Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (6 minutter siden):

Hehe, det bordet er så komisk at jeg trodde først det var en parodi. Man kan jo lure på hva han forsøker å kompensere for.. Menn litt over midt i livet med personlighetskrise og behov for å markere seg på et vis.

Bildet er jo redigert så klart, men er jo ikke kjempelangt unna slik det var heller..

417de5d0-98c2-11ec-bf3f-aa47d35384f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ingen som kommer inn i det rommet med våpen, annet enn Putins egne livvakter.

Å forsøke å angripe en rimelig sprek 69-åring med sort belte i Judo og diverse annet, er nok heller ikke et sjakk-trekk.

Han hadde vel sort belte i en rekke kampsporter, men en del av disse er kun ærestitler, og flere av de har blitt trukket tilbake de siste dagene.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Russerne sier de skal gjenoppta angrepene

Det russiske forsvarsdepartementet sier at de skal gjenoppta angrepene etter at de erklærte midlertidig våpenhvile og humanitær korridor for evakueringen av sivile i byene Mariupol og Volnovakha. Det melder det russiske nyhetsbyrået TASS.
 

https://direkte.vg.no/krig-i-ukraina/news/russerne-sier-de-skal-gjenoppta-angrepene.N0pwLToMD?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1

Lenke til kommentar
Runar skrev (55 minutter siden):

Jeg har ikke klart å finne kjente medier som bekrefter saken, men søker man på «Denis Kireev» får man opp både bilder av det som skal være en død Kireev og flere mindre kjente medier som skriver det samme. Jeg ønsker ikke å lenke til disse da jeg ikke kjenner til troverdigheten deres, men jeg fant flere interessante tråder på Twitter:

https://nitter.net/GeorgePapa19/status/1500107930552737798

https://nitter.net/Panther7112/status/1500081584304656386

https://nitter.net/politblogme/status/1500062701220999170

https://nitter.net/ChristopherJM/status/1500086374896185345

Her er kilder fra ukrainske aviser:

SBU under forvaring skjøt den ukrainske forhandleren i Gomel – kilder | Ukrayinska Pravda

According to Ukrainska Pravda sources, a member of the Ukrainian negotiating delegation that met with Russia, was shot dead by the Security Service of Ukraine officers as they were trying to detain him. The man was allegedly Denys Kirieiev, a former deputy chairman of Oschadbank. The SBU had “strong evidence” he was leaking information to Russia.

I artikkelen står det at lekkasjene har skjedd over telefon. Når det gjelder det brevet som er limt inn lengre oppe i strengen så oppfatter jeg at dette er fremlagt som bevis på at Kirieiev var i besittelse av hemmeligstemplet materiale, hvis dette var så hemmelig, hvorfor offentliggjøres det da av sikkerhetstjenesten? 

Linken er til Ukrayinska Pravda, og må ikke forveksles med avisen Pravda fra Sovjettiden (Pravda betyr sannhet både på russisk og Ukrainsk.) Så langt jeg forstår er dette et stuerent organ.

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
Sitat

Israels statsminister besøker Putin i Moskva

Den israelske statsministeren Naftali Bennett møtte lørdag Russlands president Vladimir Putin i Moskva, for å diskutere «krisen i Ukraina»

Det opplyser en talsperson for den israelske statsministeren, ifølge Haaretz , som siterer Reuters.

Israel har de siste dagene vokst fram som en mulig megler i krigen mellom Russland og Ukraina, takket være tette bånd til begge landene. Israel har heller ikke gått til noen sanksjonsskritt mot Russland, noe som har høstet kritikk fra USA. (NTB)

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar
23 hours ago, Dudeliduu said:
Men man kan takke vesten sin trangsynthet for denne konflikten på samme måte som man kan takke seg selv om man terger en hund med rabies og blir bitt.

 

Det er en veldig endimensjonal vinkling på det hele du legger opp til her. Ja, man kan si at russerne ikke ønsker NATO på dørstokken sin, men samtidig må Russerne spørre seg selv om hvorfor de blir oppfattet som en trussel av nabostatene. 

Endret av Diggerman
  • Liker 5
Lenke til kommentar
19 hours ago, Dudeliduu said:
Men man kan takke vesten sin trangsynthet for denne konflikten på samme måte som man kan takke seg selv om man terger en hund med rabies og blir bitt.

Og Russland er ikke noe moralsk vesen som kan ha moralsk/rettslig ansvar? Som et dyr? 

Endret av lada1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (20 minutter siden):

Det handler om WOKE.

Vi hvite, priviligerte europeere er de eneste som kan opptre fornuftig.
Andre kulturer kan opptre i henhold til sine stereotyper, og hvis du er imot det, er du rasist.

Jeg ser poenget, bl.a. er twitter full av bitre betraktninger om at vesten driter i at Palestina, Jemen, Irak og andre ikke hvite områder har blitt bombet sønder og sammen uten at noen har brydd seg.

Jeg har to tilføyelser til et slikt synspunkt.

For det første har Europa (stort sett) vært kritiske til særlig USA's handlinger bl.a. i Palestina og Irak. Men viktigere; svært mange europeere ser på det som skjer i Ukraina som en stor fare for hele Europa og som en direkte sikkerhetstrussel mot seg selv. Dette har lite å gjøre med at amerikanerne skal spre seg utover, eller at vi skal tvinge noe som helst inn på Ukraina. Faktum er at USA er i ferd med å miste interessen for Europa, de er mer opptatt av Østen. Videre må vi konstatere at de to mest groteske krigene som noensinne har utspilt seg i verdenshistorien skjedde i denne del av verden, og at de fleste har hatt et håp om at de sikkerhetsstrukturer som ble bygget opp etter 2. verdenskrig skulle holde. Tilbakeslaget er derfor tilsvarende tungt og alvorlig. Hitler var ille, men Putin er verre. Der sitter en person i Kreml med omtrent samme forakt for menneskeliv og småstaters bestemmelsesrett som han som tok en cyanidkapsel i maidagene i 1945 i Berlin. Psyken og hensynsløsheten er det samme, men denne gang har Hitler atomvåpen.

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Denne krigen må vel begynne å bli veldig dyr for Russland? Hvor lenge kan de holde på? Krigføring + sanksjoner er vel ikke holdbart i lengden. 

Lenke til kommentar

Vil EU ha i pose og sekk? Jeg tror de står svakere enn det en del av deres ledere tror med tanke på forhandlinger og sanksjoner.

Quote

Vil ha makspris på russisk gass

Italias statsminister Mario Draghi tar til orde for en makspris kunder i EU kan betale for russisk gass. Han vil ifølge italienske medier ta opp dette i et møte med Eu-kommisjonens president Ursula von der Leyen på mandag.

Frykt og uro i markedene har sendt gassprisene opp til historisk høye nivåer, noe som igjen gir rekordinntekter for det statsdominerte russiske gasselskapet Gazprom.

Paradoksalt nok skjer dette samtidig som Russland utsettes for stadig skjerpede økonomiske sanksjoner, særlig fra Vesten.

USA og EU har valgt å ikke innføre sanksjoner mot kjøp av russisk olje og gass, i hvertfall ikke foreløpig.

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Vil EU ha i pose og sekk? Jeg tror de står svakere enn det en del av deres ledere tror med tanke på forhandlinger og sanksjoner.

Det er ikke EU, men Italias statsminister som kommer med forslaget…

Ikke umulig at noe slikt kan føre frem. Russerne er avhengige av å eksportere gass til EU og de har ikke mange andre store markeder.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (5 timer siden):

@Gouldfan Har du noe mer ang hvilken side India evt kan havne på?
 

Har jo merket meg at de har avstått fra kritikk, men samtidig bør de jo ha gode relasjoner til USA og EU via at vesten bringer en stor inntektsstrøm via «outsourced» IT-drift/support og programmering.

Bare det jeg har hørt av Biden... Men jeg VET at Kina og Russland er i en stor allianse sammen med endel andre diktaturstater bla Iran.

De som ikke stemte i FN eller mot er alle medlem av den Diktatur-Alliansen som står mot NATO...

Kina sier de følger nøye med.. Det er så klinkeklart vi vil ikke si vi støtter noen som det går å si Diplomatisk. Men vi VET de er i forsvarsunion med Russland, Iran og andre diktaturstater... India har jeg hørt rykter fra amerikanske myndigheter...

 

 

BTW det lange bordet til Putin, er vist pga Corona hysteri paranoia, og paranoia for å bli drept.

En Franskmann kunne jo latt seg infisere med vilje og smittet gamle putinfar. Han har jo forgiftet alle med polonium og gift i teen, så da er han vel redd for å få noe virus i retur også.... og det ryktes at Sputnik vaksinen ikke er den beste, eller safeste....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...