Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (43 minutter siden):

 


Som forventet vil antagelig ukrainerne forsøke å flankere Lyman. De har forsøkt med gjennombrudd på begge sider. Nå går kanskje flankering enda høyere oppe. Så får vi håpe ikke gjennombruddsstyrkene ikke blir omringet i stedet.

Hmmm... det virker som at ukrainernes holdepunktene på østbredden av Oskilelven er ment for å avlede forsterkninger fra Lyman-området. Og det ser ut til å funker, med litt større hell enn beregnet ettersom et stort krigsbytte er tatt fra 3rd. armekorps som vist seg å være av søppelverdi. Det er ikke bare i Kupyansk ukrainske styrker opererer på, de har båttransport og massevis av gode naturlige holdepunkter som vanskelig kan blokkeres, med sterk støtte av artilleri i vestbredden. De kan infiltrere i dybden og gjør det umulig for russerne å benytte kommunikasjonene mot sør. Lozove-Rubtsi området lot til å ha blitt eliminert på den måte. 

Om ukrainske styrker er i Korovii lar-området og har samtidig knyttet sammen Kharkivfronten og Severodonetskfronten ved å ta seg inn i Drobysheve, betyr det at de har brutt seg ut på det åpne landet. De kan avansere mot Shandryholove i sørøst eller mot Ridkodub i nordøst. Om de går nordøst, vil de kutte av forbindelsen mellom Lyman og Svatove. Det er så åpent i landet mellom Oskil og Krasna at det er vanskelig å holde stand mot en fremrykkende fiende. Russerne er treg med å bevege seg, og om de må overføre styrker fra Kupyansk mot sør risikere de et ukrainsk gjennombrudd der. Styrkene i Lyman-området har vist seg å være fanatisk anlagt, at det ikke er sikkert om de vil retirere. Men om de må; må de trekke seg ut til Torske-Zarichne området som de har klart å beskytte ved å holde stand i Jampil. 

Kommunikasjonene i landskapet mellom Oskilelven og Krasnaelven stort sett er i nord-sør retning med få tverrveger og mange dårlige kartlagte traktorveger. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
42 minutes ago, Brother Ursus said:


EDIT: Jeg lurer på om ikke dette også har den bivirkningen å depopulere disse regionene for problematiske mannfolk 🤔

Det går nok mot enda lysere tider for norske gubber som vil ha en hvit, tynn, velutdannet, underdanig ung kvinne uten sånne ekle idéer om feminisme og likestilling som vanligvis følger med i pakken med en norsk kvinne.

Lenke til kommentar

Et interessant intervju med Jordan Peterson om krigen i Ukraina:

Jeg synes han tar frem mange gode argumenter her. Putin er ikke ferdig med krigen og vil nok forsøke på ny å ta hele Ukraina. Noe av det Putin kan gjøre:

*Øke styrkene til 400 000 soldater eller mer 

*Bruke nyere teknologi som SU-57 og S-500 for å oppnå luftherredømme 

*Bruke taktiske atomvåpen

*Stenge alle olje og gassrør fra Russland til Europa 

*Bombe alle olje og gassrør av betydning i Ukraina, spesielt de som eksporterer til Europa 

*Bombe strømeksport-infrastruktur i Ukraina slik at det ikke kan eksporteres strøm fra Ukraina til Europa og ødelegge strøm-infrastrukturen for lokal strømproduksjon i Ukraina. 

*Bruke atomvåpen for å forhindre eller vanskeliggjøre import av nye våpen fra Europa til Ukraina. 

*Bruke atomvåpen mot ukrainske byer for å tvinge frem seier, slik USA gjorde mot Japan under andre verdenskrig. 

*Erklære fullskala krig og sende inn en million mann. 

Det er mye Putin kan bli desperat til å gjøre, spesielt etter at EU har sluttet å kjøpe russisk olje og Russland har skrudd av gasskrana (noe som kan skje nå i vinter). Og om vesten sender langdistanseraketter som kan treffe mål dypt inn i Russland, vil det bli emda en unnskyldning for å ekskalere.

Jeg tror vi bare har sett begynnelsen av denne krigen og denne vinteren kommer til å bli et sjokk for mange.

 

Endret av FrihetensRegn
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 minutter siden):

Et interessant intervju med Jordan Peterson om krigen i Ukraina:

Jeg synes han tar frem mange gode argumenter her. Putin er ikke ferdig med krigen og vil nok forsøke på ny å ta hele Ukraina. Noe av det Putin kan gjøre:

*Øke styrkene til 400 000 soldater eller mer 

*Bruke nyere teknologi som SU-57 og S-500 for å oppnå luftherredømme 

*Bruke taktiske atomvåpen

*Stenge alle olje og gassrør fra Russland til Europa 

*Bombe alle olje og gassrør av betydning i Ukraina, spesielt de som eksporterer til Europa 

*Bombe strømeksport-infrastruktur i Ukraina slik at det ikke kan eksporteres strøm fra Ukraina til Europa og ødelegge strøm-infrastrukturen for lokal strømproduksjon i Ukraina. 

*Bruke atomvåpen for å forhindre eller vanskeliggjøre import av nye våpen fra Europa til Ukraina. 

*Bruke atomvåpen mot ukrainske byer for å tvinge frem seier, slik USA gjorde mot Japan under andre verdenskrig. 

*Erklære fullskala krig og sende inn en million mann. 

Det er mye Putin kan bli desperat til å gjøre, spesielt etter at EU har sluttet å kjøpe russisk olje og Russland har skrudd av gasskrana. Og om vesten sender langdistanseraketter som kan treffe mål dypt inn i Russland, vil det bli emda en unnskyldning for å ekskalere.

Jeg tror vi bare har sett begynnelsen av denne krigen og denne vinteren kommer til å bli et sjokk for mange.

 

Jepp - kom over en video fra han på tiktok nå nettopp. Jeg er redd han har rett: https://vm.tiktok.com/ZMFdPovhN/

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (11 minutter siden):

Her vet ikke Peterson hva han snakker om. Det er virkelighetsfjernt. Russland har ingen vei til seier.

SU-57 og S-500 kan ikke redde dette. De er like ubrukelige som forgjengerne. Atomvåpen er også ubrukelige. Den oljen og gassen som var relevant som pressmiddel er allerede stengt. Selv om Putin sender inn en million mann så blir de kjøttdeig.

Russland har ikke evnen til å utstyre troppene sine, og de har heller ikke evnen til å verken tvinge eller true Ukraina til overgivelse eller fredsforhandlinger.

Det er lose-lose for Russland. Krigen er tapt. Spørsmålet er hvor langt det må gå før russerne innser at Putin har mistet plottet.

Du syns ikke det er skummelt å undervurdere fienden? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:

For deres skyld håper jeg nesten for det, men for ukrainas skyld håper jeg de blir gjort om til kjøtt og spredt utover åkrene som gjødsel. Sorrynotsorry 😕 Alle som er dumme nok til å la seg rekruttere til dette folkemordet fortjener knapt bedre i min oppfatning. Kanskje når det som er igjen av kjøtt, knokler og DNA blir sendt tilbake for analyse og begravet i storbyene, så skjer det noe.

Håper du så deg blind på første forslaget mitt til hvem som er sendt, og at du ikke i fullt alvor mener at folk som deltar i demonstrasjoner fortjener å "gjort om til kjøtt og spredt utover åkrene som gjødsel."!  Jeg skrev protester, og har endret det nå til demonstrasjoner for å være sikrere mot misforståelser, men det bør vært forstålig hva jeg mente med  protester..

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gjest MKII said:

Håper du så deg blind på første forslaget mitt til hvem som er sendt, og at du ikke i fullt alvor mener at folk som deltar i demonstrasjoner fortjener å "gjort om til kjøtt og spredt utover åkrene som gjødsel."!  Jeg skrev protester, og har endret det nå til demonstrasjoner for å være sikrere mot misforståelser, men det bør vært forstålig hva jeg mente med  protester..


Hmm? Nå tenkte jeg på de som faktisk lar seg verve og drar. Jeg mener de heller bør ta fengselsstraff eller desertere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jordan Peterson har sagt mye som er veldig rart om både Russland og krigen.

Det er bare litt over en måned siden han mente Russland invaderte Ukraina fordi de ble provosert av "wokeism" i vesten (!?).

Jeg mener han tar helt feil denne gangen også. Russland kan ikke vinne denne krigen, det vil si at de vil ikke klare å oppnå sine uttalte mål.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Jordan Peterson har sagt mye som er veldig rart om både Russland og krigen.

Det er bare litt over en måned siden han mente Russland invaderte Ukraina fordi de ble provosert av "wokeism" i vesten (!?).

Jeg mener han tar helt feil denne gangen også. Russland kan ikke vinne denne krigen, det vil si at de vil ikke klare å oppnå sine uttalte mål.

Det tror jeg vi er enige om. Jeg frykter dog at han har rett i hvor langt Russland er villig til å gå, i håp om å vinne. 

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Brother Ursus said:

Hmm? Nå tenkte jeg på de som faktisk lar seg verve og drar. Jeg mener de heller bør ta fengselsstraff eller desertere.

Jeg håpet og langt på veg regnet med det, men jeg skrev også at det kan være folk som har deltatt i protester (AKA demonstrasjoner), og du svarte på innlegget uten noen difrensiering omkring hvem av kategoriene jeg nevnte som du skrev om, eller om du mente begge...  

2 hours ago, Gjest MKII said:

Eller det er folk som nylig har gjennomført førstegangstjeneste/annen militærtjeneste nylig nok for fascistene. Eller det kan være folk som har deltatt i demonstrasjoner som Putler avretter by proxy ved å sende de i krigen og lar ukrainerene gjøre drittjobben for ham?!

 

2 hours ago, Brother Ursus said:

For deres skyld håper jeg nesten for det, men for ukrainas skyld håper jeg de blir gjort om til kjøtt og spredt utover åkrene som gjødsel. Sorrynotsorry 😕 Alle som er dumme nok til å la seg rekruttere til dette folkemordet fortjener knapt bedre i min oppfatning. Kanskje når det som er igjen av kjøtt, knokler og DNA blir sendt tilbake for analyse og begravet i storbyene, så skjer det noe.

Og når det gjelder reservistene som sendes nå så tror jeg ikke det er særlig mange av de heller som sloss frivillig i Ukraina, men derimot tvinges til det. Når det er snakk om å drepe selv eller å bli drept selv, så tror jeg ikke det er SÅ høy andel av folk som lar seg drepes... Om reservistene og demonstrantene "bare" fengsles om de nekter å sloss, som kan være ille nok i Rassland, så er det kanskje i beste fall all den tid det rapporteres om at folk som arresteres p.g.a. deltagelse i demonstrasjoner får innkallingspapirer og transporteres til krigen i Ukraina. Det gjelder sikkert ikke i noen mindre grad reservistene.

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (45 minutter siden):

Et interessant intervju med Jordan Peterson om krigen i Ukraina:

Jeg synes han tar frem mange gode argumenter her. Putin er ikke ferdig med krigen og vil nok forsøke på ny å ta hele Ukraina. Noe av det Putin kan gjøre:

*Øke styrkene til 400 000 soldater eller mer 

*Bruke nyere teknologi som SU-57 og S-500 for å oppnå luftherredømme 

*Bruke taktiske atomvåpen

*Stenge alle olje og gassrør fra Russland til Europa 

*Bombe alle olje og gassrør av betydning i Ukraina, spesielt de som eksporterer til Europa 

*Bombe strømeksport-infrastruktur i Ukraina slik at det ikke kan eksporteres strøm fra Ukraina til Europa og ødelegge strøm-infrastrukturen for lokal strømproduksjon i Ukraina. 

*Bruke atomvåpen for å forhindre eller vanskeliggjøre import av nye våpen fra Europa til Ukraina. 

*Bruke atomvåpen mot ukrainske byer for å tvinge frem seier, slik USA gjorde mot Japan under andre verdenskrig. 

*Erklære fullskala krig og sende inn en million mann. 

Det er mye Putin kan bli desperat til å gjøre, spesielt etter at EU har sluttet å kjøpe russisk olje og Russland har skrudd av gasskrana (noe som kan skje nå i vinter). Og om vesten sender langdistanseraketter som kan treffe mål dypt inn i Russland, vil det bli emda en unnskyldning for å ekskalere.

Jeg tror vi bare har sett begynnelsen av denne krigen og denne vinteren kommer til å bli et sjokk for mange.

 

Tullprat fra Peterson. SU-57 liksom? De har 3 fly.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (51 minutter siden):

Et interessant intervju med Jordan Peterson om krigen i Ukraina:

Jeg synes han tar frem mange gode argumenter her. Putin er ikke ferdig med krigen og vil nok forsøke på ny å ta hele Ukraina. Noe av det Putin kan gjøre:

*Øke styrkene til 400 000 soldater eller mer 

*Bruke nyere teknologi som SU-57 og S-500 for å oppnå luftherredømme 

*Bruke taktiske atomvåpen

*Stenge alle olje og gassrør fra Russland til Europa 

*Bombe alle olje og gassrør av betydning i Ukraina, spesielt de som eksporterer til Europa 

*Bombe strømeksport-infrastruktur i Ukraina slik at det ikke kan eksporteres strøm fra Ukraina til Europa og ødelegge strøm-infrastrukturen for lokal strømproduksjon i Ukraina. 

*Bruke atomvåpen for å forhindre eller vanskeliggjøre import av nye våpen fra Europa til Ukraina. 

*Bruke atomvåpen mot ukrainske byer for å tvinge frem seier, slik USA gjorde mot Japan under andre verdenskrig. 

*Erklære fullskala krig og sende inn en million mann. 

Det er mye Putin kan bli desperat til å gjøre, spesielt etter at EU har sluttet å kjøpe russisk olje og Russland har skrudd av gasskrana (noe som kan skje nå i vinter). Og om vesten sender langdistanseraketter som kan treffe mål dypt inn i Russland, vil det bli emda en unnskyldning for å ekskalere.

Jeg tror vi bare har sett begynnelsen av denne krigen og denne vinteren kommer til å bli et sjokk for mange.

 

- Å øke tallet på papiret betyr ikke at de automatisk får noen god utnyttelse i felt, men jo, dette kan fort bli problematisk for Ukraina om de klarer å organisere styrkene og utruste dem. Selv med lette våpen er det styrke i antall.

- Verken S-500 eller SU-57 finnes i noe som helst relevant antall. Hvorvidt de hadde utgjort en betydelig taktisk forskjell kan diskuteres.

- Bruk av taktiske atomvåpen vil føre til en massiv respons fra Vesten og fordømmelse fra land som i dag i det minste i ord støtter Russland. Et utvalg som stadig minker.

- Europa gjør allerede alt de kan for å stoppe all import fra Russland, og for gass er mengden allerede mer enn halvert og andre alternativer på vei inn. Tyskland, som var hardest rammet, melder at de har fått på plass avtaler og reserver som skal sikre dem gjennom vinteren.

- All eksport av gass fra Ukraina, som allerede var lav, ble stengt allerede i mars.

- Det er minimal strømeksport og ingen avhengighet av Ukraina for EU's del. Faktisk var ikke det ukrainske strømnettet tilkoblet EU før mars i år da en tilkobling ble gjort for å kunne koble fra det russiske strømnettet. Dette inkluderte da også Moldova. Begge landene var tidligere tilknyttet nettet som koblet sammen dem med Russland og Belarus. Midlertidig stans i leveranser fra Europa kan oppnås, men bare midlertidig.

- Igjen, all bruk av kjernefysiske, kjemiske eller biologiske våpen vil føre til massive reaksjoner fra verden, og direkte angrep på russiske styrker i og utenfor Ukraina.

- En million mann har de samme praktiske utfordringene som 400 000 mann, bare i enda større skala. Men, jo, en million soldater på bakken utgjør en viss risiko. Rykter tilsier at dette allerede er målet. Det er imidlertid mye som tyder på at dette ikke blir like lett å gjennomføre, det er sterk misnøye med eskaleringen i verden, også blant Russlands venner.

Putin kan gjerne bli så desperat han bare vil, men bruk av ABC-våpen har ingen positiv effekt for Putin, da det kun kan sikre et tap. Ja, i verste fall kan det eskalere helt ut av kontroll, men resultatet er det samme, et tap, da for alle. Jeg har liten tro på at Putin eller folk rundt Putin ser noen nytte i å ødelegge verden.

Vinteren vil komme som et sjokk for mange. Først og fremst Russland som da skal brødfø og utruste en hær for vintertid med manglende ressurser. Vi så allerede i starten av krigen at russiske soldater i stor grad ikke var særlig godt rustet for været den gangen, og situasjonen har neppe blitt bedre. Ukraina på sin side får tilsendt stadig mer utstyr tilpasset vinter.

Så vil tiden vise hvor stor effekt denne mobiliseringen har.

Endret av Serpentbane
  • Liker 6
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (27 minutter siden):

Et interessant intervju med Jordan Peterson om krigen i Ukraina:

Jeg synes han tar frem mange gode argumenter her. Putin er ikke ferdig med krigen og vil nok forsøke på ny å ta hele Ukraina. Noe av det Putin kan gjøre:

*Øke styrkene til 400 000 soldater eller mer 

*Bruke nyere teknologi som SU-57 og S-500 for å oppnå luftherredømme 

*Bruke taktiske atomvåpen

*Stenge alle olje og gassrør fra Russland til Europa 

*Bombe alle olje og gassrør av betydning i Ukraina, spesielt de som eksporterer til Europa 

*Bombe strømeksport-infrastruktur i Ukraina slik at det ikke kan eksporteres strøm fra Ukraina til Europa og ødelegge strøm-infrastrukturen for lokal strømproduksjon i Ukraina. 

*Bruke atomvåpen for å forhindre eller vanskeliggjøre import av nye våpen fra Europa til Ukraina. 

*Bruke atomvåpen mot ukrainske byer for å tvinge frem seier, slik USA gjorde mot Japan under andre verdenskrig. 

*Erklære fullskala krig og sende inn en million mann. 

Det er mye Putin kan bli desperat til å gjøre, spesielt etter at EU har sluttet å kjøpe russisk olje og Russland har skrudd av gasskrana (noe som kan skje nå i vinter). Og om vesten sender langdistanseraketter som kan treffe mål dypt inn i Russland, vil det bli emda en unnskyldning for å ekskalere.

Jeg tror vi bare har sett begynnelsen av denne krigen og denne vinteren kommer til å bli et sjokk for mange.

 

Er det noe Jordan Peterson ikke har greie på?

Selvsagt kan Russland benytte atomvåpen, og selvsagt kan han erklære fullskala krig å sende inn en million mann. Men tror han at Vesten vil sitte rolig å se på det. Krigen er allerede i ferd med å bli upopulær i Russland, tidligere ignorerte stort sett russerne hele krigen, de lot som de ikke hadde noe med den å gjøre, den tiden er nå forbi. Og moralproblemene er ikke over. 

Det synes som om Europa kan slite seg gjennom vinteren, og olje og gassledningene fra Russland inn til Europa er allerede stengt. Begynner Russland å kødde med infrastruktur som har direkte betydning for NATO land, vil det bli svart. Det har ikke vært forventet at sanksjonene skulle virke på kort sikt, men de neste månedene vil de begynne å bite, men allerede nå er det nesten ikke mulig å få tak i bildeler i Russland uten å betale groteske priser. Og russisk våpenindustri er allerede kraftig hemmet av sanksjonene.

Jeg er ikke så optimistisk som mange her på bloggen med hensyn til krigens utfall, men jeg tviler også på at dette blir noen parademarsj for Russland, skal jeg tippe det mest sannsynlige utfallet blir det en fremforhandlet løsning der Ukraina må bite i seg å tape noe territorium. Men Vestens forhold til Russland er ødelagt, og vil ikke bli normalisert før det kommer et helt nytt regime. Så kan russerne få kose seg med sin evige venn Kina, kineserne er ikke noe hyggeligere å samarbeide med enn Europa, problemet er at Russland nå ikke har noe alternativ, noe Kina vil utnytte for alt det er verdt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...