Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (6 minutter siden):

Hva er egentlig logikken i å tvangsrekruttere folk som demonsterer imot krigen?

Det er jo garantert dårlig motiverte soldater lol

Tanken er vel at umotiverte soldater sendt ut med tvang er bedre enn ingen soldater..
Om de kommer tilbake i live, blir skadet eller hva er jo irrelevant for pitler.

Skal man ødelegge en kjøttkvern må man ha store mengder kjøtt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
perpyro skrev (2 timer siden):

Det er altfor lett å mene at andre skal gi fra seg noe så lenge man selv slipper.

ser den, men nå fins det jo ikke veldig mange steder som kan sammenlignes med historikken til Krim-halvøya. Egentlig var det vel ganske utbredt oppfatning her i vest at den delen var tapt for godt. (selv om fleste politikere ikke ville si det høyt)

- nå, har vel krigens utvikling antagelig medført at det kanskje er på agendaen å forsøke ta det tilbake. Men, hvis Krim er en "rød linje" for Putin, så kan det bli farlig hvis ukrainske lederne er alt for kompromissløse, og i troen på endeløs støtte fra Nato, kanskje drar det for langt.

men, for alt jeg vet kan det godt hende de allerede har fått støtte/velsignelse fra Nato/allierte om å forsøke ta tilbake Krim, koste hva det koste vil.

Det synes jeg for min del er hasardiøst i så fall. Ok, "lett for meg å si de skal oppgi det" men jeg mener det er mer verdt med mulig fred, enn dette arealet.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Mr.M said:

ser den, men nå fins det jo ikke veldig mange steder som kan sammenlignes med historikken til Krim-halvøya. Egentlig var det vel ganske utbredt oppfatning her i vest at den delen var tapt for godt. (selv om fleste politikere ikke ville si det høyt)

- nå, har vel krigens utvikling antagelig medført at det kanskje er på agendaen å forsøke ta det tilbake. Men, hvis Krim er en "rød linje" for Putin, så kan det bli farlig hvis ukrainske lederne er alt for kompromissløse, og i troen på endeløs støtte fra Nato, kanskje drar det for langt.

men, for alt jeg vet kan det godt hende de allerede har fått støtte/velsignelse fra Nato/allierte om å forsøke ta tilbake Krim, koste hva det koste vil.

Det synes jeg for min del er hasardiøst i så fall. Ok, "lett for meg å si de skal oppgi det" men jeg mener det er mer verdt med mulig fred, enn dette arealet.

Jeg syns det ser mer og mer ut som en utmattelseskrig. Ingen vil gi seg. 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

ser den, men nå fins det jo ikke veldig mange steder som kan sammenlignes med historikken til Krim-halvøya. Egentlig var det vel ganske utbredt oppfatning her i vest at den delen var tapt for godt. (selv om fleste politikere ikke ville si det høyt)

- nå, har vel krigens utvikling antagelig medført at det kanskje er på agendaen å forsøke ta det tilbake. Men, hvis Krim er en "rød linje" for Putin, så kan det bli farlig hvis ukrainske lederne er alt for kompromissløse, og i troen på endeløs støtte fra Nato, kanskje drar det for langt.

men, for alt jeg vet kan det godt hende de allerede har fått støtte/velsignelse fra Nato/allierte om å forsøke ta tilbake Krim, koste hva det koste vil.

Det synes jeg for min del er hasardiøst i så fall. Ok, "lett for meg å si de skal oppgi det" men jeg mener det er mer verdt med mulig fred, enn dette arealet.

Du har helt rett i Krims historie men nå var det Ukraina som Krim tilhørte sist og som Russland, et land som hadde skrevet under på Budapest memorandum om å forsvare Ukrainas integritet etter at de leverte fra seg atomvåpnene de satt med etter Sovjets fall som tok Krim med makt i tillegg til å opprette DPR og LPR.
Å bare si at Krim er en rød grense tviler jeg på hjelper.
Men er vi heldige kan det hende mobiliseringa som nå skjer for krefter i kreml til å vende sge mot Putin å få han avsatt.
Regner med at å svekke Russland så mye som mulig er i både NATO og USA sin interesse og videre krig vil bidra til dette så ser ikek for meg at støtten derfra minsker.
I oktorber starter også lend leas forsendelsene fra USA å bli levert så det vil videre gi Ukraina muligheter til å vinne selv en utmattelseskrig.
Det Ukraina har fått til nå er småtterier i forhold til de lend leas avtalen inneholder så den er ikke over enda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil ikke resten av samfunnet stoppe opp når alle disse menneskene i sin mest produktive alder blir satt inn i millitærtjeneste? De har jo vanlige jobber som whatever, så dette må jo bety et betydelig tap for samfunnet..? 

Hele greia er dypt tragisk. Samtidig syns er det litt rart at ikke russerne har benyttet andre fæle våpen. Atomvåpen er for ekstremt og vil bli møtt med harde tiltak fra vesten, men hva med bakteriell eller kjemisk krigføring - nervegass osv..? De er såpass trengt oppi et hjørne nå, og det er litt rart at de ikke har tatt i bruk de nest værste våpensystemene...

 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

De har mer enn ett, men det skal ikke mer enn ett til for å gjøre stor forskjell, ihvertfall om det er like kapabelt som analysene tilsier. Og om Putin er villig til å bruke atomvåpen for å få en slutt på krigen, så vil det uansett ikke hjelpe Ukraina hvor mange små våpen de får av vesten.

Du har sett for mye på Top Gun.


Og du skal ikkje tru på alt russerene påstår om flyene sine, hadde russiske fly og våpen vore så gode som dei påstår hadde dei rulla over Ukraina på 3 dager slik dei sjølv trudde dei skulle før krigen starta.

Fakta er at russland har blitt fullstendig avkledd som ein einaste stor bløff. Før invasjonen trudde verda at russland hadde verdens nest sterkaste militære, no veit alle at dei berre er nest sterkast i Ukraina.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Kjell Iver said:

Vil ikke resten av samfunnet stoppe opp når alle disse menneskene i sin mest produktive alder blir satt inn i millitærtjeneste? De har jo vanlige jobber som whatever, så dette må jo bety et betydelig tap for samfunnet..?

Jo, men ting har i all hovedsak allerede stoppet opp pga sanksjonene, så det spiller kanskje ikke så stor rolle.

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (15 minutter siden):

Du har sett for mye på Top Gun.


Og du skal ikkje tru på alt russerene påstår om flyene sine, hadde russiske fly og våpen vore så gode som dei påstår hadde dei rulla over Ukraina på 3 dager slik dei sjølv trudde dei skulle før krigen starta.

Fakta er at russland har blitt fullstendig avkledd som ein einaste stor bløff. Før invasjonen trudde verda at russland hadde verdens nest sterkaste militære, no veit alle at dei berre er nest sterkast i Ukraina.

Vi vet veldig lite om SU-57 til at vi kan si at det ikke vil ha noe å si for krigen. S-400 har allerede klart å holde det ukrainske flyvåpenet borte fra kampene i Donbas. Den største trusselen mot russiske fly er NATOs radar og annen overvåking som gir Ukraina intel om hvor russiske fly oppholder seg. Så ingen av partene vil ha luftherredømme på lenge.

Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (58 minutter siden):

Vil ikke resten av samfunnet stoppe opp når alle disse menneskene i sin mest produktive alder blir satt inn i millitærtjeneste? De har jo vanlige jobber som whatever, så dette må jo bety et betydelig tap for samfunnet..? 

Hele greia er dypt tragisk. Samtidig syns er det litt rart at ikke russerne har benyttet andre fæle våpen. Atomvåpen er for ekstremt og vil bli møtt med harde tiltak fra vesten, men hva med bakteriell eller kjemisk krigføring - nervegass osv..? De er såpass trengt oppi et hjørne nå, og det er litt rart at de ikke har tatt i bruk de nest værste våpensystemene...

 

En bør ikke bruke kjemiske og biologiske våpen, og heller ikke atomvåpen. Dette tror jeg alle land er enig i. Russland har store konvensjonelle styrker med store mengder artilleri som de kan sette inn om de har vilje til det. Om de nå setter inn 300000 soldater til så blir det store problemer for Ukraina. Tragisk for begge landene dette her.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Just now, Svein M said:

En bør ikke bruke kjemiske og biologiske våpen, og heller ikke atomvåpen. Dette tror jeg alle land er enig i. Russland har store konvensjonelle styrker med store mengder artilleri som de kan sette inn om de har vilje til det.

Hadde. Ikke har.

De har forbrukt materiell i et latterlig tempo. Nå er det i hovedsak bare beredskapslagrene igjen, som er tiltenkt en eventuell konflikt med NATO. De kan så klart tømme de også, så er det ingenting igjen langs grensene til NATO. Men det vil nok ikke øke intensiteten på krigen spesielt mye, bare opprettholde den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (23 minutter siden):

Vi vet veldig lite om SU-57 til at vi kan si at det ikke vil ha noe å si for krigen. S-400 har allerede klart å holde det ukrainske flyvåpenet borte fra kampene i Donbas. Den største trusselen mot russiske fly er NATOs radar og annen overvåking som gir Ukraina intel om hvor russiske fly oppholder seg. Så ingen av partene vil ha luftherredømme på lenge.

Vi vet at SU-57 ikke har de motorene som de skal ha, og dermed heller ikke de ytelsene de skal ha. Vi vet at det kun finnes 6 serieproduserte SU-57. Så vi kan ganske trygt si at de ikke vil ha noen betydning for krigen. Hvordan mener du Nato radarer skal kunne gi Ukraina noe info om hvor russiske fly oppholder seg? AWACS fly IKKE over Ukraina, og har dermed ingen mulighet for å gi denne informasjonen. Russland tør nesten ikke bruke sine dyrbare radarsystem når Ukraina nå har HARM raketter på både MIG-29 og SU-27.
Og Ukraina utfører stadig angrep med fly. Senest i går i området Kherson.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra Meduza:

Sitat

Now things will be simpler. If you call a [reluctant] official to the enlistment office, he won’t be able to evade [his appointment]. He’ll be given a simple choice: “You have an in-demand officer’s education after graduating from a university’s military department or serving in the army, and you’re being drafted. But there’s another option: you can work as a housing official in Kherson or Melitopol. Sound good?

https://meduza.io/en/feature/2022/09/21/anyone-who-s-upset-can-still-leave-for-now

Russland sliter ikke bare med mangel på personell i militæret, men også til alt mulig annet i de okkuperte områdene. Konsekvensen av at ukrainere nekter å slutte seg til russiske okkupasjonsstrukturer blir raskt til et arbeidskraftproblem bak russiske linjer.

Mye tyder på at Putin har til hensikt å bruke mobilisering ikke bare for å få flere militært stridende, men også for å fikse personellmangel i de okkuperte områdene. Her kan du jobbe som vaktmester i Ukraina, yay! Dette kan forklare hvorfor mange av de som er blitt mobilisert tilsynelatende allerede er på vei inn i Ukraina, fordi de skal settes til oppgaver som ikke nødvendigvis trenger mye opptrening.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...