Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (3 minutter siden):

Mer om saken på sidene til det svenske forsvaret. 

Sitat

 

På onsdagen kränkte fyra ryska stridsflyg svenskt luftrum. Flygvapnet genomförde en insats med Jas 39 Gripen ur incidentberedskapen och dokumenterade händelsen, i form av fotografering.

– Detta visar att vår beredskap är god. Vi var på plats för att säkra den territoriella integriteten och Sveriges gränser. Vi har full koll på läget, säger flygvapenchef Carl-Johan Edström.

Det var två ryska SU 27 och två ryska SU 24, som kränkte svenskt luftrum. Kränkningen var kortvarig och skedde öster om Gotland, över hav.

– Mot bakgrund av det rådande läget ser vi mycket allvarligt på händelsen.  Det är ett oprofessionellt och oansvarigt agerande från rysk sida, säger flygvapenchefen.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2022/03/ryska-stridsflygplan-krankte-svenskt-luftrum/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
iblazeqt skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner det resonementet, samtidig så syns jeg det er usmakelig når det kommer til barn. De kan ikke påvirke dette på noen som helst måte, og jeg er redd for at russere heller begynner å spre forakt ovenfor vesten, enn å demonstrere mot styresmakten. 

Antar tyskertøs mentaliteten fortsatt står sterkt hos en del av våre egne. Individer som ikke har noe med denne konflikten å gjøre annet enn genetisk og fødested skal straffes. Man leser jo tross alt om dagen at barn født i Norge med en eller to russiske foreldre blir mobbet og utstøtt. Det er ekkelt. Klart at krigen er ekkel men det gjør ikke slik mentalitet noe bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (17 minutter siden):

Nå kjente jeg det stakk. Sanksjoner mot næringslivet må vi gjerne pøse på med, men å ramme barn syns jeg er helt, helt feil.

nei det er ikke spesielt hyggelig, men la oss håpe det stikker enda hardere hos de i Moskva som bærer ansvaret. (hvis de har et hjerte/sjel det kan stikke i da)

Lenke til kommentar
22 minutes ago, :utakt said:

Nå kjente jeg det stakk. Sanksjoner mot næringslivet må vi gjerne pøse på med, men å ramme barn syns jeg er helt, helt feil. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/eEv3AK/direktestudio-russland-invaderer-ukraina?pinnedEntry=48807

Synes det blir helt feil å sanksjonere mot barn! Krigen er hvertfall ikke barns feil. Hva viser vi verden om vi straffer russiske barn?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sergey Lavrov sier til Al Jazeera at Russland anerkjenner at president Volodymyr Zelenskyj er Ukrainas leder. 

Dette er en ganske oppsiktsvekkende uttalelse hvis de står ved dette. For det betyr i praksis at de har gitt opp eventuelle planer om å styrte den Ukrainske regjeringen. 

De innser kanskje at Zelenskyj har fått en veldig sterk rolle i krigen, og at de vanskelig vil kunne sette inn en ny regjering og samtidig få støtte i befolkningen. 

Det de nå står igjen med er en blodig og kostbar krig som kan bli langvatig, ingen forsoning med det ukrainske folk, økonomiske sanksjoner som ødelegger økonomien, vasker med noen som helst interaksjon med vesten uten regimeskifte.

De håper kanskje å presse fram en avtale med Ukraina fort, for å avslutte krigen på sine premisser, og således komme vinnende ut av dette. Men, jeg er jommen ikke sikker på at Ukraina vil gå med på noe slikt. Det blir en utmattelseskrig, både i felten og politisk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 minutt siden):

Sergey Lavrov sier til Al Jazeera at Russland anerkjenner at president Volodymyr Zelenskyj er Ukrainas leder

Dette er en ganske oppsiktsvekkende uttalelse hvis de står ved dette. For det betyr i praksis at de har gitt opp eventuelle planer om å styrte den Ukrainske regjeringen. 

De innser kanskje at Zelenskyj har fått en veldig sterk rolle i krigen, og at de vanskelig vil kunne sette inn en ny regjering og samtidig få støtte i befolkningen. 

Det de nå står igjen med er en blodig og kostbar krig som kan bli langvatig, ingen forsoning med det ukrainske folk, økonomiske sanksjoner som ødelegger økonomien, vasker med noen som helst interaksjon med vesten uten regimeskifte.

De håper kanskje å presse fram en avtale med Ukraina fort, for å avslutte krigen på sine premisser, og således komme vinnende ut av dette. Men, jeg er jommen ikke sikker på at Ukraina vil gå med på noe slikt. Det blir en utmattelseskrig, både i felten og politisk. 

Jeg bemerket meg den setningen tidligere i dag jeg også. Men ingen nevnte det da jeg delte det her, så trodde det var ubetydelig. Jeg er fortsatt naiv og opptimistisk. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (21 minutter siden):

Synes det er fair jeg.... Eneste måten Ukrainske barn får vært med i Norway cup på er som flyktninger, eller i våre minner. De ukrainske idrettsutøverne må avstå fra idrett for å kanskje reise til sitt eget land og slåss. 

Den russiske befolknignen må våkne, og om det betyr at ingen vil ha noe med de å gjøre før krigen er slutt, så er det greit, syns jeg

Enig. Det er utrolig trist, men det er også den eneste realistiske avgjørelsen. Aller mest av hensyn til barna selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 time siden):

Jeg vet ingen har tro på det, men hva vil en potensiell våpenhvile bety? Dialog i mellomtiden, eller bare pause i krigen og gjennoppta om et par dager? 

Våpenkvile betyr at konflikta fortsetter men partane er einige i å ikkje skyte på kvarandre fram til ein har fått på plass ei fredsavtale. I praksis setter ein krigen på pause og soldatane held dei områda dei har kontroll på når det blir våpenkvile. Ofte vil våpenkvila være midlertidig slik at det skal lite til før krigen startar igjen. 

iblazeqt skrev (7 minutter siden):

Men hva er det de forsøker å oppnå med noe sånt? Prøve å skremme? Hele verden vet vel at de har mer enn nok med Ukraina å gjøre? 

Det er nok både for å vise styrke og for å vurdere den militære beredskapen. Særleg kor raskt Sverige får sendt opp jagerfly, og ikkje minst kor mange jagerfly som blir sendt. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Synes det blir helt feil å sanksjonere mot barn! Krigen er hvertfall ikke barns feil. Hva viser vi verden om vi straffer russiske barn?

synes du det blir riktig om bekymringsløse og uthvilte russiske ungdommer får delta, mens Ukraina på sin side kanskje vil slite med i heletatt greie få sammen noen lag til å delta, og finner de noen, så har de ungdommene kanskje haug bekymringer om krigen, famile og situasjonen der de kommer fra. Er det rettferdig og like vilkår?

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (4 minutter siden):

Jeg bemerket meg den setningen tidligere i dag jeg også. Men ingen nevnte det da jeg delte det her, så trodde det var ubetydelig. Jeg er fortsatt naiv og opptimistisk. 

Da overså jeg posten din. Vanskelig å si hvor stor betydning det har, men jeg ser på det som en erkjennelse, er forsøk på å få slutt på krigen med en avtale signert, før det går enda værre for Russland. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (32 minutter siden):

Nå kjente jeg det stakk. Sanksjoner mot næringslivet må vi gjerne pøse på med, men å ramme barn syns jeg er helt, helt feil. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/eEv3AK/direktestudio-russland-invaderer-ukraina?pinnedEntry=48807

Tror du egentlig de ville fått en god opplevelse om de hadde fått komme?

Tror neppe de hadde blitt ønsket velkommen av noen av de andre barna, det hadde nok heller blitt utfrysning, mobbing, osv.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Da overså jeg posten din. Vanskelig å si hvor stor betydning det har, men jeg ser på det som en erkjennelse, er forsøk på å få slutt på krigen med en avtale signert, før det går enda værre for Russland. 

Det er jo et hav av info som kommer her, så det forstår jeg godt. Men om de annerkjenner Zelenskyj som leder for Ukraina - hvilken avtale kan du da se for deg at de ønsker? 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (8 minutter siden):

Sergey Lavrov sier til Al Jazeera at Russland anerkjenner at president Volodymyr Zelenskyj er Ukrainas leder. 

Dette er en ganske oppsiktsvekkende uttalelse hvis de står ved dette. For det betyr i praksis at de har gitt opp eventuelle planer om å styrte den Ukrainske regjeringen. 

De innser kanskje at Zelenskyj har fått en veldig sterk rolle i krigen, og at de vanskelig vil kunne sette inn en ny regjering og samtidig få støtte i befolkningen. 

Det de nå står igjen med er en blodig og kostbar krig som kan bli langvatig, ingen forsoning med det ukrainske folk, økonomiske sanksjoner som ødelegger økonomien, vasker med noen som helst interaksjon med vesten uten regimeskifte.

De håper kanskje å presse fram en avtale med Ukraina fort, for å avslutte krigen på sine premisser, og således komme vinnende ut av dette. Men, jeg er jommen ikke sikker på at Ukraina vil gå med på noe slikt. Det blir en utmattelseskrig, både i felten og politisk. 

Hva Lavrov sier har ingen betydning, han kan enkelt finne på noe og erklære Zelenskyj som ugyldig valgt eller noe i den retning, Russlands bløffing er på et slikt nivå at til og med Stalin hadde rødmet hvis han hadde hørt det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...