke helt utelukket å strekke det litt om jeg finner en tilstrekkelig fristende bil. Så vidt jeg kan se er det den eneste bilen som jeg vil legge til på lista dersom jeg hever budsjettet til 150k.

Leaf var egentlig litt nogo her i gården og, grunnet utsende. E-golf var det madammen ville ha (men de har mye feil så jeg var skeptisk)

Men så dro vi å så på denne litt motvillig og ble veldig positivt overasket, og nå er det faktisk den bilen madammen foretrekker så jeg får ha Teslan min i fred :p

Vi har den i garage da så står for det meste gjemt, men veldig mange naboer har samme bil så skiller oss ikke akkurat ut.

Men du må litt opp i pris ja. En bekjent betalte vel ca 40 tusen for sin 13 modell som ble kjøpt i byen den og, men den har mye degradering, ingen varmepumpe, ingen app, bagasjerom med irriterende bjelke i veien (de første hadde dette) og mye mere veistøy grunnet dårlig isolasjon.

Man kan vel se forsjell på en "god" og en "dårlig" leaf ved å se fargen på interiøret. Når de kom med det nye batteriet byttet de til sort interiør om jeg ikke tar helt feil. Min har sort interiør iallefall.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Vi har hatt vår Leaf i nesten 10 år nå og det er den enkleste og rimeligste bilen jeg har hatt. Nesten null vedlikehold, har bare vært til service 3 ganger, og byttet endeledd foran. I tillegg har jeg fått gjengangerfeilen med den elektriske parkeringsbremsen, men den kan man åpne og bore opp senterhullet på et plasttannhjul og vipps er den som ny igjen.

Litt underlig utseende ja, men man blir lett vant til den, den er jo en av de vanligste bilene her i området også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg la inn Leaf facelift i lista og lagde linker til Finn-søk på hver bil. Det er 8 kandidater. Hensikten med tråden er å høre deres erfaringer for å eliminere 2-3 av de dårligste kjøpene fra lista. I tillegg vil jeg finne ut om det er spesielle ting jeg bør være på utkikk etter, som f.eks varmepumpe og ting jeg bør være obs på (rust etc). Når jeg får en god oversikt over de gjenstående kandidatene så spaner jeg tålmodig etter kupp det neste halvåret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svært fornøyd med min 2017 Leaf som jeg kjøpte i fjor sommer for rett over 100k. God plass og fin kjørekomfort. Rattvarmen og varmeapparatet er særdeles raskt, stereoen er god og den virker å være velbygd. Ingen knirking og rattling fra den. Eneste minuset jeg kommer på er dårlige fjernlys.

Jeg ble forespeila en elendig vinterbil, men synes egentlig bilen har vært fin på vinterføre. Det er mye vekt på relativt lite kontaktflate, bilen virker noenlunde balansert og den er ikke så hard på regenereringa at det har vært et problem. Rekkevidden er riktignok 30-40% lavere i 5-10 minus.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kommer an på hvilket type bagasjerom du trenger. Beste design mhp. aerodynamikk er Hyundai Ioniq. Medfører dermed brukbar rekkevidde på motorvei, den er også den mest feilfrie:

https://dinside.dagbladet.no/motor/elbilene-med-faerrest-feil/75359578

Jeg hadde gått for Ioniq grunnet forventet rekkevidde, kvalitet/repkostnadet og mulighet til å finne en godt utstyrt utgave. Noen av de andre bilene er jo også direkte stygge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke noe særlig bagasjerom. Bare til noen handleposer og sånt. Jeg tar fossilen om jeg trenger å frakte noe større.

Lite feil er et stort pluss.

Rekkevidde på motorvei er irrelevant. Etter at den er transportert til Tromsø så vil den neppe oppleve noe mer enn 70-80- km/t i mitt eierskap.

Angående utseende så kan pris potensielt veie opp for at de er stygge. Men Leaf er i gråsonen for akseptabel så den må være i god stand og koste under 35k om det skal være interessant.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 12.3.2022 den 14.32):

Jeg regner med å være utenfor bilen ca 98% av tida, dvs 3~4 timer inni bilen per uke. Om det blir en sånn så blir det på grunn av pris og på tross av utseende. Den blir stående utenfor huset til min egen irritasjon og skjemme ut nabolaget. :p Men får jeg en sånn svært billig så skal jeg nok svelge den kamelen.

De billigste har gjerne mye degradert batteri og står som regel langt unna Tromsø, så hvis jeg skal velge en som har bra batteri og selges nært Tromsø så må jeg gjerne ut med 20-30k ekstra og da heller jeg heller mot å kjøpe en annen bil med bedre utseende.

Når Leaf kom så tenkte jeg akkurat det samme. Styggeste bilen jeg noensinne hadde sett. Men etter noen år så ble det kjøpt inn en velbrukt 2012-modell, KUN av økonomiske og praktiske årsaker. Ekstremt mye bil for pengene. Resultatet er at vi nå elsker den bilen, selv etter såpass mange år. Den er nå 10 år gammel, og med begrenset rekkevidde, men den skal IKKE byttes ut. Den er i bruke hver dag, til alle de små og mellomlange turene en familie har behov for i hverdagen. Beste og billigste bilholdet jeg noengang har hatt.

Det  er kun den ladbare hybriden som skal skiftes ut.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...