Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (3 minutter siden):

Bare et spm, kan Google, Microsoft, Apple, Linux, sette en sperre/hindring ved bruk av apper/Os regionalt?

 

Du tenker på om (f.eks) Microsoft kan sperre en bruker i et gitt land fra å laste ned programvare X fra nettet? 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Bare et spm, kan Google, Microsoft, Apple, Linux, sette en sperre/hindring ved bruk av apper/Os regionalt?

 

Google stengte jo Huawei ute fra appstore, så de har iallefall mulighet der, men Android i seg selv er open source. 

Vil tro Microsoft og Apple har mer kontroll og muligheter. 

Linux blir det samme som Android.

Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (1 minutt siden):

Google stengte jo Huawei ute fra appstore, så de har iallefall mulighet der, men Android i seg selv er open source. 

Vil tro Microsoft og Apple har mer kontroll og muligheter. 

Linux blir det samme som Android.

Njet, Android er basert på Linux ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Njet, Android er basert på Linux ;)

Var ikke det jeg mente, svaret var det samme som med Android: open source

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Har korrigert posten min ;)

 

Altså at man ikke får brukt det operativsystemet i et gitt land? Det tror jeg kanskje ikke. Jeg ville da trodd at man måtte patche ut dette i en egen oppdatering, og da kunne man vel bare gitt faen i å laste den ned. I tillegg så kommer sikkert jussen inn, hvor en gitt bruker har kjøpt og betalt for produktet, og om OS’et bortfaller, så er vel «tingen» ubrukelig. Et annet problem jeg ser er jo å faktisk vite med 100% sikkerhet at man faktisk kun berørere brukere i området X. 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (9 minutter siden):

Bare et spm, kan Google, Microsoft, Apple, Linux, sette en sperre/hindring ved bruk av Os regionalt?

 

Strengt tatt ja.
Men ingenting av betydning henter oppdatering autmatisk eller kommuniserer rett med google, microsoft(eller er åpent mot internett i det hele tatt) osv, så det vil bare ramme sivilbefolkningen uten at det påvirker krigen i det hele tatt.

Kjenner ikke til om de faktisk har denne løsningen på plass, men det er neppe store problemet for dem å få inn noe slikt via en tvungen oppdatering.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (2 minutter siden):

Altså at man ikke får brukt det operativsystemet i et gitt land? Det tror jeg kanskje ikke. Jeg ville da trodd at man måtte patche ut dette i en egen oppdatering, og da kunne man vel bare gitt faen i å laste den ned. I tillegg så kommer sikkert jussen inn, hvor en gitt bruker har kjøpt og betalt for produktet, og om OS’et bortfaller, så er vel «tingen» ubrukelig. Et annet problem jeg ser er jo å faktisk vite med 100% sikkerhet at man faktisk kun berørere brukere i området X. 

Kan vel trekke tilbake lisensen utenom open source, mulig å blokkere av Linuxfolk?(^^)

Lenke til kommentar
aklla skrev (2 minutter siden):

Strengt tatt ja.
Men ingenting av betydning henter oppdatering autmatisk eller kommuniserer rett med google, microsoft(eller er åpent mot internett i det hele tatt) osv, så det vil bare ramme sivilbefolkningen uten at det påvirker krigen i det hele tatt.

Kjenner ikke til om de faktisk har denne løsningen på plass, men det er neppe store problemet for dem å få inn noe slikt via en tvungen oppdatering.

Vet dette er OT, så skal ikke gå noe videre utover dette; men hvordan kan Microsoft sikre seg å berøre kun brukere i Russland? Mac-adresse som viser at den er solgt der? IP-adressen er vel heller ikke godt nok(?). Office-kontoer/Win-licenser registrert på russisk befolkning? 

Lenke til kommentar
aklla skrev (5 minutter siden):

Strengt tatt ja.
Men ingenting av betydning henter oppdatering autmatisk eller kommuniserer rett med google, microsoft(eller er åpent mot internett i det hele tatt) osv, så det vil bare ramme sivilbefolkningen uten at det påvirker krigen i det hele tatt.

Kjenner ikke til om de faktisk har denne løsningen på plass, men det er neppe store problemet for dem å få inn noe slikt via en tvungen oppdatering.

Når  Apple og MS vet hvem som har gyldig lisens for privat bruk så vet de sikkert noe mer..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Representantenes hus i den amerikanske kongressen stemte nettopp gjennom en resolusjon som erklærer støtte for Ukrainas uavhengighet og det ukrainske folk, med overveldende flertall.

Den inkluderer blant annet; “It will never recognize or support any illegitimate Russian-controlled leader or government installed through the use of force.” og “to deliver additional and immediate defensive security assistance to help Ukraine address the armored, airborne, and other threats Ukraine is currently facing from Russian forces.”  

425 representanter stemte for, 3 stemte mot.

FM35hzbXoAUti1f?format=jpg&name=large

MAGA-republikanerne Paul Gosar, Tom Massie og Matt Rosendale var de tre som stemte mot.

Endret av Snikpellik
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Når  Apple og MS vet hvem som har gyldig lisens for privat bruk så vet de sikkert noe mer..

For privat bruk, ja.
Om de vil ramme private så kan de sikkert det. Betydelig verre å ramme noe militert.

iblazeqt skrev (6 minutter siden):

Vet dette er OT, så skal ikke gå noe videre utover dette; men hvordan kan Microsoft sikre seg å berøre kun brukere i Russland? Mac-adresse som viser at den er solgt der? IP-adressen er vel heller ikke godt nok(?). Office-kontoer/Win-licenser registrert på russisk befolkning? 

Sjekke hvem som har hvilke lisenser, lisensene er nok til en viss grad sporbare, spesiellt for bedrifter.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (10 minutter siden):

Routing av IP osv. da?

 

Problemet som jeg ser vedr IP er at jeg kan bruke en VPN-tjeneste som gir meg russisk IP, da vil jeg bli berørt. Likeledes om en russer surfer med en VPN-tjeneste med en amerikansk IP. Derfor tror jeg slikt er risky. Men jeg snakker primært om å synliggjøre at man treffer «riktig». Om spørsmålet er om tilbyder kan sperre/fjerne tilgang, så ja. Da kan de jo bare fjerne windows-lisensen o.l 

samme med Apple. Linux er nok verre. 
Apple og andre telefon-tilbydere kan nok bare imei-sperre telefonen, så er den totalt ubrukelig. Det er gjort med ett klikk ;)

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...