Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Han sa da ingenting om "woke" i den videoen. Han sier at det kan hende at Russland invaderer Ukraina blant annet for å forhindre vestlig innflytelse over Ukraina, noe som godt kan være riktig.

Har lagt merke til mang en gang at de som blir opprørt over det Peterson sier ofte er for dumme til å skjønne hva det er han sier. Man henger seg gjerne opp i en setning eller to som gjør seg som en god brannfakkel man kan løpe på Twitter med for å starte brann. Men budskapet han egentlig prøver få frem er fullstendig tapt på enkelte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SkyMarshall Arts skrev (4 timer siden):

Har lagt merke til mang en gang at de som blir opprørt over det Peterson sier ofte er for dumme til å skjønne hva det er han sier. Man henger seg gjerne opp i en setning eller to som gjør seg som en god brannfakkel man kan løpe på Twitter med for å starte brann. Men budskapet han egentlig prøver få frem er fullstendig tapt på enkelte.

Er vel ingen av kritikerne hans som har lest bøkene hans.

Lenke til kommentar

"I Russland tas resultatet på forskudd: «I dag er avstemning, i morgen anerkjennelse som en del av Russland, dagen etter i morgen: et angrep på Russlands territorium, slik at det blir en fullskala krig mellom Ukraina / NATO og Russland», skrev Putins propagandasjef Margarita Simonjan på Telegram 19. september"

 

Ukraina kommer selvfølgelig til å fortsette å angripe. Hva skjer da tro? Er NATO da plutselig i krig med Russland? Og vil Russland kunne sende atomvåpen mot et vilkårlig Nato-land? Kjenner jeg begynner å bli ganske redd her. Det er akkurat som om russerne VIL i krig med Nato. Samtidig skjønner jeg ikke hvordan Nato kan være en part her. 

Lenke til kommentar
fleur skrev (1 minutt siden):

"I Russland tas resultatet på forskudd: «I dag er avstemning, i morgen anerkjennelse som en del av Russland, dagen etter i morgen: et angrep på Russlands territorium, slik at det blir en fullskala krig mellom Ukraina / NATO og Russland», skrev Putins propagandasjef Margarita Simonjan på Telegram 19. september"

 

Ukraina kommer selvfølgelig til å fortsette å angripe. Hva skjer da tro? Er NATO da plutselig i krig med Russland? Og vil Russland kunne sende atomvåpen mot et vilkårlig Nato-land? Kjenner jeg begynner å bli ganske redd her. Det er akkurat som om russerne VIL i krig med Nato. Samtidig skjønner jeg ikke hvordan Nato kan være en part her. 

Noen av strategien til Russland er at mange ulike personer med en eller annen offisiell rolle kommer med mange ulike signaler og uttalelser som kan tolkes på mange måter.

Ukrainas grenser er godkjent av verdenssamfunnet, inkludert Kina og India, og senest i går sa den kinesiske utenriksministeren at Ukrainas territoriale integritet må respekteres.

REPLAY - China says territorial integrity of Ukraine must be respected • FRANCE 24 English - YouTube

Og noe annet kan Kina ikke si. Et lands grenser er ikke noe som vedtas av andre lands nasjonalforsamlinger eller presidenter. Dessuten har Russland akseptert Ukrainas grenser slik de var før 2014.

Så det Russland nå har planer om er både absurd og tåpelig, de kommer ingen vei med det i den forstand at det har noen legitimitet. Det er ikke mer legalt enn at jeg skulle bryte meg inn på nærbutikken og stjele øl med den begrunnelse at jeg var tørst, og hvis politiet forsøker å arrestere meg, så er jeg i min fulle rett til å finne frem min avsagede hagle.    

  • Liker 4
Lenke til kommentar

SU-57 eksisterer i likhet med Armata, Terminator og mange andre ting bare i teorien. Det bygges aldri mange nok, og de som bygges, er ofte prototyper som er halvferdige eller har dårligere komponenter enn det som er spesifisert. Den ypperste russiske teknologien eksisterer bare på tegnebordet. S-500 ville ikke endre noe som helst. Ukraina har omtrent ikke flyvåpen.

Det er fascinerende å se Putin gjøre både feilene til Hitler OG feilene til Stalin på én og samme tid.

Mobiliseringen er som mange har påpekt igjen i Sørøst-Russland, Dagestan, Tsjetsjenia, og andre steder med etniske minoriteter, og bærer preg av etnisk rensing. Dette er som JK22 er inne på noe Russland og Kina og mange andre land har drevet med i århundrer for å homogenisere landet sitt. Man bruker mennene som slaver, kamptreller, eller rett og slett dreper dem, og så "bruker" man kvinnene deres. Dette KAN føre til opprør, men om det ikke går opp for folk, så er det jo ikke men igjen til å begå opprør, og det er nok også en tanke Putin og nazistene i Kreml har.

Som man kunne mistenke sees allerede nå at russiske mobiliserte utstyres med bla. Mosin-rifler fra andre verdenskrig. Det vil si, de er bygget i andre verdenskrig, men designen er fra 1800-tallet, og er bare et par skritt opp fra musketter. Det er en sylinderlåsmekanisme (bolt action) med tre skudd.

En video som gikk viralt i Russland viser en IT-sjef for Russlands største bank, Sperbank, som har fått mobiliseringsinnkallelse. Han har ingen tidligere militær erfaring.

De iranske dronene i Ukraina har også et stort taktisk problem - de høres ut som veldig høylydte mopeder og er forsåvidt lett å se på avstand. De kan fortsatt ødelegge materiell om de treffer, men soldater hører dem ofte på betydelig avstand og kan ta dekning.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (36 minutter siden):

Jordan Peterson fremstår som veldig dypttenkende og har overbevist mange om å ta ham på alvor. Likevel har han nesten ingenting av verdi å si. Dette burde være åpenbart for alle som har brukt bare noen få øyeblikk på å kritisk granske hans skrifter og taler, som er komisk forvirrede, pompøse og uvitende. De er halvt tullprat og halvt banaliteter. I en en opplyst verden vil Peterson bli sett på som en kjedelig tulling som man håper å ikke sette seg ved siden av på et tog.

Ah ja, en smakfull liten hit-piece av den progressive venstresiden. Det blir jo aldri gammelt nytt. Trodde Current Affairs og Nathan Robinson gikk adundas jeg etter han sparket alle ansatte fordi de ville inn i fagforening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (6 minutter siden):

Har vi noe mer info om dette, eller klarer vi oss med en røyksky og en tweet?

Jeg har ikke konkludert med noe i forhold til hvor ekte det er, bare påpeker at det uansett ikke ville påvirket hele eller deler av lasten om de tok det på stasjonen, foruten forsinkelsen og blokkeringen av linjen naturligvis.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (22 minutter siden):

Noen av strategien til Russland er at mange ulike personer med en eller annen offisiell rolle kommer med mange ulike signaler og uttalelser som kan tolkes på mange måter.

Ukrainas grenser er godkjent av verdenssamfunnet, inkludert Kina og India, og senest i går sa den kinesiske utenriksministeren at Ukrainas territoriale integritet må respekteres.

REPLAY - China says territorial integrity of Ukraine must be respected • FRANCE 24 English - YouTube

Og noe annet kan Kina ikke si. Et lands grenser er ikke noe som vedtas av andre lands nasjonalforsamlinger eller presidenter. Dessuten har Russland akseptert Ukrainas grenser slik de var før 2014.

Så det Russland nå har planer om er både absurd og tåpelig, de kommer ingen vei med det i den forstand at det har noen legitimitet. Det er ikke mer legalt enn at jeg skulle bryte meg inn på nærbutikken og stjele øl med den begrunnelse at jeg var tørst, og hvis politiet forsøker å arrestere meg, så er jeg i min fulle rett til å finne frem min avsagede hagle.    

Ja jeg skjønner det men nå truer de faktisk med at det da regnes som et angrep på russland, og hva da liksom? Krigen bråstopper ikke fordi Russland plutselig mener at de områdene er russiske... 

Lenke til kommentar
Ski Fot skrev (2 minutter siden):

En tweet og en røyksky ispedd med litt ønsketenkning - da har vi det meste vi trenger!  

Jeg tror vi har holdt på lenge nok i denne tråden til at vi ikke behøver barnehagelektyrer... Alle er innforstått med verifiseringsprobematikken, og vi vet at enkelte nyheter er mer usikre enn andre. Vi har heller ikke noe problem med å følge opp med bekreftelser og avkreftelser etter hvert som ny informasjon dukker opp.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ukrainerne oppgir at de har skutt ned 9 russiske droner det siste døgnet. Mange av dem sansyneligvis Shahed. De iranske dronene virker å være mer skremsel enn noe effektivt våpen. Russland har også kun mottatt et fåtall av dem. 46 påstås det. De iranske dronene er svært høylydte, og selv om artilleriposisjoner eller kjøretøy kan bli ødelagt, kan ukrainske soldater rekke å ta dekning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (21 minutter siden):

Ah ja, en smakfull liten hit-piece av den progressive venstresiden. Det blir jo aldri gammelt nytt. Trodde Current Affairs og Nathan Robinson gikk adundas jeg etter han sparket alle ansatte fordi de ville inn i fagforening.

Det er godt gjort og skrive knappe to linjer der absolutt alt av faktuell karakter er feil;

- nei han sparket ikke noen ansatte fordi de de ville danne fagforening, de ville etablere et ansatt eid selskap, et såkalt workers Co - Op, mens Robinson hevder at konflikten skyldes uenighet om helt andre spørsmål

- og hvis du trodde at Current Affairs gikk "adundas" i 2021, hvorfor kan du ikke bare åpne hjemmesiden som jeg allerede har linket til over, den vil vise at siste artikkel er fire - 4 - dager gammel. 

Endret av Windfarmer
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...