Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

JK22 skrev (5 timer siden):

Ikke gjør det du ikke vil andre kan gjøre mot deg. 

Dette er ukrainerne i full rett til å gjøre som et legitimt gjengjeldelsesangrep på sivile lokaliteter ettersom mesteparten av de registrerte 158 angrepene traff sivile lokaliteter i et hittil usett skala, med 39 drepte og 160 skadde. Resultatet hittil i Belgorod er 14 drepte og over 100 skadde. Belgorod er bare 40 km fra grensen og dermed innenfor rekkevidde for rakettartilleri som med 122mm 9M521 raketter fra BM-21 som egyptiske Sakr-45B på 45 km. 

Var det ikke snakk om at det var russerne som traff egne områder fordi missiler og annet hadde feil og havnet feil sted?

Edit: Ja, ser det diskuteres her nå. Kanskje jeg skal lese tråden før jeg svarer.

Endret av Markiii
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (2 timer siden):

Det jeg kjenner jeg egentlig helst skulle sett var unngått var at UA går etter sivile i russland. Kanskje har jeg en hippie tankegang på dette punktet? De sivile er ikke direkte skyld i det som skjer i krigen mellom russland og Ukraina. 

Jeg ser ikke lenger at det skal være noe poeng for Ukraina å holde seg tilbake. Argumentet om at det vil forsterke det russiske regimet internt er neppe gyldig lenger. Det russiske folk har lenge visst at det er krig på gang i ukraina. På tide at de får kjenne konsekvensene direkte på kroppen.

Kanskje vi kan få noen skikkelige 'hvorfor blir vi bombet'-demonstrasjoner i russland? Hvem vet, kanskje de helt tilfeldigvis spinner ut av kontroll. :p 
(jada, jeg vet dette er bare en våt drøm)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (1 time siden):

Før vi tar forhastede slutninger, la oss ikke glemme den gangen (for noen måneder siden) da Russiske piloter presterte å bombe Belgorod med KAB-500. Det er overhodet ikke bevist at Ukraina bevisst "går etter sivile"

Godt poeng, russisk inkompetanse må aldri undervurderes!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Jeg ser ikke lenger at det skal være noe poeng for Ukraina å holde seg tilbake. Argumentet om at det vil forsterke det russiske regimet internt er neppe gyldig lenger. Det russiske folk har lenge visst at det er krig på gang i ukraina. På tide at de får kjenne konsekvensene direkte på kroppen.

Kanskje vi kan få noen skikkelige 'hvorfor blir vi bombet'-demonstrasjoner i russland? Hvem vet, kanskje de helt tilfeldigvis spinner ut av kontroll. :p 
(jada, jeg vet dette er bare en våt drøm)

Kanskje du har helt rett at dette er det som trengs, jeg vet ennå ikke hva jeg føler rundt dette. Får sove på og kjenne etter i morgen. 

Men det er klart at om en tenker utifra prisoners dilemma forsøkene fra 80 tallet så er jo den eneste måten å møte aggressiv adferd på med gjengjeldelse. Alt annet ender i nederlag. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Jalla21 said:

Nesten så man må le av gjøkene i Kreml. De har glemt - Man høster som man sår.

De har ikke glemt det. Dette er bare ett ledd i propagandakrigen. De har for vane å gå etter sivile selv(men selvsagt nekte for alt), og klage høylytt når motstanderne gjør noe i nærheten av det samme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Thor. skrev (7 timer siden):

Jeg tipper de gjør det for å skape mediesak om dette innenriks. Fn sikkerhetsaråd sier naturligvis nei, eller de stemmer i mot russlands forslag. Også griner russland i avisa for å høste sympati i eget land for å verve flere.

Kreml er et reinspikka muppet show.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

 

Det er kanskje naturlig å tro at president Vladimir Putin gnir seg i hendene over utviklingen. På hjemmebane skal han derimot ha store problemer når det gjelder økonomien, ifølge de to Yale-forskerne Jeffrey Sonnenfeld og Steven Tian.

- Vi kan ikke gå i fella og tenke at alt går bra for Putin, og vi kan ikke kaste bort effektive tiltak som presser ham, skriver de i en kommentar i Foreign Policy.

 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/paralysert/80731384

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Sitat

 

En sovende nordkoreansk havn nær grensa til Russland har plutselig blitt vekket til live igjen, skriver Bloomberg.

Ferske satellittbilder fra Rajin-havna, tatt mellom oktober og desember, viser en jevn strøm av skip som legger til kai, hundrevis av containere som lastes og losses, og jernbanevogner som står klare til å ta imot gods.

Nå hevder flere eksperter at havna er kulissene for Kim Jong-uns hemmelige våpenforsendelser til de russiske frontlinjene i Ukraina.

 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/avslores-av-nye-bilder/80733327

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

1hDw1np.jpg

UA sørger for nok et døgn med kostbare tap for russerne. Idag forsvant det greit med panser, personell, droner, artilleri, mlrs, og et par luftvern. 

@Simen1 kom nærmest i vår lille "mattetest" tidligere i høst. Og som han sa var han klar over at snitt-tallet var for høyt. Likevel et godt anslag fra @Simen1 og han var på 376 ish tusen tapte soldater. Det er jo rett nært. Jeg hadde enten glemt brillene, eller fått tastefeil med kalkulatoren for jeg mente 400 000 tapte russere ved årsskiftet. Hatten av for @Simen1.

Endret av bojangles
  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/urix/kraftige-russiske-angrep-mot-kyiv-og-kharkiv-i-natt-1.16697117

"Ukrainas største byer ble rammet av en rekke angrep med raketter og droner natt til søndag. Minst 26 mennesker skal være skadd, ifølge myndighetene."

https://www.nrk.no/nyheter/flyalarmen-har-gatt-i-belgorod-1.16697150

"Flyalarmen har gått i Belgorod

Flyalarmen har gått i den russiske grensebyen Belgorod og innbyggerne bes om dra til tilfluktsrom, ifølge guvernøren."

 

Som man sår høster man, er det vel noe som heter. Håper de fortsetter med øye for øye- taktikken.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Copium247 skrev (1 time siden):

Det går mest sannsynlig mot en knusende seier i 2024 og ubetinget overgivelse som følge av dette.

Jeg håper så inderlig at dette blir utfallet, ukrainsk seier og RU kollaps, men jeg våger ikke å håpe 😔😡

Jeg håper dóg det stemmer at RU forårsaket en del av skadene i Belgorod selv med dårlige missiler. Så mange ganger som de har skutt seg selv i begge føttene med kanon ila. denne krigen, viser de igjen og igjen - som Entern skrev lenger oppe - at RU inkompetanse aldri må undervurderes.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...