Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Dette er propagandakrig på sitt vakreste;

USA: Russland planlegger å bruke kjemiske våpen: – Vi må være på vakt | ABC Nyheter

Russland har allerede beskyldt Ukrainerne for det samme, så kommer USA på banen og hevder de har info om at det er Russland som planlegger dette.

Uansett hva som skjer og hva som er riktig vil Putin få skylden, og jeg tviler faktisk på om Zelenskyj ville ha tillatt noe slikt, Putin derimot... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Verm skrev (15 minutter siden):

Om disse tapstallene er i nærheten av sannheten (og hvorfor skulle det ikke være det), er det jo helt formidabelt. Et enormt nederlag for russiske styrker, og en stor seier for Ukraina uansett endelig utfall.

Kina kan egentlig bare holde kjeft. Det er bare én aggressiv part i denne konflikten, og det er Russland. Det er bare Russland som trenger å roe seg ned.

At russerene får store tapstall er ikke nødvendigvis nok for å vinne krigen. Om russerene kjører på med det de har og bomber byene i stykker og okkuperer landet og bytter ut styret der så kan vel russerene vinne krigen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (3 minutter siden):

Dette er propagandakrig på sitt vakreste;

USA: Russland planlegger å bruke kjemiske våpen: – Vi må være på vakt | ABC Nyheter

Russland har allerede beskyldt Ukrainerne for det samme, så kommer USA på banen og hevder de har info om at det er Russland som planlegger dette.

Uansett hva som skjer og hva som er riktig vil Putin få skylden, og jeg tviler faktisk på om Zelenskyj ville ha tillatt noe slikt, Putin derimot... 

Internett er en uhyre viktig faktor her. Et kjemisk angrep er i anløp og det er helt essensielt å dokumentere det eventuelle angrepet direkte når det skjer. Hvem som står bak dette er helt essensielt for verdens observasjon, historieskriving eller eventuelt inngrep. Satelittobservasjoner er også essensielt så man må regne med at angrepet blir utsatt når det er klar himmel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 minutt siden):

At russerene får store tapstall er ikke nødvendigvis nok for å vinne krigen. Om russerene kjører på med det de har og bomber byene i stykker og okkuperer landet og bytter ut styret der så kan vel russerene vinne krigen.

Nesten samtlige eksperter som har uttalt seg har hevdet at Russland lett ville vinne den konvensjonelle krigen, men så begynner den virkelige krigen der Russland skal kontrollere 40 millioner rasende ukrainere.

Men Russlands manglende fremdrift i den konvensjonelle krigen overrasket de fleste spesialister. Denne lange kolonnen som har vært omtalt i over en uke begynner jo å bli en internasjonal vits. Jeg hørte en forklaringen på ett eller annet nettsted, og det var at russiske offiserer hadde kjøpt billige drittdekk fra Kina og stukket overskuddet i egen lomme, og at dette er forklaringen på hvorfor så mange lastebiler og andre kjøretøyer blir observert med flate dekk. Et annet eksempel er en video som bli vist for et par dager siden av et langt transporttog full av gamle brødbiler og Ford Transitt lignende varebiler, alle så utslitt og nedsarvet ut, og var på vei til Hviterussland der de skulle settes inn i Ukraina.

Det er noen som grovt har feilkalkulert hva de har begitt seg ut på. 

Når det gjelder "å vinne krigen" så tror og håper jeg på en eller forhandlingsløsning før noen har tapt. En ting synes klart, ukrainerne kommer til å lage et helvete for russerne så lenge der er russiske soldater på ukrainsk jord. Blir dette ikke løst, kommer der til å bli en undergrunnsbevegelse som får den franske under 2. verdenskrig til å blekne.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (13 minutter siden):

Det er tyvegods i utgangspunktet, de har sluppet billig unna, til nå.

Eye of the beholder og alt det der.
Jeg har ikke mer til overs for en russisk oligark enn andre, men mob-mentaliteten skremmer meg likevel litt.
Det måtte faktisk ganske heftige diskusjoner til for at russiske barn IKKE skulle bli utestengt fra Norway cup allikevel.... noe jeg synes egentlig burde vært et helt åpenbart utfall uten noe diskusjon.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Pop said:

Pressekonferanse nå etter siste møte mellom utenriksministrene fra Ukraina og Russland. 

https://www.vgtv.no/video/233573/se-naa-siste-fra-krigen-i-ukraina?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1

Dessverre ser det ut til at i stor grad så fortsetter Lavrov med å fortelle om at de som forsvarer landet sitt er terrorister og prøver å ødelegge for befrielsen.

Pinlig. Han er dessverre blitt en klovn.

Vanskelig å si hva han er. Godt betalt må det ihvertfall være, eller slave under Putin.. Han følger nok et ferdig manus av ting han har lov å ytre og ting han skal vokte seg fra å ytre. Man kan ikke vite hva han mener selv. Han er jo medskyldig, men det er litt vanskeligere å utmåle straff på medskyldige. De finner nok ut av straff, dersom man noensinne får has på gjengen.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Windfarmer said:

Disse tallene må tas med en klype salt, Pentagon estimerer mellom 2000 og 4000 døde russere, men de sier samtidig at tallene er svært usikre.

Pentagon estimates 2,000 to 4,000 Russian soldiers killed in Ukraine (france24.com)

Andre hevder imidlertid at de ukrainske tallene er riktige, vi får neppe det riktige tallet på lenge enda, kanskje aldri.

Number of Russian soldiers killed is as high as Ukraine’s president claims, senior Western military source says - The Globe and Mail

Ok, men ukrainere gjør seg vel delvis en bjørnetjeneste ved å overdrive for grovt også. Det veier litt begge veier naturligvis. At de har suksess gir jo giverlandene av våpen mer giverglede kanskje?

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Ok, men Ukrainere gjør seg vel delvis en bjørnetjeneste ved å overdrive for grovt også. Det veier litt begge veier naturligvis. At de har suksess gir jo giverlandene av våpen mer giverglede kanskje?

Jeg ser langt flere fordeler enn ulemper ved å overdrive. Men hvis de hadde begynt å preke om 40.000 eller noe i den duren så hadde nok mange begynt å ha mistillit til all annen informasjon de også kommer med.

Lenke til kommentar

Det som KAN være et problem for russerne er at de er avhengige av veinettet for å få frem forsyninger inne i Ukraina da ukrainske militære angivelig har ødelagt alle jernbaneforbindelser mellom de to landene. Russland har ellers et logistikksystem som baserer seg på utnyttelse av det godt utbygde jernbanenettet, men når man kun har veinettet til rådighet blir det problemer.

  • Forsyningskjøretøy som tankbiler og lastebiler må kjøre lengre langs med veier der invasjonsstyrkene ikke har full kontroll og blir dermed mer utsatt for angrep
  • hjulpanservogner er tilsynelatende lite egnet mot en motstander som er i stand til å ødelegge dekkene på vognene slik at de blir stående fast
  • beltegående materiell som tanks, selvkjørende haubitser og ppk'er må kjøre lengre strekninger enn de er beregnet for å skulle tåle, og dermed er slitasjen tilsvarende høyere. Dette gir mekaniske problemer som igjen forstyrrer kolonner og konvoier.
  • ukrainske forsvarere går bevisst etter tankbiler slik at drivstoff blir en større mangelvare enn russerne hadde forutsatt, og en stridsvogn uten drivstoff er en "sitting duck"
  • god tilgang på panservern-våpen som M72, AT4 og Javelin gjør at større og mindre konvoier med materiell blir relativt enkle bytter for mobile forsvarsstyrker
  • En del vedlikeholdsarbeid og materiellanskaffelser har nok heller blitt forsømt, og midlene har gått i lommene på korrupte offiserer og tjenestemenn. Dekkene som angivelig kom fra Kina er bare ett eksempel på dette. Jeg har også sett bilder av T-72 der alt av reaktivt panser var fjernet og vognen så ut til å være i nærmest "original" utgave.

Alt i alt tyder ting på at russerne er offer for dårlig etterretning, noe som er "lett for" når øverste leder behandler sine nærmeste slik vi så på det publiserte sirkusshowet uken for krigsutbruddet da han oppførte seg som en bølle overfor sin egen etterretningssjef. Slik adferd fører som regel til at lederen kun får høre det man tror han vil høre.
I tillegg sliter de med korrupsjon, og ting tyder på at offiserskorpset kan ha "råtnet på rot" gjennom at kun Putin-lojalister får de nødvendige forfremmelser og stillinger. Dette er samme problem som Stalin hadde etter at han hadde utradert bortimot hele generalstaben med tilbehør i årene før han invaderte Finland og fikk seg en på trynet. Han lærte rett nok av dette, og offiserene som vokste frem i den sovjetiske militære ledelsen etter 1941 var da av et ganske annet kaliber.
Nå ser vi at Russlands ledelse er på defensiven når det gjelder folkemeningen både nasjonalt og internasjonalt i det Putin har sagt at de som har sendt vernepliktige til Ukraina skal straffes. De har jo høyt og tydelig lovet at vernepliktige ikke skal være nødt til å delta i denne aksjonen, men flere vernepliktige har meldt om at de ble presset til å signere kontrakter i dagene før krigsutbruddet. Videre har Russland erkjent at de ikke har den fulle og hele oversikten over hva som har skjedd i Mariupol der de bombet et barnesykehus, og de har lovet å undersøke hva som har skjedd. Dette er tegn på en minkende skråsikkerhet om hva de tror de kan slippe unna med. Hadde de vært på offensiven på alle fronter hadde de føyset vekk beskyldningene med at det var et legitimt militært mål da det vitterlig var soldater der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen ting er at Putins retorikk rundt situasjonen med Ukraina og den påfølgende invasjonen har veldig mange fellestrekk med Hitlers argumentasjon i 1938 da han først tok (fikk) Sudetenland (noe vi kan sammenligne med Krim) og deretter invaderte resten av Tsjekkoslovakia uten at de allierte (Frankrike og Storbritannia) grep inn.
Historien ser dermed ut til å gjenta seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

hvorfor ble hviterussiske barn (ofrene) utestengt, i utgangspunktet? Det er jo ikke det landet som har gjort noe galt.

"Russlands angrep på det ukrainske folk og brudd på folkeretten krever internasjonal fordømmelse og sanksjoner. Det er derfor NIFs klare mening at russiske og hviterussiske utøvere ikke skal delta i internasjonale idrettsarrangementer"

Nå har de visst "snudd" og skal ha med begge landene.

https://www.nrk.no/sport/nrk-erfarer_-idrettspresidenten-ville-utestenge-russiske-barn-_-na-har-styret-vedtatt-det-motsatte-1.15886478

Akkurat det er vel ganske irrelevant. Tror ikkje noen russiske/hviterussiske lag er interest i å reise i buss en uke eller mer for å komme til NC. Det er jo det som er alternativet når flyene ikkje går.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

hvorfor ble hviterussiske barn (ofrene) utestengt, i utgangspunktet? Det er jo ikke det landet som har gjort noe galt.

"Russlands angrep på det ukrainske folk og brudd på folkeretten krever internasjonal fordømmelse og sanksjoner. Det er derfor NIFs klare mening at russiske og hviterussiske utøvere ikke skal delta i internasjonale idrettsarrangementer"

Nå har de visst "snudd" og skal ha med begge landene.

https://www.nrk.no/sport/nrk-erfarer_-idrettspresidenten-ville-utestenge-russiske-barn-_-na-har-styret-vedtatt-det-motsatte-1.15886478

Fordi vi her i nord er nyttige idioter med mob-mentalitet og knapt noen evne til å tenke selvstendig. 

Dragavon skrev (2 minutter siden):

Akkurat det er vel ganske irrelevant. Tror ikkje noen russiske/hviterussiske lag er interest i å reise i buss en uke eller mer for å komme til NC. Det er jo det som er alternativet når flyene ikkje går.

At ingen kommer til å benytte seg av muligheten er mindre viktig enn at vi ikke klarer å skille mellom epler og bananer

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (2 minutter siden):

Akkurat det er vel ganske irrelevant. Tror ikkje noen russiske/hviterussiske lag er interest i å reise i buss en uke eller mer for å komme til NC. Det er jo det som er alternativet når flyene ikkje går.

kan godt være.

forøvrig så surret/blingset jeg voldsomt, og tenkte det var ukrainske barn som var utestengt. Hele innfallsvinkelen ble feil.

Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (10 minutter siden):

Fordi vi her i nord er nyttige idioter med mob-mentalitet og knapt noen evne til å tenke selvstendig.

No offense buddy, men dette hører ut som projisering. 

En muligens god grunn til og utestenge  russiske unger er av den grunn at unger er rasshøl, og det er ikke vanskelig for dem å finne noen og være rasshøl mot.

Endret av skaftetryne32
  • Liker 4
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Dudeliduu said:

Eye of the beholder og alt det der.
Jeg har ikke mer til overs for en russisk oligark enn andre, men mob-mentaliteten skremmer meg likevel litt.
Det måtte faktisk ganske heftige diskusjoner til for at russiske barn IKKE skulle bli utestengt fra Norway cup allikevel.... noe jeg synes egentlig burde vært et helt åpenbart utfall uten noe diskusjon.

Tror faktisk ikke dette er så positivt for barna selv. Flott for prinsippet våres så klart, men med mindre de barna har et helt vanvittig støtteapparat som passer på dem i løpet av hele Norway cup, så kommer ikke deres Norway Cup til å være fylt med bare positive opplevelser. Som jeg har nevnt tidligere, har jeg fra jeg var liten fått en konstant mengde personlige trusler pga noen i familien jobber med noe som er ekstremt mindre konfliktfullt enn Ukrainakrigen, og jeg har null tro på at det kommer til å være mindre av hva jeg har opplevd for barna fra Russland. Det har gått veldig fint for meg, men jeg tror ikke det er så lett å håndtere når man er langt vekke fra familie i et ukjent land. Jeg synes det hadde vært best om de russiske barna hadde fått sluppet dette her.

Men for all del, det viktigste er jo prinsippene våres, ikke potensielle traumer barna får i etterkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...