Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (26 minutter siden):

egentlig burde staten/landet som sådan vært ilagt samme tunge restriksjoner som Russland (banker, flytrafikk, eksport, osv.). President Aleksandr Lukasjenko stiller territoriet til rådighet for russiske invasjonstyrker å angripe fra, og er i høyeste grad innvolvert/medskyldig.

Definitivt, men landene er også forskjellige og man ønsker nok å ta et litt større hensyn til befolkningen der fordi det ikke nødvendigvis vil føre til mer press på regimet innenfra i form av protester. 

Lukasjenko har sittet helt siden 1994, lenge omtalt som "Europas siste diktator". Han har over lang tid vært ekstremt autoritær ovenfor befolkningen. Hviterussiske innbyggere er i all hovedsak kraftig imot Lukasjenko, og det har vært massive protester. Han klarte seg såvidt forrige gang etter "Tøffelrevolusjonen" i forfjor, da Putin til slutt kom og reddet ræva hans. Lukasjenko er nå Putins lille slave kan man vel egentlig si - enten han vil eller ikke.

5f39a804e89ebf001f04519a.jpeg?fit=1100,5

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IT-Henrik skrev (2 minutter siden):

Offsiell kilde:

Han vil ikke kreve noe gjeld fra klubben, og inntektene for salget vil gå til ofrene av krigen i Ukraina. 

Så tviler på at det er pga. lav cashflow, og heller at vett at Putin ikke kommer til å trekke seg, og dette ikke er over med første.

Ja, leste den offisielle kilden nå. Da kan det nok se slik ut, ja… 

Lenke til kommentar

Nå kjente jeg det stakk. Sanksjoner mot næringslivet må vi gjerne pøse på med, men å ramme barn syns jeg er helt, helt feil. 

Sitat

Norway Cup nekter russiske ungdommer å delta

Fotballag fra Russland og Hviterussland får ikke melde seg på årets Norway Cup-turnering på Ekebergsletta i Oslo.

Norway Cup skriver at de stiller seg bak Norges Idrettsforbunds oppfordring om å utestenge russiske og hviterussiske utøvere. Turneringen i Oslo er verdens største fotballturnering for barn og unge.

https://www.aftenposten.no/verden/i/eEv3AK/direktestudio-russland-invaderer-ukraina?pinnedEntry=48807

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Nå kjente jeg det stakk. Sanksjoner mot næringslivet må vi gjerne pøse på med, men å ramme barn syns jeg er helt, helt feil. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/eEv3AK/direktestudio-russland-invaderer-ukraina?pinnedEntry=48807

Redd for at alle disse sanksjonene, spesielt mot idrettsfolk og nå barn(!!!) bare kommer til å føre til et ytteligere skille mellom vesten og russland. 

Lenke til kommentar
Windoge skrev (1 time siden):

Ser at idrettsutøvere ikke får delta i noe som helst. Jeg skjønner budskapet, men er det ikke gjennom idretten at man normalt bygger broer og relasjoner? 

det er vel bare en gammel floskel blitt? "møtes til broderlig kappestrid" osv.

dessuten er det visse land der idrett i høy grad er politisert eller forbundet med regime, så gleden av å liksom kunne delta uansett hva statslederne gjør seg skyldig i, fortjener de ikke, spør du meg. Det blir bare brukt som propaganda for regimet.

Russland er jo også pælmet ut av Eurovision Song Contest i år. Noen kan sikkert hevde "bygge broer og relasjoner" i den settingen også, men det blir veldig "umusikalsk" å la russiske artister utfolde seg på scenen, mens mennesker kanskje ligger i ruiner å blør ihjel i Ukraina, mener jeg i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (2 minutter siden):

Redd for at alle disse sanksjonene, spesielt mot idrettsfolk og nå barn(!!!) bare kommer til å føre til et ytteligere skille mellom vesten og russland. 

Synes det er fair jeg.... Eneste måten Ukrainske barn får vært med i Norway cup på er som flyktninger, eller i våre minner. De ukrainske idrettsutøverne må avstå fra idrett for å kanskje reise til sitt eget land og slåss. 

Den russiske befolknignen må våkne, og om det betyr at ingen vil ha noe med de å gjøre før krigen er slutt, så er det greit, syns jeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Synes det er fair jeg.... Eneste måten Ukrainske barn får vært med i Norway cup på er som flyktninger, eller i våre minner. De ukrainske idrettsutøverne må avstå fra idrett for å kanskje reise til sitt eget land og slåss. 

Den russiske befolknignen må våkne, og om det betyr at ingen vil ha noe med de å gjøre før krigen er slutt, så er det greit, syns jeg

Enig!

At barn ikke får delta i en fotballturnering kan ikke sidestilles, med uskyldige barn blir bombet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Synes det er fair jeg.... Eneste måten Ukrainske barn får vært med i Norway cup på er som flyktninger, eller i våre minner. De ukrainske idrettsutøverne må avstå fra idrett for å kanskje reise til sitt eget land og slåss. 

Den russiske befolknignen må våkne, og om det betyr at ingen vil ha noe med de å gjøre før krigen er slutt, så er det greit, syns jeg

Jeg skjønner det resonementet, samtidig så syns jeg det er usmakelig når det kommer til barn. De kan ikke påvirke dette på noen som helst måte, og jeg er redd for at russere heller begynner å spre forakt ovenfor vesten, enn å demonstrere mot styresmakten. 
Russiske foreldre vil jeg tro kan bli mer provosert ovenfor vesten, framfor å ty til gatene og demonstrere. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
13 minutes ago, :utakt said:

Nå kjente jeg det stakk. Sanksjoner mot næringslivet må vi gjerne pøse på med, men å ramme barn syns jeg er helt, helt feil. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/eEv3AK/direktestudio-russland-invaderer-ukraina?pinnedEntry=48807

Skal ikke se bort ifra at det dessverre er for det beste. Ikke fordi det er riktig å utestenge barn pga dette, men fordi de kommer til å være i så fall de eneste idrettsutøverne fra Russland i Norge. Det kan fort bli et ekstremt fokus på dem pga. at de er fra Russland og spesielt kanskje fra noen folk som ikke verken er så veldig koselige eller trygge. Dette er en ekstrem påkjenning bare for voksne, så jeg synes det er bra at barn ikke skal oppleve det spør du meg. 

Til info kan jeg jo nevne det at jeg fra jeg var liten kid fikk drapstrusler pga. arbeid til noen i familien, og den jobben er vanvittig mye mindre konfliktfylt enn ukrainakrigen. For meg ble/er det business as usual, men det er det ikke sikkert det er for alle og spesielt ikke når man er borte fra familien i et ukjent land, og ikke er vant til å få tja drapstrusler. Synes det er bra at de ikke kommer hit, for deres egen psykiske helse.

Endret av shockorshot
leif
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner det resonementet, samtidig så syns jeg det er usmakelig når det kommer til barn. De kan ikke påvirke dette på noen som helst måte, og jeg er redd for at russere heller begynner å spre forakt ovenfor vesten, enn å demonstrere mot styresmakten. 
Russiske foreldre vil jeg tro kan bli mer provosert ovenfor vesten, framfor å ty til gatene og demonstrere. 

Jeg er litt enig i det du sier der og, men samtidig så er det et ekstremt tydelig signal fra alle kanter om at det Russland driver med ikke aksepteres av noen. På et eller annet tidspunkt så må propagandaen til Putin slå sprekker. Vi  får håpe at russerne til slutt igjen ønsker å være en del av verdenssamfunnet og vipper Putin av pinnen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Jeg er litt enig i det du sier der og, men samtidig så er det et ekstremt tydelig signal fra alle kanter om at det Russland driver med ikke aksepteres av noen. På et eller annet tidspunkt så må propagandaen til Putin slå sprekker. Vi  får håpe at russerne til slutt igjen ønsker å være en del av verdenssamfunnet og vipper Putin av pinnen. 

Ja, sooner rather than later.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...