Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Jordan Peterson har sagt mye som er veldig rart om både Russland og krigen.

Det er bare litt over en måned siden han mente Russland invaderte Ukraina fordi de ble provosert av "wokeism" i vesten (!?).

Jeg mener han tar helt feil denne gangen også. Russland kan ikke vinne denne krigen, det vil si at de vil ikke klare å oppnå sine uttalte mål.

Jeg bryr meg ikke så mye om Jordan Peterson ut over å utvise en viss interesse for fenomenet, etter å sett en del videoer han har lagt ut i det siste, begynner jeg å spekulere på om han har begynt å bruke narkotika igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (20 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke så mye om Jordan Peterson ut over å utvise en viss interesse for fenomenet, etter å sett en del videoer han har lagt ut i det siste, begynner jeg å spekulere på om han har begynt å bruke narkotika igjen.

Han forsøker tydelig å utnytte plattformen krigen gir ham til å nå ut til et større publikum med sitt tankegods og for å kunne gnåle videre om identitetspolitikk og kulturkrigen sin til et mottagelig mannsdominert publikum. Han er ingen ekspert på internasjonal politikk, Russland, Ukraina eller krig. Derfor kommer han med løsninger på problemstillinger vedrørende krigen som passer hans verdensbilde og egne forklaringsmodeller på hva som er galt i samfunnet, for eksempel overnevnte utsagn der han skylder på at wokeism fra vesten provoserte Russland til krig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, SkyMarshall Arts said:

Jøss, lenge siden jeg har sett Peterson. Men han delte mine synspunkter rimelig til punkt og prikke. Mørkt og trist som det er 😄

Han delte ikke noen av mine. Kjenner ikke veldig godt til denne figuren, dog av det jeg har sett av han virker han i overkant hypet, tror han forsøker og skape inntrykk av at han bruker fakta og vitenskapelige metoder, men det skinner igjennom at enten forstår han ikke de vitenskapelige metodene godt nok eller han fremlegger ting akkurat passelig feilaktig til at det backer opp det Peterson ønsker å formidle. 

Hva er hans egentlige motiv bak denne videoen? Kanskje ingenting? Pengene renner vel strengt tatt inn basert på view counts uansett? Han er vel i bunn som folk flest, seg selv nærmest?

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Windfarmer said:

Er det noe Jordan Peterson ikke har greie på? 

Det meste Jordan Peterson sier kan lett debunkes av de fleste med grunnleggende kunnskap om aktuelt tema. Noe han demonstrerer ganske godt med denne uttalelsen.

Han sier derimot det "følgerene" hans vil høre. Og det sammenfaller rimelig bra med forventingene. Altså samme gjeng som jatter om at det er NATO som har skyld i krigen, alle ukrainere er nazister osv. Ofte misstilpasse ensomme menn som finner det lett å skylde på det vestige samfunn for sin eigen livssituasjon. "Sterke menn" som Putin står vel også ofte høyt i kurs i den gruppen (uten at jeg beskylder noen for å være Putin fan bare fordi de poster en Peterson video)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Denne delvise mobiliseringen ser i realiteten ut til å være noe ganske annet:

‘It’s a 100% mobilisation’: day one of Russia’s drive to build its army | Russia | The Guardian

Bl.a. blir folk uten noen militær trening kalt inn, i motsetning til hva forsvarsministeren uttale i går om at studentene bare skulle fortsette å studere, så blir også studenter kalt inn, og den skeive fordelingen der utkantene har tatt den største støyten hittil, bare fortsetter. Og demonstranter som protesterer mot krigen blir ført rett fra fengsel og inn på rekruttskole, blir det motiverte soldater av dette? 

Er russerne fullstendig ute av stand å gjøre noe som helst på en ryddig måte?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har også NATO uttalt seg om "folkeavstemningene" i russisk-okkuperte deler av Ukraina:

Statement by the North Atlantic Council on the so-called “referenda” in parts of Ukraine
https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_207558.htm

Sitat

1. We condemn in the strongest possible terms the plan to hold so-called “referenda” on joining the Russian Federation in the Ukrainian regions partly controlled by the Russian military. As the UN General Assembly reaffirmed in its resolution “Aggression against Ukraine” adopted on 2 March 2022, no territorial acquisition resulting from the threat or use of force shall be recognized as legal. Allies do not and will never recognize Russia’s illegal and illegitimate annexation of Crimea.  Sham referenda in the Donetsk, Luhansk, Zaporizhzhia, and Kherson regions of Ukraine have no legitimacy and will be a blatant violation of the UN Charter.  NATO Allies will not recognize their illegal and illegitimate annexation.  These lands are Ukraine.  We call on all states to reject Russia’s blatant attempts at territorial conquest.  

2. These Russian decisions, including on a partial military mobilisation, are a further escalation in Russia’s illegal war against Ukraine. We continue to reject Russia’s irresponsible nuclear rhetoric. Russia bears full responsibility for the war, the immense suffering its aggression is bringing upon the Ukrainian people, as well as the cost of its war including for the Russian people now being mobilised. Russia has it in its hands to end the conflict. Russia must immediately stop this war and withdraw from Ukraine.

3. We reaffirm our unwavering support for Ukraine’s independence, sovereignty, and territorial integrity within its internationally recognized borders, and for Ukraine’s inherent right to self-defence. NATO Allies remain resolute in providing political and practical support to Ukraine as it continues to defend itself against Russia’s aggression.

4. NATO is a defensive Alliance and will continue to strive for peace, security, and stability in the whole of the Euro-Atlantic area. We stand united to defend and protect every inch of Allied territory.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (8 minutter siden):

Denne delvise mobiliseringen ser i realiteten ut til å være noe ganske annet:

‘It’s a 100% mobilisation’: day one of Russia’s drive to build its army | Russia | The Guardian

Bl.a. blir folk uten noen militær trening kalt inn, i motsetning til hva forsvarsministeren uttale i går om at studentene bare skulle fortsette å studere, så blir også studenter kalt inn, og den skeive fordelingen der utkantene har tatt den største støyten hittil, bare fortsetter. Og demonstranter som protesterer mot krigen blir ført rett fra fengsel og inn på rekruttskole, blir det motiverte soldater av dette? 

Er russerne fullstendig ute av stand å gjøre noe som helst på en ryddig måte?

Å straight up lyge hele befolkning sin rett opp i tryne håper jeg er en wake-up call

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gibblay said:

Kom ikke frem den siste batchen med T-62 🙂

FLOTT: Rassiske soldater er HJERTLIG velkommne til å fortsette å røyke sigaretter, både i vinduskarmer, i trapper, på dekket på båter, på oljeraffinerier, flybaser og så videre bare det er i trygg avstand fra sivile og ukrainere... 😜 🤣

Forslag til merking av rassiske sigarettpakker:

Quote

Røyking kan medføre fall fra vinduskarmer, ned trapper, over båtrekker, sprengning av fartøyer og bygninger med mer

 

Endret av Gjest MKII
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser flere medier melder om økning i utreise fra Russland med fly og ved grensene til naboland.
Enkelte rapporter i sosiale medier har vist seg å være overdrevet eller ikke stemme, som en i går om 35km kø ved grensen til Finland, men det ser ut til å være en klar økning ved grenseovergangene, og flere gir uttrykk for at de vil forlate Russland fremover.

‘I will cross the border tonight’: Russians flee after news of draft
https://www.theguardian.com/world/2022/sep/22/my-heart-sank-with-news-of-draft-russians-flee-in-droves

Russian Border Traffic Surges After ‘Partial’ Draft Announcement
https://www.themoscowtimes.com/2022/09/22/russian-border-traffic-surges-after-partial-draft-announcement-a78865

Most flights out of Russia sell out, border traffic up amid conscription drive
https://www.cbc.ca/news/world/russia-flights-out-reservists-mobilized-1.6591250

  • Liker 4
Lenke til kommentar
xRun skrev (16 minutter siden):

Ser flere medier melder om økning i utreise fra Russland med fly og ved grensene til naboland.
Enkelte rapporter i sosiale medier har vist seg å være overdrevet eller ikke stemme, som en i går om 35km kø ved grensen til Finland, men det ser ut til å være en klar økning ved grenseovergangene, og flere gir uttrykk for at de vil forlate Russland fremover.

‘I will cross the border tonight’: Russians flee after news of draft
https://www.theguardian.com/world/2022/sep/22/my-heart-sank-with-news-of-draft-russians-flee-in-droves

Russian Border Traffic Surges After ‘Partial’ Draft Announcement
https://www.themoscowtimes.com/2022/09/22/russian-border-traffic-surges-after-partial-draft-announcement-a78865

Most flights out of Russia sell out, border traffic up amid conscription drive
https://www.cbc.ca/news/world/russia-flights-out-reservists-mobilized-1.6591250

Jeg tror at dette bare er starten, etter hvert som det kommer ut at den delvise mobiliseringen der de først og fremst skulle benytte folk med militær trening, men der de nå synes å kalle inn temmelig tilfeldig, vil enda flere bare stikke. De fleste russere har ikke råd til flybillett og penger til å oppholde seg utenlands i lang tid, så igjen er det de resurssterke som stikker. 

Tillegg kl. 20:50; Det hevdes at:

The RBK news agency reported last month that the number of Russian citizens who moved to Kazakhstan in April-May this year was 570,000, which is almost 30 percent higher that the number of Russians who settled in Kazakhstan in January-March.

No Kazakh Residence Permits For Russians Evading Mobilization, Official Says (rferl.org)

Og stakkars Putin som er så bekymret over den russiske befolkningsutviklingen.

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar

Diverse videoer av mobilisering i Russland. Ikke alle er verifiserte. Det er mye vodka, høy alder, ung alder, god stemning og dårlig stemning. Ikke minst er det tilsynelatende veldig mange flere enn "opp mot 300.000".

Legger en i hver spoiler for ikke å ødelegge lesbarheten her.

Spoiler

 

Spoiler

 

Spoiler

 

Spoiler

 

Spoiler

 

Jeg tenker denne illustrasjonen er passende.

FdRRjsnWIAAxKh_?format=jpg&name=medium

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...