Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

hfthomas skrev (1 minutt siden):

Uansett hva som skjer i Ukraina nå, så har vi sett Putin og Lavrovs sanne ansikt. Jeg ser ikke noen grunn til at vi ikke skal ruste opp forsvaret mye mer fremover.

Hele vesten bør ruste kraftig opp, imo. 

Endret av iblazeqt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragonlove skrev (6 timer siden):

Å sprenge en Atom bombe vil ikke ha samme effekt på oss som en nedsmelting av ett kjernekraftverk.

 

kilik skrev (6 timer siden):

Det er forskjell på å droppe en atombombe og nedsmelting av kjernereaktor. Det var svært lite radioaktivitet etter atombombene i Hiroshima og Nagasaki. De aller fleste dødsfallene skyldtes selve smellet og antall krefttilfeller i byene i årene etterpå var bare 10% høyere enn normalbefolkningen.

Ja, der er forskjell og kommer i stor grad an på vær og hvor bomben sprenger (luft, bakke) og hva som blir radioaktivt.  Dog 70 år senere tar Hiroshima bomben fortsatt liv  https://www.aftenposteninnsikt.no/viten/hiroshima-bomben-tar-fortsatt-liv-0  Kreft er den typiske senskaden etter å ha blitt utsatt for radioaktivitet.

En ting er ihvertfall klart - det vil kunne ta livet av de fleste gjenværende (1-2 mill?) sivile i Kiev.

Og selv noen få år med for høy radioaktivitet i matvarer vil ha stor effekt for hele verden.

Russland anslås å ha 2000 "taktiske" kortdistanse atomvåpen med sprengkraft 5-50 kilotonn i sitt Iskander-M system.  (Hiroshima ca 15 kilotonn)

https://en.wikipedia.org/wiki/9K720_Iskander

Lenke til kommentar
hfthomas skrev (4 minutter siden):

Det er ingen vei utenom. På en måte er jeg glad for det da jeg synes nedskaleringen rundt omkring har vært litt vel i overkant. Men så har det riktignok vært fred frem til nå. 

Just in; 

 

Macron: øker investeringene i det franske forsvaret

President Emmanuel Macron uttaler at han har bedt statsministeren om å utarbeide en gjenreisingsplan for den franske økonomien, oppgir Reuters.

Han bemerker at den franske økonomien kommer til å påvirkes av sanksjonene mot Russland, og sier han vil motvirke dette blant annet ved å investere i den franske forsvarssektoren.

  •  

Og; 

Tsjekkia erklærer krisetilstand

Den tsjekkiske regjeringen erklærer krisetilstand i landet på grunn av strømmen av flyktninger fra Ukraina.

Krisetilstanden trer i kraft fredag, opplyser innenriksminister Vit Rakusa onsdag. Det innebærer at regjeringen kan vedta tiltak uten å måtte gå gjennom nasjonalforsamlingen.

Den tsjekkiske regjeringen øker samtidig forsvarsbudsjettet sitt med om lag 1 milliard koruna, noe som tilsvarer om lag 385 millioner norske kroner.

Statsminister Petr Fiala understreker at landets sikkerhet ikke er i umiddelbar fare. (NTB)

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

Det er fortsatt fred, bare ikke akkurat i Ukraina. Jeg vet ikke om det er verifisert, men det ligger påståtte bilder og videoer på nett om Russlands invasjonsplaner, og de omfatter kanskje litt mer enn bare Ukraina. Uansett er det nok grenser for hvor langt de ønsker å gå.

Det er ikke så lett å si om dette rettferdiggjør opprustning eller ikke. Russland kommer ikke til å angripe NATO. Altså trenger ikke NATO ruste opp. Spørsmålet er hvorvidt enkeltnasjoner og EU bør ruste opp. Det blir en solidaritetssak.

(Russland kommer til å skylde på NATO og USA uansett.)

Endret av Verm
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 timer siden):

Russerne nærmer seg nå Enerhodar. Denne byen ligger på sørsiden av Dnipro-elva, nord for Krim og har over 50.000 innbyggere. Byen huser Europas største atomkraftverk, Zaporožska. Kraftverket er også blant de ti største i verden, og produserer strøm til mer enn en femtedel av Ukraina.

Russerne hevdet tidligere i invasjonen at de hadde tatt dette anlegget, men dette stemmer åpenbart ikke og er tilbakevist av byens ordfører m.flere.

Kart:

  Vis skjult innhold

504348771_Skjermbilde2022-03-02kl_11_23_48.thumb.png.7c74ed318d01ba4118e10b9c3148b53f.png

1687749664_Skjermbilde2022-03-02kl_11_32_38.thumb.png.16b1c57b3f5b181bdc923be7381ceb86.png


Det går kun én stor vei inn til byen, og denne har en lang, snorrett strekke på ca. fem kilometer. Videoer som deles av ukrainere på sosiale medier viser at de lokale innbyggerne bygger forsvarsstillinger på denne hovedveien inn:

  Vis skjult innhold

 

 

Litt videre oppdatering på denne.

Innbyggerne og arbeidere på atomkraftverket stilte seg også opp som menneskelig skjold på den overnevnte hovedveien inn til byen, men også på andre småveier.

FM2fY-PWUAIVEoj?format=jpg&name=large
Kilde 1 -  Kilde 2

Da russerne kom åpnet de ild mot sivile:

Spoiler

(Tweeten over med geolocation er ikke relatert)

 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg leser på et anonymt fora hvor et medlem påstår at Russland vil erklære at Russland er i krig førstkommende fredag. Dette for å kunne sende sivilbefolkning ut i krig, og stenge grensene fra Russland, da det påstås at russere flykter ut fra landet. 
 

Dette har visstnok blitt nevnt i en telegram-kanal. Jeg kan ikke verifisere disse påstandene på noen som helst måte. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (12 minutter siden):

Det er jo et hav av info som kommer her, så det forstår jeg godt. Men om de annerkjenner Zelenskyj som leder for Ukraina - hvilken avtale kan du da se for deg at de ønsker? 

Veldig vanskelig å si. Det har vært kostbart for Russland, så de må vinne noe her. Åpenbart som et minimum, de vil ha en sikkerhetspolitisk garanti om at Ukraina vil forbli "nøytrale", militært, men kanskje også økonomisk. De vil fastholde på at Krim anerkjennes som Russisk territorium. Og se vil kreve at utbryterregionene i øst får selvstyre eller innlemmes under russisk kontroll. 

Om jeg skal tippe. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, iblazeqt said:

Jeg leser på et anonymt fora hvor et medlem påstår at Russland vil erklære at Russland er i krig førstkommende fredag. Dette for å kunne sende sivilbefolkning ut i krig, og stenge grensene fra Russland, da det påstås at russere flykter ut fra landet. 
 

Dette har visstnok blitt nevnt i en telegram-kanal. Jeg kan ikke verifisere disse påstandene på noen som helst måte. 

Nja, da bør man vel ta slike meldinger med en klype salt.

Lenke til kommentar

Nye droner fra Tyrkia;

Turkish UAVs Bayraktar TB2 deployed to Ukraine - YouTube

Jeg har en godt bekjent som for et par dager siden kom fra en ukes ferie i Tyrkia ifb vinterferien. Tyrkerne er rasende på russerne generelt og Putin spesielt, så ingen skal tvile på hvilken side Erdogan er på. Dette er svært populært i Tyrkia. Tyrkia er en betydelig våpenprodusent, så droner er neppe det eneste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (15 minutter siden):

Hva Lavrov sier har ingen betydning, han kan enkelt finne på noe og erklære Zelenskyj som ugyldig valgt eller noe i den retning, Russlands bløffing er på et slikt nivå at til og med Stalin hadde rødmet hvis han hadde hørt det. 

Det er mulig. Men det er likevel en erkjennelse som ikke ville ha kommet om Russlands operasjoner hadd gått etter planen. Dette viser at Russland kjenner presset fra mange sider. 

Jeg tror ikke de vil dra en slik bløff om de får til en avtale, ganske enkelt fordi dette har vært Russlands posisjon fra starten, at det har vært et kupp, og at regimet i Ukraina ikke er lovlig. 

Om de nå erkjenner det ukrainske regimet offentlig, får til en avtale, og så går tilbake på dette, så vil helvetet bryte løst igjen. 

Jeg tror ikke de gjør det, om de på sin side får sine krav innfridd. 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (2 minutter siden):

Jeg leser på et anonymt fora hvor et medlem påstår at Russland vil erklære at Russland er i krig førstkommende fredag. Dette for å kunne sende sivilbefolkning ut i krig, og stenge grensene fra Russland, da det påstås at russere flykter ut fra landet. 

Dette har visstnok blitt nevnt i en telegram-kanal. Jeg kan ikke verifisere disse påstandene på noen som helst måte. 

Sannhet eller ei (spader med salt), et slikt grep gir egentlig mening da mange ressurssterke og rike russere nå forlater landet eller forsøker å forlate landet. Dette er vel kanskje den eneste måten de kan gjøre dette straffbart på.

De blir da nødt til å endre omtale av krigen i Ukraina til... krig. Eller så kan de i verste fall øke aggressiviteten i andre områder for å tvinge frem handling fra vesten, og på den måten legitimere ovenfor egen befolkning at de er i krig, eller blir "angrepet". Det er heller ikke umulig å se for seg en retorikk hvor sanksjonene begynner å omtales av russerne som "krigshandlinger" o.l.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Sannhet eller ei (spader med salt), et slikt grep gir egentlig mening da mange ressurssterke og rike russere nå forlater landet eller forsøker å forlate landet. Dette er vel kanskje den eneste måten de kan gjøre dette straffbart på.

De blir da nødt til å endre omtale av krigen i Ukraina til... krig. Eller så kan de i verste fall øke aggressiviteten i andre områder for å tvinge frem handling fra vesten, og på den måten legitimere ovenfor egen befolkning at de er i krig, eller blir "angrepet". Det er heller ikke umulig å se for seg en retorikk hvor sanksjonene begynner å omtales av russerne som "krigshandlinger" o.l.

Om dette faktisk gjennomføres, noe jeg håper det ikke gjør. Tror du ikke vi vil se langt større press fra befolkningen, herunder; demonstrasjoner og what not? 

Lenke til kommentar

Nå søker Georgia og Moldova også EU-medlemskap.  Nå har førstnevnte vel hatt en langtidsplan om det en stund, men interessant å se dette i kontekst av at Russland forsøker å gjenreise Sovjetunionen. 

Krigsføringen og de vanvittige trusler om atomkrig har bare skubbet flere tidligere sovjet-stater ennå lengere bort fra Russland, så om han virkelig trodde dette var det som skulle til for å gjenreise Sovjet, tok han grundig feil - og bra er det!

Endret av tigerdyr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...