Jump to content

Kahuna

Medlemmer
  • Content Count

    5455
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Kahuna last won the day on May 22

Kahuna had the most liked content!

Community Reputation

3162 :)

Recent Profile Visitors

13114 profile views
  1. Ladekøene kommer til å vokse ja, med mindre (trommevirvel) vi bygger *flere* ladere!! Som Tesla-eier er ikke dette noe som bekymrer meg veldig. Heldigvis er det håp for dere andre også men det må en endring til. Kanskje staten må gripe inn, kanskje klarer bransjen det selv. Dyrt trenger det ikke å bli, 600-ish kroner per bil om dere godtar 200 biler per hurtiglader, 2400 om dere vil ha 'Tesla-standard' med 50 biler per ladepunkt.
  2. Det burde være unødvendig å forklare men når du har et batteri så må det altså lades opp. Det er hva du gjør med 'overskuddet' du har 95% av tiden, forbereder deg på de 5% der du *ikke* har et overskudd. Om du har ytterligere overskudd kan det godt brukes til 'opportunistisk forbruk' som du kaller det.
  3. En kombinasjon av overkapasitet og geografisk spredning bundet sammen av langdistanselinjer vil gi ganske god dekning men jeg tror fortsatt vi får en 'rest' hvor det er mørkt og vindstille over så store områder at du trenger et lager. Dette er vel omtrent det eneste scenarioet hvor bruk av hydrogen som energilager gir mening. Om denne resten bare oppstår for eksempel 5% av årets timer kan du godt leve med at denne energien blir dekket inn via hydrogen som er produsert med 80% tap..
  4. Eventuelt så er det ikke plassert tilstrekkelig med bakdører i koden.. 😛
  5. En kraftigere lader gir først og fremst fleksibilitet og du kan tillate deg å være litt mer avslappet på planlegginga. Du kan kanskje lade hver femte natt i stedet for annenhver natt. Om du kommer hjem med tomt batteri kan du lade nok i løpet av middagen til å gjennomføre ditt neste ærend. Du er dessuten bedre forberedt for bil nr2. Når du skal lade kaldt batteri vil en kraftig lader raskere bli ferdig med batterivarming og fortsette med lading. NVEs forrige forslag til effektavgift var spesifikt innrettet på å straffe dem med kraftige ladere. De fikk så mye motbør på akkurat det at jeg rolig antar at kraftige ladere *ikke* blir angrepet på neste forsøk. Det vil si, alt tyder egentlig på at NVE fortsatt har veldig lyst til å ta dem med kraftige ladere men lite tyder på at de slipper unna med denne gangen heller.
  6. I prinsippet en god ide. I praksis vil det være et prisspørsmål som vil variere fra sted til sted. I Norge er både energi og effekt så billig at det kun vil være spesialtilfeller hvor det lønner seg med batteribuffer. En av batterifergene våre (Ampere?) har vel bufferbatteri for å slippe å oppgradere strømtilførselen.
  7. Problemet her er ikke Tesla Model 3, det er 230V 3-fas IT-Nett. Om du setter opp et type2 ladepunkt med 230V/16A 3-fas IT-nett vil de fleste* biler kunne lade der med 3,6kW. Det var den enkle biten. TM3 vil kunne lade med 11kW(om du har gjort det riktig). Model S/X gir deg noe '2,5 faser'-kvasi-greier og dermed mer enn 3,6kW men ikke 11kW.. *Unntatt Renault Zoe som trenger en kabel med innebygget skilletrafo for å bruke IT-nett.
  8. På min første jobb så sto det ganske klart i ansettelseskontrakten at alt jeg utviklet eller laget, selv om det var på fritiden og utenfor mine daglige oppgaver, var arbeidsgivers eiendom. Ganske klart og ganske hardt. Har aldri hørt at det har blitt prøvd i retten, noe som kan ha sammenheng med at de *også* var ganske liberale på at ansatte kunne ta med seg oppfinnelser *ut* av bedriften men da etter avtale. Med andre ord, 'vi eier alt du gjør men om du spør oss først kan du kanskje ta det med deg ut, kanskje vi til og med er villige til å investere i prosjektet ditt'.
  9. Stort sett ja. Om du får lov, jeg har hørt at nettselskaper enkelte steder er tilbakeholdne med å tillate 32A på en fase. Du må bare spørre for å finne ut hvordan det er hos deg. Dessuten er det ikke så mange biler som kan utnytte 3 fas på IT-nett. Tesla Model 3 er et av unntakene, hvis du har rette typen ladestasjon *og* har koblet den riktig...
  10. For dem som har muligheten er hjemmelading fantastisk. Billig, praktisk og tilgjengelig. Hurtiglading derimot er såpass kjipe greier at jeg er overrasket over at noen i det hele tatt gidder. Med mindre du kjører Tesla og har tilgang til superladenettverket. Da er hurtiglading 'helt greit'. Tesla viser hvor lista bør ligge for de andre og det er ingenting av det Tesla gjør som ikke kan kopieres men jeg tror nok at staten bør komme på banen med 'starthjelp' skal vi få et velfungerende alternativ til Tesla.
  11. Kanskje de venter på et opplegg som kan matche Teslas superladernettverk? Ordinære hurtigladere har for få uttak per plass, for lav effekt, en salig røre av apper, brikker, medlemskap og betalingsmodeller, det kan være svært dyrt, dessuten er de ikke integrert med bilene og de er ofte i stykker.. Jeg håper på et (inter)nasjonalt lynladenett som kan matche Tesla på alle punktene jeg har nevnt ovenfor. Gjerne en franchisemodell hvor alle kan delta som fyller kravene, både biler og ladesteder. Kanskje det krever en grad av statlig inngripen? Hva med en 'ladeavgift' på nybilsalg som går til bygging av nettet, med et statlig fond for å komme i gang? Minimum 6 plasser per lokasjon, betaling per kWh og en modell for inntektsdeling som gjør det er mulig å overleve for operatører som dekker de litt upopulære 'hullene' i ladedekningen.
  12. *Min* nullhypotese er at det er forskjell på batterier. Nå kan du bare sette i gang med å motbevise den..
  13. Har du vurdert Renault Zoe ze 50? Der setter du deg mer inn enn ned, enkel er den og. 😛
×
×
  • Create New...