Jump to content

Kahuna

Medlemmer
  • Content Count

    7964
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Kahuna last won the day on October 20 2020

Kahuna had the most liked content!

Community Reputation

8599 :)

Recent Profile Visitors

15856 profile views
  1. Frem til nå har veksten i elbilsalget vært myndighetsdrevet men om ikke lenge vil det gå helt av seg selv. BMW mener at elbiler når kostparitet med gamle biler i -26, Renault sier det samme(eller var det -25?) og da vil det ikke lenger være noen økonomiske grunner til å velge noe annet enn elbiler, noe sted.
  2. Jeg har forsøkt å estimere hvor stort 'supercharger-påslaget' er og har kommet til at det i dag kanskje er så lavt som 3-5000 per bil. Reduksjonen er dels at vi nå betaler for bruken, dels at volumet går opp og dels at siden superchargernettverket skalerer godt så kan antall biler per ladepunkt økes. Det siste der vil nok gå bra. Det ble aldri noe av kaoset ved ladestolpene da Model 3 kom og en av de få tingene Tesla faktisk har sagt om dette er at åpningen ikke skal gå ut over ladeopplevelsen til eksisterende kunder. Hvordan det løses reint praktisk bli bare spekulasjoner men om vi ikke skal få kaos så må åpningen på en eller annen måte bli begrenset eller kontrollert. Kanskje begrenset til få modeller, som må betale en sum tilsvarende påslaget for dagens Teslaer? Kanskje egne 'åpne' ladestolper, med en annen visuell utforming?
  3. Den fordelen var nok viktigst i begynnelsen da det var et spørsmål om å få Model S ut døra før bedriften gikk konkurs. Jeg mistenker at autentisering og denslags knapt var eksisterende i begynnelsen. Nå har de hatt 9 år på seg til å forberede systemet på å ta imot 'fremmede' biler. De fikset jo betal-for-bruk modellen da Model 3 kom. Nesten så jeg mistenker at det største problemet vil bli å få de fremmede bilene til å identifisere seg via ladeporten men også det kan man komme seg rundt ved å betale med app/sms.
  4. Tabell 2 blir litt misvisende siden en tredel av bilene har mindre batteri enn 50kWh. Hvor stort batteri har Hyundai Ioniq igjen? 28kWh? 38? Burde i det minste markert bilene med mindre batteri på en måte. Enten med en * eller kanskje en strek på søylen for å markere reell rekkevidde?
  5. Det er mulig det mest effektive er å lagre panelene inne i bilen og spre dem utover i pausene. For å hente 100kWh fra sola i løpet av en dag trenger man 80m2. Om panelene er 1cm tykke vil stabelen kreve et volum på 800 liter. En Tesla Model X har 2500 liter lagring med setene nede, det ser med andre ut til å være oppnåelig å krysse øde områder ved å ha med seg nok solceller, lade om dagen og kjøre når sola er lav eller under horisonten. Men nå er jeg ganske langt fra trådens egentlige tema etter hvert.
  6. Dekk en kassebil med solceller så har du uendelig rekkevidde. Det vil ikke gå fort da men de som har hastverk med å krysse australia tar kanskje fly?
  7. Du bør lese artikkelen du linket til på nytt. Det er ingenting der som sier at tyskerne bestemmer hva vi skal eller ikke skal gjøre. Det er så prosaisk som at representater for tyske myndigheter har snakket med norske forskere og fortalt hva de ønsker seg. Så kommer de norske forskerne til å gå gjennom tall for norsk kraftproduksjon og om noen måneder har de sikkert en liste klar over hvilke kraftverk som egner seg å å bygges om til pumpekraftverk og hvor mye det vil koste. Og så kan eierne av kraftverkene bestemme seg for om de vil gå videre med saken og eventuelt starte en ombygging. Det blir selvføgelig ikke 60GW, prøv heller en tidel, eller en tjuedel, og kun der en ombygging er både enkel og billig. Og selv da tror jeg den største 'trusselen' er bygging av kjemiske eller termiske batterier i tyskland.
  8. Pån igjen skjønner jeg, ikke en tråd uten å levere noen usaklige sleivspark i retning Tesla..
  9. Dette er da også en liste over de mest *solgte* bilene og siden folk flest ikke har ubegrenset med penger å bruke på bilkjøp så havner dyre tøysebiler automatisk lenger ned på lista.
  10. Du har aldri fått diesel på fingrene etter å ha fylt tanken? Da er du heldig.. (Selv om DU ikke søler kan forrige kunde ha gjort det, eller forrige der igjen. Ofte litt dieselrester på pumpegrepet)
  11. Da bør du starte med deg selv, det er bare deg som snakker om 88GW, SINTEF gjør det ikke.
  12. Jeg har 60/60 hjemme. Om jeg makset linjen konstant ville det kun ta 6 sekunder å laste ned et årsforbruk med 319 Tb/s. Det er 31,5M sekunder i året, del på 6 og ganger med månedsleien min ender jeg rett over 3Mrd i året for en 319Tb-linje.
  13. Samfunnet gjør det ikke lett for oss. I vår del av verden er det stadig mindre manuelt arbeid, elektriske sparkesykler sørger nå for at vi ikke en gang trenger gå til bussen. Dessuten er velsmakende og rimelig mat med høyt energiinnhold enkelt tilgjengelig nær sagt overalt. Resultatet er ganske forutsigbart, gjennomsnittsvekta går opp, samme med andelen overvektige. Pussig nok blir helsa bedre også så alt er ikke helt mørkt.,
  14. Noen som vet når det blir mulig å prøvesitte en Model Y i norge? Ungene er i ferd med å vokse ut av baksetet på min TM3 og jeg vurderer derfor en TMY, må bare sitte i en først for å være sikker på at plassen bak er god nok..
  15. Det siste der står for din egen regning. Det er ingen fornuftige mennesker som mener at Norge nå skal i gang med å utvide kapasiteten til 88GW.
×
×
  • Create New...