Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, sedsberg said:

Bankene lyver på kalkulatorene sine. Man må faktisk søke om lån eller finansiering for å få nøyaktig beløp.

Dette pga. SIFO-budsjettet de er pålagt å følge. De fleste kalkulatorer tar ikke hensyn til dette.

Det er godt mulig. Jeg har søkt om bevis for mye jeg kan låne i Danmark, så det blir interessant å se om kalkulatorene stemmer.

Men de tar til en viss grad hensyn til SIFO, siden de spør om du har en bil og barn. Har du ingen av delene?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Camlon said:

Ifølge Nordea trenger man ca 330K i inntekt for å få 1 million i lån. Det er 70K over fattigdomsgrensen, ikke 60K under.

Trenger man en bil så må man tjene 390K og er man en alenemor med 2 barn med bil så må man tjene 620K.

 

I utgangspunktet kan man låne opp til 5x inntekt, noe som er 200.000 for 1mill i lån og 62.000 under fattigdomsgrensen. 

Det er likevel opp til enhver bank hvor mye risiko man vil ta, når man utsender lån. Nordea ser, med rettmessighet, større risiko å låne ut til folk med veldig lav inntekt og lar deg ikke låne 5x inntekt istedenfor å gi vesentlig høyere rente når inntekten og sikkerheten er veldig lav. Dette er forskjellig fra bank til bank.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke opptil hver enkelt bank. De er pålagt av myndighetene til å følge et budsjett. Har merket dette selv ved at 1M er maks det jeg får i samtlige banker jeg har søkt hos.

Dette er som sagt relativt nye regler. Før disse reglene kom kunne jeg lånt 1,5M med lavere lønn.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (13 minutter siden):

Det er faktisk ikke opptil hver enkelt bank. De er pålagt av myndighetene til å følge et budsjett. Har merket dette selv ved at 1M er maks det jeg får i samtlige banker jeg har søkt hos.

Dette er som sagt relativt nye regler. Før disse reglene kom kunne jeg lånt 1,5M med lavere lønn.

Bankene kan fravike reglene i maksimalt 10 prosent av utlånene. Men for utlån i Oslo kan reglene fravikes i maks 8 prosent av reglene. Dette betyr at banken kan innvilge lån over 5 ganger inntektsgrense, eller gi lån til deg som ikke har (fullt) 15 prosent i egenkapital.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Jarmo said:

Bankene kan fravike reglene i maksimalt 10 prosent av utlånene. Men for utlån i Oslo kan reglene fravikes i maks 8 prosent av reglene. Dette betyr at banken kan innvilge lån over 5 ganger inntektsgrense, eller gi lån til deg som ikke har (fullt) 15 prosent i egenkapital.

Du får ikke unntak bare ved å spørre pent. De gis kun i visse tilfeller.

Hvorfor maser alle om den derre unntaksgrensa som om det er noe man bare kan spørre etter så får man det uansett??? Det er en liten kvote som de kan bruke hvis det f.eks. er noen som venter lønnsstigning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (12 minutter siden):

Du får ikke unntak bare ved å spørre pent. De gis kun i visse tilfeller.

Hvorfor maser alle om den derre unntaksgrensa som om det er noe man bare kan spørre etter så får man det uansett??? Det er en liten kvote som de kan bruke hvis det f.eks. er noen som venter lønnsstigning.

Bankene har flere alternativer/muligheter/utveier; kausjonister, annen eiedom/verdier som kan pantsettes osv. 

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Boligprisene i Bergen i 2020 var på 45,000 per kvm. I Oslo er de nå på 94,000 med vesentlig høyere rente.

Skulle du ha kjøpt samme bolig idag i Oslo så måtte du ha tjent litt over 1 millioner kroner i året. Det er langt over medianinntekt. 

 

Gamle leiligheter på 15 - 30 kvm kommer med kostnader som er nesten like høye som å leie en av dem. Du vil derfor tape penger om boligprisene blir på samme nivå. Og bolig er noe man kjøper hvis man ønsker å bo et sted langvarig. De fleste er ikke interessert i å bo i en liten gammel leilighet i mange år, så da er sjansen høy at man selger for tidelig.

De er derfor ikke en inngang til boligmarkedet, men noe man kjøper for å spekulere på høyere boligpriser.

Her er noe tilsvarende det jeg har, men i Oslo. Og mye, mye nyere (min er fra 70-tallet): https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=323418572&ci=18

Har du en medianlønn (608k) har du fint råd til denne.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kajac said:

Her er noe tilsvarende det jeg har, men i Oslo. Og mye, mye nyere (min er fra 70-tallet): https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=323418572&ci=18

Har du en medianlønn (608k) har du fint råd til denne.

Nordea er ikke enig at en med medianlønn har råd til denne boligen. 

Og totalpris er på 3.4 millioner kroner, så det tilsvarer en bolig på ca 1.6 millioner kroner når du kjøpte, ikke 2.1.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Det er faktisk ikke opptil hver enkelt bank. De er pålagt av myndighetene til å følge et budsjett. Har merket dette selv ved at 1M er maks det jeg får i samtlige banker jeg har søkt hos.

Dette er som sagt relativt nye regler. Før disse reglene kom kunne jeg lånt 1,5M med lavere lønn.

Har du mer enn 200.000,- i inntekt, egenkapital, ingen annen gjeld og kredittevne til å betjene mer enn 1 million med 3% renteøkning skal det være mulig å få lån høyere enn 1 million. Kommer også litt an på hvor mye du har i ek og verdien på boligen du kjøper. 

Ofte lønner det seg å få et møte i banken fremfor søke lån på nett eller over telefon. Legge frem alle nødvendige dokumenter på inntekt, gjeld, egenkapital og kostnader. Vis et nøktern budsjett som viser hvor mye du kan betjene samt legge inn sparing. 

Er du i jobb er uføreforsikring lurt. Er du på app eller trygd kan du forsikre banken om at du ihvertfall ikke går ned i inntekt. 

Man kan også søke lån i husbanken. Eller finne andre måter å komme inn på boligmarkedet på. 

Lenke til kommentar
Just now, Ørjanø said:

Har du mer enn 200.000,- i inntekt, egenkapital, ingen annen gjeld og kredittevne til å betjene mer enn 1 million med 3% renteøkning skal det være mulig å få lån høyere enn 1 million. Kommer også litt an på hvor mye du har i ek og verdien på boligen du kjøper. 

Sikkert med de gamle utlånsforskriftene. Men i dag er det ikke slik.

441k i årsinntekt. Kr. 0,- i total gjeld. 0 unger. 1 bil. Maks lån etter statens utlånsofrskrift (som bankene MÅ følge): 1.000.000,- (Bare bilen trekker fra nesten en kvart mill i lån).

Sjekket med: DnB, SBanken, Storebrand, Nordea, Sparebanken Sør og SR-bank. Samtlige sier også at alle bankene må følge de samme reglene og kan ikke gi unntak bortsett fra i spesielle tilfeller.

For min del skal jeg ikke klage. Jeg bor veldig billig og har faktisk mulighet til å spare. Jeg klarer meg. Det er værre for de som nå må bruke masse penger på å leie som de fint kunne brukt på å nedbetale egen bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (10 minutter siden):

Nordea er ikke enig at en med medianlønn har råd til denne boligen. 

Og totalpris er på 3.4 millioner kroner, så det tilsvarer en bolig på ca 1.6 millioner kroner når du kjøpte, ikke 2.1.

Den boligen jeg linket til ble solgt for 2,47 millioner i 2020....

Og i følge Nordea vil 608k i året gi deg kjøpeevne på opp til 3,57 mill, gitt at du har 15 % egenkapital.

image.png

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Kajac said:

Den boligen jeg linket til ble solgt for 2,47 millioner i 2020....

Og i følge Nordea vil 608k i året gi deg kjøpeevne på opp til 3,57 mill, gitt at du har 15 % egenkapital.

image.png

Du må inkludere fellesgjeld i dine tall, fordi bankene gir mindre i lån om det er fellesgjeld. Boligen du lenket til kostet 3.4 millioner med fellesgjeld.

Det står 3050 - 3400, ikke 3.57. Og det er nok den lavere grensen på 3050 du faktisk får av banken. Det betyr at lånet er på ca 2550 og med 15% egenkapital gir det 2930K til å kjøpe bolig. Det er ikke nok for en bolig som har en totalpris på 3.4 millioner kroner.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nordea virker veldig optimistisk. Tror de også lyver på kalkulatoren sin.

Edit: Og det stemmer. Kalkulatoren tar ikke hensyn til budsjettet i utlånsforskriften.

Det står at jeg "sansynligvis kan kjøpe bolig for 1.700.000 - 1.990.000 NOK". Jeg har faktisk søkt der selv og vet at det høyeste jeg får er 1M pluss egenkapital.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
19 minutes ago, sedsberg said:

Det står at jeg "sansynligvis kan kjøpe bolig for 1.700.000 - 1.990.000 NOK". Jeg har faktisk søkt der selv og vet at det høyeste jeg får er 1M pluss egenkapital.

1.7 millioner inkludert egenkapital på 500K er ikke så langt unna 1 million i lån. 

Hvordan vet du at det er 1 million? Er ikke størrelsen på lånet avhengig av de faste kostnadene for boligen. Så 1 million er kanskje et konservativt estimat for alle boliger eller for en spesifikk bolig med litt fellesgjeld.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Camlon said:

1.7 millioner inkludert egenkapital er ikke så langt unna 1 million i lån. 

Hvordan vet du at det er 1 million? Er ikke størrelsen på lånet avhengig av de faste kostnadene for boligen. Så 1 million er kanskje et konservativt estimat for alle boliger eller for en spesifikk bolig med litt fellesgjeld.

Jeg plotta inn 500k i egenkapital. 1,7 til 1,9M er inkl. alt. Dvs. lån-delen ville vært 1,2M til 1,4M. Det jeg i mitt tilfelle får maks er 1M. altså nesten en kvart mill mindre enn det laveste estimatet til kalkulatoren. Som nevnt vet jeg dette siden jeg faktisk har søkt der og diskutert dette med dem.

Edit: SIFO-budsjettet slår veldig hardt ut når man er i det lavere sjiktet av lønninger. kommer man f.eks. over 500k i årslønn har det mindre å si. Logisk nok.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Just now, sedsberg said:

Jeg plotta inn 500k i egenkapital. 1,7 til 1,9M er inkl. alt. Dvs. lån-delen ville vært 1,2M til 1,4M. Det jeg i mitt tilfelle får maks er 1M. altså nesten en kvart mill mindre enn det laveste estimatet til kalkulatoren. Som nevnt vet jeg dette siden jeg faktisk har søkt der og diskutert dette med dem.

Min erfaring med det meste er at det mest pessimistiske estimatet er trolig normalen, så da kan du få 1.2 million i lån.

Det er 200K mer enn hva de tilbyr deg, men det kan være mange grunner til at du mistet de 200K, så det er ikke bevis på at Nordea lyver.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, sedsberg said:

Kanskje litt konspiratorisk, men jeg tror de legger estimatet høyt for å kunne komme i kontakt og muligens prate seg til ekstra kunder. Men som jeg også nevnte, det er ikke bare Nordea som gjør slikt. Nesten samtlige banker gjør det samme.

Sparebanks kalkulator ser ut til å stemme bedre med det du sier. De sier du kan låne 1070 og du har muligens et kredittkort?

https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/lan/lanekalkulator/boliglanskalkulator.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...