Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Windfarmer skrev (24 minutter siden):

Det er godt gjort og skrive knappe to linjer der absolutt alt av faktuell karakter er feil;

- nei han sparket ikke noen ansatte fordi de de ville danne fagforening, de ville etablere et ansatt eid selskap, et såkalt workers Co - Op, mens Robinson hevder at konflikten skylde uenighet om helt andre spørsmål

- og hvis du trodde at Current Affairs gikk "adundas" i 2021, hvorfor kan du ikke bare åpne hjemmesiden som jeg allerede har linket til over, den vil vise at siste artikkel fire - 4 - dager gammel. 

Slapp av nå. Er ikke en workers co-op en fagforening da? En sammenslutning av arbeidere i samme fag, yrke eller branse som har gått sammen om å fremme interessene sine overfor arbeidsgiverne. Regner med vi kanskje snakker om et samvirke. Så da beklager jeg på det sterkeste, han sparket alle fordi de ville opprette et samvirke. Og Robinson hevder noe helt annet enn de ansatte ja selvfølgelig. Så mye at han slettet Twitter en stund der. Komisk at en sosialistside går på den smellen. Også kjent for hit-pieces.

Men dette er vel way off topic.

Endret av SkyMarshall Arts
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SkyMarshall Arts skrev (11 minutter siden):

Slapp av nå. Er ikke en workers co-op en fagforening da? En sammenslutning av arbeidere i samme fag, yrke eller branse som har gått sammen om å fremme interessene sine overfor arbeidsgiverne. Vet ikke hva korrekt norsk oversettelse er jeg. Og Robinson hevder noe helt annet enn de ansatte ja selvfølgelig. Artig at en sosialistside går på den smellen. Så mye at han slettet Twitter en stund der. Også kjent for hit-pieces.

Men dette er vel way off topic.

Ja, du er far off topic, men "misforståelsen" om at et Workers Co - Op, altså en bedrift som er eid av de ansatte, er det samme som en fagforening kan ikke stå uimotsagt. 

Av frykt for at jeg hadde ligget i uvitende koma de siste årene sjekket jeg for sikkerhets skyld kurslisten på Oslo Børs, og jeg ble lettet, den største fagforeningen i Aker ASA, som er Fellesforbundet, står enda ikke oppført på listen av aksjonærer.

Endret av Windfarmer
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (5 timer siden):

Ja, du er far off topic, men "misforståelsen" om at et Workers Co - Op, altså en bedrift som er eid av de ansatte, er det samme som en fagforening kan stå uimotsagt. 

Av frykt for at jeg hadde ligget i uvitende koma de siste årene sjekket jeg for sikkerhets skyld kurslisten på Oslo Børs, og jeg ble lettet, den største fagforeningen i Aker ASA, som er Fellesforbundet, står enda ikke oppført på listen av aksjonærer.

Samvirke. Det heter samvirke. Men har forståelse for at å google i panikk for å fremstå som Overlord Knowitall sånn i all hu og hast ikke gir rom for å få oversatt alle detaljer sånn på sparket.

Endret av SkyMarshall Arts
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pop said:

Våknet og våknet. Så langt er vel hovedkonsekvensen et langt større antall bilder og videoer på telegram av folk som arresteres, bankes og tvangssendes til militærleire.

Eneste de mobiliserte var Russiske menns ønske om å rømme landet.

Men seriøst, et mer patetisk folkeslag skal man lete lenge etter. Har alltid ment at Nordmenn er over konformative og godtroende til styrende makter men her tar russerne kaka. Ingenting kommer til å riste dem ut av bobla som meningsløst lever inni. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Norge, og flere andre land, burde nå øke våpenforsedelsene til Ukraina kraftig for å kunne møte de nye russiske invaderende troppene.

Estland og Litauen har sendt en svært stor andel av BNP og forsvarsbudsjett. De har tatt direkte fra forsvaret sitt, ikke kun overskuddsmateriell.

Norge burde omgående:

  • Sende resten av M109 på overskuddslageret
  • Etter hva jeg forstår skal våre Leopard 2 tanks snart fases ut. Begyn å avse noen allerede nå. Om det trengs trening, begyn med trening!
  • Send mer 155mm ammunisjon, gjerne GPS-styrt
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (7 minutter siden):

Eneste de mobiliserte var Russiske menns ønske om å rømme landet.

Men seriøst, et mer patetisk folkeslag skal man lete lenge etter. Har alltid ment at Nordmenn er over konformative og godtroende til styrende makter men her tar russerne kaka. Ingenting kommer til å riste dem ut av bobla som meningsløst lever inni. 

Jeg er helt enig. Vi nordmenn finner oss i utrolig mye fra våre politikere.
Men hadde Støre eller Solberg fåt et illebefinnende og startet en "spesiell militæroperasjon" mot Sverige for å ta tilbake Jemtland eller noe sånt, er jeg sikker på nordmenn ville gjort opprør

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Fersk ISW-rapport:

  • The Kremlin’s heavy-handed approach to partial mobilization may successfully meet the Kremlin’s internal quota of mobilized personnel, but is unlikely to generate effective soldiers and is prompting significant domestic backlash for little gain.
  • The Kremlin is openly not adhering to its promised conditions for partial mobilization.
  • Kremlin quotas will likely force local officials to mobilize men regardless of their military status and will likely incentivize the mobilization of ethnically non-Russian and immigrant communities at a disproportionate rate.
  • The Kremlin likely attempted to downplay a prisoner swap with Ukraine that is deeply unpopular among Russian nationalists and milbloggers by undertaking the swap the same day Putin announced partial mobilization.
  • IAEA negotiations around the Zaporizhzhia Nuclear Power Plant are unlikely to significantly improve the situation at the plant and may provide an opportunity for Russian forces to stage provocations.
  • Ukrainian forces likely continued limited counteroffensive operations along the Kharkiv-Luhansk Oblast border and continued attacks toward Lyman on September 22.
  • Ukrainian military officials maintained their operational silence regarding Ukrainian ground attacks in Kherson Oblast on September 22 and reiterated that Ukrainian forces are conducting an operational-level interdiction campaign in Kherson Oblast.
  • Russian forces conducted limited ground attacks along the frontlines in Donetsk Oblast on September 22.
  • Russian forces did not conduct any confirmed ground attacks west of Hulyaipole on September 22 and continued routine strikes throughout western Zaporizhia Oblast.
  • Russian occupation forces are hurriedly setting conditions to hold sham annexation referenda across occupied Ukraine from September 23-27.
  • Russian officials created polling stations in parts of Russia, ostensibly to enable displaced (in many cases meaning kidnapped) Ukrainian residents of occupied territories to “vote.”
  • Russian occupation officials in Ukraine likely expect to be forced to provide personnel to meet Russian regional mobilization quotas after the Kremlin illegally annexes occupied Ukrainian territories.

Dette er hovedpunktene. Hele finner man her: 
https://understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-september-22

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig. Vi nordmenn finner oss i utrolig mye fra våre politikere.
Men hadde Støre eller Solberg startet en "spesiell militæroperasjon" for å ta tilbake Jemtland eller noe sånt, er jeg sikker på nordmenn ville gjort opprør

Det er nok fordi vi er et demokrati, har valgt politikerne våre, og har en helt annen nærhet til styringen av landet med stor åpenhet. En russer jeg kjenner sier at mange russere tenker at det er de som skylder presidenten noe - uavhengig av om presidenten har gjort livet eller landet deres bedre. Her i Norge og vesten er det få som tenker sånn, det er ikke vi som skal jobbe for staten, det er staten som skal jobbe for oss.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (2 minutter siden):

Norge burde omgående:

  • Sende resten av M109 på overskuddslageret
  • Etter hva jeg forstår skal våre Leopard 2 tanks snart fases ut. Begyn å avse noen allerede nå. Om det trengs trening, begyn med trening!
  • Send mer 155mm ammunisjon, gjerne GPS-styrt

Det spørs vel om disse M109'ene foreløpig inngår i mobiliseringsreserven vår. I så fall er det uklokt å sende de avgårde før man evt. har erstatninger på plass.

Våre Leopard2 er fortsatt i aktiv tjeneste, og det vil gå enda noen år før de er erstattet av nye Leo2A7 eller K2-vogner. Vi har derfor trolig ingen å avse per i dag med mindre vi ønsker å sette kavalleriet vårt i en utstyrsknipe. I tillegg kommer det at ukrainerne trenger en del opptrening før de kan ta NATO-utrustede vogner i bruk. Men ja, det kan definitivt ha noe for seg å sende avgårde slike vogner når man har noen til overs.

GPS-styrt 155mm ammunisjon er vel så vidt jeg vet fortsatt bare på utviklingsstadiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (12 minutter siden):

Norge, og flere andre land, burde nå øke våpenforsedelsene til Ukraina kraftig for å kunne møte de nye russiske invaderende troppene.

Estland og Litauen har sendt en svært stor andel av BNP og forsvarsbudsjett. De har tatt direkte fra forsvaret sitt, ikke kun overskuddsmateriell.

Norge burde omgående:

  • Sende resten av M109 på overskuddslageret
  • Etter hva jeg forstår skal våre Leopard 2 tanks snart fases ut. Begyn å avse noen allerede nå. Om det trengs trening, begyn med trening!
  • Send mer 155mm ammunisjon, gjerne GPS-styrt

Der er jeg enig, med en mulig reservasjon når det gjelder Leopardene. Dette bør bli et felles NATO vedtak da der er mange Leoparder i de ulike NATO land, og her bør det være et felles opplegg for trening og vedlikehold.

Men vet vi om de resterende M109 ikke allerede er på vei, og vet vi om Norge ikke allerede sender 155mm til Ukraina, jeg har lest ett eller annet sted at NAMMO har skrudd opp produksjonen, og det skal neppe til Spania.

Det er endelig slutt på den tiden da alle skulle fortelle hva de sendte, hvorfor i all verden skal FSB lese i vestlig presse hva Ukraina mottar av våpen.

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksperter om mulige russiske krigsforbrytelser: Ser systematisk ut (forsvaretsforum.no)

Noe av dette er trolig planlagte aksjoner, men det hevdes, trolig med rette at militære styrker med tilstrekkelig grad av trening, utstyr og profesjonalitet ikke trenger å begå denne typen av krigsforbrytelser da de oppnår sine strategiske og taktiske mål med ordinære, militære manøvre og virkemidler. De trenger altså ikke å bevisst bombe, torturere eller true sivile for å oppnå sine mål.
Når man så mobiliserer flere hundre tusen mann til det som trolig er en enda mindre trent, utrustet og profesjonell militær styrkeoppbygning vil antall overgrep i okkuperte områder også kunne øke tilsvarende.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Windfarmer said:

Der er jeg enig, med en mulig reservasjon når det gjelder Leopardene. Dette bør bli et felles NATO vedtak da der er mange Leoparder i de ulike NATO land, og her bør det være et felles opplegg for trening og vedlikehold.

Men vet vi om de resterende M109 ikke allerede er på vei, og vet vi om Norge ikke allerede sender 155mm til Ukraina, jeg har lest ett eller annet sted at NAMMO har skrudd opp produksjonen, og det skal neppe til Spania.

MBT'er er det siste Ukraina trenger fra vesten. Russland er fortsatt storleverandør her. Ukraina trenger først og fremst artilleri, rakettsystemer, SAM, ATGM'er, droner,radarsystemer og optikk.. Og masse ammunisjon til alt

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Drogin said:

Jeg er helt enig. Vi nordmenn finner oss i utrolig mye fra våre politikere.
Men hadde Støre eller Solberg fåt et illebefinnende og startet en "spesiell militæroperasjon" mot Sverige for å ta tilbake Jemtland eller noe sånt, er jeg sikker på nordmenn ville gjort opprør

Er ikke sikker på det, i forkant av de siste eksportkablene manglet det ikke på de som tegnet og forklarte hvorfor det var en elendig ide. Folk flest, inkludert meg lyttet til politikerne so sa det blir toppen 3 øre kwt dyrere. Nå er det en avtale i bunn vi kanskje ikke kommer ut av, uansett hvor nedtur det er. 

Politikere er ikke tette, de hadde jo ikke besluttet dette over natten. Gradvis hadde de plantet sitt narrativ, kanskje bare helt vage hint om Jemtland. Kanskje ville vi gradvis sett en dehumanisering i omtalen av svensker. Og når beslutningen var tatt ville nok veldig mange tenkt at det er vårt, klart vi skal ha det igjen. 

Det er lett å ta alle under en kam. Russerne er i en annen situasjon enn oss. Demonstrasjoner og protester kan ha alvorlige konsekvenser, fengsel, eller livet. Tror ikke vi skal uttale oss for negativt om russerne som folk og mennesker. Det er jo systemet og toppledelsen so er galne,  ikke folket. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 minutt siden):

MBT'er er det siste Ukraina trenger fra vesten. Russland er fortsatt storleverandør her. Ukraina trenger først og fremst artilleri, rakettsystemer, SAM, ATGM'er, droner,radarsystemer og optikk.. Og masse ammunisjon til alt

Jeg har ikke særlig greie på MTB'er ut over å vite at siste gang vestlige og russiske MTB'er møttes i stort omfang, under Irak I for over 30 år siden, så var den vestlige overlegenheten total. Men dette vil sannsynligvis kreve mye opplæring både for å bruke de, og for å vedlikeholde de. Men vi vet fint lite om hva som foregår av opplæring allerede.

Lenke til kommentar
Drogin skrev (25 minutter siden):

Norge, og flere andre land, burde nå øke våpenforsedelsene til Ukraina kraftig for å kunne møte de nye russiske invaderende troppene.

Estland og Litauen har sendt en svært stor andel av BNP og forsvarsbudsjett. De har tatt direkte fra forsvaret sitt, ikke kun overskuddsmateriell.

Norge burde omgående:

  • Sende resten av M109 på overskuddslageret
  • Etter hva jeg forstår skal våre Leopard 2 tanks snart fases ut. Begyn å avse noen allerede nå. Om det trengs trening, begyn med trening!
  • Send mer 155mm ammunisjon, gjerne GPS-styrt

I Baltikum har de forstått at å hjelpe Ukraina å forsvare seg er å forsvare seg sjølv. putler har ikkje planlagt å slutte etter Ukraina. Eg har sett påstander om at planer var allerede lagt for å gjøre det samme med Kazakstan som de prøvde i Ukraina. Og det ville ikkje stoppe der heller.

Vi burde også sende materiell og våpen til Ukraina sjølv om det går utover våre styrker på kort sikt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...