Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, Pop said:

Eller nok et spill Kina har bedt russland være med på, som skal fremstille Kina som "nøytrale"... og fortsatt være på god fot med vesten og ha åpne markeder den veien.

Nyhetsibildet under en konflikt er definitivt proppet med propagande produsert av alle parter med interesser i konflikten. Jeg er heller ikke naiv til alt vi hører fra hverken Kina eller vesten (ei heller ukraina for den del) :)

EDIT:
Samtidig er det også trist når man retter hat mot en befolkning som er offer for sitt styre. Det er mange i vesten og i denne tråden som nok undervurderer hvor enkelt det skal være å styrte et slikt styre. Vi har mange asylanter som kunne forklart oss mer om det og har levd under slike forhold før de flyktet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (19 minutter siden):

Kanskje Russland bør dele Krim og oljefeltene med Ukraina rett og slett i et rettferdig oppgjør?


Problemet er vel at Krim alltid har vært omstridt. Det tilhøre osmanerne i flere århundrer, men erklærte seg selvstendig på slutten av 1700-tallet, når det Osmanske Riket var på hell.

Den uavhengigheten varte under et tiår, før det Russiske imperiet tok kontroll over Krim.
Selv under Sovjetunionen var det problemer i Krim, og mange ville ha uavhengighet.

Når Ukraina rev seg løs fra Sovjetunionen, stemte innbyggerne i Krim med svakt flertall for å bli del av Ukraina, selv om mesteparten av befolkningen er å anse som russere.

Under Ukraina opprettet Krim eget parlament, valgte en egen president, og opererte nærmest som uavhengig stat.
I 2014 ble Krim som kjent annektert av Russland, etter at en de fakto regjering i Krim ble satt inn med støtte fra Kreml, og en folkeavstemning, som åpenbart var rigget, viste at 96.7% av befolkningen ønsket å bli del av Russland i stedet.

Hvem Krim egentlig tilhører, er derfor omstridt, og selv de som bor der ser ikke ut til å klare å bli enige om de skal være del av Russland, Ukraina, eller erklære selvstendighet.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Theo343 said:

Nyhetsibildet under en konflikt er definitivt proppet med propagande produsert av alle parter med interesser i konflikten.

Ja, om man tar de to sidene så tenker jeg man finner sannheten et sted imellom.

Og vi vet vel også at Kina neppe gjør og uttaler noe uten at det er grundig gjennomtenkt på forhånd, og at de fortsatt ønsker eksport mot vesten. Er en grunn til at den kinesiske økonomien har steget som den har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, 0laf said:


Problemet er vel at Krim alltid har vært omstridt. Det tilhøre osmanerne i flere århundrer, men erklærte seg selvstendig på slutten av 1700-tallet, når det Osmanske Riket var på hell.

Den uavhengigheten varte under et tiår, før det Russiske imperiet tok kontroll over Krim.
Selv under Sovjetunionen var det problemer i Krim, og mange ville ha uavhengighet.

Når Ukraina rev seg løs fra Sovjetunionen, stemte innbyggerne i Krim med svakt flertall for å bli del av Ukraina, selv om mesteparten av befolkningen er å anse som russere.

Under Ukraina opprettet Krim eget parlament, valgte en egen president, og opererte nærmest som uavhengig stat.
I 2014 ble Krim som kjent annektert av Russland, etter at en de fakto regjering i Krim ble satt inn med støtte fra Kreml, og en folkeavstemning, som åpenbart var rigget, viste at 96.7% av befolkningen ønsket å bli del av Russland i stedet.

Hvem Krim egentlig tilhører, er derfor omstridt, og selv de som bor der ser ikke ut til å klare å bli enige om de skal være del av Russland, Ukraina, eller erklære selvstendighet.

Beklager gjentakelse av lenke, men den ligger nå på forrige side.

De bør dele landareal og kystlinje på Krim, samt kontinentalsokkel og oljeinntektene kanskje sånn ca. 50/50 mellom Ukraina og Russland. Slik at begge får plass til havnebaser for sivil og/eller militært nærvær. De kan bygge en mur om de vil, eller la være. Den russiske delen behøver vann i fra Dnieper via kanal. Kanalen eksisterer, men de må ha garanti for at den skal levere vann.

Endret av G
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Nå leker du stråmann Windfarmer. Jeg svarte på at du mente det var feighet å ikke inkludere Ukraina i NATO.  Det er ikke feighet.

Og hvor har jeg hevdet at det er feighet å ikke tillate Ukraina inn i NATO?

Jeg gav en generell kommentar til Mearsheimers ideologi der han synes å mene at de tidligere Sovjetrepublikker skal finne seg i at Russland skal ha avgjørende innflytelse på hvordan disse samfunnene skal organiseres, hvilket økonomisk system de skal ha osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Windfarmer said:

Og hvor har jeg hevdet at det er feighet å ikke tillate Ukraina inn i NATO?

Jeg gav en generell kommentar til Mearsheimers ideologi der han synes å mene at de tidligere Sovjetrepublikker skal finne seg i at Russland skal ha avgjørende innflytelse på hvordan disse samfunnene skal organiseres, hvilket økonomisk system de skal ha osv.

Jeg har ingen problemer med å påpeke at jeg kan ha misforstått din årsak til bruk av ordet. Men disse to utsnittene ga meg det inntrykket.

Quote

 

Mearsheimers ideologi kan uttrykkes med ett ord: Feighet.

*snip*

Med den historie disse statene har, bør endog Mearsheimer forstå at disse statene er drittredd for hva Russland kan finne på og at NATO medlemskapet er absolutt berettiget og nødvendig. 

Alle forstår at Ukraina kan være redd for hva Russland kan finne på. Men det betyr ikke at det er "feighet" å ikke inkludere de i NATO.

For ordens skyld. Jeg er ingen tilhenger av taleren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Oligarken Roman Abramovich som 2. mars bekreftet at han ville selge Chelsea, er nå blitt ilagt sanksjoner av britiske myndigheter sammen med 6 andre oligarker, og hans aktiva er frosset. Dermed har han reiserestriksjoner, og et salg av Chelsea kan ikke realiseres. Han ville også selge flere luksuseiendommer i London, alt dette er nå frosset.
 

UK adds Russian billionaire and Chelsea soccer club owner Roman Abramovich to sanctions list
https://www.cnbc.com/2022/03/10/uk-adds-russian-billionaire-roman-abramovich-to-sanction-list-.html

Sitat

Following the sanctions announcement, the U.K. sports ministry said Thursday that it would work closely with the club and wider football league to ensure matches could continue being played.

 

Endret av xRun
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (38 minutter siden):

Nå leker du stråmann Windfarmer. Jeg svarte på at du mente det var feighet å ikke inkludere Ukraina i NATO.  Det er ikke feighet. Mulig du ordla deg upresist der?

Bortsett fra historie ramsingen som vi alle kjenner til så mener jeg dette er en noe naiv holdning til problemstillingen. Jeg tviler på at det er misunnelse blant russiske borgere som er årsaken til konflikten.

Så jeg er naiv? Du fremstiller deg selv som en så stor utenrikspolitisk analytiker at du omtaler deg selv som "vi," det er på langt nær alle som kjenner historien om de baltiske stater og Polen, sannsynligvis er det relativt få. 

La meg minne om at det kun er kongelige og personer med bendelorm som kan omtale seg selv som "vi." 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Pressekonferanse nå etter siste møte mellom utenriksministrene fra Ukraina og Russland. 

https://www.vgtv.no/video/233573/se-naa-siste-fra-krigen-i-ukraina?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1

Dessverre ser det ut til at i stor grad så fortsetter Lavrov med å fortelle om at de som forsvarer landet sitt er terrorister og prøver å ødelegge for befrielsen.

Pinlig. Han er dessverre blitt en klovn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Windfarmer said:

Så jeg er naiv? Du fremstiller deg selv som en så stor utenrikspolitisk analytiker at du omtaler deg selv som "vi," det er på langt nær alle som kjenner historien om de baltiske stater og Polen, sannsynligvis er det relativt få. 

La meg minne om at det kun er kongelige og personer med bendelorm som kan omtale seg selv som "vi." 

Har du gått helt av skaftet Windfarmer? Med "Vi" er selvsagt "Vi" i tråden - deltakerne. Det sier jo noe om nivået ditt når "Vi" blir for vanskelig å se i sammenheng med tråden man diskuterer i. Du ser kanskje deg selv som eneste deltaker? På tide med en pause og luftetur - før det går helt over styr.

Behover for å fremstå som en stor utenrikspolitisk analytiker er nok noe du selv føler på. Det behovet har ikke jeg. Men klart jeg forstår også at det er vanskelig å holde seg til sak Windfarmer, noe du demonstrerer ganske godt. Anbefaler som sagt både søvn og frisk luft.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kina ber alle sider av Ukraina-konflikten om å roe seg ned

Kina har torsdag kommet med en ny uttalelse om Russlands krig i Ukraina, skriver Reuters.

Her oppfordrer de «alle sider til å roe seg ned og å gjøre mer for å forhindre eskalering i Ukraina».

Det er en høytstående kinesisk diplomat som kommer med uttalelsen. Vedkommende sier også at han håper at krigen vil stoppe så fort som mulig.

 

Kina fortsetter å prøve å de-eskalere situasjonen ved å gjøre ingenting. 

 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/kina-ber-alle-sider-av-ukraina-konflikten-om-aa-roe-seg-ned.x1w2okV5T?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Endret av iblazeqt
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (16 minutter siden):

FNegy3SXwAcPEx7?format=jpg&name=small

Disse tallene må tas med en klype salt, Pentagon estimerer mellom 2000 og 4000 døde russere, men de sier samtidig at tallene er svært usikre.

Pentagon estimates 2,000 to 4,000 Russian soldiers killed in Ukraine (france24.com)

Andre hevder imidlertid at de ukrainske tallene er riktige, vi får neppe det riktige tallet på lenge enda, kanskje aldri.

Number of Russian soldiers killed is as high as Ukraine’s president claims, senior Western military source says - The Globe and Mail

Lenke til kommentar

Om disse tapstallene er i nærheten av sannheten (og hvorfor skulle det ikke være det), er det jo helt formidabelt. Et enormt nederlag for russiske styrker, og en stor seier for Ukraina uansett endelig utfall.

Kina kan egentlig bare holde kjeft. Det er bare én aggressiv part i denne konflikten, og det er Russland. Det er bare Russland som trenger å roe seg ned.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Verm skrev (Akkurat nå):

Om disse tapstallene er i nærheten av sannheten (og hvorfor skulle det ikke være det), er det jo helt formidabelt. Et enormt nederlag for russiske styrker, og en stor seier for Ukraina uansett endelig utfall.

Kina kan egentlig bare holde kjeft. Det er bare én aggressiv part i denne konflikten, og det er Russland. Det er bare Russland som trenger å roe seg ned.

Jeg kan ikke forstå at forholdet mellom Kina og Russland er så varmt som de later som. Russlands økonomi er en mygg i forhold til de land som har innført sanksjoner mot Russland. Og Kina er langt mer opptatt av å bli oppfattet positivt i disse markedene, enn i det russiske markedet. Og det er nok riktig som mange hevder, de eneste som kan legge effektivt press på Putin er kineserne, så la vi håpe at de kjenner sin besøkelsestid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...