Jump to content

Kahuna

Medlemmer
  • Content Count

    5637
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Kahuna last won the day on May 22 2019

Kahuna had the most liked content!

Community Reputation

3431 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

13246 profile views
  1. Ut fra 'vi som venter på bilen vår'-tråden i Audi-delen av elbilforum så er leveringstiden i Norge betydelig lenger enn 2-3 måneder. Mulig etterspørselen er bedre her enn i utlandet. Eller så har ikke leveringstiden til norske kunder normalisert seg ennå etter den selvpålagte forsinkelsen for å utsette leveranser til etter 1/1-20.
  2. Akkurat nå er strømprisen litt over €21/MWh. Vindparken har en konsesjonssøkt effekt på 50MW. Når det blåser vil det koste omtrent NOK 10k/time å stenge ned vindparken. Spørsmålet blir da hvor mye det vil koste NTV å sette opp en ny repeater for bakkenettet.
  3. Ikke noe nytt med det, har ofte fått høre at jeg går på samme måten som far min, og at sønn min igjen går på samme måten.. Spørsmålet er vel heller hvor nøyaktig man kan lage det, vi har jo allerede eksempler på at apple sin ansiktgjenkjenning lar seg lure av mor/datter kombinasjoner. Vil ganglag bli nøyaktig nok eller må jeg fortsatt ty til noe så gammeldags som å gjemme nøklene om jeg skal hindre sønnen min i å plyndre barskapet og kjøre av gårde med bilen min fordi den biometriske ganglag-IDen anser at sønnen min og jeg er samme person..
  4. Hvorfor skal du ta Svalbard som et eksempel? Det er et av verdens mest ekstremt beliggende småsteder og kan ikke brukes som forbilde for noe som helst.
  5. Hva F* skal du med 20000000000000000000kWh? Igjen, må jeg tenke på alt? Litt seriøst nå, her konstruerer du problemer for harde livet. Solceller er ypperlig for avsidesliggende steder siden det fjerner behovet for infrastruktur i form av høyspentledninger men det reduserer også behovet for vogntog lastet med diesel. Et lite panel og en beskjeden batteripakke så kan en familie som før har brukt parafinlampe for å lyse opp bølgeblikkskuret sitt kunne klare seg uten parafin, solceller er snart spart inn og luftkvaliteten blir bedre inne. Batteripakka kan dessuten lade mobilen også. For de som har litt mer å rutte med vil du kunne drive småelektronikk på kvelden mens på dagtid kan du drive tyngre laster. Også sparer du selvfølgelig på det gamle aggregatet ditt i tilfelle overskyet men nå kan du bestille diesel 1 gang i året i stedet for hver måned.
  6. Eller bare solceller. Litt lavere kapitalbehov enn kjernekraft..
  7. Det er tydelig men jeg gjør et siste forsøk. Du baserer altså hydrogenhåpet ditt på at hydrogen blir tildelt livsvarige økonomiske krykker. Det *burde* være åpenlyst at det fører til 2 ting: 1) Fremvekst av selskaper som ser på disse økonomiske krykkene som mulighet til berikelse og 2)fremvekst av *andre* selskaper som sikter seg inn på å sparke vekk disse krykkene. Selskapene i gruppe 1 har jeg fått nok av allerede, de i gruppe 2 kan ikke komme fort nok for min del..
  8. Helt seriøst. Strategien du henviser til er at hydrogen for all fremtid skal nyte godt av offentlig støtte eller at konkurrende alternativer blir hardt straffet.
  9. Det var da heller ikke det jeg sa, jeg sa at de norske atomreaktorene er en *bieffekt* av at vi en gang hadde et atomvåpenprosjekt. Våpendelen av prosjektet ble lagt ned før reaktoren i Halden ble startet opp men du trenger ikke late som den hadde kommet om ikke vi allerede hadde et miljø for kjerneforskning og *det* miljøet startet som et våpenprosjekt. Forarbeidene til Jeep-reaktoren ble for øvrig startet mens prosjektet fortsatt var rettet mot våpenproduksjon. Om du er interessert i å grave dypere i dette stoffet kan jeg anbefale boka 'Kunnskap som våpen'.
  10. Du snur som vanlig ting på hodet. Det er *du* som driver med "kanskje, forhåpentligvis, muligens". 'Grønt' hydrogen er som hydrogenbilen, noe som ligger permanent i fremtiden og nettopp avhengig av noe ulne greier som på det nåværende tidspunkt er dårlige greier og mangler en klar vei fremover. Den fornybare energien vi klarer å bygge er bedre anvendt på å kvitte oss med for eksempel kullkraft og gasskraft. Dagens utbyggingstakt er ikke stor nok for det en gang og slett ikke for å grønnvaske hydrogen i stor skala.
  11. Ah, økonomien.. Problemet er at hydrogenutstyr er dyrt i innkjøp og dyrt i drift. Det første er kanskje mulig å overvinne ved å skalere opp, det andre er det *ikke*. Det betyr at ethvert prosjekt med 'hydrogen' i navnet helt uten videre kan plasseres bakerst i køen mens vi jobber med å avkarbonisere de delene av vår energibruk hvor vi faktisk har en tanke om hvordan vi skal komme i mål. Hydrogen har blitt en sekkepost for de områdene hvor vi egentlig ikke har et godt svar så da har vi kun det dårlige svaret igjen.
  12. Tror du de som bruker hydrogen fra kull og metan bryr seg? Det er *de* som er dagens hydrogenbrukere. For dem vil ikke 'grønt' hydrogen gi noen som helst fordeler. Snakk om å misforstå med vilje..
  13. Sånn jeg leste artikkelen ser det heller ut som dette kan frigjøre tid ved å gjøre treningen mer effektiv og målrettet. Sagt på en annen måte, skal du gå av bussen 5 stopp før du er hjemme hver eneste dag bare så du får matet skrittelleren med nok skritt, *eller* kanskje det holder med 2 joggeturer i uka, forutsatt at begge rundes av med en halvtimes intervall-løp?
×
×
  • Create New...