Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

8 hours ago, torbjornen said:

Ukraina har som målsetjing å jage Russland ut av Ukraina. Spørsmålet er då om det kan vere enklare å gå via Russland og bak forsvarslinjene enn å stange mot forsvarslinjene slik dei har gjort i sommar.

Men Russland er sikkert førebudde også på dette, så det blir nok ikkje enkelt uansett.

Det er vel litt som @Brother Ursus har forsøkt å fortelle oss i lang tid nå, at inne i russland er det ikke skyttergraver, minefelt og artilleri. Så dersom Ukrainske tropper hadde forflyttet seg via russland kunne de falt den russiske fronten i Ukraina i ryggen og samtidig lagd et helvete for russerne i russland mens de var innom. 

Hvor er det blitt av @Brother Ursus forresten? Når jeg tenker meg om er det flere uker siden vi sist så ham her? BU hvor er du?

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (2 timer siden):

inne i russland er det ikke skyttergraver, minefelt og artilleri.

Spørsmålet er: Endar skyttargravene og minefelta ved grensa? Eller har russarane førebudd seg på at ukrainarane kunne finne på å okkupere eit lite område for å falle russarane i ryggen?

Eg håpar elles at @Brother Ursus dukkar opp att med nye bidrag etter ein velfortent ferie.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, torbjornen said:

Spørsmålet er: Endar skyttargravene og minefelta ved grensa? Eller har russarane førebudd seg på at ukrainarane kunne finne på å okkupere eit lite område for å falle russarane i ryggen?

Eg håpar elles at @Brother Ursus dukkar opp att med nye bidrag etter ein velfortent ferie.

Vi vet naturligvis ikke sikkert om skyttergravene ender ved den russiske grensen. Men vi vet at forut for krigen så trodde russerne at dette ville bli enkelt, over på kun kort tid og de ville seire umiddelbart. I praksis tror jeg da vi kan utelukke at russerne lagde forskansninger og grov skyttergraver og bunkerser i russland i forkant av krigen. 

Nå under krigen har russerne 1000 km frontlinje, de har naturligvis mekaniske maskiner som graver skyttergravene men likevel. 1000 km er litt av en jobb. Jeg føler meg ganske sikker på at russerne ikke har hatt tid til å grave skyttergraver, og minelegge også inne i russland nå etter at krigen startet. Og de har helt sikkert ikke kunne ha artilleri stående der, for det trenger de på fronten. 

Selvsagt mulig jeg tar feil, men dersom UA finner at slikt ikke er mulig pga fortifisering så kan de jo bare snu. 

De russiske rebellene har tatt seg inn i russland temmelig greit hver gang. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
JK22 skrev (21 timer siden):

Etter sist nytt fra katjusja-angrepet på Belgorod (det er forresten interessant at russerne i de siste 24 timer etter S-300 angrepet på Kharkiv gikk over til angrep på militære mål i Øst-Ukraina, hvor de hadde større suksess enn ventet, med unntak av enslig angrep på Kyiv) er 22 drept og 110 skadd. 

Her må det forstås at det tsjekkiske RM-70 "Vampyr" våpensystemet som russerne hevder var benyttet (etter sist nytt sa de at det var en enslig rakettrampe selv om de fremdeles mente Vilkha og Vampyr var benyttet) er i realiteten bare et rakettrampekjøretøy dimensjonert for avfyring av all katjusja ammunisjon med 122mm kaliber, tsjekkerne som solgt dette systemet til mange land, reklamert bare for tsjekkiskbygd ammunisjon med en rekkevidde på 20 km, men de reklamerte OGSÅ at systemet kan bruke hele spektrumet av ammunisjon fra dusinvis av land. Rakettrøret har dimensjoner som tillatt bruk av 9M22/28, som er 122,4mm i diameter og 2,87 m i lengde. 

Frag-HE ammunisjon var benyttet i Belgorod utfra studier av kratre og skadene samt restene som var synlig på sosiale medier. Avstanden mellom den ukrainske grensen og Belgorod sentrum er 36,54 kilometer i sørvestlig retning og 35,1 kilometer i sørøstlig retning. Ukrainerne og russerne har 9M21 rakettammunisjon som når 40 kilometer selv om disse er mer upresist enn normalt, i likhet med 9M22 som når 37,5 kilometer. Ukrainerne hadde dessuten kjøpt inn/fått ammunisjon fra flere land, deriblant egyptisk Sakr-45 som har noe større lengde på 3,07 m, som når 42 kilometer. Serbia hadde dessuten utviklet Edepro G2000/52 som kan ha kommet til Ukraina, med en rekkevidde på 52 kilometer.

Ukrainerne hadde dermed evne og mulighet for å sette Belgorod under ild. 

Men i retur skiftet russerne til manges forbauselse om til de bakre forsyningsledd for de ukrainske frontstyrkene i Øst-Ukraina og dermed angrep militære lokaliteter, fabrikkfasiliteter og logistiske lokaliteter. 49 Shahed-droner var sendt ut, bare 21 skal ha blitt skutt ned, og utover dagen ble flere Kinzhal-missiler sendt mot det samme området. Dette kan ha påført de ukrainske styrkene stor materiell og logistiske tap fordi russerne som visste dronene ville bli skutt ned over felten, valgt å konsentrere seg om fasilitetene ment for understøtting av frontstyrkene. 

Men hva var egentlig målene for Ukraina sine angrep mot Belgorod? Det høres merkelig ut hvis  de plutselig bare går mot sivile mål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
torbjornen skrev (15 minutter siden):

Så det var der du har brukarnamnet frå?

Det er som en bruker skulle ha kalt seg VidkunQuisling1887

PS og edit: Fortsatt overbevist om at det er et Russisk troll og vil ikke endre meningen min, før det motsatte er bevist.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Russerne driver sine påvirkningsoperasjoner 'overalt'. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kE5qdA/avis-russland-proever-aa-snu-fransk-stoette-til-ukraina

Hvordan fungerer fransk politikk i en sånn sak? En ting er om Le Pen benytter anledningen til å komme seg bort fra Putins klamme omfavnelse og erklærer støtte til Ukraina. En helt annen ting er om hun spiller forurettet, beskylder media, staten og alle andre for 'fake news' og tilhengerne hennes kjøper det..

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Hvordan fungerer fransk politikk i en sånn sak? En ting er om Le Pen benytter anledningen til å komme seg bort fra Putins klamme omfavnelse og erklærer støtte til Ukraina. En helt annen ting er om hun spiller forurettet, beskylder media, staten og alle andre for 'fake news' og tilhengerne hennes kjøper det..

Verden er plaget av falske nyheter, falske påstander om falske nyheter, mangel på kildekritikk og et publikum som ikke bryr seg om hva som kan bevises som sant eller usant. Folk som er mer opptatt av å underbygge sitt eget verdensbilde - uavhengig av sannhetsgrad. Se bare på Trump, Orban, Erdogan, Maduro, Durek, osv. og alle skarer av tilhengere av ymse slag.

Edit: Poenget er at seg skulle forundre meg om ikke Le Pen har massiv støtte. Sammenlign gjerne med MAGA.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (47 minutter siden):

Verden er plaget av falske nyheter, falske påstander om falske nyheter, mangel på kildekritikk og et publikum som ikke bryr seg om hva som kan bevises som sant eller usant. Folk som er mer opptatt av å underbygge sitt eget verdensbilde - uavhengig av sannhetsgrad. Se bare på Trump, Orban, Erdogan, Maduro, Durek, osv. og alle skarer av tilhengere av ymse slag.

Edit: Poenget er at seg skulle forundre meg om ikke Le Pen har massiv støtte. Sammenlign gjerne med MAGA.

Om det er for å det er for å underbygge sitt eget eget verdensbilde, så tror jeg det er sekundært. Felles for alle de folkene er at de er i maktposisjoner og mer enn én av dem har klamret seg fast til den posisjonen. Det er spekulasjoner selvfølgelig, men jeg tror det handler om mer enn hva de selv faktisk tror og mer om at de bruker en veldig stor verktøykasse for å holde seg i maktposisjonene sine. 

Endret av Nedward
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Tillater direktesalg av forsvarsmateriell til Ukraina

PUBLISERT KLOKKEN16:11 IKRIGEN I UKRAINA

Regjeringen tillater direktesalg av forsvarsmateriell fra norske bedrifter til forsvarsmyndighetene i Ukraina. Endringen trer i kraft fra i dag.

Regjeringen opplyser om beslutningen i en pressemelding mandag.

– I den ekstraordinære sikkerhetspolitiske situasjonen som følge av Russlands angrepskrig, er det avgjørende at vi fortsatt støtter Ukraina. Støtte til Ukraina er viktig for norsk og europeisk sikkerhet. Vi må planlegge for at den ulovlige angrepskrigen kan bli langvarig, sier utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).

– Regjeringen har derfor besluttet å åpne for direktesalg av forsvarsmateriell fra norske bedrifter til Ukraina, sier Eide.

(NTB)

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (58 minutter siden):

Om det er for å det er for å underbygge sitt eget eget verdensbilde, så tror jeg det er sekundært. Felles for alle de folkene er at de er i maktposisjoner og mer enn én av dem har klamret seg fast til den posisjonen.

Akkurat påstanden om å underbygge sitt eget verdensbilde, så tenkte jeg på publikumet. Hvis du leser setningen på nytt med det i tankene så håper jeg det kommer tydeligere fram. Jeg ser jeg kunne skilt mer mellom omtalen av maktpersonene og publikum/tilhengerskarene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...